Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:38:41 GMT

برجام فرصتی استثنایی به نفع ایران بود نه تنها دولت

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۵۴۶۴

برجام فرصتی استثنایی به نفع ایران بود نه تنها دولت

روزنامه آرمان یکشنبه ۱۳ مهر در ادامه این گفت وگو آورد: برجام سبب شده بود همگان به این باور برسند که ایران وارد فضای جدیدی شده است و تمامی جهانیان موظف هستند طبق قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کنند و این سبب شد تا مراودات با ایران انجام شود و موقعیت جهانی ایران ارتقا یابد. وزیــر خــارجــه عــربستان با طرح ادعاهای بی‌اساس از جامعه بین‌المللی خواست که به مسئولیت‌های خود در قبال تخلفات ایران از قطعنامه‌های بین‌المللی و به‌ویژه برجام عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیصل بن‌فرحان در مراسمی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مناسبت روز جهانی نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای برگزار کرد عنوان کرد که عربستان توافق برجام را مانع بازدارنده‌ای در مقابل اهداف هسته‌ای ایران نمی‌داند. ادعاهای وزیر خارجه عربستان درحالی است که گفته می‌شود، رژیم سعودی فعالیت‌هایی را به شکل مخفیانه برای غنی‌سازی اورانیوم آغاز کرده است. سفیر و نماینده دائم کشورمان در واکنش به این ادعاها با اعلام نگرانی از عدم اجرای کامل موافقت‌نامه جامع پادمان توسط عربستان‌سعودی و سکوت کسانی که همیشه در مورد حفظ یکپارچگی رژیم پادمان ابراز نگرانی می‌کنند، گفته بود باوجود درخواست‌های مکرر آژانس، تا زمانی که ریاض پروتکل مقادیر کوچک فعلی خود را لغو نکند، ابزارهای ضروری راستی‌آزمایی برای اجرای ماموریت آژانس فراهم نمی‌شود. او با هشدار در این خصوص که عدم اجرای پادمان آژانس در زمانی که عربستان به‌طور فعال به دنبال برنامه هسته‌ای است، می‌تواند منجر به پنهان کردن برخی فعالیت‌های هسته‌ای، بدون قرار گرفتن ذیل بازرسی‌های آژانس، شود. طبق فعالیت‌های هسته‌ای افشاشده عربستان، کشف ساخت تاسیسات هسته‌ای بدون اطلاع آژانس، باعث نگرانی جدی است. این نگاه متفاوت است که باز هم با وجود توافق میان ایران و آژانس نگاه سیاسی این نهاد را همچنان مستقر باید دانست. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با مهدی ذاکریان، کارشناس مسائل بین‌الملل داشته است که در ادامه می‌خوانید.

پس از توافق ایران و آژانس، ادعاهای وزیر خارجه عربستان در خصوص ایران با چه اهدافی بیان می‌شود؟

قطعا این صحبت‌ها با اهداف سیاسی مطرح می‌شود. عربستانی‌ها به دنبال تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران و کمرنگ کردن نقش ایران در نظام بین‌الملل هستند. آنها در این راستا به هر ابزاری متوسل می‌شوند و از هیچ تلاشی نیز کوتاهی نمی‌کنند. برجام موقعیتی استثنایی را برای ایران به‌وجود آورده و سبب شده بود کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران لغو و تحریم‌هایی که در خارج از چارچوب سازمان ملل وضع شده بودند نامشروع شوند. برجام سبب شده بود همگان به این باور برسند که ایران وارد فضای جدیدی شده است و تمامی جهانیان موظف هستند طبق قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کنند و این سبب شد تا مراودات با ایران انجام شود و موقعیت جهانی ایران ارتقا یابد. این یک فرصت بزرگ برای ما بود و یک حجم زیادی از اکسیژن را در آن تنگنا در اختیار ایران قرار داد تا بتواند قدرت خود را افزایش دهد و در جهان ارتباطات موثر بیشتری برقرار کند.

به چه علت بـرخی کــشورهای عربی تا این میزان با توافق برجام مشکل دارند و امروز که دیگر اثر زیادی از آن باقی نمانده است باز هم به آن حمله می‌کنند؟

ایران یک رقیب جدی برای برخی کشورهای منطقه است و زمانی که ایران محدودیت اقتصادی نداشته باشد و در عرصه سیاسی نیز بتواند تعاملات خود افزایش دهد فلذا می‌تواند جایگاه خود را تثبیت و تقویت کند که به ضرر برخی از کشورهای منطقه بود و آنها نمی‌توانستند این مساله را هضم کنند. رژیم‌صهیونیستی و عربستان از ابتدا به‌شدت مخالف برجام بودند و هر کاری انجام دادند تا این پیمان از بین برود. با آمدن ترامپ بر سر قدرت آنها به خواسته خود نزدیک‌تر شدند. آنها به دنبال این بودند که برجام از بین برود و به دنبال آن ایران این امتیازهای خود را از دست دهد. دقیقا آنچه این دو دولت می‌خواستند رقم خورد و ترامپ بر سر کار آمد و از برجام خارج شد و ایران را زیر سوال برد که به تعهدات آژانس پایبند نیست اما این تلاش‌ها در شورای امنیت به سرانجام نرسید و آنها نتوانستند اهداف خود را در خصوص ایران نهایی کنند. بعد از مایوس شدن آنها از این مسیر آنها بار دیگر در تلاش هستند تا با سیاه‌نمایی ایران را در جهان بدنام کنند و میان آژانس و ایران اختلاف بیندازند. آنها به اهداف خود نخواهند رسید و مشخصا همچون سایر تلاش‌های اخیرشان به بن‌بست خواهند خورد.

به چه عــلت آژانــس در ایــن عرصه با سیاست‌هایی متناقض در قبال کشورهای مختلف برخورد می‌کند؟

رژیم صهیونیستی عملا حتی ان‌پی‌تی را نپذیرفته است. در این میان عربستان نیز محلی از اعراب ندارد. این کشور فعلا متکی به ذخایر نفتی خود است و سیستم زندگی آنها به‌گونه‌ای است که به حوزه تکنولوژی ورود نمی‌کنند. ایران در این عرصه یک سر و گردن بالاتر از عربستان است و در صنعت نانو و فضایی فعال است. مقوله عربستان در حوزه هسته‌ای بسیار متفاوت از ایران است. ایران با این سیاست به دنبال انرژی هسته‌ای رفت زیرا جمعیت بیشتری دارد و به نسبت نفت کمتری را در اختیار دارد و در آینده نزدیک قطعا به این انرژی نیاز پیدا خواهد کرد. ایران پس از انقلاب اسلامی همان سیاست صلح‌آمیز ابتدایی خود را در پیش گرفت. در این میان ایران توانست موافقت آژانس را نیز جلب کند اما در این میان برخی در عرصه بین‌المللی با کارشکنی‌هایی که انجام دادند به دنبال مانع‌تراشی در این عرصه بودند. عده‌ای نیز در داخل با این اینها همراه شدند زیرا از قدرتمند شدن دولت خوشحال نبودند. این یک امتیاز برای دولت نبود بلکه یک امتیاز برای کل کشور بود و برخی دقیقا همچون رژیم صهیونیستی و عربستان از برجام ناراضی بودند.

منبع: روزنامه آرمان امروز برچسب‌ها برجام اسرائیل دونالد ترامپ عربستان سعودی حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام اسرائیل دونالد ترامپ عربستان سعودی حسن روحانی برجام اسرائیل دونالد ترامپ عربستان سعودی حسن روحانی اخبار کنکور بین المللی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۵۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است

در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا "کنستانتینو چیونگا" معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور‌های آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم