Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بحث اربعین نیز مانند راهیان نور حضور فعال در فضای مجازی را در پیش گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرهنگ یکی از مسائل مهمی است که اگر دانشگاه‌ها برای ترویج و نشر آن فعالیت گسترده انجام دهند، می‌توانند به رشد و تعالی جامعه بشریت به خصوص قشر جوان کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بستر فضای فرهنگیِ ایرانی-اسلامی در  دانشگاه‌ها پس از وقوع انقلاب اسلامی جانی تازه گرفت و در دوران 8 سال دفاع مقدس جوانانی از دلِ دانشگاه‌ها به جبهه‌های حق علیه باطل رهسپار شدند که تا مرز شهادت و جانبازی نیز رفتند.

دانشجویان با داشتن غیرت دینی و ملی علاوه بر اینکه درس خود را می‌خواندند، به جبهه‌ها نیز می‌‌رفتند و در خدمت به کشورشان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کردند. هزاران شهید دانشجو در دوران دفاع مقدس الگویی برای نسل جدید شده است که با الهام از زندگی آنان، راه درست و سبک زندگی اسلامی را در زندگی خود پیاده کنند.

در مسیر رفتن دانشجویان به جبهه، فرماندهان دفاع مقدس نیز اهل علم و دانش بودند که می‌توان به نمونه‌ای از آن‌ها اشاره کرد. شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر 17 علی بن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس، دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه شیراز بود. شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) که مغز متفکر جنگ بود در آزمون سراسری رتبه 104 را کسب کرد و در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد و تحصیل کرد.

همچنین شهید محمدابراهیم همت فرمانده لشکر 27 محمدرسول الله(ص) دوران تحصیلی خود را در رشته تربیت معلم در دانشگاه علامه طباطبایی گذراند و شهید مصطفی چمران نیز که فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم بود و در اوایل جنگ تحمیلی در جبهه دهلاویه به شهادت رسید، دوره دکترای فیزیک پلاسما را در آمریکا گذرانده بود.

یکی از کارهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه‌ها، برگزاری یادواره‌های دانشجویی بوده که تاکنون هزاران یادواره شهدا در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است. البته چند سالی است که به همت سازمان بسیج دانشجویی و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز دانشگاهی کشور، کنگره‌های ملی شهدا برگزار می‌شود که تاکنون دو کنگره برگزار شده است و سومین کنگره شهدای دانشجو از چند روز پیش آغاز شد. در همین راستا با غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آنا: درباره اقدامات اخیر معاونت فرهنگی وزارت علوم برای شهدای دانشجو توضیح دهید.

غفاری: یاد و خاطره همه شهیدان دوران دفاع مقدس را گرامی می‌داریم. چند روز پیش دو برنامه کلیدی در زمینه شهدای دانشجو برگزار شد که به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه‌ها کمک می‌کند. رونمایی از گنجینه اطلاعات چهار هزار شهید دانشجو یکی از این دو برنامه بود، در این گنجینه مشخصات شهید، وصیت‌نامه و همچنین دیگر آثاری را که به آن‌ها دسترسی داشتیم، جمع‌آوری شده است که می‌تواند به عنوان یک منبع و بانک بسیار خوبی برای پژوهش و تحقیق در خصوص شهیدان باشد.

آنا: سومین کنگره ملی شهدای دانشجو از چند روز پیش آغار به کار کرد. در خصوص این برنامه توضیحاتی بفرمایید.

غفاری: تا به امروز دو کنگره ملی شهدای دانشجو را برگزار کرده‌ایم و در حال حاضر سومین کنگره ملی شهدای دانشجو کلید خورد که امیدواریم نتایج خوبی داشته باشد. برگزاری کنگره‌های دانشجو آن‌ هم در سطح ملی، فعالیتی وسیع و گسترده است. ابتدا این برنامه در درون هر دانشگاه انجام می‌شود، سپس در سطح مناطق و در نهایت کنگره ملی شهدای دانشجو با حضور مسئولان کشوری و لشگری برگزار می‌شود.

فرهنگ ایثار و شهادت باید به نسل جدید منتقل شود

آنا: هدف از برگزار کردن کنگره‌های ملی شهدا چیست؟

غفاری: هدف اصلی این است که فرهنگ ایثار، شهادت و فداکاری که به عنوان رکن اصلی و کلیدی در زندگی شهدای ما مطرح بوده است، به نسل جدید انتقال پیدا کند. در این کنگره‌ها یاد شهیدان گرامی داشته می‌شود، در خاطره‌ها به ویژه در ذهن و نظر نسل جدید باقی می‌ماند و آشنایی بیشتری با آنان حاصل می‌شود. طبعاً این موضوع روی نوع نگاه، رفتار، کُنش و عمل دانشجویان می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

تولید محتواهای مجازی در زمینه راهیان نور

آنا: اردوهای راهیان نور دانشجویی یکی از بسترهای خوب برای معرفی شهدا به نسل جدید است. آیا با توجه به شیوع کرونا توانستید برنامه‌هایی مجازی را جایگزین آن کنید؟

غفاری: برای اردوهای راهیان نور با کمک همکاران سازمان بسیج دانشجویی توانستیم برخی موارد را که پتانسیل بالایی دارد در قالب فضای مجازی پیگیری کنیم. مطالبی در حوزه معارف و دفاع مقدس تولید شد و در راستای اهمیت دادن به راهیان نور، به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان دانشجویان پرداخته شد. تجربه خوبی در زمینه راهیان نور در دوران کرونایی به دست آوردیم، هر چند که دل‌مان می‌خواست به صورت حضوری باشد ولی وقتی نمی‌شود، چاره‌ای جز این نداشتیم.

برگزاری تالارهای مجازی دانشجویی برای اربعین حسینی

آنا: معاونت فرهنگی وزارت علوم هر سال برای راهپیمایی باشکوه اربعین برنامه‌های مختلفی داشته است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و فراهم نشدن حضور زائران حسینی در کربلا، چه برنامه‌هایی برای دانشجویان تدارک دیده‌اید؟

غفاری: در بحث اربعین نیز مانند راهیان نور حضور فعال در فضای مجازی را در پیش گرفته‌ایم. ما برای ایام عاشورا و عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) تالارهای مجازی را در همه دانشگاه‌ها راه‌اندازی کردیم که این تالارها حاوی بخش‌های مختلفی اعم از سخنرانی، بحث‌های آیینی، کتاب، منابع و معارف بود و مطالب در آنجا ذخیره شده بود و امکان دسترسی به آن مجموعه‌ها در قالب تالار عزاداری‌های ایام عاشورا وجود داشت که باز آن را برای اربعین استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/4118/

منبع: آنا

کلیدواژه: شهدای دانشجو وزارت علوم تحقیقات و فناوری اربعین غلامرضا غفاری کنگره ملی شهدای دانشجو فرهنگ ایثار و شهادت نسل جدید وزارت علوم راهیان نور دانشگاه ها دفاع مقدس کنگره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۶۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد

فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان کهگیلویه از برگزاری اجلاس شهدای کهگیلویه با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سردار مصطفی مثنوی، ظهر امروز _یکشنبهنهم اردیبهشت_ در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای دومین کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد، اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه با سخنرانی محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور ساعت ۲۰:۰۰ روز دوشنبه، دهم اردیبهشت در دانشگاه آزاد اسلامی شهر دهدشت برگزار می‌شود.

وی افزود: نخستین کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵ برگزار شد و دومین کنگره نیز از روز ششم اردیبهشت سال‌جاری آغاز شده است.

جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجلاس بزرگداشت شهدا در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود و اولین اجلاس روز ششم اردیبهشت به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره ۲۰۸ شهید ارتش کهگیلویه و بویراحمد با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی و حضور گسترده مردم در شهر گچساران برگزار شد.

سیدعلی‌اصغر پوربهشت، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه در نشست خبری که به مناسبت اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه برگزار شد، اظهار کرد: از همراهی و همکاری خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای کهگیلویه در پوشش برنامه‌های اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان و انعکاس اخبار این اجلاسیه قدردانی می‌کنم و از روحیه بسیجی خبرنگاران جز این انتظاری نیست.

وی افزود: ستاد اجرایی اجلاس شهرستان و شورای سیاست‌گذاری کنگره و اجلاس شهدا با تشکیل ۱۷ کمیته مختلف، مأموریت خود را آغاز کرد.

پوربهشت با بیان اینکه از زمان آغاز ستاد اجرایی اجلاس تاکنون بیش از پنج هزار برنامه در سطح شهرستان اجرا شده‌است، تصریح کرد: هدف از برگزاری کنگره ملی شهدا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا و انتقال آن‌ها به نسل جدید است.

وی خاطرنشان کرد: از ۴۱۲ شهید والامقام شهرستان در حال حاضر تنها والدین کمتر از ۵۰ شهید در قید حیات هستند و ضرورت دارد با برگزاری اجلاس مختلف فرهنگ ایثار و شهادت را سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعد انتقال دهیم.

رئیس ستاد اجرایی اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید کهگیلویه گفت: با همکاری و مشارکت شهرستان‌های چهارگانه تاکنون تعداد ۳۸۱ برنامه و یادواره شهدا در قالب‌های گوناگون برگزار شده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده تاکنون در سطح شهرستان افزود: سرکشی و تجلیل از همه خانواده شهدا، جانبازان بالای ۵۰ درصد و آزادگان، تجلیل از ۵۵۰ نفر از رزمندگان دوران دفاع مقدس که نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشتند، کاشت دو هزار نهال در عرصه‌های منابع طبیعی و معابر به نیابت از شهدا و توزیع تعداد ۲۲۰ فقره جهیزیه هر کدام به نام یک شهید والامقام از جمله برنامه‌های اجرا شده در سطح شهرستان هستند.

کد خبر 748754

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق نشات گرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است
  • تغییر در میزبانی استان کرمان از شهدای گمنام
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • یادواره‌ای به نام شهدای دانشجو معلم در لرستان
  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی
  • گلستان شهدای جروکان ساماندهی شد
  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • لزوم حمایت فدراسیون فوتبال از پروژه ساخت فیلم «شهدای تیم فوتبال آزادی سمنان»