Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار شهرستان کلات گفت: جنگل‌های پسته وحشی شهرستان کلات در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار متراکم‌ترین رویشگاه پسته خاورمیانه هستند.

مهدی ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بزرگ‌ترین عرصه منابع طبیعی استان مربوط به کلات است، حوزه اجرایی منابع طبیعی شهرستان را ۴۱۴ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: کلات در بین شهرستان‌های کوهستانی استان بیشترین عرصه‌های منابع طبیعی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: کلات قطب جنگل‌های پسته و دارای بیشترین مراتع طبیعی استان و تنها شهرستان استان است که ییلاق و قشلاق را دارد و این ویژگی‎های ممتازی برای منطقه محسوب می‌شود.

فرماندار کلات با اشاره به اینکه اولین ایستگاه تولید نهال اورس کشور در شهرستان کلات است، مطرح کرد: جنگل‌های اورس شهرستان کلات به لحاظ تراکم و پوشش در خاورمیانه بی‌نظیر هستند.

وی مطرح کرد: جنگل‌های پسته شهرستان در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار کاملاً ارگانیک هستند، این جنگل‌ها همچنین متراکم‌ترین رویشگاه پسته خاورمیانه هستند. نه‌ تنها کلات اولین خواستگاه پسته جهان محسوب می‌شود بلکه از نظر پوشش داروهای گیاهی با وجود بیش از ۱۰۰ نوع مختلف که گاه ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارند در استان کم‌ نظیر است.

وی بیان کرد: به‌رغم اینکه در عرصه‌های منابع طبیعی ظرفیت بسیار خوبی داریم ولی تا کنون برنامه مدون و مناسبی برای حوزه گردشگری نداشتیم، حتی برای جنگل‌های پسته وحشی خواجه که کاملاً ارگانیک هستند گواهی ثبت ارگانیک گرفته نشده و در این حوزه کم‌ کاری صورت گرفته است.

فرماندار کلات گفت: کسانی که محصول پسته را برداشت می‌کنند فقط محصول را به روش‌های غیر اصولی، غیر علمی و غیر فنی جمع‌آوری کرده و به فروش می‌رسانند و هیچ گاه به دنبال صادرات آن به نام خود شهرستان و دریافت  گواهی ثبت ارگانیک نبوده‌اند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بسته‌بندی و صادرات این محصول با برند خود شهرستان کلات صورت نمی‌گیرد، چون تاکنون گواهی ثبت ارگانیک محصول پسته وحشی شهرستان گرفته نشده نتوانستیم برند جنگل پسته خواجه کلات را در دنیا معرفی و به فروش برسانیم.

ناصری با بیان اینکه سالیانه بیش از ۷۰ تن پسته در شهرستان برداشت می‌شود، عنوان کرد: با وجود اینکه منابع طبیعی شهرستان در استان و کشور بی‌نظیر هستند اما تا کنون این پتانسیل مغفول مانده است.

وی یادآور شد: در منطقه درختان اورسی داریم که عمرشان به بیش از هزار سال می‌رسد و این از نظر زیست‌ محیطی بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را در شهرستان بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اگر چه اقداماتی شروع شده ولی نا کافی هستند.

فرماندار کلات مطرح کرد: به خاطر سیلابی که همه‌ ساله در منطقه جاری می‌شود آب‌ و خاک شهرستان به کشور ترکمنستان برده می‌شود، در همین راستا لزوم تسریع در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به منظور کنترل هدایت سیلاب و حفظ خاک بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها پسته وحشی کلات جنگل های پسته شهرستان کلات منابع طبیعی پسته وحشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۶۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر

در راستای شناسایی خسارت سیاه شدگی میوه پسته مزرعه کلانتر کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی درمعیت کارشناس ناظر بخش خصوصی شهرستان فتاحی از محل بازدید بعمل آوردند.

فتاحی اظهار داشت: در شواهد ظاهری سیاه شدگی میوه پسته به علت کمبود کلسیم بخصوص در شرایط ابرناکی محیط و کاهش جذب توسط گیاه و ایجاد عارضه فیزیولوژیکی ایجاد می‌شود

کارشناس ناظرباغات نیز گفت: درجهت اعلام قطعی دلایل این بیماری نمونه خوشه‌های خسارت دیده به مرکز تحقیقات ملی شوری کشور جهت بررسی بیشتر ارسال شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • تولید ورونق اقتصادی دربزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • مصرف این نوع قارچ‌ها باعث از کار افتادن کبد می شود
  • آمده‌ایم که بمانیم!
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه
  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید