Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با وجود اینکه هفته گردشگری امسال از لحاظ حضور گردشگر نسبت به سالیان گذشته بسیار کم‌رونق‌تر برگزار می‌شود اما فعالان عرصه گردشگری با فعالیت‌هایشان به دنبال رشد دوباره این صنعت هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، از سال 1980 سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، روز 27 سپتامبر که مصادف با 5 مهر در تقویم شمسی است را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان از اهداف گرامی داشت این روز است. به همین منظور برای بالا بردن هر چه بهتر آگاهی در جامعه، فعالیت‌ها و جشن‌های مربوط به این روز گاهی تا یک هفته نیز طول می‌کشد.

هفته گردشگری امسال اما با شیوع بیماری کرونا با سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد. مطابق با آمارهای جهانی تقریبا 90 درصد از میراث فرهنگی در سراسر دنیا در طول شیوع همه‌گیری ویروس تعطیل شدند. با توجه به این شرایط می‌توان گردشگری را به عنوان مهمترین صنعت آسیب دیده از ویروس کرونا لقب داد.

با نبود گردشگر مشاغل مربوط به گردشگری نیز رونق خود را از دست می‌دهند و بسیاری از آنها در معرض ورشکستگی هستند. همچنین مقاصد گردشگری که معمولا بودجه خود را از طریق این صنعت به‌دست می‌آوردند نیز آسیب‌های فراوانی را متحمل شدند؛ به‌ویژه آن دسته از مقاصدی که در حال رشد و پیشرفت در جذب گردشگر بودند.

گردشگری مهم‌ترین صنعت آسیب دیده از کرونا

ایران نیز به دلیل دارا بودن تمدن و فرهنگ کهن و همچنین منابع طبیعی خاص و چشم‌نواز، یک مقصد گردشگری هیجان‌انگیز برای گردشگران شناخته شده است که متاسفانه از آسیب‌های کرونا در امان نمانده و آسیب‌های بسیاری از شیوع ویروس کرونا به‌ویژه در صنعت گردشگری متحمل شد. از ابتدای همه‌گیری ویروس تمامی تاسیسات و مراکز گردشگری بسته شدند و  این تعطیلی تا اواسط بهار نیز ادامه داشت.

استان اصفهان که یکی از مهمترین مقاصد گردشگری به لحاظ دارا بودن شمار زیادی از میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود، یکی از استان‌های پیشگام در رشد و رونق صنعت گردشگری است. شهر اصفهان در سال 94 به عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد. همچنین در سال گذشته، میدان نقش جهان به عنوان ثروت جهانی میراث فرهنگی شناخته شد و  این میدان به همراه مسجد جامع اصفهان، در میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارند. همه این‌ها نشانه ظرفیت بالای شهر و استان اصفهان در حوزه گردشگری است که هنوز هم راه زیادی برای رسیدن به مراتب بالاتر در پیش دارد.

گردشگری در اصفهان هم از گزند کرونا در امان نماند و بسیاری از اصناف و مشاغل مربوط به گردشگری در استان در معرض ورشکستگی قرار گرفتند و تقاضای بیمه بی‌کاری دادند. تاسیسات گردشگری به صورت محدود فعالیت خود را آغاز کردند اما ترس از انتقال بیماری اجازه نمی‌دهد گردشگران به مانند گذشته از مراکز گردشگری بازدید کنند. میزان گردشگر داخلی و خارجی به شکل چشمگیری کاهش یافته و به طور کلی صنعت گردشگری استان با خسارت‌های جدی روبه‌رو شده است.

تغییر رویه گردشگری با سفرهای هوشمند

معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در همین رابطه اظهار داشت: ما نمی‌دانیم این ویروس تا چه روزی در زندگی‌های ما باقی خواهد ماند. تعطیلی مراکز و  تاسیسات گردشگری نیز نتیجه‌ای جز ورشکستگی صنعت گردشگری به همراه ندارد بنابراین چاره‌ای جز باز کردن این مراکز و تاسیسات اما با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نداریم.

حیدر صادقی افزود: واقعیت این است که نمی‌توان به گردشگری در دوران پسا کرونا نیز امیدوار بود. بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، نخستین علائم بازگشایی گردشگری خارجی در اوائل سال  2021 رقم خواهد خورد اما بعید است ایران جزو نخستین مقاصد گردشگری در دوران پس از شیوع ویروس کرونا باشد. بنابراین باید خود را با شرایط جدید وفق داده و مطابق با تمامی دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی تحت عنوان سفرهای هوشمند عمل کنیم.

وی ادامه داد: مشاغل و اصناف مرتبط با گردشگری نیز باید رویه خود را نسبت به گذشته تغییر دهند. به مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر در سراسر دنیا، عرضه و تقاضا در حوزه گردشگری نیز به کلی تغییر یافته و اگر اصناف و مشاغل نسبت به این تغییر واکنش مناسبی نشان ندهند متاسفانه سهمی در بازار گردشگری نخواهند داشت.

همگام با شعار هفته گردشگری

فعالیت‌های مرتبط با هفته گردشگری همچنان در سراسر جهان انجام می‌گیرد و در استان اصفهان نیز برنامه‌های متنوعی برای هفته گردشگری تدارک دیده شده است. معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان این موضوع گفت: اگر چه از لحاظ رونق گردشگر در کشور سال خوبی را پشت سر نمی‌گذاریم اما برنامه‌های خوبی برای هفته گردشگری در نظر گرفته شد. در روز جهانی گردشگری با حضور در مزار شهدا در گلستان شهدای اصفهان، به عطرافشانی و گل‌آرایی قبور پاک شهیدان پرداختیم و پس از آن نیز در مراسمی با رعایت محدودیت‌ها و موارد بهداشتی، از بزرگان عرصه گردشگری تجلیل به عمل آوردیم.

ورود گردشگران خارجی به ایران 96 درصد کاهش یافته است/پرداخت 260 میلیارد تومان تسهیلات به بخش گردشگریدرب مراکز گردشگری اصفهان با ظرفیت محدود به روی عموم باز استروستای شیران به عنوان پایلوت گردشگری روستایی کشور معرفی می‌شود

وی ادامه داد: در هفته گردشگری امسال چندین وبینار با موضوع توسعه گردشگری روستایی، سلامت و کشاورزی که شعار امسال نیز بود برگزار کردیم. همچنین برنامه رالی خودروهای کلاسیک از کاخ چهلستون به سمت شهر محلات در استان مرکزی با شعار گردشگری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را برگزار کردیم. ضمن اینکه برنامه‌ای برای پاکسازی کویر مرنجاب در پنجشنبه و جمعه نیز داشتیم.

صادقی با بیان اینکه 55 طرح گردشگری در استان اصفهان در هفته گردشگری به بهره‌برداری می‌رسد اضافه کرد: این 55 طرح شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و بازیابی خانه‌های تاریخی در سراسر استان است که متاسفانه با توجه به شیوع کرونا نمی‌توانیم از همه آن‌ها در این هفته رونمایی کنیم. این طرح‌ها با بودجه‌ای به ارزش 3هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/174/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هفته گردشگری امسال جهانی گردشگری میراث فرهنگی صنعت گردشگری استان اصفهان گردشگری نیز فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای جای اصفهان، رنگ‌وبوی هفته فرهنگی را گرفته است

معاون سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: از شهروندان دعوت می‌شود در محور سلامت ناژوان که برای خانواده‌ها پیش‌بینی شده حضور پیدا کنند، در چهارباغ نیز فضای متفاوتی تدارک و گوشه به گوشه آن برنامه‌های متفاوتی پیش‌بینی شده است‌.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا خاکسار شامگاه جمعه _هفتم اردیبهشت_ در برنامه تلویزیونی بهار بهار اظهار کرد: امسال هفته فرهنگی اصفهان با هفته سلامت و روز ورزش پهلوانی مقارن شده و بر این اساس ناژوان محوریت هفته سلامت و میدان امام (ره) محور ورزش‌های پهلوانی قرار گرفت‌.

وی افزود: تجمع ورزشکاران در جاده سلامت، گردهمایی باستانی‌کاران، مسابقات کشتی پهلوانی در روز ۱۱ اردیبهشت، میزبانی از مسابقات چوگان کشوری، بازی‌های بومی و محلی در محور چهارباغ از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این این ایام بود.

معاون سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری اصفهان مطرح کرد: امسال در تقویم فدراسیون مینی‌گلف رویداد مسابقه کشوری افزوده شد و از چهارم‌اردیبهشت میزبان ۱۳۰ نفر از ورزشکاران این حوزه بودیم، مسابقات هندبال ساحلی نیز در تقویم ثبت شده و در این راستا هفته آینده میزبان شرکت‌کنندگان این رویداد نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به مناسبت روز ورزش باستانی ادامه داد: اصفهان پایتخت ورزش پهلوانی است و در این راستا تجلیل از پیشکسوتان این حوزه را در دستورکار قرار دادیم‌.

معاون سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در روز پنجشنبه نیز میزبان کودکان اوتیسم که مشغول به فعالیت ورزشی هستند بودیم تا مردم شاهد استعداد آن‌ها باشند.

خاکسار عنوان کرد: از شهروندان دعوت می‌شود در محور سلامت ناژوان که برای خانواده‌ها پیش‌بینی شده حضور پیدا کنند، در چهارباغ نیز فضای متفاوتی تدارک و گوشه به گوشه آن برنامه‌های متفاوتی پیش‌بینی شده است‌.

کد خبر 748220

دیگر خبرها

  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • آغاز هفته نجوم با شعار «نجوم ایران، همبستگی و تعامل»
  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد
  • جای جای اصفهان، رنگ‌وبوی هفته فرهنگی را گرفته است
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • افتتاح ۲ خانه بهداشت روستایی در تالش
  • ۲ خانه بهداشت روستایی در تالش افتتاح شد