Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:11:37 GMT

کمبود دارو، مشکل این روزهای زوج‌های نابارور

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۴۶۶۷

کمبود دارو، مشکل این روزهای زوج‌های نابارور

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس مرکز ناباروری حضرت زهرا(س) شهرکرد با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری استان از جمله مراکز موفق درمان ناباروری در سطح کشور بوده است، گفت: در حال حاضر ورود داروهای ناباروری به کشور مشکل پیدا کرده، بسیاری از داروها به‌دلیل شرایط تحریمی اصلا در کشور وجود نداشته و مجبور به تجویز داروهای مشابه برای بیماران هستیم که طبیعتا کیفیت کار و میزان موفقیت را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریم نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل ناباروری زوجین اظهار کرد: این مسئله دلایل متعددی داشته اما از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش کیفیت تخمک، کاهش ذخیره تخمدان و آندومتریوز اشاره کرد، باید گفت متاسفانه رتبه ناباروری چهارمحال و بختیاری بالا بوده اما خوشبختانه مرکز ناباروری این استان جزء برترین مراکز درمان‌های موفقیت‌آمیز در سطح کشور بوده است.

وی در خصوص هزینه‌های درمان ناباروری توضیح داد: مرکز ناباروری در شهرکرد، دولتی است و نسبت به دیگر مراکز خصوصی، کم هزینه‌تر است، تخفیفاتی به بیماران از سوی وزارت بهداشت برای انجام عمل تخمک‌گیری و عمل آی وی اف لحاظ شده است، البته باید در نظر داشت که  هزینه درمان بسته به تعداد جنین فریزشده متفاوت است.

این فوق تخصص ناباروری بیان کرد: چند وقت اخیر و پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور با شرکت‌های دارویی درباره اختصاص سهمیه دارویی برای استان مذاکراتی صورت گرفت، اما در حال حاضر ورود داروهای ناباروری به کشور مشکل پیدا کرده و تنها مختص استان نیست و خبرهایی مبنی بر احتمال برداشته شدن ارز دولتی از محلول‌های نگهداری جنین مشکلات مراکز ناباروری را بیشتر خواهد کرد.

این فلوشیپ نازایی ادامه داد: دسترسی به دارو برای تمام استان‌های کشور تقریبا مشابه است، بسیاری از داروها به‌دلیل شرایط تحریمی اصلا در کشور وجود نداشته و مجبور به تجویز داروهای مشابه برای بیماران هستیم که کیفیت کار و میزان موفقیت را کاهش می‌دهد.

رئیس مرکز ناباروری حضرت زهرا(س) شهرکرد، با تاکید بر اینکه ناباروری یکی از شایع‌ترین دلایل طلاق در چهارمحال و بختیاری است، گفت: به دلیل شرایط اقتصادی، برخی بیماران قادر به تامین داروهای خود نیستند، بسیاری از داروها نیز در بازار موجود نیست، گاهی بیماران چرخه درمان را آغاز کرده اما در میانه راه، مابقی مراحل را متوقف می‌کنند.

 نعمتی در پایان یادآور شد: برنامه تخمک اهدایی، رحم اجاره‌ای و اهدای جنین در استان در حال انجام است و از لحاظ شرعی مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری ناباروري مرکز ناباروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۴۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، نسبت به تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای OTC هشدار داد. 

به گزارش مهر، راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آنها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آنها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشکلات گوارشی و مغزی در پی مصرف خودسرانه دارو مصرف خودسرانه دارو برای پیشگیری از کرونا؛ ممنوع عوارض آمپول نوروبیون را بشناسید چرا مشاوره تلفنی با پزشک مورد استقبال کاربران قرار گرفته؟

دیگر خبرها

  • تقریباً ۱۵ درصد زوجین در بردسکن مشکل ناباروری دارند
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم