Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه ایران زمین/ با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا، اعمال محدودیت فعالیت‌ها در تعدادی از استان‌ها آغاز یا تمدید شد. «سید سعید شاهرخی» استاندار همدان به ایرنا گفت: مدارس و دانشگاه‌های این استان به علت شیوع ویروس کرونا به مدت یک هفته تعطیل است و آموزش‌ها به‌ صورت مجازی انجام می‌شود. وی در ستاد استانی کرونا تأکید کرد: بانک‌ها، دفاتر پیشخوان دولت و اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند بسرعت پلمب شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به‌گفته وی تیم بازرسی پیشگیری از شیوع کرونا در بازدید از اداره‌ها و سازمان‌ها جدی‌تر عمل خواهند کرد و هریک از دستگاه‌های اجرایی که رعایت پروتکل‌های آن کمتر از ۹۸ درصد اعلام شود شدیدترین برخورد با مدیر و معاون اداره انجام می‌شود و توبیخ و عزل مدیر در دستور کار قرار می‌گیرد.
استاندار همدان با انتقاد از شلوغی پیاده راه بوعلی، میدان امام خمینی(ره)، رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های سطح شهر خاطرنشان کرد: تیم بازرسی با همه اختیارات وارد عمل می‌شود و هر مغازه و صنفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تعطیل می‌کند.
تمدید محدودیتهای 19 گانه در کرمانشاه
در همین حال «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه هم گفت: محدودیت‌های ۱۹گانه کرونایی در این استان تمدید می‌شود.
وی با بیان اینکه شرایط کرونایی استان کرمانشاه مطلقاً خوب نیست، افزود: محدودیت‌های کرونایی برای هفته جاری  تمدید می‌شود.
وی در حاشیه برگزاری جلسه ویدیو کنفرانسی ستاد ملی کرونا تصریح کرد: استفاده از ماسک در استان به زیر ۵۴ درصد رسیده که منجر به صعودی شدن آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا شده است در حالی که میزان استفاده از ماسک در کشور ۶۱ درصد است.
به‌گفته او کم‌ترین میزان استفاده از ماسک در بخش حمل‌ونقل درون و برون شهری  ۴۴ درصد است که فاصله زیادی با میانگین کشوری دارد.
استاندار کرمانشاه همچنین از رعایت نشدن محدودیت‌های ۱۹گانه کرونایی در اماکن ورزشی استان انتقاد کرد و به مدیرکل ورزش و جوانان تذکر داد.
وی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونای استان در هفته اخیر را صعودی دانست و گفت: در پیک دوم کرونا ۴۸۴ بیمار مبتلا به‌ صورت همزمان بستری بود در حالی که این آمار طی هفته اخیر به ۴۸۸ تخت رسیده است.
استاندار کرمانشاه در پایان با بیان اینکه هیچگونه مراسمی برای پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) نداریم گفت: مرزهای استان بسته است و امکان خروج برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین وجود ندارد.
او همچنین ادعای موافقت دولت عراق با اعزام هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی برای مراسم اربعین را تکذیب کرد و گفت: این موضوع صحت ندارد.
وضعیت اصناف استان مرکزی اسفبار است
از سوی دیگر «سید علی آقازاده» استاندار مرکزی گفت: با توجه به شرایط نامناسب استان مرکزی در موضوع بیماری کرونا، تا اطلاع ثانوی هرگونه تجمع در پارک‌های استان ممنوع است و نظارت بر اجرای این مصوبه ضروری است.
وی در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی با تأکید بر اینکه باید کمیته نظارت استان با مسئولیت معاون سیاسی استاندار بسرعت فعال شود، افزود: متأسفانه بر اساس آمارها وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر است، به‌همین دلیل مدارس به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود، همچنین ادارات با دوسوم ظرفیت فعال خواهند بود.
وی با بیان اینکه مدیران ادارات اولویت دورکاری یک سوم پرسنل را به بانوان،بویژه بانوان دارای فرزند کوچک اختصاص دهند، گفت: مجموعه مدیریتی استان با تعطیلی بازار روزها موافق نیست ،چراکه با از بین رفتن کسب و کار مخالف است، بر همین اساس شهرستان‌ها مراقب باشند تا ضمن رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی کسب و کارها دچار مشکل نشوند.
آقازاده با اشاره به اینکه تا اطلاع ثانوی هر نوع تجمع در پارک‌ها ممنوع است و شهرداری‌ها باید در این راستا نظارت لازم را داشته باشند؛  همچنین برای روزهای آینده هیچ تجمعی در استان نخواهیم داشت، راهپیمایی اربعین برگزار نمی‌شود و در خصوص برگزاری نماز جمعه، ضمن ارزیابی وضعیت شهرهای استان با ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه هماهنگی صورت می‌گیرد تا از هفته آینده شهرهای قرمز نمازجمعه برگزار نکنند.
وی با بیان اینکه آموزشگاه‌ها و مهدکودک‌ها نیز این هفته تعطیل خواهند بود، اما آموزشگاه‌های خصوصی با رعایت تمامی ضوابط بهداشتی فعال باشند، اظهار کرد: اصناف شرایط اسفباری دارند و اتاق اصناف مسئول این وضعیت است، هفته آینده در قبال این وضعیت تصمیم‌گیری می‌شود و در آن زمان اتاق اصناف به تصمیمات ایراد نگیرد چرا که فعالیت صنوف بدون رعایت پروتکل‌ها ادامه دارد، هشدار می‌دهم اگر هفته آینده فعالیت صنوف خارج از پروتکل‌ها باشد، قطعاً تصمیماتی همراه با محدودیت اتخاذ می‌شود بر همین اساس اتاق اصناف به موضوع ورود کند، همچنین مرکز بهداشت به همراه فرمانداری در این حوزه نظارت  داشته باشند؛ قطعاً تصمیمات آینده براساس گزارش های مرکز بهداشت و فرمانداری خواهد بود.
جلوگیری از حضور زائران در مرزهای خوزستان
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به کنترل خودروها در مبادی ورودی استان و شهرستان‌های مرزی گفت: به هر نحو ممکن اجازه حضور زائران در مرزها داده نمی‌شود.
به گزارش ایسنا، سرهنگ رضا دولتشاهی اظهار کرد: با توجه به پذیرش نشدن زائران اربعین حسینی(ع) از سوی عراق به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین برگزار نشدن مراسم راهپیمایی، محدودیت‌هایی در ورودی شهرستان‌های مرزی اعمال شده است. وی با بیان اینکه کم و بیش شاهد مراجعه به سمت مرزها هستیم، تصریح کرد: عوامل پلیس راه و نیروهای انتظامی در مبادی ورودی خوزستان و شهرستان‌های مرزی مستقر هستند و تاکسی‌های برون شهری، خودروهای غیربومی بویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی را کنترل می‌کنند. در صورتی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت به جابه‌جایی مسافر به سمت مرزها اقدام کنند، قطعاً با آنها نیز برخورد خواهد شد.
دولتشاهی افزود: اعلام کرده‌ایم به هیچ عنوان کسی به سمت مرزها تردد نداشته باشد و به خودروها اجازه تردد داده نمی‌شود. رئیس پلیس راه خوزستان گفت: در صورتی که افرادی بخواهند از طریق دیگری به سمت مرزها بروند، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و توقیف یک ماه خودرو اعمال می‌شود. البته سعی می‌کنیم با اقناع‌سازی این افراد را به مبدأ برگردانیم.
دولتشاهی با تأکید بر لزوم پرهیز از مراجعه به سمت مرزها بیان کرد: ما مکلف هستیم به هر نحو ممکن اجازه حضور زائران در مرزها را ندهیم.
رکورد اصفهانی‌ها در رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی
همچنین استاندار اصفهان گفت: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی بنا به گزارش مسئولان وزارت بهداشت و درمان در این استان بدتر از سایر نقاط کشور است.
به گزارش ایرنا عباس رضایی در حاشیه جلسه ویدیو کنفرانس ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس‌جمهوری افزود: در این جلسه که طبق معمول از هر استان گزارش داده می‌شود، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصفهان نسبت به استان‌های دیگر در اصفهان کمتر بود که این مهم یکی از دلایل شیوع کرونا در این استان است.
وی ادامه داد: از دیگر دلایل ذکر شده در وضعیت نامطلوب استان به لحاظ شیوع کرونا به برگزاری بعضی از مراسم مذهبی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و همچنین بی‌توجهی اصناف نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اشاره شد اما وضعیت ادارات استان بدتر از سایر استان‌های کشور نبود.
استاندار اصفهان افزود: بعضی از فعالیت‌ها در هفته جاری در استان تعطیل شد ولی باز مشاهده می‌شود که برخی رعایت نمی‌کنند و بر این اساس از مردم فهیم استان درخواست و استدعا می‌شود که خودشان به کمک ما بیایند و اگر در خیابان با مواردی برخورد کردند با رعایت احترام و ادب و حفظ شئونات افراد و به دور از هرگونه برخورد تند تذکر بدهند. به گفته وی تاکنون واکسن و درمانی برای مقابله با این ویروس ساخته و پیدا نشده است و این موضوع در زمان حاضر سرابی بیش نیست و حداقل تا پایان امسال واکسن مؤثری تولید نخواهد شد یا اگر تولید شود در اختیار ما قرار نخواهد گرفت و بر این اساس تنها راه ممکن پیشگیری است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در اعتقادات و احادیث دینی نیز همواره پیشگیری مؤثرتر از درمان عنوان شده است گفت: نباید با نزدن یک ماسک، جان همشهری، هموطن و عزیزان  خود را به خطر بیندازیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل ها بیماری کرونا سمت مرزها استان مرکزی شهرستان ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۳۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • هراز و کندوان تعطیلات آخر هفته یکطرفه می‌شوند
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های شمالی کشور
  • وضعیت جاده‌ها / محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته اعلام شد/ این جاده ها تعطیلات آخر هفته یکطرفه می‌شوند
  • محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • اعلام محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • ممبینی خبر داد: افزایش پاداش تیم‌های ملی با یکسری پروتکل‌ها
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت