Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@03:12:08 GMT

افتتاح اولین موزه-مدرسه شمال کشور در رشت

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۸۱۸۳

افتتاح اولین موزه-مدرسه شمال کشور در رشت

در این موزه 150 اثر تاریخی شامل؛ انواع وزنه‌ها، ترازو و پیمانه‌های برنجی و سفالی در مدرسه ماندگار شهید بهشتی به نمایش گذاشته ‌شده است.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا،  «موزه _ مدرسه سنجش و اندازه‌گیری گیلان» در فضایی به وسعت 40 مترمربع و با مساعدت اداره کل آموزش‌وپرورش استان، اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس، میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن دانش‌آموختگان دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت گشایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این موزه انواع ظروف سفالی، وزنه، پیمانه و ترازوهایی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی با قدمتی نزدیک به 600 سال در جوار مدرسه ماندگار شهید بهشتی رشت به نمایش گذاشته‌ شده است. در این موزه  ابزارهای گوناگون سنجش و اندازه‌گیری طول، سطح، حجم و وزن در دوره‌های مختلف تاریخی به نمایش درآمده است. همچنین واحد وزن‌های روسی مانند؛ پوت، نیم پوت، گرونیکا و قپان‌های فلزی و چوبی و وسایل توزین ابریشم از نوع فلزی و چوبی نیز ارائه ‌شده است.

«موزه-مدرسه سنجش گیلان» باهدف آشنایی و آموزش بازدیدکنندگان به‌ویژه دانش آموزان با انواع واحدها و ابزارهای اندازه‌گیری متریک و ابزارهای سنتی سنجش و اندازه‌گیری گشایش‌یافته است که از طریق دیداری (مشاهده ) شنیداری( گفتگو) و لمس کردن (بساوایی) انجام خواهد شد.

در حاشیه گشایش این موزه ضمن تقدیر از امیر قربانی (بانی اصلی این موزه-مدرسه) از 4 کتاب با عناوین «میراث صنعتی گیلان»، «کاوش‌های ماسوله»، «جاذبه‌های گردشگری گیلان» و کتاب « گالش‌ها » رونمایی شد.

گفتنی است این موزه تخصصی حاصل 14 سال فعالیت و تلاش «امیر قربانی» (دبیر بازنشسته فیزیک دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت) در گردآوری ابزارهای مختلف و تاریخی اندازه‌گیری است که برای اولین بار در استان گیلان به بهره‌برداری رسیده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افتتاح ماندگار شهید بهشتی اندازه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۸۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری چهره‌ای ماندگار در عرصه جهاد تبیین

سردار سنایی راد معاون عقیدتی سیاسی ستادکل نیرو‌های مسلح در نشست بصیرتی شورای اداری استان با بیان اینکه آثار بجامانده از استاد شهید مرتضی مطهری امروز نیز برای شبهات و سوالات نسل جوان پاسخ دارد اظهار داشت: در شرایط کنونی که دشمن تمام ظرفیتش را برای سیاه نمایی و زیر سئوال بردن خدمات نظام اسلامی بکارگرفته، تبیین و روایت واقعی دستاورد‌های نظام وظیفه عموم بویژه مسئولان است.

وی در ادامه با بیان اینکه هرحکومتی برای رسیدن به مشروعیت در کنار کارآمدی به روایتگری مناسب نیاز دارد افزود: اقدام بموقع سپاه در انجام عملیات وعده صادی و روایت عاقلانه و اخلاق مدار صداوسیما در این عملیات نمونه‌ای عینی و موفق از روایتگری بود.

حسنی معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیز گفت: با تشکیل قرارگاه جهاد تبیین بدنبال معرفی خدمات نظام در استان ایلام هستیم.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • شهید مطهری چهره‌ای ماندگار در عرصه جهاد تبیین
  • نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس گیلان
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود