Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@11:17:19 GMT

گوترش: جهان در سایه فاجعه اتمی به سر می‌برد

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۶۱۹۹

گوترش: جهان در سایه فاجعه اتمی به سر می‌برد

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد، جهان در سایه فاجعه اتمی‌ای زندگی می‌کند که افزایش بی‌اعتمادی و تنش‌ها میان قدرت‌های اتمی به آن دامن می‌زند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست مقامات عالی‌رتبه به مناسبت روز جهانی امحای کامل تسلیحات هسته‌ای گفت: پیشرفت‌ها در خلاصی جهان از شر تسلیحات اتمی متوقف شده و در خطر عقب‌گرد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنش‌ها میان کشورهایی که تسلیحات اتمی دارند، خطرات اتمی را افزایش داده است.

به عنوان مثال، گوترش نسبت به افزایش تنش‌ها میان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و چین به شدت ابراز نگرانی کرد. روابط میان آمریکا و روسیه نیز در پایین‌ترین سطح قرار دارد. هند و پاکستان مجهز به تسلیحات اتمی نیز شدیدا بر سر کشمیر درگیر هستند و هند با چین هم‌مرز است. و کره‌شمالی نیز به تسلیحات اتمی خود می‌بالد.

گوترش بدون نام بردن از کشور خاصی گفت: برنامه‌ها برای به روز رسانی زرادخانه‌های تسلیحات اتمی خطر یک رقابت کیفی تسلیحات اتمی را به همراه دارد که در جریان آن نه تنها تعداد تسلیحات اتمی افزایش می‌یابد، بلکه آنها را سریع‌تر، رادارگریزتر و دقیق‌تر می‌سازند.    

دبیرکل سازمان ملل همچنین به پیمان "کاهش تسلیحات استراتژیک جدید" میان آمریکا و روسیه موسوم به "استارت جدید" اشاره کرد که تنها پیمان کنترل‌کننده حجم بزرگ‌ترین زرادخانه‌های اتمی جهان است و سال آینده منقضی می‌شود.

وی گفت: ضروری است که روسیه و آمریکا این پیمان را بدون تعلل برای حداکثر پنج سال آینده تمدید کنند. بدون چنین پیمانی، احتمال خطرناک بازگشت به رقابت استراتژیک بی‌قید و بند وجود دارد.

گوترش افزود:‌ پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی یا ان‌پی‌تی که امسال ۵۰ ساله می‌شود، همچنان سنگ بنای خلع تسلیحات اتمی و تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی محسوب می‌شود.

بررسی پنج ساله اجرای این پیمان به خاطر پاندمی کرونا به سال آینده موکول شد و گوترش از ۱۹۱ کشور عضو این پیمان خواست تا از این وقت اضافه برای تقویت این پیمان از جمله دستیابی به پیشرفت ملموس در راستای امحای تسلیحات اتمی استفاده کنند.

گوترش تاکید کرد: من نیز درصدد اجرایی کردن نخستین پیمان منع تسلیحات اتمی هستم که در ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی توسط ۱۲۲ کشور تصویب شد. زمانی که این پیمان ۵۰ تائیدیه به دست آورد، طی ۹۰ روز به اجرا در خواهد آمد و با تایید آن از سوی مالزی در تاریخ ۳۰ سپتامبر، در حال حاضر این پیمان به ۴۶ تاییدیه دیگر نیاز دارد.

در نشست روز جمعه، ۱۰۳ عضو از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل قرار بود هر یک به مدت دو دقیقه سخنرانی کنند. اما بسیاری از آنها زمان بیشتری سخنرانی کردند و همین امر سبب شد تا تنها ۷۹ کشور فرصت سخنرانی در این نشست را داشته باشند و سازمان ملل اعلام کرد سخنرانی باقی اعضا را منتشر خواهد کرد.

از قدرت‌های اتمی بزرگ، روسیه و چین در فهرست سخنرانی‌کنندگان قرار داشتند اما سخنرانی نکردند. آمریکا، انگلیس و فرانسه در این نشست شرکت نکردند. کره‌شمالی و رژیم صهیونیستی که طبق گزارشات زرادخانه اتمی دارند اما هرگز علنا به وجود آنها اذعان نکرده‌اند نیز در این نشست حاضر نشدند. هند و پاکستان قرار بود سخنرانی کنند اما تنها هند فرصت سخنرانی را به دست آورد.

بسیاری از سخنرانان یادآور شدند که این نشست ۷۵ سال پس از آنکه آمریکا بمب‌های اتمی را بر سر شهرهای هیروشیما و ناگاساکی انداخت و باعث کشته شدن ۲۱۰ هزار تن و سرعت گرفتن پایان جنگ جهانی دوم شد، برگزار شده است.

هارش واردان شرینگلا، وزیر امور خارجه هند بر تعهد دیرینه کشورش نسبت به خلع تسلیحات اتمی از طریق روند گام به گام تاکید کرد و گفت که همه کشورهای دارای تسلیحات اتمی باید مذاکرات نتیجه‌بخش و موثری برای ایجاد اعتماد و اطمینان برگزار کنند.

آنا لیند، وزیر امور خارجه سوئد هم گفت علی‌رغم پیامدهای انسانی فاجعه‌آمیز بمباران‌های اتمی، تهدید اتمی بیش از هر زمان دیگری کاملا واضح و ملموس است و چندجانبه‌گرایی تحت فشار شدید قرار دارد.

رتنو مرسودی، وزیر امور خارجه اندونزی نیز تاکید کرد که هیچ پیشرفت قابل توجهی از سوی کشورهای اتمی در زمینه کاهش زرادخانه‌های اتمی‌شان صورت نگرفته و تلاش‌های به روز رسانی کنونی آنها منجر به کاهش شدید سطح اعتماد در بین کشورها شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آنتونیو گوترش تسلیحات اتمی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۶۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان

به گزارش خبرنگار مهر؛ محمد قویدل عصر دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان هرمزگان دارای ۴۳۰ هزار نفر دانش آموز است و به این منظور از قریب به ۲۹ هزار نفر پرسنل آموزشی برخوردار است اما با این وجود هنوز کمبودهایی در حوزه نیروی انسانی شاهدیم.

وی ادامه داد: مشکل کمبود نیروی انسانی در جزایر هندورابی، و لاوان با استفاده از ظرفیت‌های بومی منطقه رفع شد و برای حل این مشکل در مناطق صعب العبور و روستاهای بشاگرد نیز به طور خاص مجوز استخدام ۳۰۰ نفر صادر شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان اضافه کرد: در حوزه استخدام معلم پرورشی نیز برای جذب ۵۷۰ نفر سهمیه دریافت کرده‌ایم که شامل مربی پرورشی، مشاور، مربی تربیت بدنی، مراقب سلامتی و دبیر قرآن می‌شود و به زودی آزمون آن نیز برگزار خواهد شد.

قویدل ادامه داد: استان هرمزگان در توسعه آموزش فنی و مهارتی جایگاه اول کشور را دارد؛ در شاخص‌های اختصاصی آموزش و پرورش نیز که در کل کشور به صورت یکسان ارزیابی می‌شود موفق شده‌ایم رتبه نخست کشوری را کسب کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت تاکنون ۲۹ هنرستان جوار صنعتی را تاسیس کنیم که شامل هنرستان‌های بهیاری، جوار فولاد، پالایشگاه نفت، شیلات، معدن و… ضمن اینکه امسال برای سال تحصیلی آینده اولین هنرستان تجارت استان را با همکاری سازمان صمت راه اندازی خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به احداث نیروگاه اتمی در شهرستان سیریک و نیاز این صنعت به نیروی انسانی متخصص؛ برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نخستین مدرسه انرژی اتمی در هرمزگان انجام شده است و ظرف چند روز آینده ثبت نام در اولین دبیرستان متوسطه اول و دوم وابسته به سازمان انرژی اتمی را آغاز خواهیم کرد تا بندرعباس به چهارمین شهر دارنده این مجموعه آموزشی در کشور تبدیل شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش اذعان کرد: در حال حاضر استان هرمزگان ۹ مدرسه تک دانش‌آموزه دارد و برای این مدارس هم معلم تعیین شده است چرا که در نظام تعلیم و تربیت حتی تحصیل یک نفر هم برای ما مهم است.

کد خبر 6092512

دیگر خبرها

  • رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان
  • عملیات وعده صادق شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان
  • رِندی پیمان معادی در «افعی تهران»/ اشکال این اتاق درمان کجاست؟
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • نمایندگان کارگران همدان با شهدا تجدید پیمان کردند