Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:20:11 GMT

پیامدهای منفی شیوع کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۶۱۷۶

پیامدهای منفی شیوع کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی

پیامدهای مخرب ناشی از شیوع این ویروس بر روی اقتصاد جهان و همچنین کشور ما تاثیر منفی بسیاری داشته است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا برای بسیاری از کشورهای در حال رشد چنان سنگین است که این کشورها قادر به تحمل بار آن نخواهند بود. از این رو ضروری است با کمک سازمان های مرتبط با اصناف و بنگاه های خصوصی و اتاق اصناف، نظارت ها با قاطعیت دنبال شود و با رعایت دقیق و همگانی دستورالعمل های بهداشتی و مهار روند شیوع بیماری کرونا در جامعه به دستورالعمل های تدوین شده پایبند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌های اصولگرا

 روزنامه صبح نو: بدیهی است که تغییر سبک زندگی و خواسته‌های مردم  تأثیر اساسی بر اقتصاد داشته باشد و چالش‌ها و فرصت‌های متفاوتی در این حوزه ایجاد کند. به همین جهت، شناخت چالش‌ها و فرصت‌های به‌وجود آمده ناشی از کرونا برای هر فعال اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد.

شیوع بیکاری از شیوع کرونا سبقت گرفت

به گزارش روزنامه صبح نو، در دوران شیوع کرونا شاهد عادت‌ها و رفتارهای جدیدی در مردم یا در اصطلاح مصرف‌کنندگان بودیم که احتمالاً تاکنون آن‌ها را مشاهده کرده‌اید. حاج اسماعیلی، کارشناس و فعال حوزه کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» گفت: «بازار کار ایران یک بازار کار خدماتی است و این نوع بازار تا زمانی که شرایط کشور با محدودیت‌های کرونا همراه باشد منفعل خواهد بود. بخشی از خدمات کاملاً تعطیل هستند و بخشی دیگری نیز با محدودیت مواجه هستند. اما بخشی از مشکلاتی که اکنون با بر پیامدهای کرونا افزوده است اثرگذاری تحریم است که اتفاقی غیرقابل انکار است.» وی ادامه داد: «تحریم‌ها رفته‌رفته از یک‌سال‌ونیم گذشته که شروع شده اکنون تأثیرگذاری خود را بیشتر و موثرتر می‌گذارند. بنابراین دولت باید در عین مبارزه با شیوع کرونا برای کاهش اثرگذاری تحریم‌ها از طریق گشایش اقتصادی و سیاسی برنامه داشته باشد تا بازار کار ایران از این حالت سخت خارج شود.» این فعال کارگری افزود: به نظر من در وضعیت فعلی سهم تحریم‌ها بیش از چیزهای دیگر است. 

پک عمیق کرونا!

روزنامه وطن امروز در گزارشی آورده است: بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌سازی کرونا موجب شده مصرف دخانیات نسبت به ماه‌های ابتدایی شیوع «کووید-۱۹» بیشتر شود و این در حالی است که دود سیگار به راحتی ویروس کرونا را منتقل می‌کند.با توجه به اینکه دولت برای قطع زنجیره کرونا زیر بار تعطیلی ادارات و محدودیت ترددها نمی‌رود، بسیاری از مردم نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. دولتی‌ها قصد دارند برای مقابله با کرونا به مجازات افرادی که در اماکن عمومی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند دست بزنند. زدن یا نزدن ماسک، محوری‌ترین مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی محسوب می‌شود اما چیزی که مغفول مانده استعمال دخانیات در اماکن عمومی و خطر شیوع کرونا از طریق دود سیگار است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که حتی ماسک نیز همراه خود دارند در خیابان سیگار می‌کشند غافل از اینکه استعمال دخانیات خطر انتقال ویروس را مضاعف می‌کند.  مؤسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تایید احتمال انتقال کرونا از طریق استنشاق دود دخانیات، اعلام کرد: هنگام مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان، تعداد زیادی ذرات معلق در هوا تولید می‌شود که ممکن است در صورت مبتلا بودن فرد مصرف‌کننده به کرونا، این ویروس در هوا منتشر و بیماری به اطرافیان منتقل شود. در اماکن عمومی قطرات‌ ریزی که از تنفس افراد در هوا شناور می‌شوند می‌توانند ویروس کرونای جدید را گسترش دهند. گفته می‌شود ویروس کرونا از طریق این قطرات ریز در هوا حدود ۳ ساعت حالت عفونی خود را حفظ می‌کند.

آیا کرونا تیر خلاص را به ترامپ شلیک کرد؟

سیدرحیم نعمتی در یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:‌ اگر واقعاً ترامپ به بیماری کرونا دچار شده باشد، نمی‌توان هیچ فرضی را در مورد او و تیمش نادیده گرفت، حتی این فرض که ابتلای ترامپ به ویروس کووید ۱۹ شگرد تبلیغاتی از سوی او و یارانش باشد تا با نمایش معجزه‌آسا از بهبودی‌اش نشان داده شود، ادعاهای قبلی او در مورد این بیماری چندان بیجا نبوده است، اما اگر بیماری او صحت داشته باشد و حالش مثل بوریس جانسون در اوایل آوریل شود، باید گفت که بدترین ضربه به مبارزات انتخاباتی ترامپ وارد شده و شاید همین ضربه به تنهایی برای شکست او در روز سوم نوامبر کافی باشد. اولین نشانه‌های این شکست با سخنان به شدت طعنه‌آمیز شروع شده و برای نمونه، سخنگوی دولت فرانسه گابریل اتال ضمن ابراز آرزوی بهبودی سریع برای ترامپ گفت: «این نشان می‌دهد که ویروس به هیچ کس رحم نمی‌کند، حتی به کسانی که در قدرت آن تردید می‌کردند.» تردیدهای ترامپ و اظهارات جنجالی او برای دست کم گرفتن بیماری کرونا حالا مبدل به سلاحی در دست مخالفانش می‌شود تا نشان دهند او تا چه حد نسبت به این بیماری اهمال‌کاری کرده که حتی جان خود و خانواده‌اش را هم به خطر انداخته است. این نوع حمله حالا و از سوی کاربران امریکایی در فضای مجازی شروع شده که تصویری از مواد ضدعفونی‌کننده نشان داده‌اند، با این نوشته: «از این بنوش معجزه می‌کند!»

جوانان؛ قربانی ویروس کرونا

خبرگزاری فارس در گزارشی آورده است: داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا نشان می‌دهد، طی یک ماه اخیر شمار مبتلایان به ویروس کرونا میان جوانان روند صعودی داشته است. به گفته آژانس بهداشتی آمریکا، موارد ویروس کرونا در میان بزرگسالان در هفته ‌ای اخیر با بازگشایی دانشگاه‌ها به طور مداوم در سراسر ایالات متحده افزایش یافته  و این نیاز به اقدامات بیشتر این گروه برای جلوگیری از شیوع COVID-۱۹ را نشان می‌دهد. محققان از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در این گزارش گفتند، دانشگاه‌هایی که می‌خواهند مجدداً برای یادگیری و آموزش حضوری بازگشایی شوند، باید استفاده از ماسک صورت و حفظ فاصله اجتماعی را برای جلوگیری از گسترش ویروس در میان جوانان اجباری کنند. آمارها نشان می‌دهد، بین ۲ اوت و ۵ سپتامبر، موارد هفتگی COVID-۱۹ در میان افراد ۱۸ تا ۲۲ سال ۵۵.۱ درصد افزایش یافته است. در این گزارش آمده است که منطقه شمال شرقی ۱۴۴ درصد افزایش در موارد COVID-۱۹ را ثبت کرده است.

کرونا نفس زندگی را می گیرد

جواد امامی پرستار بخش در گفت وگو با خبرگزاری مهر، به روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: آن روزها واقعاً تصور نمی‌کردیم که این ویروس قرار است حالا حالاها با ما بماند. برای همین هیچ برنامه‌ای برای آینده متصور نبودیم. در موج اول، چون مردم این بیماری را جدی گرفته بودند، خاطرات شیرین هم بیشتر بود. بیمار ۱۰۳ ساله، ۹۰ ساله و…، داشتیم که مبتلا شده بودند اما بهبود می‌یافتند. اما، الان سن ابتلا پایین آمده است. پرستار بخش ICU جوان ۳۰ ساله می‌آید که بدون هیچ بیماری زمینه‌ای، چند ارگان حیاتی او درگیر می‌شود و این شاید به خاطر رها شدن پروتکل‌های بهداشتی باشد که کمتر رعایت می‌شود. راه ورود ویروس به بدن از طریق سیستم تنفسی است. بنابراین، باید سدی را برای مواجهه با این ویروس قائل شویم که در حال حاضر، بهترین سد دفاعی در مقابل کووید ۱۹، زدن ماسک است. باید باور کنیم که شرایط جنگی است، چون وقتی بالای سر بیمار می‌رویم، تهدید می‌شویم.

حرکت تمدنی اربعین در شرایط کرونایی کمتر از پیاده روی نیست

حجت‌الاسلام سعید احمدی استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین ظرفیت عظیمی است که در سال‌های اخیر به یک شکوفایی و حضور میلیونی تبدیل شده است، گفت: این پیاده‌روی با حضور محبین اهل بیت علیهم السلام از مناطق مختلف عراق آغاز شده و به سمت مغناطیس عشق و ایثار جریان می‌یابد تا رو اربعین، در کنار مضجع شریف سید و سالار شهیدان و قمر منیر بی هاشم و شهدای کربلا روح اخوت و برادری را به رخ جهانیان بکشد. به لحاظ کمیت، اجتماعی نظیر این حضور را تاریخ به خود ندیده است. شاید در کل دنیا شاهد اجتماعات مختلفی باشیم اما اربعین یک اجتماع ویژه است و بالغ بر ۲۰ میلیون زائر عاشق و محب اهل‌بیت (ع) ارادت خود را در این ایام به آزادگان عالم نشان می‌دهند. اگر بخواهیم از حیث مدیریت، این حرکت عظیم را بررسی کنیم، واقعیت این است که خود اهل‌بیت (ع) این حرکت را مدیریت می‌کنند، وگرنه تصور اینکه مهمانان با این تعداد در کمال امنیت و صحت و سلامتی، میزبانی و پذیرایی شوند، پدیده‌ای خارج از مخیله انسان است.

زندگی مردم در گرو کرونا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع کرونا که در چند ماه اخیر به شدت شیوه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است حالا اثر خود را بر بازار نوشت افزار بیش از بیش نشان داده و رکود بی سابقه ای  برای تولید کنندگان، فروشندگان و بازار تحمیل کرده است. هر ساله با آغاز مهر ماه و فصل بازگشایی مدارس بازار نوشت افزار داغ بود و شور و شوق زیادی دربین دانش آموزان برای خرید نوشت افزار وجود داشت، اما امسال شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده و تب داغ کرونا این بازار پر رونق را به سردی مضاعف  کشاند. در بازار صحافخانه همدان که قدم می زدم دیگر نشانی از آن شلوغی و شور و هیجان هر ساله نبود، بچه ها دیگر از این سوی بازار به آن سو نمی رفتند تا کیف، دفتر و وسائل مدرسه را انتخاب کنند. سکوتی سرد جای سر و صدا و شوق دیدنی بچه برای خرید را گرفته بود. در بازار به یکی از فروشگاه های لوازم التحریر سری زدم ، به غیر از فروشنده کسی داخل فروشگاه نبود او که سالیان سال در این حرفه مشغول به فعالیت است ، حالا از رکود بی سابقه کسب و کار گلایه دارد.

تغییر جامعه بشری

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امسال کرونا همه شرایط را نه در سطح داخلی بلکه در سطح جهانی تغییر داده و تمام جامعه بشری شرایط جدیدی را در حال تجربه کردن هستند. از نظر اقتصادی اگر نگاهی دقیق به گوشه و کنار دنیا داشته باشیم شاهد این مهم هستیم که اقتصاد دنیا و اقتصاد بسیاری از کشورها کوچک شده و بسیاری از مشاغل نیز در معرض تهدیدهایی همچون بیکاری قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر بخش دولتی نیز با کمبودهای متعددی در این میان روبرو شده است و بخش خصوصی و یا سازمان‌های مردم نهاد در این میان پای کار آمده‌اند. در این میان اما از همان نخستین روزهای کرونایی، مردم ایران مشق همدلی را بارها و بارها با یکدیگر تمرین کرده‌اند و این شرایط هنوز هم ادامه دارد و نمونه آن کمک ۲۰ میلیاردی است که شهرداری مشهد به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اختصاص داده است.

آیا ابتلای ترامپ به کرونا بر بورس ایران تاثیرگذار است؟

به گزارش نبض بورس، از پنج روز معاملاتی هفته منتهی به ۹ مهر، سه روز شاخص کل با اُفت های سنگینی رو به رو شد و تنها در روز چهارشنبه مورخه ۹ مهر بود که شاخص کل رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی را تجربه کرد. هر چند که برخی از کارشناسان هفته پیش رو را هفته ای سبز برای بازار سرمایه عنوان کرده اند، اما در این دو روز اتفاقاتی رخ داد که می تواند بر روی بازار فردا شنبه مورخه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ تاثیرگذار باشد. از جمله این اتفاقات انتشار خبر ابتلای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کرونا بود. خبری که بر بازارهای جهانی تاثیر گذاشت. از کارشناسان بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به خبرنگار نبض بورس گفت:  منفی شدن رشد قیمت کامودیتی ها، ارزهای دیجیتال و بازارهای جهانی در دنیا به دلیل ابتلای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کرونا، می تواند منجر به معاملات منفی در نمادهای کامودیتی محور و حتی کلیت بازار در فردا شنبه مورخه ۱۲ مهر ۹۹ شود. ابتلای دونالد ترامپ باعث افزایش اقبال به جو بایدن رقیب انتخاباتی وی در نظرسنجی ها شده که در صورت تثبیت این وضعیت، این مسئله می تواند بر بازار تاثیر گذار باشد.

رسانه‌های اصلاح طلب

روزنامه ایران:‌ «تنها شده‌ایم، تنهاتر از قبل. کاش دنیا هرچه زودتر به حالت عادی خودش برگردد تا دوباره دوستانم را در پارک و خیابان و آموزشگاه‌ها ببینم. کاش همین دوره کرونا به ما یاد بدهد که بعد از این مدت دنیایی درشأن افراد دارای معلولیت بسازیم. کاش و...» اینها حرف‌های حسین مردانی، معلول جسمی حرکتی است. او معتقد است در دوران شیوع کرونا همه چیز برای افراد دارای معلولیت سخت‌تر از دیگران است.

تنها بودیم، تنهاتر شدیم

روزنامه ایران با درج گزارشی آورده است: راستی تا به‌حال با خودتان فکر کرده‌اید در این دوره که همه ما از خانه ماندن و فکر کردن به کرونا خسته شده‌ایم افرادی هستند که با محدودیت‌های خیلی بیشتری از ما درگیرند. آدم‌هایی که قرنطینه به‌ نظرشان ابدی می‌آید. با خودتان فکر کرده‌اید یک معلول جسمی حرکتی در این دوران در شهری که برای معلولان مناسب‌سازی نشده، چطور رفت و آمد می‌کند. یک فرد نابینا که پیش از این برای رفت و آمد در هر گوشه‌ای از شهر چند برابر ما نیاز به لمس اشیا دارد، حالا چه می‌کند؟ شرایط کم شنواها و ناشنواها چطور است و با وجود ماسک بر روی صورت دیگران، چطور لب خوانی می‌کنند. آنهایی که سندروم داون یا معلولیت دستگاه تنفسی دارند، چطور این روزها را سپری می‌کنند؟ باور کنید هرچه هست آنها روزهای خیلی سخت‌تری را نسبت به دیگران می‌گذرانند. حسین مردانی قصه‌اش در این دوره را با این جملات آغاز می‌کند: «بیایید باهم ببینیم توصیه‌های منطقی متخصصان برای پیشگیری از کرونا برای ما معلولان تا چه حد موفقیت‌آمیز بوده؟ از خودم شروع می‌کنم که با عصا راه می‌روم. شاغل هستم و هر روز با همه مشکلات باید سرکار بروم از پله که می‌آیم مجبورم از نرده‌ها کمک بگیرم، وقتی می‌رسم به دست‌هایم الکل می‌زنم. محل کار اگر بخواهم دستشویی بروم باز باید از نرده‌ها کمک بگیرم. باز هم که می‌خواهم بروم پایین همین چرخه تکرار می‌شود. آنقدر به دست‌هایم الکل زده‌ام که مشکل پوستی گرفته‌ام. خانه هم که می‌روم باز دو طبقه پله پیش رو دارم و این چرخه برای من هر روز تکرار می شود. بماند که برای باز کردن در مکان‌های عمومی مثل دیگران نمی‌توانم از پاهایم کمک بگیرم و مدام باید به همه چیز دست بزنم. حالا همین چرخه را با معلولی که ویلچر دارد، مرور کنید. چرخ ویلچر دائم با دست در تماس است و می‌تواند از این راه ویروس را منتقل کند. از آن طرف کمتر کسی الان توی خیابان به کسی که سوار ویلچر است کمک می‌کند. چون همه از هم می‌ترسند. توی خیلی از بانک ها و فروشگاه‌ها و مکان های عمومی ژل‌های ضدعفونی گذاشته‌اند که با پدال کار می‌کند یا در ارتفاع بالایی قرار دارد ولی آنها هم برای معلولان مناسب نیست و ما نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم. مشکل بستری شدن در بیمارستان هم هست اگر ما مبتلا شویم بیمارستان ها ما را بستری نمی‌کنند برای اینکه به خاطر شرایط جسمانی باید خدمات بیشتری به ما بدهند به همین دلیل معمولاً توصیه‌ای که به ما می‌کنند این است که در خانه بمانید.»

کرونا، جشنواره و هزار چالش پیش‌رو

به گزارش روزنامه اعتماد،‌ تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر را که ورق بزنیم، با انبوه حواشی ریز و درشتی مواجه می‌شویم که در هر دوره این مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور را تحت‌تاثیر خود قرار داده، فارغ از انتقاد گسترده فیلمسازان به بی‌توجهی درک کیفیت اثرشان از سوی هیات انتخاب و داوران که دیگر جزو لاینفک این فستیوال سینمایی در هر دوره شده، تنها رویداد سینمایی کشور گوشه و کنار و جوانب دیگری هم دارد که انگار با ذات آن گره خورده است و هیچ سالی از آن جدا نمی‌شود. یک‌سال با تغییر دولت بعضی فیلمسازان به کلیت جشنواره روی خوش نشان نمی‌دهند و حاضر نیستند فیلم‌شان در جشنواره نمایش داده شود، یک‌سال چگونگی برگزاری فرش قرمز مساله می‌شود، سال دیگر تغییر سیاست‌های اجرایی این رویداد صدای فیلمسازان را بلند می‌کند، اصلا یادتان هست همین چند سال پیش دقیقه نود جایزه و سیمرغ برگزیدگان جابه‌جا شد؟ نمونه مهم و اخیر هم پارسال بود که عده کثیری از سینماگران متاثر از ترومای اجتماعی وقایع جامعه، نفس برگزاری جشنواره را زیر سوال بردند و خیلی‌ها در مقام تحریم آن برآمدند و از این منظر چگونگی برگزاری جشنواره برای دبیر وقت (ابراهیم داروغه‌زاده) چالش بزرگی به شمار می‌رفت. امسال حاشیه عجیب‌تری گریبان سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر را گرفته و آن اینکه برگزاری جشنواره با همه‌گیری و شیوع موج سوم ویروس منحوس کرونا تلاقی پیدا کرده و شرایط کرونایی روی سطح تولیدات سینما هم تاثیر گذاشته است. پیش از این بخش بین‌الملل جشنواره فجر که قرار بود خرداد برگزار شود، ملغی شد حالا مختصات برگزاری بخش ملی با اما و اگرهای زیادی همراه شده است. اواخر هفته گذشته حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد را به عنوان دبیر سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر انتخاب کرد.

پیامد رفتار مردم و مسئولین در اوج‌گیریِ کرونا

مهدی میرابی نویسنده و روزنامه‌نگار، با درج یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: از زمان شیوع کرونا و تلاش محققان و پزشکان برای مقابله با آن، چه از طریق چگونگیِ رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور پیشگیری و چه از طریق جست‌وجو برای یافتنِ واکسن و دارو به منظور درمان و واکسینه شدن، قریب به هشت ماه می‌گذرد. این تجربه مهم و طاقت‌فرسا که با هزینه گزاف نیروی انسانی به بار نشست و همچنان ادامه دارد، نشان می‌دهد که برای در امان ماندن از این بلای خطرناک همه چیز به رفتار خود انسان‌ها مربوط است. یعنی در شرایط کنونی هیچ پزشکی قوی‌تر از خود انسان‌ها نیستند که با کمترین هزینه(رعایت پروتکل‌ها) سلامت خود را تضمین کنند. شاید در نگاه اول طبق نمودار سازمان بهداشت جهانی که برای هر کدام از کشورها به صورت مجزا ترسیم شده بود، تحت هر شرایطی کرونا مسیر شروع، پیک و نزول خود را در یک زمان‌بندی ٣ الی ٤ ماهه طی می‌کرد و مردم پس از سپری کردن این دوره در وضعیت خوبی به سر می‌بردند. اما این تجربه زمانی به حقیقت می‌پیوست که آحاد مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطابق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی رفتار می‌کردند. در اپیدمی‌ها و بیماری‌های واگیردار زمان خود به خود آنها را از بین نمی‌برد، بلکه به شدت متأثر از رفتار آدم‌هاست، یعنی حیات و مرگ چنین ویروس‌هایی به نوع برخورد آدم‌ها با آن و نحوه زیست‌شان در جوامع بستگی دارد. فارغ از مهیا بودن هر نوع امکاناتی. چرا که خود ناظر بودیم در مقاطعی میزان مرگ و میرها در کشورهای پیشرفته با امکانات بالای پزشکی در مقایسه با بعضی کشورهای عقب مانده به مراتب بیشتر بود. و همین عامل (رفتار مردم) تغییرات نمودار را در اشکال گوناگون برای کشورها رقم زد و برای کشور ما این نمودار هولناک‌تر از آن چیزی رقم خورد که سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی‌اش را کرده بود.

تفاوت‌های آنفلوانزا و کرونا و چند توصیه‌ برای فصل پاییز

به گزارش خبرگزاری ایسنا، افشین محمدعلیزاده، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بروز انواع ویروس‌های تنفسی در فصل سرما، اظهار کرد: شیوع انواع ویروس‌های تنفسی در فصول سرد سال و نگرانی‌های موجود در ارتباط با همزمانی آن با پاندمی کرونا، بر ضرورت شناسایی نوع ویروس در ابتدای بیماری برای تشخیص صحیح و درمان موثر تاکید و توصیه‌هایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی در پاییز ارائه کرد. این ویروس‌ها شامل آنفلوانزا، پارا آنفلوانزا، رینو ویروس، RSV، کرونا ویروس است. گونه‌های نادرتری مانند آدنوویروس و کوکساکی ویروس هم هستند که می‌توانند به صورت نادر بیماری‌های تنفسی ایجاد کنند. این ویروس سه نوع مختلف A، B،C دارد که نوع A بیشتر انسان‌ها را درگیر کرده و می‌تواند سبب ایجاد اپیدمی‌های بزرگ‌تر و حتی پاندمی و جهان-گیری ‌شود. از زیر گروه‌های نوع A می‌توان به H۱N۱، H۳N۲، H۲N۲، H۵N۱ که آنفلوانزای پرندگان است، اشاره کرد. این نوع ویروس در مکان‌هایی مثل مهدکودک‌ها، خوابگاه‌ها، سربازخانه‌ها و مکان‌های با تجمع نیروی انسانی بالا توانایی ایجاد اپیدمی دارد و نوع C خیلی محدودتر است و بیماری‌های تک‫گیر ایجاد می‌کند. به عنوان نمونه سرماخوردگی در هر فصلی ممکن است رخ دهد، ولی تراکم آن بیشتر در فصل پاییز و زمستان است؛ آلرژی نیز در تمام فصول اتفاق می‌افتد و معمولا می‌تواند زمینه‌ساز بروز سرماخوردگی باشد؛ یعنی افراد آلرژیک بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوند که زمان آلرژی بیشتر در فصول اردیبهشت و خرداد و همچنین در پاییز و زمستان است. انواع آنفلوانزا نیز بیشتر در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان شایع می‌شود.

تشریح جزییاتی از مراحل ساخت واکسن کووید ۱۹

پروفسور ویلیام پتری دانشمند و متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه ویرجینیا و همچنین عضو گروه متخصص سازمان بهداشت جهانی در زمینه اولویت بندی واکسن کووید ۱۹ در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در دنیا را تشریح کرده است. فاز سوم مطالعات در مورد واکسن های «Moderna's»، «BioNTech/Pfizer»، واکسن بردار ویروسی «آکسفورد/AstraZeneca» و اکنون واکسن بردار ویروسی «Johnson & Johnson» در حال انجام است. در هرکدام از این واکسن ها از گلیکوپروتئین های میخکوب کننده SARS-CoV-۲ استفاده می شود تا سیستم ایمنی بدن تولید آنتی بادی های محافظ و پاسخ ایمنی سلولی مناسب نسبت به ویروس داشته باشد. آنتی بادی های محافظ با جلوگیری از اتصال گلیکوپروتئین های میخکوب کننده به ویروس به سلول های بدن انسان فعال شده و در نتیجه ویروس SARS-CoV-۲ که باعث بیماری کووید ۱۹ می شود، را خنثی خواهند کرد. در مورد واکسن نوکلئیک اسید Moderna's، پیام رسان RNA کدکننده گلیکوپروتئین های میخکوب کننده در یک قطره چربی به نام لیپوزوم برای محافظت از mRNA در برابر تخریب و ورود آن به سلول ها قرار دارد که وقتی این دستورالعمل ها در درون سلول ها قرار گرفتند، mRNA توسط دستگاه سلول انسانی خوانده می شود و پروتئین های میخکوب کننده زیادی ایجاد خواهد شد تا سیستم ایمنی بدن بتواند پاسخ دهد و تولید آنتی بادی علیه این ویروس را آغاز کند. اما واکسن های Johnson & Johnson و آکسفورد/AstraZeneca از استراتژی متفاوت دیگری برای فعال کردن واکنش های ایمنی استفاده می کنند. در این واکسن ها یک آدنوویروس (هر یک از ویروس هایی که موجب بیماری تنفسی می شوند را آدنو ویروس می گویند) موجود در شامپانزه ها دستورالعمل های تولید گلیکوپروتئین های میخکوب کننده را به سلول منتقل می کند.

حمله توأمان آنفلوانزا و کرونا

روزنامه ستاره صبح در مطلبی آورده است: هشت ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد. اکنون مردم می‌دانند که باید سه اصل بهداشتی شامل شست‌وشوی مداوم دست‌ها، پوشاندن صورت با ماسک و حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی را جدی بگیرند. ابتلا به بیماری‌های ویروسی و تنفسی مانند آنفولانزا وکرونا در پاییز و زمستان و کاهش امکان تهویه هوا در مکان‌های بسته زنگ خطر افزایش ابتلا و فوت را به صدا درآورده است. در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد و گفت: «برآورد ما این است که در فصل پاییز و زمستان شاهد هجمه سنگین و هم‌زمان بیماری کووید ۱۹ و آنفلوانزا باشیم. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه‌های آینده اهمیت دوچندان دارد.» همچنین مدیر درمانگاه اورژانس بیمارستان سینا گفت: «افراد در تاکسی، اتوبوس، مترو و... نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توان کرونا را مهار کرد.» گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

رعایت پروتکل ها راه حل عبوراز پاییز کرونایی

روزنامه حمایت در گزارشی نوشت: با جان‌باختن تعداد دیگری از مبتلایان به کووید۱۹ در بازه زمانی ۲۴ساعت گذشته، امار افرادی که جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند به بیش از ۲۶ هزار نفر رسید. به این ترتیب برای چندمین بار آژیر خطر در ۲۶ استانی که در وضعیت قرمز قرار دارند به صدا درآمد که البته با اضافه کردن چهار استان در شرایط هشدار می‌توان اینگونه بیان کرد که اوضاع در خصوص بیماری مذکور در ۳۰ استان کشور وضعیت خطر را به نمایش گذاشته است. شرایطی که اگر با اعمال تدابیرهای لازم برطرف نشود، باید منتظر افزایش آمارهای ابتلا، بستری و به طبع آن فوت ناشی از کرونا ویروس جدید باشیم. روند ابتلا همچنان صعودی است این در حالی است که مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از این موضوع خبر داده است که روند ابتلا به کرونا همچنان رو به صعود است، به عبارتی روند بیماری همچنان افزایشی بوده و تعداد بستری هم زیاد شده است. آنچه که موجب بالا رفتن تعداد بیماران در بخش‌ها آی سی یو بیمارستان‌ها نیز شده است. ویروس کرونا تغییر ماهیت نداده است این اظهارات در شرایطی بیان شده است که اگرچه شدت شیوع کرونا بیشتر نشده، اما تعداد بیماران افزایش یافته، چرا که قدرت سرایت‌پذیری ویروس هم بالاتر رفته است که این امر به کاهش میزان محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم بازمی‌گردد، آن هم در اوضاع و احوالی که اکنون فصل پاییز آغاز شده است و زمان را نیز در پیش رو داریم.

کنترل ایپدمی بحران کرونا

حمید سوری عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به وقوع پیک سوم کرونا در تهران و برخی دلایل وقوع آن، عنوان کرد: تهران نسبت به سایر استان‌های کشور ویژگی‌های خاصی دارد، لذا کنترل و مدیریت اپیدمی و بحران در این کلان شهر مستلزم برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های ویژه‌تری است. به عنوان پایتخت کشور تعاملات متفاوتی در تهران وجود دارد که در کنار تفاوت‌های منطقه‌ای و محلی در خود تهران و حاشیه آن، طبیعتاً ترکیبی از انواع شیوه‌ها و رفتارهای متنوع زندگی مشاهده می‌شود که همین مسایل مقابله با اپیدمی و کنترل آن را بسیار سخت و پیچیده می‌کند. همچنین در این شرایط مرتبا با تغییر سریع الگوی اپیدمی مواجه می‌شویم، ‌اظهار کرد: برای مواجهه صحیح با این شرایط باید سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به سرعت تغییر کرده و اصلاح شود. پیک سوم کرونا در حالی بوجود آمده که شاخص‌های بیولوژیک و قدرت بیماری‌زایی ویروس تغییر چندانی نکرده و اگرچه جهش‌هایی داشته ولی در حد تاثیرگذاری بر قدرت بیماری‌زایی و اپیدمیولوژی بیماری نبوده است.

تمام جهش‌های ویروس کرونا

به گزارش بهار نیوز، ‌تداوم انتشار کروناویروس لزوما به علت واگیرتر شدن آن نیست، بلکه به این علت است که اغلب افراد هنوز در برابر آن مصونیت ندارند و ویروس می‌تواند به سادگی میزبان‌های جدید را پیدا کند.کروناویروس جدید یا سارس-کوو۲- هم مانند سایر ویروس‌ها جهش پیدا می‌کند. اما پرسش اصلی این است که آیا از هنگامی که برای نخستین‌بار این ویروس ۸‌ماه پیش در شهر ووهان در مرکز چین شناسایی شد، این جهش‌ها باعث واگیرتر یا بیماری‌زاتر شدن این ویروس شده‌اند یا نه؟ ویروس‌ها معمولا جهش‌ پیدا می‌کنند و اغلب این جهش‌ها به نفع ویروس تمام نمی‌شوند و حتی ممکن است مانع تکثیر آنها شوند و به‌اصطلاح برایشان مرگبار باشند. ویروس‌هایی که رمز ژنتیکشان از نوع RNA است، به سرعت تحول پیدا می‌کنند، حدود یک میلیون بار سریع‌تر از ژن‌های انسانی. اما کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ نسبت به بقیه ویروس‌های دارای RNA ویروس‌ها بسیار آهسته‌تر تحول پیدا می‌کند: یعنی ۵بار کندتر از ویروس‌های آنفلوآنزا.براساس داده‌های فعلی، به‌طور میانگین حدود ۲ جهش در ماه در کروناویروس جدید یا سارس-کوو۲- دوام پیدا می‌کند در نتیجه اشکالی از ویروس که هم‌اکنون در چرخش هستند فقط در ۱۵ جهش با نخستین گونه کروناویروس که در ووهان چین ظهور کرد، تفاوت دارند.

بررسی عوامل ایجاد کننده بیماری کرونا

نادیا رحیمی رئیس گروه سلامت مادران و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی نوع جدیدی از عفونت های تنفسی شدید در شهر ووهان، مرکز استان هوبای چین گزارش شد که مطالعات انجام شده در بررسی عوامل ایجاد کننده بیماری حاکی از شناسایی یک نوع کرونا ویروس جدید بود. هم اکنون تلاش زیادی برای تولید واکسن و درمان قطعی بیماری جدید ناشی از کرونا ویروس یعنی کووید۱۹ در حال انجام است. علائم این بیماری ثابت نیست و در هر زمان ممکن است بیمار وارد مرحله بعدی شود. به طور متوسط علائم بیماری طی ۴ تا ۵ روز بعد از انتقال ویروس به بدن فرد آشکار می شود. در حدود ۸۰ درصد موارد نیز بیماران بی علامت و یا با علائم خفیف تا متوسط هستند. در حدود ۱۵ درصد موارد، مبتلایان به کووید۱۹ با علائم شدید و نیاز به بستری مراجعه می کنند و متأسفانه در ۵ درصد موارد شرایط بیمار بحرانی می شود و ممکن است نیازمند بستری در آی سی یو و مراقبت های ویژه باشد.

جمع بندی:

میزان اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر اقتصادهای مختلف یکسان نخواهد بود و شیوع این ویروس می تواند بر اقتصادهای متکی بر درآمد ناشی از گردشگری تأثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد. اقتصاد ایران فشارهای دوگانه تحریم و پیامدهای ویروس کرونا را توأمان تجربه می‌کند، هرچند اقتصاددانان بر این باور هستند که چنانچه سریعتر واکسنی برای کرونا یافت شود، افت ها کمتر بوده و اقتصاد سریع تر به روال عادی بازمی‌گردد.

برچسب‌ها ویروس کرونا توسعه اقتصادی بهبود کسب و کار روزنامه اعتماد روزنامه ایران پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا توسعه اقتصادی بهبود کسب و کار روزنامه اعتماد روزنامه ایران ویروس کرونا توسعه اقتصادی بهبود کسب و کار روزنامه اعتماد روزنامه ایران اخبار کنکور رعایت پروتکل های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی دانشگاه علوم پزشکی برگزاری جشنواره رعایت پروتکل ها پاییز و زمستان دستورالعمل ها بیماری کرونا کرونا ویروس ویروس کرونا نشان می دهد شیوع کرونا ویروس جدید فصل پاییز بیماری ها واکسن ها ویروس ها کووید ۱۹ جهش ها پیش رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۶۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل

ایسنا/مازندران رییس اتحادیه صنف قصابان شهرستان بابل در جلسه آموزشی مبارزه با تب کریمه کنگو اظهار کرد: با جلوگیری از قاچاق گوشت در شهرستان، پیشگیری‌های لازم جهت بروز بیماری‌های واگیر بین دام و انسان به شرایط مطلوبی رسیده است.

دکتر کوروش نظری مسئول نظارت دامپزشکی شهرستان بابل نیز با بیان اینکه با شروع فصل گرما، شیوع تب کریمه کنگو بیشتر می‌شود، افزود: علائم این بیماری تشابه عجیبی به آنفلوآنزا دارد.

وی خاطرنشان کرد: ویروس از طریق کنه قهوه‌ای رنگ وارد بدن دام می‌شود و معمولا افراد مبتلا به تب کریمه کنگو دچار خونریزی‌های زیرپوستی شده و در برخی موارد نیز به مرگ منجر خواهد شد.

نظری با اشاره به اینکه افرادی که با گوشت تازه دام کشتار شده در تماس هستند، بیشتر ریسک ابتلا دارند، خاطرنشان کرد: این ویروس حتی با له کردن کنه و آغشته شدن محتوای کنه بر روی پوست دام نیز قابل انتقال است.

این مسئول با تاکید بر اینکه کشتارگاه‌ها موظف هستند ۲۴ ساعت گوشت را در سردخانه نگه داشته و پس از آن، اقدام به توزیع کنند، افزود: بیشترین آمار ابتلای بیماری تب کریمه کنگو مربوط به قاچاق گوشت است و توصیه ما این است که قصابان از کشتارگاه مجاز گوشت تهیه کنند.

 نظری اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه یک نفر دامپزشک ساکن سیستان‌وبلوچستان نیز فوت شده است.

او درخصوص علائم بیماری نیز یادآور شد: علائم این بیماری همراه با درد شدید استخوان‌ها، افسردگی و تغییر خلق و خو بوده و ممکن است درمان این بیماری چند ماه زمان ببرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است