Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@15:04:53 GMT

شیوه زیستن انگلستان را سالمندتر کرده است

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۸۷۴۲

شیوه زیستن انگلستان را سالمندتر کرده است

انگلستان یکی از کشورهایی است که به صورت طولانی‌مدت با سالمندی جمعیّت رو به رو بوده است. در این نوشته بناست وضعیت سالمندی در انگلستان تشریح شود، عامل اصلی تشدید سالمندی در این کشور بیان گردد و به دو مورد از پیامدهای سالمندی؛ یعنی مشکلات نظام سلامت و مشکلات اجتماعی ناشی از سالمندی اشاره شود.

بر اساس یک طبقه‌بندی، اگر جمعیت 65 ساله و بالاتر از آن (+65 سال) کمتر از 5% باشد آن جمعیت جوان است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر درصد جمعیت سالمندان +65 سال بین 5 تا 10 درصد باشد آن جمعیت میانسال است و اگر این رقم 10% یا بیشتر از آن باشد سالمند محسوب می‌شود.

انگلستان از اواخر دهه 40 میلادی تاکنون به سالمندی جمعیت دچار شده است و با وجود اقتصاد و نظام سلامت با ثبات و مناسب نتوانسته از بند سالمندی و مشکلات ناشی از آن رهایی پیدا کند. 

مطابق آمار سازمان ملل متحد در حال حاضر بیش از 12 میلیون و 600 هزار نفر از جمعیت 68 میلیون نفری انگلستان را سالمندان +65 سال تشکیل می‌دهند؛ یعنی سهم 18.5 درصدی. در سال 2050 جمعیت سالمند این کشور به بیش از 18 میلیون و 700 هزار نفر خواهد رسید؛ یعنی در آن سال سهم جمعیت سالمند +65 سال انگلستان 25.3% خواهد بود.

از علل اصلی افزایش جمعیت سالمند در انگلستان، کاهش فرزندآوری این کشور طی سالیان گذشته بوده است. نمودار [1]

همانطور که در نمودار 1 ملاحظه می‌شود، نزدیک به نیم قرن می‌شود که نرخ فرزندآوری انگلستان پایین‌تر از حدّ جانشینی است و این روند همچنان ادامه دارد.

از دلایل مهم کاهش شدید فرزندآوری، تغییرات اساسی در شیوه‌ی زیستن مردم این کشور بوده است. مطالعات نشان می‌دهد مردم انگلستان تمایل زیادی برای تنها زندگی کردن دارند. مطابق با آمار سال 2014، بیش از 12 درصد از خانواده‌های انگلستانی( 8 میلیون و 2 هزار نفر) تک نفره هستند و این روند صعودی است. مطابق با آمار سال 2018 مشخص می‌شود حدود 8% از زنان و مردان 25 تا 44 ساله و بیش از 15% از زنان و مردان 45 تا 64 ساله اهل انگلستان تنها زندگی می‌کنند.

یکی از نتایج تمایل به زندگی تک نفره، کاهش قابل توجه تعداد ازدواج‌ها در انگلستان است. اوایل دهه 70 میلادی، تعداد ازدواج‌های ثبت شده در انگلستان 426 هزار مورد بوده است که در سال 2016 میلادی با وجود افزایش 16 درصدی اندازه جمعیت و افزایش بیش از 15درصدی تعداد دختران و پسران 15 تا 39 ساله نسبت به آن سال، تعداد ازدواج با بیش از 43 درصد کاهش به 243 هزار مورد تنزل پیدا کرده است. نمودار [2]

علاوه بر کاهش قابل توجه تعداد ازدواج در انگلستان، میانگین سنّ ازدواج اوّل زنان و مردان این کشور نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در سال 2016، میانگین سنّ ازدواج مردان و زنان انگلستانی به ترتیب 35.5 و 37.9 سال بوده است و این اعداد از سال 2000 تا سال 2016 به ترتیب 10.6 و 9 درصد افزایش پیدا کرده‌اند.

نتیجه‌ی افزایش تمایل به تنها زندگی کردن در میان مردم انگلستان و متعاقب آن کاهش قابل توجه تمایل زنان و مردان به ازدواج و فرزندآوری منجر به بروز مشکلات اساسی برای مردم به ویژه در دوران سالمندی گردیده است. 

در حال حاضر بیشترین سهم از زندگی‌های تک نفره در انگلستان، متعلّق به سالمندان 65 سال و بالاتر از آن است. بنا بر آمار از هر 3 سالمند انگلستانی 1 نفر از آن‌ها به دلیل عدم ازدواج و عدم داشتن فرزند کافی تنها زندگی می‌کند7 و همانطور که در فوق بیان گردید چنین مسئله‌ای همراه با مشکلاتی همچون شیوع اختلالات روانی و بیماری‌های روحی مثل افسردگی در میان سالمندان است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند 330 تخت از 500 تخت بیمارستان‌های عمومی انگلستان را سالمندان اشغال کرده‌اند و از این تعداد 220 نفر از سالمندان دچار اختلالات روانی هستند و 100 نفر دیگر نیز مبتلا به افسردگی شده‌اند. در انگلستان یک سوم از افرادی که از خدمات بهداشت روانی استفاده می‌کنند سالمند هستند.

انگلستان بیش از 70 سال است که با مشکل سالمندی رو به روست و با وجود داشتن اقتصاد تقریباً با ثبات، نه تنها نتوانسته مشکل سالمندی جمعیت خود را حل کند؛ بلکه به دلیل تغییر در شیوه زیستن، افزایش تنهایی و زندگی‌های تک نفره، روز به روز مسئله سالمندی این کشور و مشکلات و هزینه‌های ناشی از آن افزایش یافته است.

منبع: الف

کلیدواژه: جمعیت سالمند تعداد ازدواج زنان و مردان تنها زندگی تک نفره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۸۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت

ایسنا/سمنان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان از رفع موانع ازدواج و فرزندآوری به عنوان مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت در کشور و استان نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی ۵ اردیبهشت ماه در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت استان سمنان با بیان اینکه شان نزول سوره مبارکه کوثر حضرت فاطمه زهرا(س) است اظهار کرد: این سوره در شرایطی نازل شد که مشرکین می‌گفتند پیامبر اکرم(ص) ابتر است و نسل ایشان ادامه نخواهد یافت که این امر نشان می‌دهد تکثیر نسل از اهمیت بالایی برخوردار است. 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه نبی اکرم(ص) به تکثیر نسل خود مباهات می‌کند افزود: واژه «کوثر» به خیر کثیر معنی شده است که مهمترین جنبه آن موضوع تکثیر نسل است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی تکثیر نسل را یکی از اهداف اصلی ازدواج عنوان و تاکید کرد: شخصیت افراد کامل نمی‌شود مگر آنکه ازدواج کنند. 

وی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت گفت: در هیچ دوره‌ای مقدمات ازدواج تا این اندازه توسط دولت و حکومت فراهم نبوده است.

امام جمعه سمنان در تشریح فلسفه لذت‌ جنسی اظهار کرد: همانطور که بدن انسان برای رشد نیازمند مواد غذایی گوناگون است و خداوند برای آن، میل به خوردن غذا را در انسان قرار داده، لذت جنسی نیز عامل رغبت انسان به تکثیر نسل است.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: متاسفانه انسان در موضوع خوردن و آشامیدن، هدف اصلی خلقت را که رشد و سلامت بدن بوده فراموش کرده و لذت جویی را هدف خود قرار داده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی افزود: متاسفانه در موضوع لذت جنسی نیز انسان به جای آنکه به تکثیر نسل توجه کند، آن‌را فراموش کرده و بر لذت‌جویی جنسی متمرکز شده است. 

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره نساء گفت: خداوند متعال انسان را به تکثیر نسل در عالم توصیه کرده است لذا جوانی جمعیت و امر ازدواج دستوری الهی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان رفع موانع ازدواج و فرزندآوری را مقدمه ازدیاد جمعیت دانست و افزود: برخی از موانع فرزندآوری در استان مانند مباحث مربوط به غربال‌گری قابل برطرف شدن هستند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی واگذاری زمین‌های طرح جوانی جمعیت را اقدامی قابل تقدیر خواند و ادامه داد: در کنار این موضوعات باید موانع ازدواج مانند تسهیلات ازدواج و مسکن نیز پیگیری شود چراکه این مشکلات امر ازدواج را به تاخیر می اندازد. 

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان خواستار تشکیل کمیته بررسی و ارزیابی موانع ازدواج ذیل استانداری سمنان شد و خاطرنشان کرد: شناسایی موانع امر ازدواج و فرزندآوری می‌تواند به تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت در استان منجر شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • نتایج جالب از پژوهشی درباره حس پیری/ زنان درباره سن پیری مردان چطور فکر می‌کنند؟
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • «پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت