Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا سنجری سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه برداشت هر گونه گیاه دارویی و صنعتی در عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان ملزم به دریافت مجوز است، گفت: این منطقه با داشتن مراتعی در سطح یک میلیون و ۹۴۱ هزار و ۹۵۴ هکتار و همچنین ۴۸۳ هزار هکتار جنگل دارای گیاهان جنگلی و مرتعی خودرو است که برخی از این گیاهان به صورت دارویی و خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: برخی از بهره‌برداران با برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی علاوه بر آسیب به مراتع و درختان جنگلی، موجب کاهش سطح و توان تولیدی و در نهایت نابودی این گیاهان می‌شوند.

سنجری حفاظت، احیاء، توسعه و بهره‌برداری را از ارکان اصلی وظایف منابع طبیعی برشمرد و تصریح کرد: بهره‌برداری از گیاهان دارویی مراتع، تابع ضوابط خاصی است و بهره‌برداری باید بر اساس یک طرح مدون انجام گیرد، در غیر این صورت بهره‌برداری غیر اصولی و بی‌رویه، سبب تخریب و کاهش پوشش گیاهی، فرسایش خاکی و بادی، کاهش تولید اکسیژن و آب شیرین و در نهایت باعث تبدیل مرتع به بیابان می‌شود.

او بیان داشت: دلیل بیشتر بهره‌برداری‌های غیر مجاز، آگاهی نداشتن و برداشت به صورت سنتی است و قطعاً با فرهنگ سازی و آموزش صحیح، بسیاری از مشکلات در این خصوص حل خواهد شد.

سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با اعلام اینکه سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مبنی بر لزوم مشارکت مردم و جوامع محلی در اجرای طرح‌های منابع طبیعی به ویژه مرتعداری، بر توجه به بالا بردن دانش بومی و نیز دانش نظری ـ علمی و فنی در تحقق اهداف این طرح‌ها است، گفت: نباید به رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی نگاه تجاری داشت بلکه اولویت نخست، حفظ سرمایه اصلی یعنی همان درختان بنه و بوته‌های بادام کوهی است و در کنار حفظ و نگهداری، درآمدزایی هم باید ایجاد شود.

سنجری افزود: اولویت بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل و مراتع و اخذ مجوز‌های لازم با بهره برداران طرح‌های مرتعداری یا دارای پروانه چرای دام، جوامع محلی، بهره برداران عرفی، تشکل‌های مردم نهاد و فارغ التحصیلان بخش منابع طبیعی و کشاورزی است تا از این طریق انگیزه مشارکت ذینفعان اصلی در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع فراهم شود.

او با اشاره به اینکه مهمترین گونه‌های گیاهان دارویی قابل برداشت از سطح مراتع و جنگل‌های جنوب کرمان آویشن، آنغوزه تلخ، زیره سیاه، بادام کوهی و بنه است، تصریح کرد: یکی از راه‌های ایجاد و ترغیب جوامع محلی این است که مراتع و جنگل‌ها را اقتصادی کنیم تا در معیشت و زندگی مرتعداران و جوامع محلی تأثیرگذار باشد و سبب افزایش درآمد خانوار‌ها شود.

سنجری بیان داشت: آمادگی این اداره کل در تهیه طرح‌های بهره برداری به صورت قانونی با اولویت‌های اعلام شده است.

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی حیات وحش منابع طبیعی بهره برداری جوامع محلی جنگل ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۲۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مدار بهره برداری خارج شدن چشمه کاوات به علت طغیان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اعلام کرد: به علت طغیان چشمه کاوات و بالا رفتن کدورت آب این چشمه که یکی از منابع اصلی تأمین آب شهر جوانرود و روستا‌های مسیر روانسر است، این چشمه تا اطلاع ثانوی از مدار بهره برداری خارج شده است
به همین منظور تأمین آب شهر جوانرود و روستا‌های مسیر روانسر از سایر منابع شامل: چاه‌های مناطق بله زین، سردم و همچنین به مدار آوردن چاه شماره ۱ تم تم صورت می‌پذیرد؛ لذا با توجه به محدود بودن ظرفیت تأمین منابع مذکور احتمال افت فشار و کمبود آب وجود دارد.
در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده در مصرف آب صرفه جویی کرده و از مصارف غیر ضروری اجتناب کنند.

دیگر خبرها

  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • از مدار بهره برداری خارج شدن چشمه کاوات به علت طغیان
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل