Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح قیمت عبارت است از حرکتی که بخشی از روند غالب بازار را خنثی می‌کند. یعنی قیمت برخلاف موج اصلی حرکت می‌کند.

در حالت کلی سهم به صورت یک‌باره صعود یا نزول نمی‌کند و به طور معمول به صورت پلکانی بالا یا پایین می‌رود. زمانی که احساس شود قیمت‌ها بیش از اندازه حقیقی‌شان رشد کرده‌اند و از طرفی سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهام خود كرده اند يا در دورانی كه رشد بیش ازحد سهام سبب شود كه  فروش‌های بعدی سنگین‌تر شوند را دوران اصلاح قیمت می گويند.

به طورکلی اين اصلاح می‌تواند یک حرکت نزولی در روند صعودی یا یک حرکت صعودی در یک‌روند نزولی باشد. اما در بیشتر مواقع منظور از اصلاح، کاهش نسبی قیمت‌ها در یک‌روند صعودی است.

در علم تکنیکال مبحثی به نام الگوهای برگشتی وجود دارد. الگوهای برگشتی در انتهای روندهای صعودی یا نزولی شکل می‌گیرند و بیانگر برگشت بازار هستند. به عبارت‌ دیگر الگوهای برگشتی باعث تغییر روند بازار می‌شوند. یکی از اولین نشانه‌های تشکیل الگوهای برگشتی شکسته شدن خط روند است، از انواع آن نیز می‌توان به الگوی برگشتی سر و شانه، الگوی بازگشتی سر و شانه معکوس و الگوی بازگشتی سقف یا کف دوقلو اشاره کرد.

بيشتر بخوانيد

صعود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد تا یک ماه آینده انواع اصلاح قیمت

ﻧﻤﻮدارﻫﺎ از دو ﺑﻌﺪ ﻗﯿﻤﺖ و زﻣﺎن تشکیل‌شده‌اند، لذا اصلاح‌ها نیز می‌توانند در دو بعد قیمتی و زمانی رخ دهند.

در اصلاح زمانی، روند معکوس روند قبلی، طی مدت‌زمان بلندتری ولی با اصلاح قیمت کمتر شکل می‌گیرد، بدین معنی که شاهد روندی خلاف جهت روند قبلی (عمدتاً منظور نزولی است) هستیم که بازه‌ی زمانی طولانی‌مدتی را ادامه پیدا می‌کند ولی به لحاظ قیمتی، سهم کاهش قیمت زیادی را نخواهد داشت. این در حالی است که در اصلاح قیمتی، شاهد اصلاح بیشتر قیمت در مدت‌زمان کوتاه‌تر هستیم عموماً چنین اتفاقی پس از صعودهای یک‌باره و سریع اتفاق می‌افتد، بدین معنی که روند خلاف جهت روند قبلی (عمدتاً نزولی) بازه‌ی زمانی کوتاهی را به خود اختصاص می‌دهد ولی سهم در همین بازه‌ی زمانی کوتاه‌مدت، کاهش قیمت زیادی را تجربه می‌کند.

 

تفاوت اصلاح قیمت، ریزش و پولبک چیست؟ پولبک و اصلاح:

پولبک (pullback) به بوسه خداحافظی (Last Kiss) معروف است. یعنی سهم برای آماده شدن جهت صعود یا نزول پرقدرت، به خط روندی که برایش ترسیم‌شده برخورد می‌کند و به روندی که در پیش‌گرفته برمی‌گردد. پولبک حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده‌ای که قبلاً در آن بوده برمی‌گردد و آن را لمس می‌کند. این موضوع در تصویر زیر نیز قابل‌مشاهده است:

 پولبک و اصلاح هر دو به معنی تغییرروند است ولی پولبک‌ها موقت و اصلاح‌ها طولانی‌مدت هستند، بدین معنی که در پولبک (البته بسته به اینکه سطح شکسته شده مقاومت باشد یا حمایت نام آن متفاوت خواهد بود و در حالتی که سطح مقاومتی شکسته شود، throw back نامیده می‌شود) پس از شکست خط حمایتی، سهم مجدداً به خط حمایتی در نمودار سهم بازگشت می‌کند  و پس از برخورد با خط حمایتی که این بار در نقش مقاومت عمل می‌کند، سهم مجدد به حرکت قبل خود که در اینجا ریزش است ادامه می‌دهد.

همانطور که اشاره شد، پولبک‌ها نشانه‌ای از تغییر روند و تبدیل مقاومت‌های شکسته شده به حمایت و حمایت‌های شکسته شده به مقاومت هستند و اصلاح نشانه‌ی ادامه روند صعودی و یا نزولی در جهت ایجاد الگوهای پلکانی قیمت است.

ریزش و اصلاح به چه معنا است؟

ریزش را می‌توان با مثال شاخص دقیق‌تر توضیح داد، در دوران اصلاح شاخص تمام شرکت‌های حاضر در بورس دچار اُفت قیمت نمی‌شوند اما در زمان ریزش شاخص با منفی شدن دسته‌جمعی سهام شرکت‌ها مواجه هستیم. در این زمان با تشکیل سریع و طولانی‌مدت صف‌های فروش، ارزش سهام شرکت‌ها به شدت و در کوتاه‌ترین زمان کاهش می‌یابد.

دوران اصلاح قیمت، بهترین زمان خرید سهم

قیمت سهام شرکت‌ها به شرط دارا بودن ارزش ذاتی بالاتر از قیمت معاملاتی در بازار و نیز شرایط بنیادی مناسب، تکرار و پایداری و یا بهبود و افزایش سودآوری آتی، به طور مداوم و بی‌وقفه به شكل صعودی حرکت نمی‌کنند بلكه حرکت به صورت پلکانی خواهد بود.

دلیل بنیادی و اصلی این حرکات پلکانی نیروهای عرضه و تقاضای بازار هستند، جایی که نیروی عرضه بر نیروی تقاضا غلبه می‌کند روند اصلاح به صورت نزولی شکل می‌گیرد، با کاهش قیمت‌ها، قیمت بازار از ارزش ذاتی فاصله بیشتری پیدا می‌کند و به بیان ساده‌تر سهام ارزان‌تر در بازار معامله می‌شود و این خود فرصت مناسبی را برای خریداران فراهم می‌کند.

انتهای پيام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس نگار بورس ایران اصلاح قیمت اصلاح قیمت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۶۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟

قیمت خودرو امروز، جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ به دلیل تعطیلی، هیچ تغییری ندارد. اما در هفته‌ای که گذشت، روند قیمت خودرو چگونه بود؟ در دومین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳، بازار خودرو چه روندی خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت خودرو امروز، جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ به دلیل تعطیلی بازار خودرو هیچ‌گونه تغییری از ابتدای روز ندارد. اما در هفته‌ای که گذشت، قیمت خودرو نوسان چندانی نداشت و اغلب خودرو‌ها در حد بسیار ناچیز، کاهش یافتند.

دلار که مهم‌ترین محرک بازار خودرو محسوب می‌شود، در طول هفته اخیر با شیب جزئی، کاهشی شد که همین موضوع عامل افت قیمت ناچیز خودرو‌های داخلی و مونتاژی بود.

قیمت خودرو‌های داخلی

کوییک S دنده‌ای با مدل ۱۴۰۳ یکی از ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های بازار داخلی به شمار می‌رود که نسبت به روز شنبه این هفته، چهار میلیون تومان ارزان‌تر شد و به نرخ ۴۴۱ میلیون تومان رسید.

شاهین G با مدل ۱۴۰۳، سدان لوکس تولیدی شرکت سایپا، افت قیمت به نسبت بالایی را از نسبت به ابتدای هفته تجربه کرد. این خودرو ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و با ۷۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سمند سورن پلاس بنزینی از رقبای پژو پارس در بین محصولات ایران‌خودرو است که در کمال تعجب، افزایش قیمت داشت. این خودرو با رشد ۱۵ میلیون تومانی طی یک هفته به قیمت ۷۷۵ میلیون تومان رسید.

پژو پارس LX TU ۵ یکی از محصولات محبوب بازار داخلی به شمار می‌رود که با افت‌وخیزی که در طول هفته داشت، سرانجام با همان نرخ ۸۸۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودرو‌های مونتاژی

جک J ۴ آپشنال ارزان‌ترین خودرو مونتاژی کرمان‌موتور است که از ابتدای روند معاملات شنبه ۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۸۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ام‌وی‌ام X ۳۳ کراس یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو و فیس‌لیفت X ۲۲ Pro به شمار می‌رود که تنها پنج میلیون تومان کاهش قیمت داشته و با یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

جک S ۵ نیوفیس یکی از محبوب‌ترین محصولات کرمان موتور محسوب می‌شود. این کراس‌اوور افت ۱۰ میلیون تومانی را از ابتدای هفته به ثبت رساند و با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فیدلیتی پرایم نیو ۵ نفره یکی از کراس‌اوور‌های محبوب بهمن موتور است که این محصول نیز همانند دیگر خودرو‌های بازار ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر و با نرخ یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومانی هفته گذشته به فروش می‌رسد.

پیش بینی قیمت خودرو در هفته آینده

عمادالدین جعفری، کارشناس بازار خودرو بیان کرد: افت‌وخیز نرخ ارز و شرایط به نسبت ناپایدار اقتصادی، باعث شد تا بسیاری از مصرف‌کنندگان و افرادی که به فکر سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هستند، برای خرید خودرو دست نگه دارند. اگرچه نرخ ارز و به تبع از آن، قیمت خودرو هم بالا رفته است، اما در بازار هیچ اتفاقی مبنی‌بر رونق دوباره مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که این رکود همچنان ادامه‌دار باشد و می‌توان این نوید را داد که بازار خودرو حداقل تا چند ماه آینده، بازاری برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. چرا که سرمایه‌گذاران متوجه شدند که بازار خودرو، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. هفته آینده نیز به نظر می‌رسد که رکود فوق، ادامه‌دار باشد و تنها شرکت‌های خودروساز هستند که می‌توانند با راه‌اندازی فروش اقساطی، خریداران را به سمت خود جذب کنند.

دیگر خبرها

  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟