Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک هفته است که نوار شمالی کشورمان درگیر یک جنگ واقعی است. ارمنستان از یک سو و آذربایجان از سوی دیگر بر سر منطقه قره‌باغ مجدد و برای بار دوم در یک سال روبه‌روی هم قرار گرفتند و تا امروز وساطت بازیگران خارجی و همسایگان نتیجه‌ای به دنبال نداشته است.

به گزارش گروه رسانه‌های‌دیگر خبرگزاری آنا، درگیری میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ، در سال‌های اخیر همواره وجود داشته و تقریبا به موضوعی عادی تبدیل شده و هر چند وقت یک‌بار شاهد این درگیری‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درگیری‌ها به‌طور معمول طولانی نیستند و بعد از چند روز با میانجیگری کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی خاتمه پیدا می‌کنند، اما درگیری اخیر بین دو کشور کمی طولانی‌تر از دفعات قبل شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان با خواسته رهبران روسیه، فرانسه و ایالات متحده برای آتش‌بس فوری مخالفت کرده‌اند.

پوتین، مکرون و ترامپ در یک بیانیه مشترک، خواهان آتش‌بس و گفت‌وگو میان دو طرف مناقشه شده بودند. از سوی دیگر با توجه به هم‌مرز بودن دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان با جمهوری اسلامی ایران، درگیری‌های این دو کشور در مواقعی دامنگیر هموطنان مرزنشین ما شده و ترکش‌ها و خمپاره‌های این جنگ، خسارت‌هایی را برای مردم این مناطق به دنبال داشته است.

  یک هفته است که نوار شمالی کشورمان درگیر یک جنگ واقعی است. ارمنستان از یک سو و آذربایجان از سوی دیگر بر سر منطقه قره‌باغ مجدد و برای بار دوم در یک سال روبه‌روی هم قرار گرفتند و تا امروز وساطت بازیگران خارجی و همسایگان نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. کارشناسان دلیل این درگیری‌ها را نفوذ رژیم‌صهیونیستی و افزایش تنش برای ناامن سازی منطقه قفقاز می‌دانند. طی این چند روز، دو خبر مهم در نوار شمال غرب کشورمان منتشر شد.

اولین بار چند راکت در منطقه اصلاندوز استان اردبیل خبرساز شد که وزارت خارجه به‌شدت آن را نگران‌کننده دانست و حتی خبرهایی از هشدار مقامات مرزبانی منتشر شد. با این حال خبری دیگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که به نگرانی‌ها افزود؛ چند راکت و خمپاره با اصابت به یکی از روستاهای شهرستان خداآفرین موجب زخمی شدن کودک پنج‌ساله شدند. جام‌جم به سراغ این روستا و حال‌و‌هوای این روزهای آن رفت تا ماجرا را بررسی کند.

مصلحت آذرنیا، ساکن آخرین روستای شهرستان خداآفرین به نام قلی بیگلو در شش‌کیلومتری محل درگیری قره‌باغ است. وی که به دلیل فاصله نزدیک به منطقه مورد مناقشه از روزهای اول از شاهدان اتفاقات است به خبرنگار ما گفت: وقوع این درگیری‌ها مسبوق به سابقه بوده و از روز یکشنبه گذشته که درگیری آغاز شده ، ما شاهد برخورد گلوله‌های جنگی در روستاهای نزدیک به رود ارس مانند روستاهای قلی بیگلو، خلف بیگلو، محمد صلاح‌لو، لاریجان و پرویز خانلو بودیم.

ولی با گذشت روزها، این درگیری‌ها شدت یافت و برخورد گلوله‌های جنگی، خمپاره و راکت در این مناطق افزایش یافت تا این‌که پنجشنبه بر اثر اصابت یک راکت به روستای پرویزخانلو که طبق شنیده‌ها و نقل قول‌ها راکت پهپاد به نظر می‌رسید، به یک واحد مسکونی برخورد کرده که خوشبختانه در زمان برخورد راکت، منزل خالی از سکنه بود. با این حال خسارت‌های شدیدی وارد کرد و باعث تخریب آن واحد مسکونی شد.

در کنار آن هم خسارت‌هایی به پنج‌واحد مسکونی دیگر وارد شد که در یکی از این حوادث از شدت انفجار و شکستن شیشه‌ها، یک کودک پنج‌ساله زخمی شد که خوشبختانه سطحی بود. مردم منطقه نگرانند و این نگرانی هر روز به سبب حجم آتش دو طرف بیشتر شده است.

برای برداشت محصول کشاورزی می‌ترسیم

وی افزود: اراضی کشاورزی این روستاها به مناطق درگیری قره‌باغ نزدیک بوده و این امر باعث شده روستاییان و عشایر به دلیل ترس از شرایط موجود و برخورد گلوله‌های جنگی نتوانند محصولات خود را جمع آوری کنند یا دام‌های خود را به چرا ببرند و با توجه به این‌که فصل برداشت محصولات در این منطقه است، ادامه این روند کشاورزان و دامداران منطقه را دچار خسران خواهد کرد.

این روستانشین ادامه داد: مسؤولان در منطقه اوضاع را رصد می‌کنند و از طریق هنگ مرزی تذکراتی به طرفین درگیری داده شده است، اما به‌رغم همه این اقدامات، اصابت گلوله‌ها افزایش داشته و صدای انفجارها بسیار مهیب و آزاردهنده شده است. سجاد عبدی، یکی از اهالی روستای محمدصلاح‌لوی شهرستان خداآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم حرف‌های دیگر شهروند خداآفرین را این‌گونه ادامه داد: در جریان این اصابت‌ها تاکنون یک واحد مسکونی در روستای پرویزخانلو به صورت کامل و پنج واحد مسکونی دیگر و یک واحد تجاری هرکدام حدود 20درصد تخریب شدند.

وی افزود: بر اثر اصابت گلوله‌های جنگی و راکت‌ها یک کودک به صورت جزئی مجروح شده بود که به بیمارستانی در تبریز منتقل شد و اکنون حالش تاحدودی بهبود یافته است.

این روستایی اضافه کرد: متاسفانه بر اثر این درگیری‌ها بیشتر مزارع و مراتع اطراف رودخانه آسیب جدی دیدند و مردم قادر نیستند به فعالیت‌های خود در مزارع ادامه دهند و از ترس در خانه‌هایشان مانده‌اند. حتی کسانی که در شهرها و روستاهای دیگر فامیل یا آشنایی دارند محل سکونت و مزارع خود را ترک کرده و به آنجا پناه برده‌اند.

عبدی با بیان این‌که از روز گذشته مرزبانی با تعبیه چند ضدهوایی و تجهیزات نظامی نیروهای مرزی خود را قوی‌تر کرده خاطرنشان کرد: این امر تاحدودی بارقه امید را در دل مردم و ساکنان روستاها روشن‌تر کرده است.

گفتنی است راستگو، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی از گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ما امتناع و ارائه اطلاعات را به فردا، آن هم از طریق روابط عمومی محول کرد.

ترددها را کاهش داده‌ایم

علی امیری‌راد، فرماندار شهرستان خداآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این‌که درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه داشته و از همان روز اول روستاها و مزارع اطراف رودخانه و مناطق مرزی رودخانه ارس از گزند گلوله‌ها و راکت‌های کشورهای درگیر در امان نبودند به ما گفت: در جریان این امر به تعدادی از روستاها به‌خصوص روستای پرویزخانلو خسارت‌هایی وارد شده که ریزش سقف یکی از خانه‌ها که البته خالی از سکنه بود و شکستن شیشه‌های منازل اطراف و زخمی شدن یکی از کودکان روستا از جمله خسارت‌های وارد شده به این روستا بود.

فرماندار خداآفرین ادامه داد: از طریق نیروهای مرزبانی به طرفین مناقشه و نمایندگان دو طرف تذکرات پی در پی داده شده و حتی قرار است نمایندگانی از کمیسیون امنیت ملی مجلس و شورای تامین استان و امنیت کشور در منطقه حضور یابند و از نزدیک منطقه را بازدید کنند.

امیری‌راد تصریح کرد: به منظور جلوگیری از هرگونه وقوع خطر احتمالی نیروهای مرزبانی و انتظامی سعی می‌کنند از تردد و فعالیت اهالی روستاها در نوار مرزی و اطراف رودخانه خودداری کنند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: آذربایجان ارمنستان قره باغ جمهوری آذربایجان شهرستان خداآفرین گلوله های جنگی درگیری ها واحد مسکونی گلوله ها قره باغ دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۳۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ نفر از عوامل نزاع و درگیری پل قویون ارومیه دستگیر شدند

ایسنا/آذربایجان غربی فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی از دستگیری ۶ نفر از عوامل نزاع و درگیری در ارومیه خبرداد.

سردار جهانبخش در تشریح این خبر گفت: به دنبال بروز یک حرکت غیر قانونی توسط تعدادی از مخلان نظم و امنیت عمومی در فلکه پل قویون ارومیه و بازنشر تصاویر نامطلوب این رفتارهای هنجارشکنانه در فضای مجازی، بلافاصله پلیس امنیت عمومی انتظامی استان با تیم ویژه مبارزه با اراذل و اوباش رسیدگی به موضوع را شروع کرد.

وی افزود: تمامی افراد مرتبط با این موضوع شناسایی شده و شب گذشته با هماهنگی مرجع قضایی تعداد ۶ نفر از عناصر اصلی دستگیر شده و با حمایت مرجع قضایی برنامه ریزی شده که برخورد قانونی قاطعی با این اشخاص صورت گیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری پلیس، فرمانده انتظامی استان خاطر نشان کرد: مطمئناً پلیس به هیچ وجه، حرکات این چنینی را تحمل نخواهد کرد و در همان لحظات اولیه برخورد قاطع صورت خواهد پذیرفت و اخطار می دهم به کسانی که ادعای اراذل و اوباش و یا قلدرمآبی می کنند اگر در صحنه پلیس با آنها مواجه شود، برخورد کوبنده تری با آنها خواهیم داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه اصابت موشک به خانه‌ای در شمال غزه
  • دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • ۶ نفر از عوامل نزاع و درگیری پل قویون ارومیه دستگیر شدند
  • قمه‌کش‌های ارومیه دستگیر شدند + جزئیات
  • شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • دستگیری ۴ نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه
  • دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه
  • پلیس در پی دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد