Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-حجت الله ایوبی گفت: اورامانات هم به خاطر طبیعت فوق العاده متفاوت، قدیمی، زیبا و کهن و هم به دلیل وجود شیوه‌های خاص زندگی روستایی، آیین ها، سنت‌ها و تاریخش برای یونسکو یک محور متفاوت محسوب می‌شود که باید ثبت جهانی شود. حجت الله ایوبی  در خصوص مزیت‌های تاریخی و فرهنگی اورامانات که این منطقه را برای ثبت جهانی واجد ارزش کرده به  میزان گفت: معنای ثبت جهانی این است که هرچیزی که ارزش جهانی دارد و فراتر از یک شهر و یک کشور و یک منطقه است از جمله میراث ملموس یا ناملموس یا میراث طبیعی یا منظر فرهنگی را به ثبت برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اورامانات هم به خاطر طبیعت فوق العاده متفاوت، قدیمی، زیبا و کهن و هم به دلیل وجود شیوه‌های خاص زندگی روستایی، آیین ها، سنت‌ها و تاریخش برای یونسکو یک محور متفاوت محسوب می‌شود که باید ثبت جهانی شود. در این ثبت جهانی هم منظر فرهنگی آنجا و هم طبیعت و برخی روستا‌ها و آیین‌ها و موارد دیگری ثبت می‌شود.

دبیرکل کمیسون ملی یونسکو در ادامه درباره ظرفیت‌هایی که ثبت جهانی اورامانات برای توسعه گردشگری در غرب کشور ایجاد می‌کند گفت: مناطق یا محور‌هایی که فراتر از یک ساختمان یا بنا ثبت جهانی شده اند مزیت‌های بسیار مهمی پیدا می‌کنند. برای مثال در کل دنیا هفت شهر داریم که بافت تاریخی آن‌ها ثبت جهانی شده که یکی از آن‌ها شهر یزد است که از چنین موقعیتی برخوردار شده اند. محور‌هایی مانند اورامانات هم چنین حالتی دارد. وقتی به آمار گردشگران این مناطق بعد از ثبت جهانی نگاه کنیم می‌بینیم این آمار به شدت افزایش پیدا می‌کند. زیرا یونسکو برای گردشگران فرهنگی و تاریخی که می‌خواهند مطمئن شوند در انتخاب مقصد گردشگری شان درست عمل کرده اند و اشتباه نکرده اند یک مرجع بسیار بسیار مهم محسوب می‌شود.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه با بیان اینکه مساله رونق گردشگری به تصمیم کلی و همگانی یک کشور باز می‌گردد گفت: همه مسوولان و دستگاه‌های دولتی باید تلاش کنند تا الزامات را فراهم کنند و فقط یک اداره میراث فرهنگی و کمیسیون ملی یونسکو نمی‌توانند به تنهایی باعث افزایش رونق گردشگری شوند.
ایوبی با اشاره به اینکه درحال حاضر اورامانات با این ویژگی‌های منحصربه فردی که دارد در داخل کشور هم شناخته شده نیست گفت: بسیاری از مردم ما هنوز نمی‌دانند که در فاصله چهار، پنج ساعتی تهران یک منطقه بی نظیر و بی مانند برای گردشگری وجود دارد. اما این ثبت جهانی کمک خواهد کرد که گردشگری داخلی هم در کنار گردشگری خارجی رونق پیدا کند و این اتفاق حتما خواهد افتاد.
وی با اشاره به آنچه که داشته‌های فرهنگی و تمدنی و ارزش محسوب می‌شوند گفت: برای ما که غرق در این نعمت‌ها هستیم وجود این مزایا را شاید به عنوان یک ارزش ملی و جهانی احساس نکنیم و بنابراین برای نگهداری و حفظش هم کوششی نمی‌کنیم. ولی وقتی مردم یک منطقه بدانند در جایی زندگی می‌کنند که میراث بشریت است و تمام دنیا به اینجا نگاه می‌کنند حتما در حفظش هم کوشاتر خواهند بود. نمونه اش همین جنگل‌های هیرکانی که سال گذشته ثبت جهانی شد و الان دست درازی به این جنگل‌ها کار خیلی دشواری شده چرا که اگر اتفاقی بیفتد بلافاصله مردم، اهالی فرهنگ و رسانه‌ها بسیج می‌شوند و جلویش را می‌گیرند که این‌ها از برکت‌ها و مزیت‌های ثبت جهانی است.
وی همچنین با اشاره به ابتکاری که امسال درکمیسیون ملی یونسکو با طراحی و فکر شهرداران سنندج و کرمانشاه و همدان برای رونمایی از محور گردشی همدان، کرمانشاه، سنندج ارائه شده گفت: ما این محور همدان، کرمانشاه، سنندج را به عنوان محور گردشگری تاریخ و تمدن ایران اعلام کردیم که یک محور بسیار عالی برای گردشگری محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: از تهران تا همدان تقریبا دو تا سه ساعت بیشتر راه نیست. همدان یک مقصد بسیار دیدنی و پرجاذبه برای گردشگران است. از آنجا که گردشگر‌ها حرکت کنند ظرف دو تا سه ساعت به کرمانشاه می‌رسند. گردشگران می‌توانند در طول مسیر جاذبه‌های دیدنی نظیر بیستون یا نقاط تاریخی شهر کرمانشاه و بعد هم سنندج و اورامانات را ببینند. وی با اشاره به اینکه سال گذشته سنندج که انتهای این مسیر گردشگری محسوب می‌شود به عنوان شهر خلاق به شبکه شهر‌های خلاق جهانی پیوسته گفت: اتفاقی که امیدواریم برای اورامانات بیفتد کمک خواهد کرد که این محور به یک منطقه گردشگری بی نظیر تبدیل شود.   بیشتر بخوانید: مجوز ساخت‌وساز در کنار بنا‌های تاریخی چگونه صادر می‌شود؟
ایوبی در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به یک درک عمومی از مطلوبیت این اقدام چه نوع آگاهی بخشی‌هایی باید به مردم منطقه داده شود گفت: همین کاری که هفته گذشته توسط کمیسیون ملی یونسکو انجام گرفت و هفتاد اثر چندین عکاس برجسته کشور در خصوص اورامانات در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شد و واکنش بازرس سازمان ملل نسبت به این نمایشگاه و صحبت‌هایی که در این باره داشت و اقداماتی از این دست به اضافه اینکه مردم منطقه بدانند اورامان مورد توجه نخبگان و اهالی فرهنگ است خود همین کمک می‌کند که برای مردم یک ذهنیت مثبت ایجاد شود. چون من معتقدم قبل از اینکه یک میراث فرهنگی ثبت شود باید در ذهن مردم ثبت شود و مردم بهترین پاسدار و حافظ میراث‌های فرهنگی هستند. البته دستگاه‌های دولتی هم مثل شهرداری و میراث فرهنگی هم باید به وظایفشان در این رابطه عمل کنند و خواهند کرد.

انتهای پیام/ برچسب ها: ثبت جهانی اورامانات کمیسسون ملی یونسکو

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ثبت جهانی اورامانات محسوب می شود ملی یونسکو ثبت جهانی یک منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۷۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

 امید رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم درباره ظرفیت های نظام دانشگاهی کشور در حوزه فناوری گفت: نظام دانشگاهی ایران به‌عنوان یک حلقه متصل به حوزه صنعت و فناوری، موفق به تربیت نیروی انسانی متخصص بسیاری در جهان فناوری شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر، حدود بیش از ۳ میلیون دانشجو، در‌حوزه‌های مختلف درحال تحصیل هستند. از این میان حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان در‌ ایران تحصیل می‌کنند.

رضایی‌فر به اهمیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد ‌و گفت: حدود ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور درحال فعالیت هستند که در این پارک‌ها، ۱۲ هزار شرکت فناور در این فضا مستقر شده شده‌اند.

وی درخصوص گام‌های توسعه‌ای اکوسیستم فناوری در ایران توضیح داد: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم تاثیرگذاری دانش در اقتصاد را در فضاهای فناورانه ایران توسعه بدهیم.

وی ادامه داد: منظور از توسعه دانش در حوزه اقتصادی، اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی به بازار و اقتصاد داخلی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: به‌طور حتم، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف با اهداف مشترک بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رضایی‌فر در پایان گفت: درحال حاضر به‌دنبال تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و دبیرخانه‌ای برای اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار کشور های آسیای میانه از جمله کشور ازبکستان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • توسعه کشور بدون تلاش کارگران میسر نیست
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران
  • مجمع جهانی گفتگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای انتقال مواضع فرهنگی ایران به نخبگان
  • اکسپو فرصتی برای توسعه
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است