Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی:  چنارها، این درختان کم توقع و متناسب با اقلیم تهران که سایه‌شان را با سخاوت روی سر رهگذران پهن می‌کنند، سال‌ها و قرن‌ها پیش کاشته‌شدند. هرچند با گذشت سال‌ها و گسترش وسعت پایتخت، به جای چنارها، آپارتمان از دل زمین سبز شد اما هنوز هم تعدادی از چنارهای قدیمی با تنه بزرگ و قطور در گوشه‌ای از محله‌ها جاخوش کرده‌اند و مأمنی برای عابران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بلندترین خیابان خاورمیانه و چنارهایش

چنارهای خیابان ولی‌عصر(عج) که شناسنامه و معرف این خیابان است، محصول تفکر بلدیه پهلوی اول است. پهلوی اول در دهه نخست سلطنت خود تصمیم گرفت از کاخ مرمر تا کاخ سعدآباد را خیابان‌کشی کند. از راه‌آهن تا چهارراه معزالسلطان راه باریکی بود و از آنجا تا سرپل امیربهادر خیابان اندکی پهن‌تر می‌شد و تا کافه شهرداری یا چهارراه ولی‌عصر(عج) امروزی ادامه داشت. اما بعد از آن بیابان بود. به همین دلیل هم از اینجا تا سرپل تجریش به نام جاده جدید شمیران نام گرفت و قرار شد ۲ طرف جاده را درخت چنار بکارند.  

چنار مرقد امامزاده صالح(ع)

چنار کهن مرقد امامزاده صالح(ع) را اهالی شمیران خوب به یاد دارند؛ چنار قطور و تنومندی که داخلش پوک شده‌بود و مش عبدالله داخل درخت پینه‌دوزی می‌کرد. میخ‌هایی هم به تنه درخت زده‌بود و گالش‌ها و گیوه‌ها را از آن آویزان می‌کرد. «دیالافوا» سیاح خارجی در سفرنامه‌اش به ایران در سال ۱۸۸۱ میلادی می‌نویسد: «در بقعه امامزاده در تجریش، چنار عجیب و غریبی است که نظیر آن کمتر در دنیا پیدا می‌شود. قطر فوق‌العاده آن را دقیقاً نمی‌توان با رقم معین کرد. محیط آن تقریباً به ۱۵‌متر می‌رسد. هریک از شاخه‌های آن مانند تنه درخت کهنسالی در بالای بنای بقعه و اطراف آن سر به آسمان کشیده‌است.  

۱۳ چنار تنومند

حدود ۴۰۰ سال قبل درخت چنار تنومندی در محله اوین بوده که سر آن را قطع می‌کنند. از چنار سربریده، ۱۳ چنار بیرون می‌زند. تنه درخت عمری حدود ۴۰۰ سال و درخت‌های بیرون آمده از آن عمری حدود ۲۰۰ سال دارد. درخت چنار قدیمی دیگری هم در محله اوین وجود دارد. وجود این چنار قدیمی که به گفته اهالی بیش از هزار سال قدمت دارد باعث شده تا نام قسمتی از این محله که در اطراف این چنار بوده به پاچنار معروف شود.  

چنار ۹۰۰ ساله سوهانک

دورترین‌آبادی شمیران به تجریش، سوهانک بود. روستایی که با ارتفاع هزار و ۸۰۰‌متر از سطح دریا یکی از خوش آب و هواترین قریه‌های شمیران به شمار می‌رفت و در عهد ناصری ۷۰۰ نفر جمعیت داشت. تهران‌شناسان، قدمت سوهانک را با چنار ۹۰۰ ساله‌اش محک می‌زنند. چناری کهن که مسجدی کوچک هم کنار آن از قدیم‌الایام پا گرفته بود و اهالی را دور هم جمع می‌کرد. چنار سوهانک حالا داخل همین مسجد قرار دارد و شاخ و برگش را بر سر رهگذران گسترانده‌است.  

بازی بچه‌ها پای چنار

درست روبه‌روی مسجد در روستای افجه در شمال شمیران چنار کهنسالی هست که تا ۴۰ سال پیش قصاب قدیمی روستا در دل چنار کاسبی می‌کرد. گوشت مصرفی هر روز را از دامداران می‌خرید یا از دام‌های خودش تهیه می‌کرد. این گوشت‌ها را از تنه درخت آویزان می‌کرد و تا شب می‌فروخت. جوی آب روانی درست از پای چنار عبور می‌کرد که باعث خنک ماندن هوای اطراف آن بود و گوشت‌ها را از فاسد شدن نجات می‌داد. مردم روستا پیش حسین آقا قصاب چوب خط داشتند. بعد از فوت او دیگر کسی داخل این تنه درخت را مغازه نکرد. تنه‌ درخت تنومندتر شده و با بزرگ شدن دیواره‌های آن فضای داخلی این قصابی پاچنار هم کوچک‌تر از قبل شده. پاچنار این روزها محلی برای بازی کودکان افجه است.  

۲ چنار کهنسال در جماران

آب و هوای خوش و نزدیکی به کوهپایه، درختان و باغ‌های سرسبزی را در محله جماران پرورش داده‌بود. هنوز هم با قدم گذاشتن در دل محله ۲ چنار قدیمی توجه هر تازه واردی را جلب می‌کند. یکی چنار تنومندی در کوچه شهید حسنی‌کیا و مقابل حسینیه بزرگ جماران که به گفته اهالی عمری به درازای هزار سال دارد و دیگری چناری که درست از کوچه‌ای که از حسینیه منشعب می‌شود کنار مسجد قدیمی محل رشد کرده که آن را هم باید همسن و سال چنار کنار حسینیه دانست.

 چنار معروف میدان امامزاده قاسم(ع)

محله امامزاده قاسم(ع) که حالا قریب به ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد روستایی بود که نخستین ساکنان آن در اطراف بقعه امامزاده قاسم(ع) ساکن شدند و خانه‌های خود را با سنگ و گل و چوب ساختند. آب مصرفی خود را از طریق چند رشته نهر از دره گلابدره و رودخانه دربند و قنات تأمین کردند و با کشاورزی و باغبانی و دامداری روزگار خود را گذراندند. چنار کهنی که در میدان امامزاده قاسم(ع) و در نزدیکی بقعه مبارکه قرار دارد، عمر طولانی را گذرانده و همچنان سرپاست.  

کد خبر 553562 برچسب‌ها فرهنگ همشهری محله گیاهان و درختان پایتخت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ همشهری محله گیاهان و درختان پایتخت امامزاده قاسم ع تنه درخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت کشور از اتباع اشباع شده است

وزیر کشور با بیان اینکه ظرفیت کشور از اتباع اشباع شده است، گفت: بیش از این قادر به پذیرش اتباع نیستیم و همه دستگاه‌ها باید زمینه را برای برگشت این افراد به کشورشان فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد وحیدی در مراسم سپاس معلم و شورای اداری استان تهران که عصر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در اداره کل شهرستان‌های استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: حرکت دنیا بدون جریان علم آموزی معنا ندارد و معلمان موتور حرکت جامعه هستند، همچنین کارگر در مفهوم به معنی تجلی حیات واقعی انسان است و جوامع و انسان‌ها و تاریخ را می‌سازد.

وی تهران را ام‌القرای سیاسی کشور دانست و افزود: به مقداری که استان تهران مهم است شورای اداری استان هم مهم است و جایگاه فوق العاده‌ای دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه سهم تهران در تولید ناخالص داخلی حدود ۲۶ درصد است، ادامه داد: بر این اساس در حدود یک چهارم نرخ رشد در استان تهران محقق می‌شود، همچنین جمعیت تهران به طور رسمی حدود ۱۵ میلیون نفر است که به طور غیررسمی بیشتر نیز عنوان می‌شود و نزدیک به یک پنجم جمعیت کشور را شامل می‌شود.

وحیدی با اشاره به برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند با شاخص‌های امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت بالا، تاکید کرد: انتخابات دور دوم نیز باید به خوبی و با صلابت و امنیت برگزار شودو بیشترین تعداد کاندیداها مربوط به تهران است و همه دستگاه‌ها باید برای مشارکت بالا تلاش کنند.

وی با بیان اینکه موضوع انتخابات اولین برنامه در دست اجرای شورای اداری استان است، ادامه داد: موضوع بعدی که باید مورد توجه باشد، تحقق شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردم است که باید همه دستگاه‌ها به طور جد پیگیری کنند و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برای بالا بردن سطح فناوری استفاده شود.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه مسأله آب در استان مهم است، خاطرنشان کرد: بارندگی‌های خوبی داشتیم اما در عین حال ناترازی‌ها زیاد است و باید صرفه‌جویی را بالا ببریم و الگوهای مصرف را اصلاح کنیم تا بخشی از ناترازی ها درست شود.

وحیدی با اشاره به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به موضوعات فرهنگی تاکید داشتند از این رو همه فرمانداران، شهرداران و دهیاران باید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها تلاش کنند.

وی با بیان اینکه تهران از حیث انضباط اجتماعی باید ممتاز باشد، اضافه کرد: از فراجا بابت کنترل ناهنجاری‌ها قدردانی می‌کنیم و اتحادیه‌ها نیز باید مراقبت کنند که در حوزه مرتبط با کارشان ناهنجاری اتفاق نیفتد و در مواردی که رعایت نشود قوه قضائیه ورود خواهد کرد.

وزیر کشور در رابطه با موضوع اتباع تصریح کرد: حضور اتباع در کشور از دو بعد بررسی می‌شود اول از نگاه انسانی و اخلاقی بررسی می‌شود که عده‌ای تحت فشارهایی از طرف قدرتمندان و زورگویان و مستکبران عالم تحت فشار قرار گرفتند و زندگی و جایگاه اجتماعی خود را رها کرده و به کشور ما پناه آوردند.

وحیدی ادامه داد: اما با این وجود ظرفیت کشور ما اشباع شده و بیش از این قادر به پذیرش اتباع بیشتر نیستیم و باید بستر را برای برگشت این افراد فراهم کنیم تا برگردند و کشور خود را آباد کنند.

وی افزود: مسئله دیگر اتباع غیرمجاز است که به هیچ وجه مورد قبول نیستند و هر مجموعه‌ای که این افراد را به طور غیرقانونی به کار بگیرد، تخلف است و اداره کار باید ظرفیت اشتغال قابل قبول را مشخص کند البته بحث افغان‌ستیزی نباید داشته باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه سقف پذیرش اتباع باید مشخص شود، ادامه داد: اتباع مجاز محدود به زمان‌بندی هستند و باید در زمان مقرر به کشور خود بازگردند و این موضوع نباید در کشور ما وضعیتی سازمان نایافته و بی‌سامان داشته باشد از این رو لازم است همه دستگاه‌ها زمینه را برای بازگشت اتباع فراهم کنند.

منبع: فارس

کد خبر 749514

دیگر خبرها

  • واکنش رامین رضاییان به فحاشی هواداران پرسپولیس؛ بلندتر، نمی‌شنوم! + فیلم
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • همه چیز درباره خدمات پرینت سه بعدی فلزی در تهران
  • اختلاف‌نظر درباره تصادف‌های پرماجرای تهران | نخستین قربانی؛ موسیقیدان مشهور یا روزنامه‌نگار معروف؟
  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • قرار است در پارک‌های تهران هتل بِروید یا چرخه رانت‌خواری بچرخد؟/ «شهرداری همان هتل نیمه‌کاره را بسازد، چرا می‌خواهد هتل جدید بسازد؟»
  • ظرفیت کشور از اتباع اشباع شده است
  • بیشترین زندانی غیرعمد در تهران