Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:31:16 GMT

دعوای سیاسی ترکیه و عربستان به تجارت کشید

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۴۰۱۰

دعوای سیاسی ترکیه و عربستان به تجارت کشید

عربستان سعودی در واردات کالاهای ترکیه ای مانع تراشی می کند و این موضوع نشان می دهد چگونه تنشهای سیاسی میان دو قدرت منطقه ای به عرصه تجارت کشیده شده است.

به گزارش ایسنا، شکایات شرکتهای ترکیه ای در این خصوص باعث شد یک مقام دولتی احتمال شکایت آنکارا نزد سازمان جهانی تجارت را مطرح کند. همزمان موانع تجاری باعث شد شرکت مرسک که بزرگترین خط کانتینتری جهان است، به مشتریانش درباره اختلالات احتمالی هشدار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واسطه ترکیه ای شرکت ای پی مولر مرسک ۲۹ سپتامبر در ایمیلی اعلام کرد محموله ها از ترکیه به بنادر سعودی ممکن است هدف ممنوعیت یا پروسه طولانی ترخیص از گمرک قرار گیرند.

کمال گل، مالک شرکت حمل و نقل گلسان که در مرز جنوبی ترکیه با سوریه مستقر است، اظهار کرد: ترانزیت محموله از طریق زمینی مسدود شده و پاندمی ویروس کرونا به مقامات سعودی بهانه ای برای محدود کردن دسترسی زمینی را فراهم کرده است. ما چنین مسائلی با ایران یا عراق نداریم و به نظر می رسد که سعودیها مانع حمل و نقل دریایی خواهند شد.

وی که از اعضای انجمن ملی حمل و نقل است، گفت: مدام شکایتهایی درباره این مسئله از سایر شرکتهای لجستیکی دریافت می کند.

کاهش واردات ترکیه به عربستان سعودی

واردات عربستان سعودی از ترکیه از سال ۲۰۱۵ در پی بالا گرفتن تنشهای سیاسی میان دو کشور، به تدریج کاهش پیدا کرده است.

آمار صادرات ترکیه برای سال ۲۰۱۹ برخلاف آمار عربستان سعودی است که رشد صادرات آنکارا به این کشور را نشان می دهد.

عربستان سعودی پانزدهمین بازار صادرات بزرگ ترکیه بوده و فروش کالاهایی شامل فرش، منسوجات، مواد شیمیایی، غلات، مبلمان و فولاد به این کشور در هشت ماه نخست سال به ۱.۹۱ میلیارد دلار بالغ شده است. با این حال رقم مذکور ۱۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش نشان می دهد که به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی نسبت داده می شود. اما آمار سعودی حاکی از آن است که واردات ترکیه از سال ۲۰۱۵ هر سال کاهش داشته است.

قتل خاشقچی

دو کشور در سالهای اخیر بر سر موارد مختلف درگیری پیدا کرده و روابطشان پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست و منتقد برجسته ریاض در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، به سطح پایینی نزول کرد.  

مقامات سعودی درباره محدودیت واردات ترکیه حاضر نشدند اظهارنظر کنند اما محصولات ترکیه شامل مواد لبنی همچنان در بازار عربستان سعودی موجود است. بازرگانان سعودی متعدد هم ممنوعیت واردات ترکیه را تکذیب کردند اما برخی از آنها گفتند با تاخیرهای گمرکی قابل توجهی برای واردات محصولات از ترکیه یا ترانزیت آنها از این کشور مواجه هستند. این روند حداقل از سال ۲۰۱۹ شکل گرفته است.

شرکتهای سعودی دیگر می گویند کسب و کار آنها طبق معمول است.

امره الدنر، مدیرعامل شرکت کیتا لجستیک در این باره گفت: تنشهای تجاری پس از قتل خاشقچی افزایش یافت. دورنمای صادرات در چند ماه اخیر تیره شده و یک سیاست سیستماتیک ارعاب علیه شرکتهای ترکیه ای پیاده شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت در عربستان سعودی دفتر داشت و کسب و کارش به مدت چند سال خوب بود اما پس از قتل خاشقچی، سعودیها حاضر نشدند مجوز فعالیت این شرکت را تمدید کنند و در نتیجه ناچار شد دفترش را تعطیل کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تجارت ترکیه و عربستان سعودی عربستان سعودی واردات ترکیه ترکیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۴۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری صادر شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای موضوع مجاز بودن وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ثبت سفارش ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از (۵) سال و با تخفیف ۵۰ درصدی در سود بازرگانی، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به مسافران اربعین حسینی را ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه خطاب به وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی آمده است: هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی صنعت معدن و تجارت و کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در اجرای بند (ث) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تصویب کرد:

۱- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائرین و مسافرین اربعین حسینی ثبت سفارش واردات (۲۰۰۰) دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از (۵) سال با تأیید وزارت راه و شهرسازی و تأیید تأمین قطعات و وجود شبکه خدمات پس از فروش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت و تطابق با استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو مجاز است.

۲- سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تأیید وزارت کشور جهت جا به جایی مسافرین اربعین حسینی استفاده می‌شود مشمول پنجاه درصد (۵۰) تخفیف است. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می‌شود.

کد خبر 6098075 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند
  • صدور مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری دست دوم
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری صادر شد
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم