Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال جاری در حالی آغاز شد که رهبر انقلاب در سخنان نورزی خود سال 99 را سال جهش تولید اعلام کردند و از همه مسئولین خواستند تا برای تحقق این شعار تلاش کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی، یکی از راهکارهایی که می تواند موجب تحقق شعار جهش تولید شود رونق صادرات غیرنفتی است. از سوی دیگر، در سال های اخیر ارز مورد نیاز کشور عمدتاً از ناحیه صادرات نفت تامین می شد که با شیوع ویروس کرونا و تحریم های شدید نفتی، تامین ارز از این ناحیه با مشکلاتی مواجه شد و صادرات غیرنفتی نقش پررنگ تری در این زمینه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور روحانی به تازگی طی مصاحبه ای با اشاره به موضوع "صادرات غیرنفتی و اهمیت آن در دوران تحریم نفت" اظهار داشت:  صادرات نفت  و گاز و میعانات نفتی در سالهای گذشته تامین کننده ارز مورد نیاز کشور بودند اما  اکنون که با مشکلاتی مواجه ایم این وظیفه بر دوش صادرات غیرنفتی است.

طبق آخرین آماری که در 11 مهرماه 99 توسط مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر اقتصادی در مورد تجارت شش ماهه نخست سال جاری منتشر شد، سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر 46 میلیون و 318 هزار تن به ارزش 13 میلیارد و 566 میلیون دلار اعلام شد.

این میزان صادرات غیرنفتی در شش ماهه نخست سال جاری در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۷۰ میلیون و ۹ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار بوده است.

مقایسه صادرات کالاهای غیرنفتی در دو دوره شش ماهه نخست سال 99 و شش ماهه نخست سال 98 بیانگر آن است که این صادرات از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب اُفت 34 درصدی و 35 درصدی را تجربه نموده است.

حالا با توجه به اهمیت دو چندان صادرات کالاهای غیرنفتی، پرسش این است که چه موانعی بر سر راه صادرات کالاهای غیرنفتی وجود دارد و راهکار رونق صادرات کالاهای غیرنفتی چیست؟

چه موانعی بر سر راه صادرات کالاهای غیرنفتی وجود دارد؟

یکی از مهمترین موانع و مشکلات داخلی بر سر راه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، تعدد بخشنامه ها و آیین نامه های است که آثار منفی عمیقی بر صادرات کشور گذاشته و خواهد گذاشت. مرکز پژوهش های مجلس طی بررسی که انجام داده است، اعلام کرده که از شهریور ماه 1392 تا بهمن ماه 1397، 70 نوع بخشنامه و دستورالعمل مرتبط با صادرات ابلاغ شده است!

این دستورالعمل ها در ماه های اخیر به واسطه شرایط تحریمی و تعهد ارزی صادرکنندگان و با اعمال محدودیت های بیشتر صادراتی افزایش یافته است. عدم ثبات مقررات صادرات یکی از موانع اساسی در توسعه صادرات غیرنفتی محسوب می شود که هم بر خریدار خارجی و هم بر فروشنده داخلی تاثیر می گذارد.

همچنین بخش عمده ای از مشکلات مربوط به صادرات ریشه در عقب ماندگی تولید دارد و بخش تولید نتوانسته در وهله اول کالای باکیفیت، قابل رقابت و مازاد را در بخش های مزیت دار کشور در مقیاس گسترده و قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید نماید.

نکته بعدی این است که بسیاری از مسائلی که اکنون صادرات غیرنفتی کشور را تحت تاثیر قرار داده، می تواند ناشی از سیاست های داخلی و خارجی در حوزه های سیاسی و اقتصادی باشد.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس برخی از مهمترین این موارد این گونه عنوان شده اند:

تحریم های دولت های غربی علیه کشور، اعمال نرخ های تعرفه بالا از سوی کشورهای هدف، عدم مزیت رقابتی حاصل از پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز، نوسانات شدید نرخ ارز، مشکلات اجرایی در پیمان سپاری ارزی، عدم ارائه خدمات توسط سامانه نیما به خریداران خارجی، وجود مشکلات در مبادله مستقیم ارز صادرکننده با واردکننده به نرخ توافقی و عدم استفاده مطلوب از ظرفیت عضویت در پیمان های تجاری منطقه ای.

به علاوه بخشی از مشکلات رونق صادرات کالاها به موضوع بازاریابی و توزیع باز می گردد. در این زمینه دستگاه دیپلماسی اقتصادی کشور چندان مناسب و با جدیت اقدامات حمایتی خود را از صادرکنندگان انجام نداده است و سهم ایران از بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه به واسطه اقدامات فعالانه برخی از کشورهای رقیب، کاهش یافته است. به عبارت بهتر، بازاریابی فعال محصول، نیازمند فعال شدن حداکثری سازمان توسعه و تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشور است که بتوان با رایزن بازرگانی کارآمد و متخصص، بازاریابی فعال را در خصوص صادرات محصولات داخلی انجام داد.

راهکار رونق صادرات کالاهای غیرنفتی چیست؟

راهکارهای بسیاری برای رونق صادرات کالاهای غیرنفتی وجود دارد اما مهمترین این راهکارها از دیدگاه مرکز پژوهش های مجلس عبارتند از:

راهکارهای مرتبط با کم اثر یا بی اثر کردن شرایط تجارت خارجی در تحریم با استفاده از انواع روش ها مانند سازوکارهای اجرایی و هدفمند در جهت عملی شدن پیمان های تجاری منطقه ای و استفاده از ظرفیت توافقنامه های تجاری موجود و آتی، متنوع سازی مسیر نقل و انتقال پول، ارز جایگزین و استفاده از یک واحد پولی دیجیتالی با کشورها و بازارهای هدف، تعیین مزیت های صادرات کشور و ارائه برنامه مشخص برای ارتقای کمی و کیفی این محصولات از سوی وزارت صمت، ارائه دوره های آموزشی قیمت گذاری، بازاریابی و بسته بندی برای صادرکنندگان، توجه به نقش کلیدی برخی نهادهای موثر در امر صادرات از جمله بانک ها در تسهیلگری در جهت جهش صادرات، تلاش برای گسترش بازارهای هدف و ایجاد تنوع در محصولات صادراتی، ایجاد مرکز آموزش عالی صادرات، طراحی و بسته بندی کالاهای غیرنفتی، جذب سرمایه، منابع مالی و فناوری پیشرفته خارجی برای تولید محصولات صادراتی، زمانبندی مناسب تولید و تحویل محصولات صادراتی، تدوین و وضع استانداردهای تولیدات صادراتی سختگیرانه، معافیت هدفمند از پرداخت عوارض ماشین آلات و کالاهای واسطه ای مورد نیاز تولیدات صادراتی، اعطای تسهیلات ارزی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی صادرات گرا همراه با نظارت صحیح، توسعه و تقویت شبکه حملونقل باري كشور به خصوص شبکه حمل جادهاي و ریلی، توسعه فضاهاي انبار و نگهداري كالا در مبادي توليد، برقراري بيمه عمومی صادرات، پرهيز از تغييرات مکرر در مقررات حوزه صادرات بهمنظور امکان برنامهریزي بلندمدت صادركنندگان، تلخيص و سادهسازي قوانين و مقررات صادراتی و حذف قوانين موازي، منسوخ یا ناكارامد.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 عیسی آل کثیر پرسپولیس بندر دیلم صادرات نفت صادرات غیرنفتی صادرکنندگان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 عیسی آل کثیر پرسپولیس بندر دیلم صادرات کالاهای غیرنفتی شش ماهه نخست سال صادرات غیرنفتی رونق صادرات بر سر راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۰۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست با مدیران اقتصادی این استان گفت: حضور سه هزار بازرگان از صد کشور در اکسپو تهران که با فعالیت ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی همراه است، می‌تواند نمایشگاهی از توانایی‌های خراسان رضوی و محصولات صادراتی آن باشد.   حسن نوری‌زاده اظهار کرد: اگرچه نمایشگاه‌های ایران اکسپو از سال ۱۳۹۲ شروع به کار کردند، اما این ششمین بار است که این نمایشگاه مهم اقتصادی برپا می‌شود و ما نیز باید حضور درخشان و پرتعاملی را از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت در اکسپو ۲۰۲۴ داشته باشیم.   در این جلسه توانا، سرپرست دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی جزییات برنامه‌های پیش بینی شده برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ را تشریح کرد.   همچنین مدیران دستگاه‌های اقتصادی و میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز برنامه‌های پیش‌بینی شده برای شرکت فعال در این نمایشگاه را ارائه کردند.   ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از دو هزار تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از تاریخ هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟