Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاکمان دو کشور اساساً تمایلی به حل مناقشه ندارند و از وجود آن بیشتر سود می‌برند ضمن اینکه سایر بازیگران به ویژه طرف‌های غربی تمایلی ندارند که نقش ایران مجدداً در منطقه برجسته شود، لذا با اعمال فشار از میانجیگری ایران جلوگیری می‌کنند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ایران تنها کشوری است که در مناقشه قره‌باغ نه‌تنها از هیچ‌یک از طرفین جانبداری نمی‌کند بلکه از برپایی صلح، حل‌وفصل مناقشه حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که برخی از جریان‌های پان‌ترکیستی تمایل دارند پای ایران را هم به عنوان یک‌طرف دعوا به این مناقشه باز کنند. آن‌ها طی روزهای اخیر نیز سعی کردند با انتشار تصاویر جعلی و برخی تحرکات دیگر، احساسات قومی بخشی از مردم ایران را برانگیزند و در راستای اهداف و مقاصد سیاسی خودشان از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

از سوی دیگر؛ ایجاد انحراف در افکار عمومی در خصوص علل واقعی آغاز درگیری فعلی وجه دیگر برجسته شدن مسئله قره‌باغ است در حالی که تحرکات رژیم صهیونیستی و ترکیه طی دو سه ماه گذشته در سطح منطقه، علت اصلی شروع درگیری فعلی است.

بعد از درگیری سه ماه پیش ارمنستان و آذربایجان که با شیطنت صهیونیست‌ها رقم خورد، ترکیه نیروهای نظامی خود را وارد منطقه کرد و بعدازاینکه رزمایش مشترکی با طرف آذری انجام داد، نیروهای خود را خارج نکرد. دراین‌بین زمزمه این مسئله بلند شد که ترکیه قصد دارد پایگاه نظامی در منطقه ایجاد کند.

با توجه به اینکه ترکیه هم درگذشته جانبدارنه از جمهوری آذربایجان دفاع کرده و هم با ارمنستان دارای مشکلات تاریخی بوده، این مسئله موجب تحریک ارمنی‌ها و موجب نگرانی ایروان شد.

علاوه بر این ترکیه در روزها و هفته‌های گذشته شروع به انتقال گروه‌های تروریستی از ادلب سوریه به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کرده است که برای هر دو طرف تحریک‌کننده بوده است.

حال همین تحریک‌کنندگان درصدد فرافکنی هستند و با نسبت دادن مسائلی چون حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی ایران از ارمنستان، سعی می‌کنند هم احساسات قومی را در ایران تحریک و حکومت ایران را به چالش بکشند و هم اینکه علت واقعی شروع جنگ فعلی را به‌نوعی پنهان کرده و بر آن سرپوش بگذارند.

پان‌ترکیست‌ها در طول سال‌های گذشته در هر دو کشور آذربایجان و ترکیه وجود داشتند و اساساً ایدئولوژی «حزب حرکت ملی» در ترکیه بر مبنای پان‌ترکیسم شکل گرفته است. در داخل آذربایجان نیز طی سال‌های گذشته جریان‌های زیادی وجود داشتند که تفکر پان‌ترکیسم و تفکر آذربایجان بزرگ و همچنین تصور آذربایجان شمالی و جنوبی را دائماً به افکار عمومی پمپاژ کرده و همواره سعی کردند حتی این مسائل را وارد کتاب‌های درسی کنند و شبکه‌های تلویزیونی مختلفی ایجاد کردند و دائم به تحریک افکار عمومی و به‌ویژه تحریک مسائل قومی در ایران می‌پردازند.

از سوی دیگر؛ به دلیل ناتوانی گروه مینسک در حل‌وفصل مناقشه، به نظر می‌رسد که ایران بهترین گزینه برای حل‌وفصل مناقشه قره‌باغ باشد به‌ویژه آنکه در بین همه بازیگران ذی‌نفع و ذی‌نفوذ، ایران تنها کشوری است که به دلایل جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و تمدنی، تبعات سوء این مناقشه بر آن اثر خواهد گذاشت و سایر کشورها به دلایل مختلف نه‌تنها تمایلی به حل‌وفصل مناقشه ندارند بلکه منفعت خودشان را در تداوم مناقشه می‌بینند.

اما دلیل اینکه چرا این موقعیت تا به حال بالفعل نشده این است که خود حاکمان دو کشور اساساً تمایلی به حل‌وفصل مناقشه ندارند و از وجود مناقشه بیشتر از حل‌وفصل آن سود می‌برند و دلیل دوم آن این است که سایر بازیگران به‌ویژه طرف‌های غربی تمایلی ندارند که نقش ایران مجدداً در منطقه برجسته شود بر همین اساس آن‌ها هم همیشه اعمال فشار کرده‌ و از این مسئله جلوگیری کردند.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/4129/

منبع: آنا

کلیدواژه: آذربایجان ارمنستان قره باغ پان ترک ها حل وفصل مناقشه قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۲۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که پکن از فیلیپین می‌خواهد که اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند و عزم و اراده چین برای حفظ حاکمیت خود را به چالش نکشد.

پیش از این فیلیپین گارد ساحلی چین را به آزار و اذیت و آسیب رساندن به یکی از قایق های این کشور در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی متهم کرده بود.

وی همچنین گفت: کشتی‌های فیلیپین بدون اجازه چین وارد شدند و گارد ساحلی چین اقدامات لازم را برای فرار آنها انجام داد.

«دریاسالار جان لانگ آکیولینو» فرمانده نیروهای آمریکا در منطقه این دو-پاسفیک روز یکشنبه چین را متهم به اتخاذ راهبرد «قورباغه آب‌پز» کرد، چون فعالانه تنش‌ها در این منطقه را به‌صورت تدریجی افزایش می‌دهد.

جان لانگ در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز گفت که در طول سه سالی که به عنوان فرمانده نیروهای آمریکا در ایندوپاسفیک بوده، چین سرعت توسعه نظامی خود را افزایش داده و توانایی‌های رو به رشد خود را با رفتارهای بی ثبات کننده تر مطابقت داده است.

وی دراین‌باره گفت: «چین روزبه‌روز تهاجمی‌تر، جسورتر و خطرناک‌تر می‌شود.»

آکیلینو همچنین افزود که چین رفتار تهاجمی خود را از طریق راهبرد «قورباغه آب‌پز» تشدید می‌کند، که از طریق آن به تدریج دما را بالا می‌برد به طوری که خطر نهایی تا زمانی که خیلی دیر نشده بود، نادیده گرفته می‌شد.

این مقام نظامی آمریکا مدعی شد که «باید رفتار بد چین که خارج از هنجارهای حقوقی بین المللی است توصیف شود. و این موضوع را باید همه کشورهای منطقه بیان کنند» وی افزود که پکن در کل منطقه درگیر راهبرد «شاید برابر است» است.

کد خبر 6092946

دیگر خبرها

  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • ناتوانی وشکست استکبارجهانی در برابر اراده ملت ایران بسیار مهم است
  • تعرض تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی+ عکس
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • لحظه عملیات گردشگر ترکیه‌ای علیه نظامی صهیونیست+ فیلم
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • گردشگر ترکیه‌ای با چاقو به یک پلیس صهیونیست حمله کرد
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!