Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسام‌الدین علامه رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان به مناسبت قرار گرفتن در هفته نکوداشت سالمندان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه ما ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند در کشور داریم، چه تعداد از آنها دارای بیماری زمینه‌ای جدی هستند، گفت: حدود ۸۲ درصد از جامعه سالمندی ما سالم هستند و ۱۳ درصد آنها دارای بیماری هایی هستند که نیازمند بستری شدن ندارند و بیماران سرپایی و یا مزمن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد از جامعه سالمندی ما نیازمند مراقبت یا به اصطلاح تخت محور هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طی ۱۰ سال اخیر میزان سپردن افراد سالمند به خانه های سالمند رشد معناداری داشته که بتوانیم بگوییم فرهنگ جامعه دستخوش تغییر شده است، بیان کرد: وقتی ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سالمند داریم که تنها حدود ۲۰ هزار نفر از آنها در مراکز تحت پوشش بهزیستی هستند و حدود ۱۰ هزار نفر هم در سایر مراکز خصوصی بستری هستند به این معناست که هنوز خانواده محوری و مراقبت از سالمندان درون منازل و توسط فرزندان دارای ارزش است.

علامه ادامه داد: البته در دنیا هم به سمت روش هایی برای مراقبت از سالمندان رفته اند که تا جاییکه می شود سالمند درون خانواده باشد. راه اندازی مراکز روزانه سالمند با برنامه های متنوع از جمله اقدامات دنیا در این راستاست. در این مراکز برنامه هایی برای پیشگیری از اختلالات شناختی و حافظه افراد طراحی می شود و برای غربالگری سلامت افراد نیز بسیار مناسب است. حس مشارکت اجتماعی نیز در این مراکز افزون می شود. همچنین در دنیا به سمت خانه های کوچک نگهداری از سالمند حرکت شده است. ما در کشورمان خیلی محدود به این سمت حرکت کرده ایم. خانه های کوچک سالمندی زیر ۱۰ نفر هستند و خدمات مشاعی می گیرند یعنی یک نفر مسئولیت نگهداری از آنها را به عهده می گیرد و اعضا مثل خانواده کنار هم زندگی می کنند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در پاسخ به این پرسش که در سند ملی سالمندی ۱۸ دستگاه مسئولیت مستقیم در حوزه سالمندی دارند اما همچنان یکی از حوزه های مغفول این حوزه این است که عملاً برای تفریح سالمندان برنامه خاصی وجود ندارد و هیچ محیطی که از نظر هویتی برای روحیه و سن و سال سالمندان طراحی شده باشد نداریم، راهکار سند در این میان چیست، گفت: هدف چهارم سند ملی سالمندان درباره تقویت حمایت های اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی است. راهبرد سوم از این هدف حمایت از توسعه خدمات اجتماعی، دینی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی، زیارتی و سیاحتی سالمندان را مدنظر دارد و یکی از پر سیاست ترین بخش اجرایی سند است. ۱۳ سیاست اجرایی را در این راهبرد دیده ایم.

علامه در پاسخ به این پرسش که چقدر امیدوار به این هستید که این سیاست ها اجرایی شود، اظهار کرد: سعی شده با یک نگاه مهندسی به چالش های موجود نگاه شود و نیازها نیز احصا شده است. ۱۶ سال طول کشید تا سند ملی سالمندی بیرون بیاید. واقعیت این است که به زودی پنجره جمعیتی که یک فرصت اقتصادی نیز هست برای این گروه از دست می رود و باید برای زیرساخت های رفاه سالمندان فکر اساسی شود وگرنه دچار بحران سالمندی می شویم. ما ۱۰ تا ۱۵ سال زمان داریم این زیرساخت ها را فراهم کنیم. بدون یک تحول اساسی تا ۱۰ سال آینده در این زمینه شکست می خوریم. وقتی جامعه سالمندی به ۲۰ درصد برسد دیگر این ساختارهای فعالی جوابگو نخواهد بود.

وی درباره بحث بیمه ها و اینکه پیشنهاد نشده تا با توجه به برخی چالش های خاص این دوره که نیاز به توجه به سلامت روان سالمندی را در اولویت قرار می دهد، بیمه به پوشش بخش روانپزشکی و روان شناسی ورود کند، گفت: بله قطعاً بحث سلامت روان و معناداری زندگی با توجه به اینکه سالمندان در این دوران با بازنشستگی و بیماری های مزمن و حاد ‏و از دست دادن عزیزان و مواجه با مرگ و معناداری زندگی رو به رو می شوند ممکن است دچار افسردگی شوند و آثاری ‏در رفتار و عملکرد زندگی آنها‬ بروز پیدا کند که به مشاوره و روان شناسی و روانپزشک نیاز پیدا کنند. اینجا نقطه شروع خوبی است‬ برای‬ ورود‬ بیمه‬ ها‬ اما‬ باید ‏وضعیت اقتصادی و صنعت بیمه را هم‬ در نظر گرفت. معمولاً این خدمات از طریق بیمه های تکمیلی قابلیت پیگیری دارند و ان شالله سند کمک کند با ‏توجه به اینکه‬ بخشی از سند به ارتقا بیمه ها اشاره‬ شده در این زمینه ورود شود.

به گزارش مهر، پیش از این در گزارشی با عنوان افزایش امید زندگی یعنی نیازمند برنامه‌ریزی برای سالمندی هستیم در گفتگو با حسام الدین علامه به دیگر موضوعات سند ملی سالمندی پرداختیم.

کد خبر 5038536 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: حسام الدین علامه خانه سالمندان سالمندی شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران ویروس کرونا هفته دفاع مقدس قوه قضاییه چهل سالگی دفاع مقدس پلیس راهور ترافیک بنیاد شهید و امور ایثارگران کمیته امداد امام خمینی آموزش مجازی اربعین حسینی وضعیت راهها سند ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله شکری عصر امروز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه بالغ بر هشت درصد جمعیت شهرستان آبادان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهد که این امر مهم حاکی از روند رو به سالمندی جمعیت است و با توجه به نقش این افراد در زندگی خانوادگی به عنوان گنجینه‌های انتقال تجارب و دانش هستند، لذا توجه به سلامت آنها یکی از اهداف مهم مرکز بهداشت است.

وی افزود: در این راستا مراقبت‌های بهداشتی (اندازه‌گیری قد و وزن، FBS ، Chol، مشاوره تغذیه و سلامت روان) ویزیت پزشک و آموزش‌های بهداشتی لازم توسط مراقبان سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌‎ها و خانه‌های بهداشت به صورت رایگان ارائه می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان گفت: از همشهریان (به ویژه سالمندان و خانواده‌ها) به منظور شرکت در این فراخوان مراقبتی، در همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی دعوت می‌شود.

کد خبر 6095983

دیگر خبرها

  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • دولت سیزدهم نگاه ارزشمندی به مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • ایران قوی نیازمند معلم قوی است
  • سند تحول قضایی به مثابه قانون اساسی و نقشه راه دستگاه قضایی است
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است