Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@17:39:07 GMT

میانه مهر و چند رویداد نجومی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۲۸۸۵

میانه مهر و چند رویداد نجومی

ایسنا/اصفهان یک مدرس و پژوهشگر نجوم با اشاره به بارش شهابی اژدهایی در اواسط مهر ماه گفت: چند مقابله و مقارنه نیز از دیگر رویدادهای اواسط مهرماه است.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بارش شهابی اژدهایی مهر ماه، بارشی شهابی است که بر اثر عبور زمین از میان رد دنباله‌دار دوره‌ای ۲۱پی/جیاکوبینی - زینر ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بارش شهابی هر ساله در اواسط مهر ماه روی می‌دهد و معمولاً بین ۱۶ و ۱۸ مهر به اوج می‌رسد.

وی افزود: امسال پیش بینی شده نرخ بارش حدود ۱۰ شهاب در ساعت باشد، اما در سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۴۶ نرخ ساعتی سرسویی بارش شهابی اژدهایی بسیار بیشتر از معمول شد و به هزاران شهاب در ساعت رسید.

این مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه شهاب های این بارش شهابی از سمت صورت فلکی اژدها به سمت زمین روانه می شوند، تصریح کرد: بارش های شهابی هنگامی رخ می دهد که زمین در مسیر حرکت مداری خود به دور خورشید وارد رد به جا مانده از یک دنباله دار می شود.

به گفته مرادی بهترین شرایط برای رصد بارش شهابی اژدهایی، آسمان صاف و آلودگی نوری کم است و آسمان کوهستان و کویر که از آلودگی نوری شهرها دور است بهترین شرایط رصد شهاب باران ها خواهد بود.

وی دیگر رویداد نجومی این ماه را مقارنه «ماه» و «خوشه ستاره ای باز ام ۳۵ » اعلام کرد که ۱۷ مهر ماه و در ساعت ۲۲:۳۸  قابل مشاهده است.

این پژوهشگر نجوم در توضیح رویداد مقارنه گفت: مقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنارهم دیده شوند. اسد یا شیر یکی از صور فلکی معروف است.

مرادی ادامه داد: ام ۳۵ یک خوشه باز ستاره ای است که در صورت فلکی دو پیکر یا جوزا قرار دارد. خوشه ستارگان به مجموعه ای از ستارگان در کنار هم گفته می شود که از یک سحابی تشکیل شده اند. این خوشه ستاره ای بسیار گسترده است و در فاصله ۲ هزار ۸۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است.

وی افزود:  ۲۲ مهر ماه نیز شاهد مقابله مریخ در ساعت ۲:۵۸ دقیقه بامداد خواهیم بود.

مدرس نجوم در توضیح رویداد نجومی مقابله، اظهار کرد: زمانی که یک زاویه فرضی را تصور کنیم که زمین در راس و خورشید یکی از اضلاع و یک سیاره خارجی ضلع دیگر آن است و این سه جرم زاویه ۱۸۰ تشکیل می دهند، در این حالت مقابله رخ می دهد.

مرادی ادامه داد: در اصطلاح ساده، در حالت مقابله زمین در وسط و خورشید یک سمت و سیاره یک سمت دیگر قرار می گیرد و بهترین شرایط رصدی سیاره در این حالت رخ می دهد.

وی دیگر رویداد نجومی مهرماه را ۲۳ مهر ساعت ۴:۲۲ بامداد و مقارنه «ماه» و «زهره» اعلام کرد و گفت: ماه و زهره به ترتیب دومین و سومین اجرام درخشان آسمان هستند که در این زمان سوژه مناسب عکاسی نجومی هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی نجوم ماه سیاره زهره مريخ رویداد نجومی رویداد نجومی مهر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۲۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرت پایدار در جامعه فقط با علم ایجاد نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سعید رشادی، امام جمعه میانه در مراسم نکوداشت هفته معلم در دانشگاه آزاد اسلامی میانه، ارزش تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام را بسیار با اهمیت دانست و اظهار کرد: تعلیم و تربیت، معادل سعادت و سلامت است و برعکس، نبود تعلیم و تربیت در جامعه معادل ضلالت خواهد بود. خداوند متعال، پیامبر اکرم را برای تعلیم و تربیت انسان‌ها برگزید تا انسان‌های گمراه را از تاریکی برهاند و به آن پایان دهد.

وی با تأکید بر اینکه با وجود تربیت، اصول و ارزش‌های انسانی و نیز تبلیغ و رعایت آن در جامعه‌ای، موجب سلامتی، بالندگی و شکوفایی آن جامعه خواهد بود، افزود: اگر در جامعه‌ای تعلیم و تربیت و ارزش‌های دینی و انسانی مورد غفلت و نسیان قرار بگیرد، آن جامعه همواره در معرض آسیب بوده و به گمراهی و انحراف کشیده خواهد شد. با جدی گرفتن مقوله تعلیم و تربیت، می‌توان مشکلات را در جامعه کاهش داد. در دنیای امروزی، مسئله تعلیم و تربیت ارزش و اهمیت زیادی دارد و کشور‌های مختلف، با پیشبرد علم خود، گوی سبقت را از دیگر رقبای خود ربوده‌اند.

امام جمعه میانه تأکید کرد: اگر در عرصه علم، تلاش و کوشش بکنیم و بخواهیم به آن قله تعیین شده خود برسیم و جزء پیشرو‌ها باشیم، قطعاً قدرتمند بوده و در عرصه رقابت و قدرت، جز‌ء اولین‌ها خواهیم بود. فقط نمی‌تواند به علم تکیه کرد؛ زیرا باید در کنار علم، تربیت هم باشد تا جامعه را سالم نگه داشت و پیشرفت کرد. اکنون جمهوری اسلامی ایران در عرصه علم و مسابقات مختلف جهانی شرکت کرده و به سرعت در حال پیشرفت است و نمی‌خواهد از رقبای خود عقب بیفتد.

رشادی ادامه داد:‌ ایران اسلامی جزء پنج کشور پیشرفته علمی جهان است؛ زیرا دانشجویان و دانش‌آموزان در رقابت‌های مختلف علمی، قدرت خود را به جهانیان و حریفان خود نشان داده‌اند.

معلم با دستان مهربان خود مأمنی می‌سازد سرشار از اخلاص

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه نیز معلمان را سعادتمندان دنیا و آخرت توصیف کرد و گفت: معلم با دستان مهربان خود مأمنی سرشار از اخلاص می‌سازد و در کلاس ایثار درس سخاوت می‌دهد.امروز از عزیزانی قدردانی می‌کنیم که چندین سال از عمر گران‌مایه خود را در این دانشگاه صرف کرده‌اند و از جان‌مایه گذاشته‌اند.

بهمن ولی‌نژاد با بیان اینکه استادان از بهترین دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند و جزء مجرب‌ترین‌ها هستند، اضافه کرد: استادان ، خدمتگزاران دانشجویان هستند و با یاری سبز آنها، اندیشه‌های نو بارور می‌شود. معلمان به ما یاد داده‌اند که چگونه از کسانی که در حق ما خوبی و بزرگواری کرده‌اند، قدردانی و سپاس‌گزاری کنیم. معلمی نه تنها شغل نیست؛ بلکه عرصه، میدان و جولانگاه تأثیر گذاشتن و یاد دادن بوده؛ یاد دادن آنچه را که برای پیشرفت و بزرگ شدن یک شاگرد لازم است.

به گزارش آنا،‌ در ادامه مراسم از ۱۰نفر از استادان برگزیده گروه‌های آموزشی مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه تجلیل شد. در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از دستاورد‌های هنری و فرهنگی دانشجویان و استادان این واحد دانشگاهی و آثار خوشنویسی ذکریا عزتی از کارکنان هلال‌احمر شهرستان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • قدرت پایدار در جامعه فقط با علم ایجاد نمی‌شود
  • آغاز بارش باران در غرب کشور؛ کم‌تر از ۲۴ ساعت تا ورود سامانه جدید
  • آغاز رویداد دختران ایران زمین
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • بارش شدید باران در پایتخت از چهارشنبه
  • سامانه بارشی وارد بوشهر می‌شود/افزایش پوشش ابر و بارش پراکنده
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید