Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:40:39 GMT

بازی آمریکا با کارت چین

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۱۸۷۹

بازی آمریکا با کارت چین

به گزارش ایرنا آمریکا مدت ها است گرفتار ناکامی های فراوان شده است اما از دیدگاه چین این کشور ظاهرا قصد دارد همه مشکلاتش را گردن پکن بیدازد و در واقع چین را قصاص کند از سوی دیگر کارشناسان چینی می گویند که بازی با کارت چین نمی تواند مشکلات آمریکا را برطرف کند.  

آمریکا راهبرد تهدید چین را به طور مستمر در پیش گرفته و این را یک مسیر و برنامه ثابت برای انتخابات ریاست جمهوری تبدیل کرده است در صورتی که چین تاکید می کند اصلا تهدیدی برای واشنگتن نیست و چالش های پیش روی آمریکا مربوط به وضعیت داخلی آن کشور است و ربطی به کشورهای دیگر از جمله چین پیدا نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«ما نینگ» از کارشناسان مسایل بین الملل در چین می گوید: عمو سام (ترامپ) با چالش های ناشی از همه گیری جهانی و انقباض اقتصادی جهانی و مسایلی داخلی مانند تبعیض نژادی، بی عدالتی اجتماعی و بحران مراقبت های بهداشتی روبرو است اما برخی از سیاستمداران آمریکایی این واقعیات را نادیده گرفته اند که مشکلات ایالات متحده به طور کلی برخاسته از آن کشور است و با تهدید دانستن چین اینها برطرف نمی شود.  

خبرگزاری شینهوا هم در گزارشی تحلیلی راجع به این مساله می نویسد: شعارهای تبلیغاتی آنها اخیراً تشدید شده است، وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پمپئو و امثال او طرح به اصطلاح «ائتلاف جهانی»  علیه چین را در بوق و کرنا کرده اند تمایل وحشیانه آنها برای ایجاد تعارض، به جای سیاست مبتنی بر منافع ملی، تلاشی برای انحراف افکار عمومی است و اینکه مسایل را به بیرون از مرزهای آمریکا بکشانند این کار نه تنها اساساً باعث حل مسائل نمی شود بلکه باعث آسیب به روابط بین الملل شده است.  

گزارش ادامه می دهد: مسایل انتخاباتی آمریکا مورد علاقه چین نیست چین به عنوان یک کشور مستقل حق دارد از حاکمیت، امنیت و توسعه خود محافظت کند و اصول خود را فدای بازی انتخاباتی ایالات متحده نمی کند چین تهدیدی برای آمریکایی ها و شیوه زندگی آنها نیست برای کشورهای بزرگی مانند چین و آمریکا هیچ نیروی خارجی نمی تواند باعث فروپاشی شود آنچه واقعاً می تواند به سقوط منجر شود، یک بحران داخلی است محاسبات سیاسی کوته بینانه هرگز به منافع بلندمدت منجر نمی شود.

ناظران خارجی و چین بارها از شعارهای آمریکا مبنی بر «بازگشت عظمت به این کشور و آمریکا اول»  انتقاد کرده آورده اند این موضوع در واقع نگاه کاخ سفید به سازمان ملل و ارزش های مربوط به چند جانبه گرایی را نمایان می سازد و همین راهبرد است که به آمریکا امکان داده است تا در ۴ سال گذشته، اقتدار سازمان ملل را به چالش بکشد.

این هفته که گذشت مصادف با هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل بود این سازمان پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد تا نهادی برای صلح، امنیت و همکاری جهانی و مکانی برای پیشگیری از اشتباهات گذشته و اطمینان از رفاه جامعه جهانی باشد و در خدمت جهان بوده و مزایایی برای همه دنیا داشته باشد.  

«تام فادی» تحلیلگر مسایل سیاسی از انگلستان در همین باره خاطر نشان می کند که به رغم تاسیس این سازمان برای صلح و همکاری، راه پیشبرد این برنامه ها و تحقق این اهداف بدون چالش نبوده است در روزهای اخیر شاهد بودیم که چطور ترامپ تلاش کرد تا  از این سکو به عنوان وسیله ای برای حمله به چین استفاده کند و پکن را عامل شیوع ویروس کرونا در جهان معرفی کرد و خواستار آن شد که سازمان ملل چین را مسئول بداند.

فارع التحصیل دانشگاه آکسفورد می گوید: آنچه در سال های اخیر از دولت ترامپ شاهد بوده ایم، حمله به سازمان ملل و نفی معاهدات و تعهدات و عقب نشینی از سازمان های بین المللی بوده است و اینکه دولت ترامپ کاملاً به سیاست خارجی یکجانبه گرایی اعتقاد دارد یعنی منافع آمریکا بیش از آنکه برای تعامل باشد، تحمیلی به کشورها و ارگان های دیگر است تا با آمریکا سازش کنند این تهدید برای سازمان ملل و علیه جامعه جهانی و حاکمیت قانون است.  

تارنمای چاینا ارگ چین می نویسد: منظور ما از یک جانبه گرایی و چند جانبه گرایی چیست؟ اولی به زمانی اشاره دارد که کشوری در تعیین اهداف سیاست خارجی خود به تنهایی عمل می کند، در حالی که دومی به گروهی از کشورها گفته می شود که در یک نهاد بین المللی معین برای ایجاد مواضع و منافع مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

در نتیجه سازمان هایی مانند سازمان ملل اغلب «نهادهای چندجانبه»  نامیده می شوند زیرا آنها نهادهایی هستند که تعداد زیادی از کشورها در آن بر اساس یک مجموعه قوانین و اصول مشترک با یکدیگر کار می کنند.

فادی می گوید: در حال حاضر  دولت فعلی آمریکا با چند جانبه گرایی به عنوان یک استراتژی سیاست خارجی مخالف است، اساساً به این دلیل که آمریکا را مجبور به مصالحه در مورد منافع خود با سایر کشورها می کند.

او می افزاید: در عوض کاخ سفید به آموزه ای درباره «اول آمریکا»  معتقد است این بدان معناست که با دیگر کشورهای جامعه بین المللی نباید کار کرد بلکه اولویت منافع آمریکا به هزینه دیگران است در نتیجه از سیاست خارجی یکجانبه گرایی استفاده می کند که در آن وضعیت، ابرقدرتی و تسلط خود را تحمیل و تثبیت کند و دیگر اجباری برای گفت و گو و یا مصالحه در نهادهای بین المللی نباشد و کشورها را تحت فشار قرارد دهد.  

تحلیلگرانی مانند تام فادی بر این باور هستند که چنین برخوردهایی که خطری برای چند جانبه گرایی است، اقدامی از سوی دولت ترامپ برای کنار گذاشتن سازمان ملل و کشاندن آنها به ورطه سقوط است تا ارده اش را بر دیگر کشورها تحمیل کند.

تحلیلگر سیاسی و روابط بین المللی انگلستان به خروج از برجام از سوی ترامپ اشاره می کند و اینکه کشورهای دیگر مجبور می شوند از تحریم های یکجانبه آمریکا تبعیت کرده و از دلار این کشور در معاملات استفاده کنند.  

این در شرایطی است که آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو و همچنین سازمان بهداشت جهانی، توافق نامه آب و هوایی پاریس و بسیاری از معاهدات بین المللی خارج شده است آمریکا همچنین تلاش کرده است با نهادهایی مانند اتحادیه اروپا مخالفت کند و آنها را تهدیدی برای منافع ملی خود دانسته است.  

چاینا ارگ چین می نویسد: وقتی یک نهاد بین المللی مانع سیاست خارجی ترامپ می شود، پاسخ او این است که از آن چشم پوشی کنید و آن را کنار بگذارید زیرا قوانین را نقض کرده است و البته باید بودجه اش را نیز قطع کرد آمریکا دیگر کشورها را ضد هنجار معرفی می کند اما با شعار عظمت را به آمریکا بازگردانید عملا خودش ضد هنجار است.  

تام فادی تصریح کرده است: هفتاد و پنجمین سالگرد سازمان ملل این فرصت را به جهانیان می دهد تا به یاد بیاورند که چرا این نهاد مهم است و چرا سیستمی که به موجب آن کشورها به عنوان اعضای برابر یک سازمان با هم کار می کنند و نه تقسیم بر مبنای اندازه گیری قدرت، برای بشریت بسیار مهم است. صلح و ثبات بدون شک برای کشورهای سراسر جهان لازم است و به جای استفاده از آن به عنوان بستری برای حمله و انگ زدن به دیگران برای کسب منافع سیاسی، باید در مسیر همکاری های چند جانبه گام نهاده و از این فرایند پشتیبانی کرد.  

بسیاری از ناظران بر این باورند که شعار «عظمت را به آمریکا بازگردانید» که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سرداده است، می تواند خطری جدی برای چند جانبه گرایی باشد.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا پکن سازمان ملل متحد دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا پکن اخبار کنکور چند جانبه گرایی ایالات متحده سازمان ملل سیاست خارجی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ کارت هوشمند رانندگان کامیون ؛ بخشنامه جدید و خوشحال کننده برای رانندگان

تین نیوز

بخشنامه جدید سازمان راهداری با موضوع کارت هوشمند رانندگان کامیون که توسط رئیس این سازمان به مدیران راهداری سراسر کشور ابلاغ شده، بسیاری از رانندگان را خوشحال می کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بخش قابل توجهی از رانندگان ماشین سنگین اعم از کامیون و تریلی برای دریافت یا تمدید کارت هوشمند خود با مشکلی مواجه اند که برای آن راهکاری پیدا نمی کنند.

این مشکل به زبان ساده هماهنگ نبودن مدرک تحصیلی رانندگان کامیون با الزامات دریافت کارت هوشمند است. اکنون بخشنامه جدیدی از سوی سازمان راهداری صادر شده که شرایط را برای دریافت کارت هوشمند آسان تر و رانندگان دارای مدارک تحصیلی سیکل را خوشحال می کند.

در این بخشنامه آمده است: به منظور حمایت و ارتقاء کمی سرمایه های انسانی در بخش حمل و نقل عمومی جاده ای کالا و مسافر کشور، به این وسیله مجددا و برای آخرین بار حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز رانندگان جدید (بدون داشتن سابقه فعالیت) برای ردیف های 2 ، 5 و 6 جدول مندرج در بخشنامه شماره 183406/71 مورخ 19 اسفند 1399 به مدت یکسال از تاریخ ابلاغ این بخشنامه – اول اردیبهشت 1403 – به مدت یکسال به پایان دوره متوسطه اول، سوم راهنمایی ، سیکل یا معادل آن تقلیل می یابد.

در این بخشنامه تاکید شده است که این مهلت قابل تمدید نخواهد بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • ◄ کارت هوشمند رانندگان کامیون ؛ بخشنامه جدید و خوشحال کننده برای رانندگان
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟