Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:11:52 GMT

حمل و نقل عمومی تهران، ایمن و پاک نیست

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۶۴۲۸

حمل و نقل عمومی تهران، ایمن و پاک نیست

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه پلیس راهور فاتب، سردار «محمدحسین حمیدی» افزود: امروزه در پایتخت رام‌های«واحد شمارش قطار» قطار شهری و اتوبوس به تعداد کافی وجود ندارد و در بسیاری از نقاط شهر ایستگاه اتوبوس نیست و به همین دلیل گرایش به حمل‌ونقل عمومی آنچنان که باید و شاید وجود ندارد.

تهران خودرو محور است نه انسان محور

وی با اشاره به بیشترین چالش‌های موجود بر سر راه پلیس راهور گفت: تمام امکانات زیست شهری و تمام شبکه معابر در تهران، مانندپیاده‌ روها، کانال‌های آب در دهه‌های اخیر به تردد خودروها اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پلیس راهور فاتب افزود: اگر اقدامات عمرانی خاص به وجود آمده در شهر تهران مبنی بر احداث تونل و پل‌ها صورت نمی‌گرفت، شهر تهران باید در چند سال گذشته قفل می‌شد زیرا حجم تردد وسایل‌نقلیه با ظرفیت سطح معابر، مطابقت ندارد اما این اقدامات عمرانی منجر به جریان و چرخش ترافیک شد البته این مُسکن و اقدام مقطعی است و درمان واقعی نیست؛ محصول این نگاه قدیمی، آلودگی زیست‌محیطی و هوایی است که موجب ترافیک و ترددهای غیرضروری نیز می شود، برای اصلاح این نگاه مقاومت زیاد وجود دارد زیرا باید هزینه زیادی صرف شود؛ البته در دوران کرونا، مشکل دیگری نیز اضافه و تمایل به استفاده از حمل‌ونقل عمومی کمتر شد، مردم تمایل دارند در این ایام با وسیله ‌نقلیه شخصی تردد کنند اما ظرفیت حمل‌ونقل عمومی همان ایام پیش از شیوع کرونا است.

سردار حمیدی با بیان اینکه عدم پاسخگویی کافی حمل ونقل عمومی و عدم گنجایش سطح معابر در سطح شهرها منجر به بروز ترافیک شده است اظهار داشت: این نگاه همیشه ما را اذیت می‌کند و هر اقدامی برای رفتن به سمت انسان‌محوری مانند احداث پیاده‌رو یا پیست دوچرخه‌ انجام شود نخستین مقاومت در خود پلیس وجود دارد، زیرا پلیس نیاز دارد که راه باز باشد تا ترافیک را مدیریت کند.

وی همچنین بر لزوم کنترل آنلاین تاکسی‌های تهران تاکید و تصریح کرد: اکنون تقریباً تاکسی‌ها در تمام سطح شهر می‌توانند تردد داشته باشند، مرکز کنترلی که به صورت آنلاین تمام تاکسی‌ها را کنترل کند، وجود ندارد و هنوز ناوگان حمل‌ونقل عمومی مخصوصاً در حوزه تاکسیرانی تقریباً سنتی اداره می‌شود؛ زمانی می‌توانیم بگوییم تاکسی‌ها فعال باشند که عملکرد آنها رصد شود اما در این حوزه کار جدی صورت نگرفته است.

از سفرهای غیر ضروری خودداری کنیم

رئیس پلیس راهور فاتب افزود: درمان این موضوع آن است که تقاضای سفر در پایتخت با وسیله‌نقلیه شخصی به حداقل رسیده و به حمل‌ونقل عمومی سوق پیدا کند و همچنین باید با توسعه الکترونیک و خدمات غیرحضوری بسیاری از سفرهای غیرضروری را از بین ببریم تا بتوانیم از فرصت به وجود آمده برای انسان‌محور کردن شهر اقدام کنیم؛ بسیاری از محله‌های تهران هویت فرهنگی خود را از دست داده که به طور مثال به محله اتابک، ده‌ونک و نارمک اشاره کرد که فرقی بین آنها دیده نمی‌شود و در تمامی آنها تردد خودرو و موتورسیلکت وجود دارد زیرا ما فضا را به آنها داده‌ و از انسان‌محور بودن فاصله گرفته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه باید فضای بیشتری را به عابر پیاده بدهیم، تا عابر بتواند در پیاده‌روها راحت تردد کند گفت: حتی می‌توان برای پیاده‌روها، خدمات مناسب ایجاد کرد اما در حال حاضر عابر پیاده در بسیاری از مواقع ایمنی کافی برای تردد از عرض خیابان و حتی پیاده‌روها را ندارد.

جامعه نباید تاوان خودخواهی برخی رانندگان را بدهد

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه با نگاه موجود، زندگی شهری در آینده غیرممکن خواهد شد و تنها راه آن این است که ابتدا نگاه مدیران تغییر پیدا کند، گفت: نگاه مدیران برگرفته از تقاضاهای موجود در کف خیابان است، برخی افراد خودخواه هستند و علیرغم وجود وسایل‌نقلیه عمومی و امکان پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در مسافت‌های کوتاه، از وسیله‌نقلیه شخصی استفاده می‌کنند، چرا این فرد نباید ساعت‌ها در ترافیک بماند، این فرد باید خودخواهی‌اش را خودش جواب دهد، جامعه نباید تمام امکانات خود را بسیج کند که این فرد به خواسته خود برسد، این نوع افراد با ماندن در ترافیک ناراحتی خود را با پرخاش به دیگران یا بوق‌زدن زدن در هنگام ترافیک بروز می‌دهند، باید به این نوع افراد گفت تردد مخصوصاً در فواصل کوتاه باید با پای پیاده یا وسایل‌نقلیه عمومی باشد.

سردار حمیدی افزود: افزایش و عدم حل موضوع آلودگی هوا برگرفته از این تفکر است و صدای کسی درنمی‌آید تا مجدداً به فصول وارونگی هوا می‌رسیم، آن موقع کنار هم جمع می‌شویم تا برای آلودگی هوا کاری کنیم، همه مسئولان و رسانه‌ها آن وقت از آلودگی هوا می‌گویند تا مجدداً باد می‌وزد و با برطرف شدن آلودگی هوا، موضوع یادمان می‌رود، یعنی برنامه‌محور پیش نرفتیم و برنامه‌ها مبتنی بر دیدگاه انسان‌محور نبوده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در این اوضاع وقتی که شهر انضباط اجتماعی و ترافیکی درستی ندارد، فکر می‌کنیم پلیس مقصر است و می‌گوییم چرا پلیس برخورد نمی‌کند، پلیس باید چه کند؟ مگر پلیس می‌تواند برای همه مردم و رانندگان یک مراقب بگمارد؟ هرچند به لحاظ تصادفات و ترافیک به مدد استفاده از تکنولوژی، فرهنگ‌سازی‌هایی صورت گرفته، اصلاحات هندسی و توسعه‌ها نسبت به گذشته بهتر شده و قابل مقایسه با گذشته نیست اما هنوز با هدفمان فاصله داریم.

سالانه ۶۰۰ نفر در تصادفات رانندگی تهران کشته می‌شوند

این مقام انتظامی با بیان اینکه نرخ کاهش تصادفات در شهر تهران در یک دهه اخیر جزو بهترین نرخ‌ها است اما همچنان ۶۰۰ نفر سالانه در تصادفات شهر تهران کشته می‌شوند، گفت: ایمنی جز با انضباط بیشتر شهری به وجود نمی‌آید و نتیجه اقدامات فرهنگی و آموزشی صورت گرفته و محصول آن بهتر شدن وضعیت نسبت به گذشته است اما با آن فاصله داریم، زمانی به ایده‌آل می‌رسیم که بگوییم شهرمان انسان‌محور شده، هوای پاکی دارد، حمل‌ونقل عمومی خیلی خوبی دارد و نیازمندی تمام شهروندان را برطرف می‌کند، قطعاً در آن شرایط ضمن کاهش تصادفات، زندگی در این شهر بسیار بهتر و مناسب‌تر در جریان خواهد بود.

سردار حمیدی به ترافیک تهران اشاره کرد و افزود: امسال در حوزه ترافیک شرایط متفاوت است و به دلیل عدم بازگشایی مدارس، اتفاقات همه ساله برای ترافیک روی نداد، اولین روز از مهرماه به دلیل اعلام بازگشایی مدارس، پلیس و تمام سازمان‌ها، طرح‌های خود را به صورت منسجم اجرا کردند اما برای طرح مدارس، برنامه ما مبتنی بر اعلام وضعیت توسط ستاد ملی کرونا است.

ترافیک صبحگاهی در روزهای نخست مهر در تهران نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشت

رئیس پلیس راهور فاتب خاطرنشان کرد: در شرایط غیرحضوری مدارس، ترافیک کمتری را شاهد هستیم و جریان پیک ترافیک تغییر کرده است، در صورت بازگشایی مدارس، هم ترافیک در صبح‌ تا ۳۰ درصد و در ظهر و بعدازظهر افزایش پیدا می‌کنند اما در حال حاضر ترافیک صبحگاهی در روزهای نخست نیمه دوم سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته البته نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.

این مقام انتظامی افزود: سال‌های گذشته طرح ترافیک ۱۳ ساعت (۶:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰) طول می‌کشید اما امسال به دلیل شرایط کرونایی تغییر داشته و پیک ترافیک نیز دچار دستخوش شده است، عملاً از ساعت ۶ صبح تا ۸:۳۰ ترافیک شکل گرفته و به اوج می‌رسد، سپس کاهشی می‌شود، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ ترافیک پرحجم‌تر شده و مجدداً از ساعت ۱۶ تردد در معابر مخصوصاً هسته مرکزی افزایش پیدا می‌کند و از ساعت ۱۶ تا حدود ۲۱، ترددها در سطح شهر افزایش پیدا کرده و در برخی از مقاطع سنگین می‌شود.

سردار حمیدی گفت: البته این در شرایطی است که کاملاً هوا خشک باشد و مشکل خاص جوی نداشته باشیم و اگر یک متغیر مانند بارش باران، برف یا لغزندگی به آن اضافه شود، وضعیت ترافیک کاملاً برهم می‌ریزد زیرا سطح شهر از نظر تردد در حالت عادی کاملاً اشباع شده است و در صورت بارش باران و یا برف، به دلیل عدم سرویس بهنگام توسط حمل‌ونقل عمومی و تحرک کمتر تاکسی و اتوبوس‌ها، مردم مجبور به استفاده از وسیله‌ نقلیه شخصی شده و بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر متراکم می‌شود.وی با بیان اینکه با بارش برف و باران باید انتظار ترافیک طولانی را در سطح شهر داشته باشیم، گفت: برنامه‌ریزی برای حضور کارمندان در محل کار، غیرحضوری و شناور کردن ساعات کار و ارائه فرجه به آنها، عدم برگزاری برخی جلسات در آن ایام می‌تواند جزو راه حل‌های کاربردی در ایام بارندگی‌ها باشد البته مردم باید آماده باشند که این اتفاقات در نیمه دوم سال در تهران روی دهد.

برچسب‌ها معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران فدراسیون دوچرخه سواری پلیس راهور تهران بزرگ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران فدراسیون دوچرخه سواری پلیس راهور تهران بزرگ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکسی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران فدراسیون دوچرخه سواری پلیس راهور تهران بزرگ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکسی اخبار کنکور رئیس پلیس راهور پلیس راهور فاتب حمل ونقل عمومی سردار حمیدی نقلیه شخصی انسان محور آلودگی هوا شهر تهران تاکسی ها سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۶۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ترافیکی شهر تهران در شنبه هشتم اردیبهشت ماه

سرهنگ اسماعیل احسان پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ترافیک امروز شهر تهران گفت: با رصدی که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودرو‌ها در ساعات ابتدایی صبح روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از سطح معابر بزرگراه‌هایی شهر تهران انجام شد، شاهد شروع ترافیک در مسیر‌های غربی، شرقی و جنوبی به سمت مرکز شهر تهران و معابری پرتردد و دارای ترافیکی سنگین و نیمه سنگین، اما روان در سطح پایتخت بودیم. 

وی ادامه داد: انتهای بار ترافیکی در بزرگراه آزادراه تهران کرج در هر دو مسیر بدون مشکل و روان، شهید سلیمانی - صیاد، بابایی – نیروی زمینی، زین الدین– صدف، علامه – شقایق، امام علی (ع) – جانبازان، شهید سلیمانی – ستاری، بزرگراه لشگری - شیشه مینا و رسالت قبل از پل سید خندان هم و بدون ترافیک می‌باشد. 

رییس مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص ترافیک در محور‌های غربی پایتخت افزود: انتهای بار ترافیک در بزرگراه‌های شیخ فضل الله – یادگار و در حال حرکت، آبشناسان – سردار جنگل، همت – جنت آباد، چمران - نهج البلاغ، یادگار امام (ره) تا مقطع صالحی تا شیخ فضل الله از جلال آل احمد، محمد علی جناح بعد از پل شیخ فضل الله می‌باشد. 

سرهنگ احسان پور بیان داشت: خیابان آزادی در مسیرغرب به شرق از شهیدان و جانبازان از میدان امام رضا (ع) و مسیر جنوب به شمال نواب از نهم دی دارای بار ترافیکی سنگینی هستند و داخل تونل توحید ترافیک منظم و در حال حرکت می‌باشد. 

وی بیان داشت: هم اکنون محدوده آزادراه در محدوده غربی می‌تواند مسیر خوبی بدلیل خلوتی این محل برای تردد رانندگان باشد. 

سرهنگ احسان پور گفت: در اکثر معابری که گذرگاه عابر پیاده وجود دارد و تردد عابرین پیاده را شاهد هستیم توسط تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ طرح گذرگاه عابر پیاده بمنظور افزایش ایمنی این افراد اجرا می‌شود که از رانندگان می‌خواهیم به همین منظور در تردد‌های خود دقت بیشتری داشته باشند و حق تقدم عبور عابرین پیاده را رعایت نمایند تا عابرین پیاده بدون کمترین مشکل از مقاطع و گذرگاه‌ها عبور نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ تردد روان در جاده‌های شمالی
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌‌های پایتخت
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌ های پایتخت برای کاهش تصادفات؛ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت برای کاهش تصادفات/ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل‌های شهری
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است
  • اعلام وضعیت تردد در جاده‌های کشور/ ترافیک پرحجم در ۴ محور
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است/ ترافیک صبحگاهی تهران چگونه بود؟
  • وضعیت ترافیکی شهر تهران در شنبه هشتم اردیبهشت ماه