Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت در گزارشی به دلایل افزایش نرخ ارز به‌خصوص دلار در هفته‌های اخیر پرداخته است که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

یک سال قبل درست در همین زمان، تصور رسیدن دلار به مرز ۳۰ هزار تومان دور از ذهن بود، اما امروز بیم رسیدن دلار به بالاتر از ۳۰ هزار تومان هم زمزمه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای سال ۹۹ بازار ارز رو به التهاب گذاشت، هرچند در هفته‌های اخیر برشدت این التهاب افزوده است؛ قیمت دلار در بازار آزاد در اوایل فروردین‌ماه امسال بیش از ۱۶ هزار تومان بود و حالا تا آستانه ۳۰ هزار تومان هم پیش رفته است. 

درحالی‌که افزایش قیمت ارز در بازار کماکان ادامه دارد، بازار سکه هم با روند صعودی روبه روست و به بالاترین قیمت ثبت‌شده یعنی ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است که نشان از دو برابری شدن قیمت سکه از ابتدای سال تاکنون دارد. این در حالی است که قیمت انس جهانی طلا در روزهای قبل کاهش پیدا کرد، اما این روند تأثیری بر قیمت طلا در داخل نداشته است. 

افت کاهش درآمدهای ارزی کشور در پی کاهش فروش نفت و صادرات با شیوع کرونا، عرضه ارز را در بازار ضعیف کرده است. کرونا از اواخر اسفندماه سال قبل و از ابتدای سال جاری، باعث توقف صادرات شد و عرضه ارز را به‌شدت کاهش داد، اما در مقابل تقاضا برای خرید ارز توسط مردم را برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان بالا برده است که به موجی از افزایش تقاضا دامن زد و عده زیادی کماکان ارز و سکه را مطمئن‌ترین سرمایه در برابر کاهش ارزش ریال می‌‌دانند.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای منتشرشده از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته و نزدیک به ۲۷ میلیارد دلار از سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ هنوز به چرخه اقتصاد بازنگشته است. این عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در شرایطی که عرضه دلار کم و تقاضا برای دریافت آن زیاد شده است، می‌تواند به اهرمی برای افزایش نرخ دلار تبدیل شود. 

انتظارات تورمی تمایل به نگهداری ریال را کاهش داد

کامران ندری کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: ما در بخش عرضه ارز، مشکل عدم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی راداریم که بازار را در تنگنا قرار داده است. به نظر می‌رسد صادرکنندگان ارز را به اقتصاد بازنمی گردانند، زیرا احتمال می‌دهند با توجه به روند فعلی، این کار برایشان مقرون‌به‌صرفه باشد. 

ندری اظهار کرد: باوجود عرضه کم، تقاضا برای دلار بالاست، زیرا انتظارات تورمی که نگرانی و پیش‌بینی بین مردم و فعالان اقتصادی را برای افزایش قیمت‌ها در آینده ایجاد کرده است، آن‌ها را به دنبال دارایی جایگزین فرستاده است تا بتوانند سطح رفاه و معیشت خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: انتظارات تورمی تمایل به نگهداری ریال را به‌عنوان دارایی برای پس‌انداز کردن کاهش داد، زیرا ارزش کالاها در واحد ریال بالاتر رفته و ارزش پول ملی کاهش پیداکرده و باعث افزایش تقاضا شده است.

ندری تحولات سیاسی را هم در بالا رفتن نرخ ارز تأثیرگذار دانست و افزود: شایعه تحریم شدن ۱۴ بانکی که هنوز توسط آمریکا تحریم نشده‌اند هم می‌تواند مزید بر علت باشد. منشأ انتظارات تورمی، روانی است و شاید خیلی ریشه در واقعیت‌های اقتصادی نداشته باشد.

این کارشناس بازار ارز یادآور شد: اگر در داخل کشور هر نوع اصلاح مؤثری در مدیریت ناکارآمد صورت بگیرد، می‌تواند مانند آبی بر آتش نرخ ارز باشد. در سال ۹۲ چنین فضایی در پایان دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در اقتصاد کشور رخ داد که نرخ ارز با سرعت افزایش پیدا کرد، اما با روی کار آمدن دولت روحانی و ایجاد خوش‌بینی، انتظارات تورمی کاهش یافت و نرخ دلار از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به 3 هزار تومان رسید. هرچند خوش‌بینی ایجادشده در دوره روحانی تبدیل به ناامیدی شد. 

ندری اضافه کرد: وضعیت فعلی در اقتصاد تحت تأثیر جو روانی است، زیرا هیچ سیگنالی مبنی بر تغییر مثبت در کشور توسط مردم دریافت نشده است، اما به‌محض اینکه علامت مثبت از داخل یا خارج از کشور دریافت شود، روند صعودی نرخ ارز به‌سرعت معکوس خواهد شد. 

ارزپاشی توسط بانک مرکزی برای کنترل ارز، موقتی است

محمود جامساز اقتصاددان درباره اقدامات بانک مرکزی در راستای افزایش نرخ ارز به «رسالت» گفت: کاهش ارزش پول ملی ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی است که تابع دولت است. سیاست‌های اقتصادی کشور که مجموع سیاست‌های پولی، مالی و ارزی را شامل می‌شود، تاکنون به نحوی بوده که شاخص‌های کلان اقتصادی ما را در وضعیت نامطلوبی قرار داده و اثرات آن در زندگی و معیشت مردم خود را نشان داده است. 

وی ادامه داد: سیاست‌های بانک مرکزی که یکی از مهم‌ترین اهداف آن، حفظ ارزش پول و حفظ توسعه اقتصادی است، به سرانجام نرسیده و نقدینگی بالا که به دنبال چاپ پول توسط بانک مرکزی صورت گرفته و پایه پولی را بالابرده، باعث ایجاد تورم شده است. درنتیجه پول ملی در برابری با ارزهای دیگر مانند دلار با کاهش ارزش مواجه شده است. 

جامساز سیاست ارزپاشی توسط بانک مرکزی را در کنترل نرخ ارز، سیاستی موقتی قلمداد کرد و افزود: از این طریق دولت و بانک مرکزی انتظار بازدهی زودهنگام را دارند. اگر بازدهی زودهنگام هم در بازار ارز صورت بگیرد، به‌طور حتم موقتی خواهد بود، زیرا همه متغیرهای اقتصادی ما در جهت عکس این قضیه در حال حرکت هستند. 

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: نمی‌توان قیمت ارز را کاهش داد درصورتی‌که سایر متغیرهای اقتصادی به سمت دیگری حرکت کنند، چنین سیاستی عملی نیست. باید اقتصاد را به‌صورت مجموعه نگریست نه اینکه یک متغیر را به شکل انتزاعی و مجرد دید و درصدد کنترل آن بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دلار ارز بازار بانک مرکزی افزایش قیمت دلار دولت ناکارآمدی انتظارات تورمی حاصل از صادرات ابتدای سال بانک مرکزی هزار تومان بازار ارز نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۵۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت

دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۴ هزار و ۱۹۸ تومان و در بخش حواله ۴۱ هزار و ۲۶۸ تومان کشف قیمت شد.

به گزارش فارس، همچنین یورو امروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۷ هزار و ۲۳۲ تومان معامله شد، اسکناس درهم امارات ۱۲ هزار و ۳۴ تومان ارزش‌گذاری شد.

بررسی میدانی بازار ارز در میدان فردوسی نشان می‌دهد، دلار آزاد امروز توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۶۱ هزار و ۲۶۰ تومان قیمت گذاری شده است؛ معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته نوسانی بوده است، در جریان معاملات امروز نرخ دلار در بازار کاهش یافته است.

* کاهش ۲۳ هزار تومانی قیمت طلا در بازار

امروز در میدان فردوسی سکه طرح قدیم با افت ۹۵۰ هزار تومانی به نرخ ۳۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش یک میلیون و ۴ هزار تومانی به قیمت ۴۱ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان معامله شد و حباب آن کاهش یافته است.

امروز حباب سکه امامی به ۷ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان و حباب سکه بهار آزادی به ۴ میلیون و ۱۶ هزار تومان رسید؛ نیم سکه در بازار به نرخ ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد، ربع سکه به قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه یک گرمی به نرخ ۶ میلیون و ۶۰۰ تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان در هر گرم قیمت‌گذاری شد، همچنین امروز هر مثقال طلای ۱۸ عیار، ۱۵ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان نرخ‌گذاری شد؛ نرخ طلای آب شده نیز هر مثقال ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. هر گرم طلا امروز با کاهش ۲۳ هزار تومانی روبرو شد.

در حال حاضر هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم)، با کاهش ۳ صدم درصدی به نرخ ۲۳۳۸ دلار قیمت گذاری شده است.

دیگر خبرها

  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • ۴ دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و نقره داغ شدن خریداران
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها