Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قیروکارزین، مهدی همتی با بیان اینکه اقدامات ترویجی در روزهای قبل از کاشت محصولات پائیزه شدت یافته است، اظهار داشت: امیدواریم با تلاش‌های در حال انجام کاشت چهار هزار هکتار گندم، هزار و ۱۰۰ هکتار جو، ۷۰۰ هکتار چغندرقند و ۵۰۰ هکتار کلزا در شهرستان قیروکارزین به وسیله کشاورزان محقق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای کاشت محصولات راهبردی افزود: سطوح کشت محصولات زراعی راهبردی برای تمامی ۱۸ پهنه این شهرستان مشخص و به کارشناسان مسئول ابلاغ‌شده تا به صورت دقیق‌تر اهداف دنبال و محقق شود.

 مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با تأکید بر اهمیت کاشت گندم به عنوان راهبردی‌ترین محصول زراعی در کشور ادامه داد: از آنجایی که بذر به عنوان مهم‌ترین نهاده و ستون فقرات تولید بوده، بذور اصلاح و گواهی‌شده مناسب با اقلیم منطقه از ارقام مختلف چمران ۲، سیروان، مهرگان و خلیل به میزان کافی تأمین و آماده توزیع است.

 همتی اضافه کرد: بذر گندم رقم خلیل از ارقام جدید معرفی‌شده است که مناسب با اقلیم گرم و خشک و از عملکرد بالایی برخوردار بوده و نسبت به بیماری‌های زنگ زرد، قهوه‌ای، سیاه و ریزش دانه متحمل است که پنجه دهی زیاد و نسبتاً دیررس است و بهترین زمان کاشت این رقم بیستم آبان تا نیمه آذرماه است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از دو هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان قیروکارزین به کاشت جو اختصاص داشته است بیان داشت: به‌منظور افزایش در تولید این محصول بذر گواهی‌شده نیمروز با ویژگی امکان کاشت دو ردیفه، زودرسی، عملکرد بالا، محتمل به خوابیدگی و بیماری‌های برگی و مقاوم به خشکی خریداری و آماده توزیع است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین تصریح کرد: بذر با کیفیت باید بدون هرگونه مواد خارجی مانند کاه، خاک، شن، صمغ و شیره‌ی میوه و عاری از بذر علف‌های هرز باشد و کشاورزان باید برای تولید محصول با کیفیت و عاری از بیماری‌ها از بذور گواهی‌شده استفاده کنند.

* توسعه کاشت کلزا از اولویت‌های ملی است

وی افزود: توسعه کاشت کلزا از اولویت‌های ملی است که تلاش برای تحقق سطوح زیر کشت ابلاغی با برگزاری کلاس‌های ترویجی، اطلاع‌رسانی‌های عمومی و فراهم کردن امکانات لازم برای آن مانند ادوات مکانیزه در قیروکارزین آغازشده است.

همتی با تأکید بر منویات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی از خارج کشور ادامه داد: یکی از زراعت‌هایی که متأسفانه برخلاف محصولاتی مانند گندم و جو، وابستگی بیشتری به واردات از خارج کشور دارد دانه‌های روغنی است که از این رو توسعه کشت کلزا اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه بذر کلزا رقم هایولا ۵۰ در سال‌های گذشته از عملکرد مطلوبی در این شهرستان برخوردار بوده اضافه کرد: این رقم به دلیل سازگاری با اقلیم منطقه، رسیدگی یکنواخت، عملکرد دانه بیش از سه تن و داشتن بیش از ۴۲ درصد روغن انتخاب که توسط مراکز تعاونی خریداری و آماده تحویل به کشاورزان است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین بر اهمیت کاشت چغندرقند پائیزه به دلیل صرفه‌جویی در میزان آب مصرفی، تأمین خوراک کارخانه‌های قند استان و تأمین شکر کشور تأکید کرد و گفت: امیدواریم با تأمین به‌موقع نهاده‌های موردنیاز کاشت، کشت این محصول دوباره در اراضی قیروکارزین رونق گیرد.

همتی بیان داشت: به منظور توزیع قانونمند نهاده‌ها در کشت گندم مبنای تقسیم کودهای شیمیایی بر اساس تناژ گندم تحویلی به شرکت غله و برای کشت کلزا بر اساس میزان بذر کلزای خریداری شده توسط کشاورز است.

وی با تأکید بر ضرورت ثبت اطلاعات بهره‌برداران در سامانه جامع پهنه‌بندی برای برنامه‌ریزی‌های کلان به خصوص در محصولات زراعی دارای خرید تضمینی، از کلیه کشاورزان خواست با مراجعه به واحد پهنه نسبت به اعلام سطح و نوع کشت خود اقدام کنند.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: 6 هزار هکتار قیروکارزین جهادکشاورزی مهدی همتی مدیرجهادکشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۶۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،مدیرمبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشورگفت: به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید گندم، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم را انجام دهند.
معین با بیان اینکه در کشور 6 میلیون هکتارزیر سطح کشت گندم آبی و دیم است گفت: مبارزه با سن غلات در سطح کشور از بهمن ماه سال گذشته آغاز و ادامه دارد.
وی گفت: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.
درسال زراعی گذشته استانهای کردستان، کرمانشاه واصفهان بهترین نتیجه را در عدم سن زدگی داشته اند.
در حال حاضر230 هزارهکتار از اراضی گندم علیه آفت سن سمپاشی شده و قراراست 150هزارهکتار دیگرنیز انجام شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر