آمادهسازی موسیقی سریالی در ژانر وحشت با فضای روزهای کرونایی
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۰۴۱۱
مهیار علیزاده آهنگساز جوان از آماده سازی قطعهای برای یک سریال در ژانر وحشت خبر داد که با فضای این روزهای کرونایی جامعه هم سنخ شده است. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مهیار علیزاده که مهمان منصور ضابطیان در برنامه «پنجشنبه جمعه» بود، جمعه شب ۱۱ مهر در پاسخ به این پرسش که اوضاع موسیقی را در زمان همه گیری کرونا چطور ارزیابی میکند، گفت: به شخصه برای من فرصتی ایجاد کرد تا بتوانم به کارهای نیمه تمام و پروژههای عقب افتاده ام سر و سامانی بدهم و پیش تولید یکی دو تا از کارهای جدیدم را آغاز کردم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: قطعهای را به صورت آزمایشی برای سریالی با ژانر ترس و وحشت آماده کرده بودم که نهایی شد، ولی چند وقت پیش از آنجایی که علاقه خاصی به این قطعه داشتم، در حال مرور آن با خودم بودم که ناگاه احساس کردم فضای این قطعه هم سنخ فضای امروز کرونایی جامعه هست.
علیزاده بیان کرد: به همین جهت این قطعه بی کلام را دوباره ویرایش کردم و ساختم، جالب آن که مورد تقدیر و تحسین یکی از ارگانهای سازمان سلامت جهانی هم قرار گرفت، اما با توجه به شرایط نامساعد و مشکلات کشور پس از کرونا حتی کوچکترین صحبتی در مورد آن در فضای مجازی نکردم. امیدوارم هر چه زودتر این بیماری رخت برکند، ولی مطمئنا من برایش دیگر قطعهای نخواهم ساخت.
این آهنگساز جوان درباره علت استقبال بیشتر مخاطبان از آلبوم «دخت پری وار» که با صدای علیرضا قربانی اجرا شد، اینگونه توضیح داد: من و علیرضا قربانی در آلبوم «حریق خزان» نیز همکاری داشتیم که مورد استقبال بسیاری از هنر دوستان قرار گرفت، اما در آلبوم «دخت پری وار» قطعهای از سریال «پرده نشین» با همین نام جای گرفت که باعث شد این قطعه در هنگام پخش به کرات شنیده شود علی الخصوص که این بار شنوندگان در انتظار شنیدن آلبومی دیگر از همکاری من و علیرضا بودند.
وی ادامه داد: شاید از دیگر دلایل قوت آن آلبومها آزادی بی حد و حصر من در ساخت موسیقی ام بود که حال چنین اتفاقی دیگر رخ نمیدهد، در آن زمان که من درگیر ساخت آلبوم «حریق خزان» بودم تمام فکر و ذکرم بر قطعات بود، ولی متاسفانه امروز به مسائلی نظیر اینکه جامعه چه برخوردی با قطعات من خواهد داشت فکر میکنم که باعث تقابل روحی من و جامعه ام میشود.
نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی تیتراژ فیلم و سریال برای سریال «پرده نشین» در پانزدهمین جشن حافظ با ابراز تاسف از نگاه اغراق آمیز مخاطب به مسائل و حاشیههای ایجاد شده یادآور شد: کافی است یک عنصر نامطلوب در اثر هویدا شود، این باعث میشود هنرمند نتواند به صورت بکر و هنری به سوژه و موضوع خود بپردازد خصوصا که در این مواقع خواننده خود را در موضوع دخالت نخواهد داد، همانطور که در سینما تمام تیرها رو به سیبل کارگردان است در موسیقی نیز تمام اشکالات را منتسب به آهنگساز میدانند. همین امر باعث میشود پای شما برای قدمهای دیگر سست شود و از آن به بعد با احتیاط بیشتری به جلو بروی.
برنده جایزه باربد بهترین آهنگسازی موسیقی ایرانی با کلام در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر برای آلبوم «دخت پری وار» علت انتخاب شعر زیبای دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن را در این قطعه چنین بیان کرد: تمام قطعات این آلبوم به جز دو الی سه قطعه به انتخاب خود علیرضا قربانی بود و او درخواست ساخت موسیقی برای این اشعار را به من داد، هر چند قطعه «صبح آزادی» که شعر آن سروده اقای ابتهاج است بیشتر مورد علاقه من است، ولی شعر آقای اسلامی از مدتها پیش علیرضا قربانی را به خود درگیر کرده بود و حتی بعضی اوقات آنها را با خود زمزمه میکرد. جالب آن که ما تا چند دقیقه قبل از انتشار آلبوم حتی اسم آلبوم را هم نمیدانستیم، ولی الحق که اسم زیباییست.
«پنجشنبه جمعه» با اجرای منصور ضابطیان و به تهیه کنندگی زهرا قائدی هر هفته پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۲ همزمان با پخش صوتی از رادیو ایران به صورت تصویری نیز از سایت این شبکه رادیویی پخش میشود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سریال های ایرانی سریال تلویزیونی موسیقی فیلم علیرضا قربانی قطعه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۰۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.
به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، رقصهایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقصها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاهصنم و... که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.
او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، بر اساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
انتهای پیام