Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل؛ وحید رشیدزاده: این روزها اگر در خیابان‌های شهر اردبیل قدم بگذاریم شاهد حضور وانت بارهایی در سطح شهر خواهیم بود که در حال فروش انواع و اقسام کالاها از فروش میوه و سبزیجات مختلف تا انواع پوشاک هستند.

اما این عرضه کالای مستقیم تبعاتی هم برای برخی از شهروندان دارد. معمولا این خرید و فروش‌ها در معابر اصلی شهر صورت می‌گیرد و توقف خود وانت‌بارها و یا خریدارانی که برای چند دقیقه با خودرو در مسیر توقف می‌کنند ترافیک بسیار سنگینی را در پی دارد اما این تمام ماجرا نیست و متاسفانه  همین توقف‌ها سبب شده‌اند تا تصادف‌های شدید روی داده و به قیمت جان یک انسان تمام ‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر نگاه کنیم و علت اصلی این پدیده را ریشه‌یابی کنیم، می‌توان دلیل اصلی آن را مشکلات مالی و نبود شغل در شهری دانست که از نبود صنعت، بالاخص صنایع مادر رنج می‌برد.

در نتیجه وقتی برای نان‌آور خانه و خانواده از سوی مسؤولان شهری و استانی شغلی در نظر گرفته نشود، عده‌ای مجبور به انجام کارهای مختلف برای درآمدزایی از جمله فروش کالا با وانت‌بار روی می‌آورند.

 

برای بررسی هر چه بیشتر و دقیق‌تر این موضوع سری به محل تجمع برخی از این وانت‌بارها در سطح شهر زده و با برخی از فروشندگان وانتی و همچنین خریداران آنان به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم.

کمال مددی که چند سالی است به میوه‌فروشی پشت وانت‌بار در میدان علی‌آباد اردبیل مشغول است به خبرنگار فارس گفت: یکی از دلایل اصلی این‌که افرادی مثل بنده اقدام به فروش مستقیم میوه پشت خودرو در خیابان‌های شهر می‌کنند، فقدان شغل مناسب است.

 

وی در ادامه افزود: ما خودمان هم می‌دانیم که این طرز فروش برای مردم مشکل ایجاد می‌کند و باعث ایجاد ترافیک می‌شود اما واقعا چاره‌ای برای ما وجود ندارد و باید برای تامین معاش خانواده کاری انجام دهیم، البته قیمتی هم که ما میوه را عرضه می‌کنیم در مقایسه با مغازه‌ها تفاوت خوبی دارد که مردم را به خرید از ما ترغیب می‌کند.

 

علی یوسفی دیگر فروشنده‌ای بود که با خبرنگار فارس هم صحبت شد.

یوسفی برای شهرداری پیشنهادی ارائه کرد و گفت: به نظرم شهرداری اگر بودجه‌ای که صرف مقابله با وانت‌بارهای عرضه میوه و تره‌بار می‌کند برای ساخت میادین عرضه مستقیم میوه و تره بار تخصیص می‌داد، الان خیلی از مشکلات حل می‌شد. 

وی ادامه داد: ما خودمان هم مایلیم که یک مکان ثابت در هر منطقه برای عرضه محصولاتمان داشته باشیم اما شهرداری کمکی چندانی نکرده است. آماده‌ام مجوز‌های لازم را برای اخذ پروانه فروش در مراکز عرضه مستقیم دریافت کنم اما تاکنون طرح جدی در این زمینه ندیده‌ام.

خانم توفیقی هم که مشغول خرید از یکی از وانت بارهای مستقر در خیابان دانشگاه است، اظهار کرد: دلیل اصلی این‌که من از وانتی‌ها میوه خریداری می‌کنم قیمت مناسب است.

وی با اشاره به اینکه قیمت میوه و تره‌بار در میوه فروشی‌ها بالاتر از آن چیزی است که وانتی‌ها عرضه می‌کند افزود: وقتی قیمت مناسب باشد همه تمایل دارند که از این وانتی‌ها خرید کنند. 

 

توفیقی بیان کرد: شاید اگر شهرداری مکان واقعا مناسب و مسقف و در دسترسی را برای این وانت‌بارها در نظر بگیرد، بتوان مشکلات ترافیکی این نوع از فروش را برطرف کرد و از سوی دیگر رضایت مردم را نیز برای دسترسی به محصولات با قیمت مناسب کسب کرد.

با شنیندن صحبت‌های فروشندگان و خریداران وانت‌بارها به سراغ حمید لطف‌اللهیان شهردار اردبیل رفتیم تا کلید حل این مشکل را از او جویا شویم.

 

در قانون چیزی به نام ساماندهی وانت‌بارهای سطح شهر پیش‌بینی نشده است

لطف‌اللهیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به این‌که در قانون چیزی به نام ساماندهی وانت‌بارهای سطح شهر پیش‌بینی نشده است، اظهار کرد: به موجب قانون شهرداری‌ها، وظیفه شهرداری ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که بعضی مسائل تنها در شرایط اقتصادی نامناسب اتفاق می‌افتد گفت : شهرداری در راستای ایجاد آسایش برای شهروندان نسبت به ایجاد بازارچه اقدام کرده که پدیده‌های این چنینی در آن‌جا ساماندهی شود.

شهردار اردبیل تصریح کرد: به همین منظور طی سالیان گذشته شهرداری در دو منطقه آرازعلی و شهرک سینا بازارچه دائمی ایجاد کرده و بخشی از این وانت بارها در این مکان ساماندهی شده‌اند.

لطف‌اللهیان در ادامه عنوان کرد: عملا اگر هر پدیده غیرقانونی و فاقد پروانه را به‌عنوان واحد کسب‌وکار تلقی کنیم، کسب‌وکار و سیستم اقتصادی کسانی که دارای مجوزهای لازم هستند، لطمه می‌بیند.

 

ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در سطح شهر

مسعودامامی یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: ساماندهی وانت‌بارهای میوه فروش چندین وقت است که به مطالبه اصلی شهروندان تبدیل شده و این موضوع در دستور کار عوامل مختلف قرار دارد و باهمکاری دستگاه‌های مربوطه سرانجام عملی می‌شود.

وی افزود: وانت‌بارها علاوه بر خدشه دار کردن سیما و منظر شهر اردبیل و ایجاد ترافیک، تهدیدی برای حوزه اجتماعی است و قطعا آثار مخرب فراوانی در پی خواهد داشت.

فرماندار اردبیل گفت: مطابق یک برنامه‌ریزی طرحی برای ایجاد بازار روز جهت ساماندهی وانت‌بارها در نظر گرفته شده است تا این وانت‌بارها درمحل غرفه دائمی به کسب و کار خود ادامه دهند و دچار مشکلات اقتصادی نشوند و این غرفه‌ها نیز به صورت مناسب باید طراحی شده و خدمات‌دهی در این غرفه مبنای کار قرار گیرد.

فرماندار اردبیل از بررسی پیشنهادات و طرح‌های مختلف برای ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در اردبیل خبر داد و افزود: باید بتوانیم در این زمینه تدابیر ویژه انجام دهیم و اراده جدی برای ساماندهی این موضوع وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بدون شک دست‌فروشی به طور عام و عرضه میوه و تره‌بار از سوی وانت بارها در شهر اردبیل یک پدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و برای مقابله با آن هم باید همه جنبه‌های امر را مد نظر قرار داد.

از یک سو بهبود وضعیت اشتغال می‌تواند این پدیده را تضعیف کند و از سوی دیگر ارتقای فرهنگ شهروندی می‌تواند باعث بهبود وضع موجود گردد. اما بدون شک این امر بدون هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط میسر نخواهد شد.

- انتهای پیام/۳۴۶۳/۸۲۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: وانت بار اردبیل شهردار اردبیل وانت بارهای میوه فروش ساماندهی وانت بارهای ساماندهی وانت بارها وانت بارها میوه و تره بار سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۲۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار

هاشم علایی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دفاتر اسناد رسمی موظفند در صدور هرگونه خرید و فروش و وکالت نامه‌های تنظیمی واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، از این شرکت استعلام و کسب مجوز کنند.

او افزود: همچنین بر اساس این قانون، هرگونه نقل و انتقال واحد‌های تولیدی منوط به اخذ پایان کار و دریافت پروانه بهره برداری از دستگاه‌های ذیصلاح است و خریداران و فروشندگان موظفند نسبت به انجام مراحل نقل و انتقال واحد تولیدی از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، اجرای این قانون را در راستای جلوگیری از بروز مشکلات آتی برای خریداران و حمایت از سرمایه گذاران واقعی دانست و تصریح کرد: ممکن است برخی از قرارداد‌ها دارای مشکلاتی از قبیل بدهی اقساط زمین، ترهین و یا اجرائیات صادره از سوی بانک‌ها، تخلفات ساختمانی، مشکلات زون بندی و زیست محیطی، احتمال فسخی بودن زمین مورد معامله را داشته باشند که وجود هریک از این موارد به طور حتم منتهی به مشکلات آتی برای خریداران خواهد شد.

علایی بیان کرد: در موارد متعددی مشاهده می‌شود که این نوع خرید و فروش‌ها منجر به طرح پرونده‌های کیفری دایر بر خرید و فروش مال غیر و کلاهبرداری شده که لازم است خریداران ضمن توجه به الزامات قانونی، موارد پیشگیرانه را در خصوص جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی در نظر داشته باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • بلیط فروشی بازی استقلال و تراکتور آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره بلیت فروشی
  • لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج
  • وعده شهردار سنندج برای ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش ‌
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار