Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@16:28:32 GMT

اخاذی با راه اندازی سایت‌های همسر یابی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۲۳۸۱

خبرگزاری میزان-معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا به شهروندان هشدار داد: افرادی با راه اندازی سایت‌ها و صفحات متعدد در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های غیر بومی تحت عنوان «همسر یابی و صیغه یابی» از متقاضیان اخاذی و کلاهبرداری مالی می‌کنند.

 سرهنگ  رامین پاشایی در گفت‌وگو با میزان گفت: همه روزه تعدادی پرونده قضائی مرتبط با اقدامات مجرمانه افراد سودجو در این پلیس تشکیل می‌شود که در آن تمامی شاکیان از راه‌های مختلف مورد اخاذی، تهدید و کلاهبرداری مالی قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تا کنون هیچ گونه مجوزی از سوی نهاد‌های مرتبط از جمله وزارت ورزش و جوانان در خصوص فعالیت سایت‌های مجاز همسر یابی در کشور صادر نشده و صرفا چند سایت و موسسه، مجوز ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص همسر یابی، همسان گزینی و سایر خدمات مشاوره‌ای را دارند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا بیان کرد: نحوه اقدامات این سایت‌های غیر مجاز عمدتا به دو روش عمده صورت می‌گیرد در نوع اول ضمن تبلیغات دروغین با فریب متقاضیان و دریافت مبالغ مختلف از درخواست کنندگان، افراد سود جو از طعمه‌های خود کلاهبرداری مالی می‌کنند و هیچ گونه خدمات خاصی به آن‌ها ارائه نمی‌دهند.

این مقام مسئول افزود: در نوع دوم که به صورت اقدام‌های تیمی و سازمان یافته متشکل از همکاری مجرمان آقا و خانم صورت می‌گیرد؛ با اغفال متقاضیان و جلب اعتماد آنان، پس از تهیه و دریافت تصویر خصوصی و شخصی قربانیان، با تهدید به افشا و انتشار تصاویر آنان بحث اخاذی مالی و سایر سوء استفاده‌های دیگر نیز مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نفر قربانی کلاهبرداری تلفنی/ متهمان دستگیر شدند

سرهنگ پاشایی گفت: خوشبختانه با رصد فضای مجازی و دریافت شکایت و گزارش‌های متعدد مردمی مبنی بر برخورد با این سایت‌ها و افراد سود جو که امنیت کاربران و خانواده‌ها در فضای مجازی را تهدید می‌کنند تاکنون ضمن اقدامات پیش دستانه و شناسایی مجرمان در این حوزه با هماهنگی مقام قضائی تعداد از این افراد مجرم دستگیر و تحویل مراجع قضائی شده اند.

این مقام مسئول با توجه به آسیب‌های روحی و روانی ارتباطات فضای مجازی که می‌تواند تهدید کننده امنیت کاربران باشد، از شهروندان خواست: به هیچ عنوان فریب وعده‌های دروغین افراد ناشناخته در فضای مجازی که می‌توانند با هویت جعلی و دروغین مخاطرات زیادی را برای فرد و خانواده او ایجاد کنند را نخورند و به افراد غریبه اعتماد نکنند.

وی خاطر نشان کرد: در بند "ث" ماده یک آیین نامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره؛ در راستای ماده ۴۳ قانون برنامه پنجم با موضوع " دریافت خدمات مشاوره ای" ازدواج و تحکیم خانواده به صورت حضوری و غیر حضوری مورد تصریح قرار گرفته است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در ادامه برطرف کردن خلاء‌های قانونی و مشخص شدن زمینه‌های ارائه خدمات از سوی مراکز مجازی را یکی از نیاز‌های لازم و ضروری ارائه خدمات قانونی در فضای مجازی برشمرد و تصریح کرد: در نبود ساز و کار‌های قانونی، فرصت مناسبی برای جولان افراد سود جو و کلاهبردار که گاهی اوقات با جعل نام و عنوان مراکز مذهبی، فرهنگی و سایر شخصیت‌های شناخته شده مبادرت به کلاهبرداری می‌کنند، فراهم شده است.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: نظارت مستمری بر عملکرد سایبری فرزندان خود در فضای مجازی داشته باشند و همواره آنان را از خطرات اطمینان به افراد غریبه و ارسال تصاویر شخصی و خصوصی آگاه کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک، پیشنهادات و یا نیاز به دریافت مشاوره به سایت رسمی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir قسمت ثبت گزارشات مردمی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پلیس کلاهبرداری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پلیس کلاهبرداری فضای مجازی همسر یابی پلیس فتا سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۲۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، فرمانده انتظامی فارس گفت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس آگاهی و اعلام اینکه چند نفر با راه‌اندازی شرکت خودرو غدیر اسپادانا و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و خرید و فروش خودرو، مبلغ ۱۹۰ میلیارد تومان را از آنان کلاهبرداری کرده‌اند که بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.
سردار رهام‌بخش حبیبی افزود: ماموران انتظامی در بررسی‌های اولیه مطلع شدند که مدیران شرکت مذکور با توجه به تبلیغات گسترده در شبکه‌های مجازی، افراد زیادی را اغفال و اقدام به ثبت نام خودرو و اخذ وجه نقد کرده اند و پس از مدتی به علت عدم توان در عمل به تعهدات، متواری شده اند.
فرمانده انتظامی استان ادامه داد: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان تحقیقات خود را آغاز کردند و مطلع شدند که ۳ نفر از متهمان به شهرستان کاشان متواری شده‌اند و ۳ نفر از آنان نیز در شیراز  هستند.
سردار حبیبی تصریح کرد: ماموران پلیس پس از اخذ نیابت قضایی به کاشان اعزام شدند و طی دو عملیات،  هر ۶ نفر متهم را (در کاشان و شیراز) دستگیر کردند.
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه متهمان تاکنون  یک بیلیون و ۹۰۰ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده‌اند، اعلام کرد : کلاهبردارن پس از سیر مراحل قانونی روانه زندان شدند.
وی خاطر نشان کرد: اعتماد نا به جای شهروندان به این افراد، آن هم با  وعده‌های فریبنده موضوعی است که باید به دقت مورد توجه همگان قرار گیرد تا در پی کسب منفعت زودهنگام و غیراصولی، سرمایه یک عمر تلاش و زندگی خود را از دست ندهند.

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی
  • کلاهبرداری از دانش آموزان در پوشش فروش سئوالات کنکور 
  • کلاهبرداری از دانش آموزان در پوشش فروش سوالات کنکور
  • کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • به جای افتادن در چرخه باطل اخاذی و باج گیری به کارآگاهان پلیس اعتماد کنید!
  • ۵ صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • کنکوری‌ها مراقب شگردهای کلاهبرداران باشند