Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:13:38 GMT

پیاده روی سنندجی‌ها با فردوسی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۴۰۵۶

پیاده روی سنندجی‌ها با فردوسی

به گزارش ایرنا، خیابان فردوسی از قدیمی ترین معابر شهری سنندج بالاخره پس از سال‌ها کش و قوس از اردیبهشت امسال مسدود شد تا با همکاری استانداری، راه و شهرسازی کردستان و شهرداری سنندج از زیر چرخ‌ خودروها خارج تا به  پیاده راهی خاطره انگیز تبدیل شود.

این خیابان در بافت مرکزی شهر قرار دارد و از دید اقتصادی و عملکرد تجاری به قلب تپنده شهر معروف است اما این کاربری باعث شد ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این خیابان در ازدحام جمعیت متردد در آن به فراموشی سپرده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادآوری این خاطرات برای شهروندان و رساندن این خیابان به جایگاه تاریخی و اجتماعی آن در راستای جذب گردشگران و استفاده در حوزه گردشگری نیازمند تغییر و تحولی جدی است که اکنون در قالب طرح بازآفرینی شهری در حال تحقق است و پس از حدود پنج ماه عملیات اجرایی از ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

پیاده راه فردوسی از محل اعتبارات بازآفرینی شهری ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد

رییس اداره عمران شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داست: خیابان فرودسی در بافت مرکزی شهر واقع و احیای آن در طرح بازآفرینی در دستور کار قرار گرفته است.

مصطفی رضایی اضافه کرد: اجرای طرح‌های متنوع عمران شهری از اولویت‌های راه و شهرسازی بوده و در این راستا مطالعات پیاده راه خیابان فرودسی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ انجام شد و اکنون عملیات اجرایی آن به شهرداری سپرده شده است.

وی یادآور شد: بخش‌های مختلف این طرح از جمله رفع مشکلات ترافیکی مسیر و انتخاب جایگزین، بررسی ویژگی‌های تاریخی و معماری، احیای آن با توجه به تاریخ و معماری این خیابان در طرح مطالعاتی گنجانده شد تا علاوه بر حفظ بافت تاریخی برخی از شاخص‌های آن برای بحث توسعه گردشگری احیا شود.

وی گفت: شرکت بازآفرینی شهری به عنوان متولی اصلی این طرح در سال جاری ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد که در پنج ماه اجرایی عملیات، طرح (اردیبهشت تا ۱۰ مهر) حدود ۸۰ میلیارد ریال از این اعتبار را در اختیار شهرداری سنندج قرار داده است.

بیش از ۱۷۸ میلیون ریال برای ساماندهی پیاده راه فردوسی سنندج هزینه شد

مدیرکل دفتر فنی معاونت عمرانی استانداری کردستان نیز گفت: از اردیبهشت سال جاری تاکنون برای ساماندهی پیاده راه فردوسی سنندج ۱۷۸ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

فرزاد حسنی اظهار داشت: عملیات ساماندهی زیرساخت‌ها و برآورد هزینه‌ها و اصلاح خیابان فردوسی برای تبدیل به پیاده راه از سوی دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان از ادیبهشت امسال آغاز و ۴۰۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار برآورد شد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۷۸ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال از این میزان از سوی دستگاه‌های مختلف تامین اعتبار و هزینه شده و بقیه اعتبارات نیز عمدتا از سوی شهرداری بابت اجرای مبلمان شهری و راه و شهرسازی از محل بازآفرینی شهری تامین خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی معاونت عمرانی استانداری کردستان یادآور شد: این میزان اعتبار از سوی دستگاه های اجرایی از جمله راه و شهرسازی به میزان ۸۰ میلیارد ریال برای تامین هزینه‌های ۲ پیمانکار فعال، توزیع برق به میزان ۳۰ میلیارد ریال، آب و فاضلاب به میزان ۳۵ میلیارد ریال تامین شده است.

حسنی گفت: همچنین سایر اعتبارات تامین شده برای اصلاح زیرساخت‌های این پیاده راه شامل شرکت گاز به میزان ۵۰۰ میلیون ریال، مخابرات یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه اکنون تمام زیرساخت‌های این پیاده راه از سوی دستگاه‌های متولی برای افق حداقل سه دهه‌ای اصلاح شده و شهرداری سنندج نیز در قالب ۲ قرارداد با بخش خصوصی در حال تکمیل عملیات روسازی آن است.

پیاده راه فردوسی از ۶۲ درصد پیشرفت برخوردار است

معاون فنی و امور زیربنایی شهردار سنندج نیز در این ارتباط گفت: در حالت کلی با هزینه کرد ۱۷۸ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال، پیشرفت فیزیکی این طرح به ۴۲ درصد رسیده و عملیات عمرانی آن نیز به صورت ویژه در دست پیگیری و اجرا است.

بهزاد ریحانی افزود: شهرداری سنندج برای اجرای پیاده راه فردوسی چهار قرارداد به ارزش هر کدام ۶۳ میلیارد ریال منعقد کرده و مقرر شد به علت افزایش قیمت مصالح برای هر قرارداد ۲۵ درصد افزایش پیمان داشته باشد.

وی اضافه کرد: بتن ریزی سطح این پیاده راه از ۲ طرف میادین آزادی و انقلاب تقریبا در حال اتمام است و سنگ فرش و احداث لاین سواره اضطراری نیز از هر ۲ طرف به طول ۲۰۰ متر انجام شده است.

معاون فنی و امور زیربنایی شهردار سنندج یادآور شد: شهرداری تلاش دارد با همکاری استانداری و راه و شهرسازی عملیات احداث این طرح را تا ۱۵ آبان به اتمام برساند و پس از آن اقدام به نصب مبلمان شهری کند.

ریحانی تاکید کرد: شهرداری سنندج نیز برای طراحی، تهیه و نصب مبلمان این پیاده راه ۲۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده که پس از اتمام مراحل روسازی انجام می‌شود.

حفاری یک هزار و ۸۰۰ متر کانال، ساخت ۵۴ فقره منهول و ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر لوله‌گذاری با لوله پلی اتیلن فشار قوی، احداث چهار هزار و ۸۲۲ متر کابل کشی فشار متوسط زمینی و چهار هزار و ۸۴۰ متر کابل کشی فشار ضعیف زمینی احیای شبکه برق قدیمی و جابجایی خطوط تغذیه مسیر از جمله اقدامات انجام یافته از سوی شرکت توزیع برق در پیاده راه فردوسی قبل از عملیات روسازی این طرح است.

همچنین شرکت آب و فاضلاب شهری نیز در راستای اصلاح خدمات زیرساختی این طرح یک هزار و ۲۰۰ متر شبکه آب و یک هزار و ۷۰۰ متر شبکه فاضلاب را اصلاح کرده که در جریان آن ۳۰۰ فقره انشعاب آب و ۳۰۰ فقره انشعاب فاضلاب، نصب پنج عدد شیر هیدرانت و ۵۰ متر سنداژ (حفاری) برای مرئی شدن تأسیسات زیرساخت از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.

خیابان فرودسی سنندج خیابان فرودسی به طول ۵۹۰ متر و به عرض ۲۰ متر بین میدان آزادی و انقلاب واقع شده است.

برچسب‌ها شهرداری سنندج شرکت بازآفرینی شهری ایران سنندج استانداری کردستان خیابان فردوسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری سنندج شرکت بازآفرینی شهری ایران سنندج استانداری کردستان خیابان فردوسی شهرداری سنندج شرکت بازآفرینی شهری ایران سنندج استانداری کردستان خیابان فردوسی اخبار کنکور سوی دستگاه پیاده راه فردوسی بازآفرینی شهری شهرداری سنندج خیابان فرودسی پیاده راه راه و شهرسازی میلیارد ریال میلیون ریال ریال اعتبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۴۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان

ایسنا/گلستان معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان، برگزاری مراسم سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر پرآوازه ایرانی قوم ترکمن را فرصت خوبی برای نمایش دوباره وحدت در گلستان دانست و خبر داد: امسال برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت این شاعر نامی در شهرستانهای استان برگزار می‌شود.

سیدعلی مهاجر شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در چهارمین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی نکوداشت ۲۹۱ مین سالگرد تولد شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن، در جوار آرامگاه وی در مراوه تپه اظهار کرد: امسال برای دومین بار برنامه‌های متنوعی به مناسبت دهه گرامیداشت این شاعر نامی در تمام ۱۴ شهرستان استان برگزار می‌شود.

وی برگزاری سالگرد تولد مختومقلی را فرصت خوبی برای نمایش دوباره وحدت در گلستان دانست و گفت: اقوام و مذاهب ساکن در این دیار در یک سنگر فعالیت دارند و با اتحاد در مقابل همه موانع و چالش‌ها ایستادگی می‌کنند.

معاون استاندار گلستان افزود: با توجه به حجم بالای مهمانان شرکت کننده در آیین گرامیداشت تولد مختومقلی باید تدابیر لازم برای کاهش بار ترافیکی و ارائه خدمات امدادی، اورژانسی، ساماندهی پارکینک خودروها و روشنایی محوطه و زیباسازی محل آرامگاه و اطراف آن با لوازمی که معرف قومیت ترکمن است، اندیشیده شود.

سید علی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: مختومقلی فراغی عارف و دانشمند فرزانه‌ای است که در راستای انسانیت، تقوا و ترویج فرهنگ قرآن کریم و احترام به اهل بیت (ع) همت گمارده است.

او افزود: شعر و  هنری که در راستای آموزه‌های دینی و اسلامی با ایجاد و تداوم وحدت و همدلی و رضای خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را به همراه داشته باشد، ماندگار خواهد بود.

وی تاکید کرد: ادارات کل و دستگاه‌های اجرائی استان و شهرستان، در راستای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم تلاش و همکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار شهرستان مراوه تپه هم با بیان اینکه مراسم بزرگداشت این شاعر شهیر قوم ترکمن ۲۷ اردیبهشت با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود گفت: ما باید از تجربیات سال‌های گذشته بهره ببریم و برای حل مشکلات اقدام کنیم تا پشتیبانی شایسته‌ای از این مراسم شود.

امان محمد باشقره، مختومقلی فراغی را یکی از محورهای وحدت در گلستان دانست و بیان کرد: مراسم بزرگداشت این عارف و شاعر ایرانی با محوریت وحدت، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

فرماندار مراوه تپه با بیان اینکه در روزهای منتهی به مراسم، جمع کثیری از اقشار مختلف مردم در آرامگاه مختومقلی فراغی حضور خواهند داشت، ادامه داد: تامین آب شرب بهداشتی و سالم، بهبود روشنایی محوطه و محیط پیرامونی همراه با افزایش ولتاژ برق، پاکسازی و زیبا سازی محوطه، پیش بینی و ایجاد پارکینگ وسایل نقلیه، بهبود عبور و مرور خودروها و نیز افزایش پهنای باند و بهبود پوشش مخابراتی تلفن همراه و افزایش سرویس‌های بهداشتی، از الزامات برگزاری این مراسم است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • (عکس) دشمن شماره یک فردوسی‌پور در ورزشگاه آزادی!
  • (ویدئو) سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه برنامه
  • عکس| دشمن فردوسی‌پور تماشاچی ویژه الکلاسیکوی ایران!
  • سورپرایز عوامل فوتبال ۳۶۰ برای عادل فردوسی پور (فیلم)
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • (ویدئو) عادل فردوسی‌پور سورپرایز شد
  • برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس
  • ببینید | اعتراف عادل فردوسی‌پور به اشتباه خود در برابر امیر قلعه‌نویی