Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تغییرات مثبت شاخص بورس نسبت به هفته‌های گذشته، بخشی از نرخ فعلی ارز کاذب است، کاهش قیمت سکه در بازار تهران، ترامپ یا بایدن فرقی به حال دلار نمی‌کند و وضعیت تورم کالا‌های خوراکی در شهریور را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش شاخص کل بورس در شروع هفته

امروز شاخص کل با 42425 واحد افزایش معادل 2.82 درصد به یک میلیون و 545 هزار و 851 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 11125 واحد افزایش معادل 2.82 درصد به 405 هزار و 368 واحد، شاخص کل هم وزن با 3002 واحد افزایش معادل 0.76 درصد به 400 هزار و 576 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 1967 واحد افزایش معادل 0.76 درصد به 262 هزار و 491 واحد، شاخص آزاد شناور با 55718 واحد افزایش معادل 2.80 درصد به دو میلیون و 47 هزار و 662 واحد، شاخص بازار اول با 38271 واحد افزایش معادل 3.56 درصد به یک میلیون و 113 هزار و 701 واحد و شاخص بازار دوم با 56726 واحد افزایش معادل 1.81 درصد به 3 میلیون و 192 هزار و 12 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و 355 هزار نوبت معاملاتی، 6 هزار و 857 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 68 هزار و 672 میلیارد ریال در بورس معامله شد.

تغییرات مثبت شاخص بورس نسبت به هفته‌های گذشته

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تلاطم‌های صعودی و نزولی بازار ارز را در هر دو حالت طبیعی ندانست و گفت: خوشبختانه جلسات متعددی در رابطه با بازار بورس در مجلس با حضور مسئولان مرتبط برگزار و مصوبات این جلسات به مرور در وضعیت بازار بورس مشهود می شود. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرعت تغییرات بازار بورس چندان مطلوب نیست و انتظار است تغییرات با سرعت بیشتری اتفاق افتاد، افزود: تاکید شده است ساز و کار و قواعد بازار متناسب با تحولات بازار تغییر کند، چراکه نمی‌توان با همان قواعد قبلی کار را پیش برد. وی با اعتقاد به اینکه ممکن است تا استقرار قواعد جدید، شاخص بورس همراهی کافی را نداشته باشد و به مسیری دیگری رود، اضافه کرد: هرچند مجموعه تغییرات نسبت به چند هفته قبل بهتر شده، بدین معنا که اگر شاخص بورس منفی است این منفی بودن چندان شدید نیست. طغیانی با ابراز امیدواری از اینکه بورس در هفته‌های آتی وضعیت بهتری پیدا کند، افزود: بازارگردانی‌ها، عملکرد حقوقی‌ها به مسئولیت‌های خود، از جمله عوامل قرار گرفتن بازار بورس در وضعیت قابل قبول و مثبت است. وی بر ضرورت افزایش نظارت بر عملکرد شرکت‌های حقوقی در بورس تاکید کرد و دلیل این تاکید را آگاهی از ساز و کار بورس، قدرت، پول و بازارگردانی آن‌ها دانست.

کاهش قیمت دلار در صرافی های مجاز

در پایان معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز سطح کشور به نرخ 28350 تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت 28450 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به پایان هفته قبل، 450 تومان کاهش نرخ دارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 33300 تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت 33400 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز پنج شنبه، 550 تومان ارزان‌تر شده است.

بخشی از نرخ فعلی ارز کاذب است

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به افزایش قیمت دلار و ضرورت تقویت پول ملی، گفت: به طور حتم یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی تقویت ارزش پولی ملی در برابر ارزهای دیگر است، تحقق این مسئله به صورت مستقیم بر اقتصاد کشور به ویژه بخش های تولیدی اثر مثبت می گذارد. وی  از تأثیر منفی بالا بودن حجم نقدینگی به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در تشدید تورم و کاهش ارزش پول ملی یاد کرد و افزود: به طور حتم دولت و بانک مرکزی باید با اجرای سیاست های کلان نسبت به هدایت نقدینگی به سمت بازارهای تولیدی اقدام کنند. وی با بیان اینکه بخشی از نرخ فعلی ارز کاذب است، افزود: افزایش یا کاهش ارزش پول به میزان تورم در کشور وابسته است، یعنی آنکه هر چه قدر روند تورم نزولی شود، ارزش پول ملی تقویت خواهد شد، حال متأسفانه در سال های اخیر تورم به دلایلی همچون استقراض دولت از بانک مرکزی، برداشت بانک ها از بانک مرکزی و نرخ سود سپرده های بانکی تشدید شده است.

کاهش قیمت سکه در بازار تهران

با عقب نشینی نرخ دلار در کانال بیست و هشت هزار تومانی، بهای انواع سکه نیز در بازار تهران کاهش یافت. به گونه ای که هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 14 میلیون تومان رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش نرخ به رقم 14 میلیون و 800 هزار تومان رسید. هر نیم سکه نیز 8 میلیون و 200 هزار تومان و هر ربع سکه 5 میلیون و 250 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم 2 میلیون و 580 هزار تومان رسید.

پیش بینی تحلیلگران و سرمایه گذاران از قیمت طلا

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان می دهد که تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران در پی بهبود اخیر قیمت طلا، به افزایش قیمت این فلز ارزشمند در معاملات هفته جاری خوش بین شده اند. به گزارش ایسنا، اگرچه تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران انتظار دارند قیمت طلا هفته جاری به سطح بالاتری صعود کند اما پس از عملکرد ماهانه طلا در سپتامبر که بدترین عملکرد ماهانه در حدود چهار سال اخیر بود، همچنان اندکی احتیاط وجود دارد. در نظرسنجی هفته جاری از کارشناسان وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۶۳ درصد به افزایش قیمت طلا، دو نفر معادل ۱۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و چهار نفر معادل ۲۵ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۱۹۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۷۴۹ نفر معادل ۶۳ درصد افزایش قیمت و ۲۴۵ نفر معادل ۲۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۹۸ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند. اکثر تحلیلگران با موفقیت طلا در حفظ حمایت در سطح ۱۸۵۰ دلار، بالا رفتن قیمت این فلز زرد را پیش بینی می کنند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هشت دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۹۰۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۲.۲ درصد افزایش داشت. طبق آمار بازار داوجونز، قیمت طلا در سپتامبر ۴.۲ درصد کاهش ثبت کرد اما برای سه ماهه سوم ۵.۳ درصد رشد نشان داد. بسیاری از تحلیلگران اظهار کرده اند که ادامه آشفتگی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا از قیمت طلا در کوتاه مدت پشتیبانی می کند. نوسانات انتخاباتی، روز جمعه پس از اعلام مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به سطح جدیدی رسید. ترامپ اعلام کرد که به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهد بود. افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت ام کی اس سوییس اظهار کرد: با این همه ابهامات اکنون به نظر می رسد که طلا حداقل در حال حاضر به کف قیمت رسیده است و وی پیش بینی می کند که قیمت طلا بین ۱۹۲۰ دلار در اوج و ۱۸۷۵ دلار در کف معامله شود.

ترامپ یا بایدن فرقی به حال دلار نمی کند

پیترشف، کارشناس آمریکایی و کارگزار باسابقه بورس وال استریت، گفت: در سه ماهه سوم سال جاری عملکرد دلار تقریبا آئینه عملکرد بازارهای فلزات گرانبها و کالاهای اساسی بوده است. وی تاکید کرد علیرغم آنکه در ماه سپتامبر ارزش دلار رشد کرد اما به طور کلی در سه ماهه سوم روند نزولی را تجربه کرده است. ارزش دلار در ماه سپتامبر دو درصد رشد کرد اما در پایان سه ماهه دوم نسبت به ابتدای آن 3 و نیم درصد منفی شده است. شف که مدیریت مؤسسه سرمایه‌گذاری یورو پسیفیک را نیز در اختیار دارد، ادامه داد ممکن است در سه ماهه چهارم سال جاری شاهد اتفاقات مهمی باشیم. وی ادامه داد من فکر می‌کنم که سه ماهه پیش رو دوره بدی برای دلار باشد و احتمالا این اتفاق در بازار سهام و اوراق قرضه هم روی خواهد داد. به گفته این کارشناس اقتصادی کاهش ارزش دلار در 2021 محتمل است.

شف تاکید کرد اگر این اتفاق در 2021 نیفتد در سال 2022 اتفاق خواهد افتاد. در نهایت من فکر می‌کنم شاخص ارزش دلار به زیر 60 واحد خواهد رسید و اصلا تعجب آور نخواهد بود حتی اگر به زیر 40 واحد برسد. به اعتقاد من دلار با خطر جدی سقوط مواجه است. شف ادامه داد من فکر می‌کنم فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آینده آمریکا شود و کنگره دست کدام حزب باشد روند دلار نزولی خواهد بود. البته این کارشناس اقتصادی می‌گوید با توجه به اینکه جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفته مالیات شرکت‌ها را افزایش خواهد داد احتمالا پیروزی وی تاثیر منفی بیشتری در بازارهای سهام در آمریکا خواهد گذاشت.

وضعیت تورم کالاهای خوراکی در شهریور

مرکز آمار ایران تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهریور اعلام کرد.

بر اساس این گزارش در گروه نان و غلات ، اقلام "برنج خارجی درجه یک" و "شیرینی خشک" با ٤,١ درصد  و "رشته آش" با ٣.٣ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در  گروه گوشت سفید و قرمز نیز، اقلام "کنسرو ماهی تن" با ٨,٥ درصد و "ماهی قزل آلا" با ٦.١ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "خامه پاستوریزه" با ١٢,٨ درصد و "کره پاستوریزه (کره حیوانی) " با ١٢.٠ درصد و "تخم مرغ ماشینی" با ١١.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "موز" با ٢٠,٤ درصد و "مغر گردو" با ٦.٢ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. هم‌چنین در ماه جاری متوسط قیمت "هندوانه" با ٨.٨ درصد و "سیب" با ٦.١ درصد بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل را داشته‌اند. در بین سبزیجات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "خیار " با ٢٢,٣ درصد، "بادمجان" با ٢١.٦ درصد و "عدس" با ٢٠.٣ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. هم‌چنین در ماه جاری اقلام "فلفل دلمه‌ای" با ١٢.٦ درصد و "لوبیا قرمز" با ٩.١ درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. اما در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "نوشابه گازدار" با ٩,٤ درصد  و "سس مایونز" با ٤.٢ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد یوروی دیجیتال به جای پول نقد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا قصد دارد روند آزمایش یوروی دیجیتال را که می‌تواند جایگزین اسکناس شود را آغاز کند.

کریستین لاگارد، رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا، گفت یورو به کشورهای اروپایی تعلق دارد و وظیفه ما این است که از آن حفاظت کنیم. وی با اشاره به گزارش این بانک درباره مزایا و مضرات ایجاد یوروی دیجیتال گفت این بدان معناست که در تلاش هستیم تا مطمئن شویم یورو برای عصر دیجیتال آماده است. ما باید آماده شویم که در صورت نیاز یوروی دیجیتال را عرضه کنیم. در صورتی که شاهد کاهش شدید مصرف اسکناس به خاطر دلایلی نظیر تبعات شیوع ویروس کرونا و فاصله گرفتن مردم از سکه و اسکناس باشیم نیاز به عرضه ارز دیجیتال به خودی خود بیشتر می‌شود. از طرف دیگر در صورتی که شاهد بروز ارزهای دیجیتال دیگری نظیر یوآن دیجیتال باشیم و محبوبیت این ارزها رو به گسترش بگذارد باید روند عرضه یوروی دیجیتال شتاب بگیرند. در ماه سپتامبر اندیشکده Gen که در زمینه فناوری‌های نوظهور تحقیق می‌کند پیش‌بینی کرد که یوآن دیجیتال نمی‌تواند جایگاه دلار را تهدید کند اما می‌تواند به چالشی جدی برای یورو تبدیل شود. این مؤسسه تاکید کرد اتحادیه اروپا باید تا سال 2025 برای جلوگیری از این اتفاق یوروی دیجیتال را عرضه کند. البته هنوز بانک مرکزی اتحادیه اروپا جزئیات برنامه خود برای عرضه یوروی دیجیتال و نحوه استفاده از آن را اعلام نکرده اما احتمالا مبادلات آن به مرکزیت فرانکفورت و یا از طریق یک نظام پرداخت و بانکی گسترده‌تر انجام خواهد شد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 عیسی آل کثیر پرسپولیس بندر دیلم کاهش قیمت دلار اتحادیه اروپا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 عیسی آل کثیر پرسپولیس بندر دیلم بیشترین افزایش قیمت مربوط واحد افزایش معادل سرمایه گذاران نسبت به ماه قبل اتحادیه اروپا درصد بیشترین درصد افزایش هزار تومان بازار بورس بانک مرکزی کاهش قیمت نفر معادل داشته اند ارزش دلار شاخص بورس قیمت طلا ارزش پول صرافی ها پیش بینی شاخص کل سه ماهه ١ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۲۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است

پیمانه اقتصادی تابناک هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان ارائه می‌کند؛ پیمانه‌ای شامل تغییرات ۲۴ ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.

 

سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت) با یک‌هزار و ۷۰ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۴۸ واحد ایستاد. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۱۰ میلیارد سهم و اوراق مالی را به ارزش تقریبی ۶۶ هزار میلیارد ریال با انجام بیش از ۳۰۰ هزار معامله، دادوستد کردند. نمادهای «فملی» و «شبندر» بیشترین اثر مثبت و نمادهای «پارسان»، «فولاد»، «کگل»، «شپدیس» و «بوعلی» بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم

وزیر اقتصاد گفت: درگذشته درخصوص انتقال موضوع استقلال و پرسپولیس به دولت حرفای زیادی گفته می‌شد؛ به طورمثال که این حرف ها زیاد مطرح، تصویب و ابلاغ شده اما دولت ها در ایران این کار را انجام نمی دهند و چنین اراده‌ای برای تحقق این امر وجود ندارد اما ما شاهد این هستیم که امروز در اردیبهشت ۱۴۰۳ با یک همت و همدلی، جشن تحقق این امر بزرگ را برگزار می کنیم. خاندوزی با تأکید براینکه  این اتفاق محصول همکاری و همدلی ملی از شخص رئیس جمهور در راس دولت تا تمام بدنه دولت و خانواده ورزش کشوراست، تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم دولت خاتمه پروژه های ناتمام است؛ همانطور که در پروژه های بیش از این شاهد آن بودیم و امروز در حوزه این دوباشگاه پرطرفدار، ریشه دار و مردمی یکی دیگر از آن پروژه های ناتمام به سرانجام رسید.

مدیرعامل بانک شهر: مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران می‌رسد

مدیرعامل بانک شهر گفت: طبق توافقی که در کنسرسیوم بانکی انجام شده و با توجه به اینکه شهرداری تهران متولی امور فرهنگی پایتخت است و ظرفیت های قابل اتکایی دارد، مدیریت باشگاه پرسپولیس از طریق مدیریت پیمان در سال اول به شهرداری تهران واگذار خواهد شد. به گزارش ایسنا، سید محمدمهدی احمدی در حاشیه آیین واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اظهار کرد: در خصوص مدیرت باشگاه پرسپولیس با موافقتی که بین کنسرسیوم بانکی صورت گرفت قرار شد سه سید در اختیار بانک شهر قرار گیرد و مدیرعامل توسط بانک شهر تعیین شود.

افزایش نرخ دلار در مرکز مبادله ایران

قیمت هر اسکناس دلار در معاملات امروز (چهارشنبه) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش ۱۴۲ تومانی به ۴۴هزار و ۳۸ تومان و نرخ اسکناس یورو با افزایش ۳۵۲ تومانی به ۴۷ هزار و ۸۸ تومان رسید.

تداوم روند نزولی سکه در بازار

ایرنا: قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز گذشته افت ۴۰۰ هزار تومانی داشت و به ۴۲ میلیون تومان رسید. سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۴۰۰هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی دیروز، ۳۹ میلیون تومان معامله شد.

عقب نشینی طلا در بازار جهانی

قیمت طلا امروز چهارشنبه (۲۴ آوریل) کاهش یافت، زیرا ترس از تشدید درگیری در خاورمیانه کاهش یافت، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات مهم اقتصادی ایالات‌متحده بودند که می‌تواند زمان کاهش نرخ بهره را مشخص کند. هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳۲۰ دلار و ۱۹ سنت در هر اونس رسید که به کمترین میزان خود از پنج آوریل در جلسه قبل رسید. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۳۳۳ دلار و ۸۰ سنت رسید.

رشد ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۴۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۰.۵۸ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۴۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۲۱ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱.۶۴ میلیارد دلار است که ۴.۶۹ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۶۱ میلیارد دلار است که  ۷.۸۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۶.۷۵ میلیارد دلار است که ۹۳.۱۸ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی

همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: در طول سال ۱۴۰۲، با توجه به میانگین اختلاف ۱۵ هزار تومانی نرخ نیما با نرخ ارز بازار، مبلغ بالقوه رانت توزیع‌شده بابت ۵۰ میلیارد تخصیص و تامین ارز اعلامی، در حد ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که قطعا بخش عمده آن بالفعل شده است. درخصو‌ص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی میانگین اختلاف ۲۵ هزار تومانی آن با نرخ بازار، در سال گذشته رانت بالقوه ۴۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. باتوجه به قیمت فزاینده محصولات و کالا‌هایی نظیر مرغ و گوشت، اتومبیل، موبایل و عمده کالا‌های مصرفی و قطعات و مواد واسطه‌ای مصرفی مردم و بنگاه‌های تولیدی که مردم به‌عینه در بازار لمس می‌کنند، خوش‌بینانه‌ترین نظر این است که حداقل ۵۰ درصد اختلاف نرخ به‌صورت رانت توزیع شده باشد. این یعنی حداقل ۶۰۰هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است، بدون تاثیر جدی در کنترل قیمت کالا‌های مرتبط و بدتر از آن موجب تاثیر منفی بر ارزش صادرات و تراز تجارت غیرنفتی و نیز زیان شرکت‌های صادرات‌محور بورسی و نهایتا سهامداران بورس شده است. درحال حاضر اختلاف نرخ ارز بازار با نرخ ارز نیما به ۲۵ هزار تومان یعنی بیش از ۶۰ درصد رسیده است و اختلاف آن با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۳۷ هزار تومان رسیده؛ یعنی ۲.۳ برابر شده است.

طلای سیاه چند دلاری شد؟

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا در پی کاهش ذخایر نفت آمریکا که نشانه مثبتی برای تقاضا بود، اندکی افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت ۵ سنت معادل ۰.۰۶ درصد افزایش یافت و به ۸۸ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید. منابع بازار با اشاره به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل، ۳.۲۳۷ میلیون بشکه کاهش یافت. این آمار برخلاف پیش‌بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز است که افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای ذخایر نفت را برآورد کرده بودند.

صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تحریم خساراتی را وارد کرده است، اما این تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است. وی افزود: گلایه‌هایی که بخش کارگری از ما دارند و بخشی از آن به حق است، در خصوص حقوق و مزایا است. ما بارها گفته‌ایم که ما حداقل حقوق را تعیین می‌کنیم اما طبیعی است که در بسیاری از کارخانجات باید کارگر را راضی نگه دارند. اما این حقوق هنوز به حد ایده‌آل نرسیده زیرا عقب‌ماندگی چندین ساله‌ای در این حوزه وجود دارد و افزایش حقوق بسیار اندک بوده است. مقدورات کشور و بخش تولید پاسخگوی افزایش فراتر از تصمیمات نیست زیرا اثرات جانبی دارد. رهبر معظم انقلاب امروز اشاره فرمودند که توسعه و پایداری کارخانجات لازمه امنیت شغلی است. در سنوات گذشته ملاحظه کردید که چه بلایی بر سر صنایع نساجی آمد و کارخانجات بزرگ ما تعطیل شدند. لازمه ثبات و امنیت شغلی سرپا نگه داشتن کارگاه و کارخانه است که باید به آن توجه شود. /منبع: ایرنا

افزایش قیمت پژو ۲۰۷ و تارا در امروز

بازار خودرو امروز نوسانی بود؛ به گونه ای که قیمت پژو ۲۰۷ پانوراما دنده ای ارتقا یافته مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۷۵ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ۵  میلیون افزایش پیدا شده است. قیمت پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز ۷۲۰ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته 5 میلیون افزایش پیدا یافته است. قیمت تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۲ به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده است که طی یک روز گذشته ۱۵ میلیون افزایش پیدا کرده است. همچنین قیمت اطلس G دنده ای مدل ۱۴۰۳ به ۵۹۵میلیون تومان رسید که طی یک روز گذشته ۱۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. قیمت کوییک SR دنده ای مدل ۱۴۰۲ نیز ۴۳۸ میلیون تومان است که ۳ میلیون افزایش پیدا کرد. /اقتصادآنلاین

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱