Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@05:15:04 GMT

مقصودتان از ناامنی برای بی حجابان چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۶۳۱۰

مقصودتان از ناامنی برای بی حجابان چیست؟

پایگاه خبری جماران: در روزهای اخیر از بعضی چهره های شناخته شده مطلبی شنیده شده که مورد سؤالات زیادی از سوی جوانان و رسانه ها قرار گرفته ایم. آن سخن این است که گفته اند بی حجابان باعث ناامنی جامعه می شوند و ما هم باید شرایط زندگی آنها را ناامن کنیم.

من دو سؤال از گویندگان محترم این مطلب دارم. سؤال اول بنده این است که ناامنی که می فرمایید به چه معنایی است؟ سؤال دوم این است که ناامنی که برای بی حجابان توصیه می کنید به چه دلیل است؟ پاسخ به این دو سؤال مسأله را روشن خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر پاسخ کافی و وافی به این دو سؤال ارائه نشود، ما در مخاطرات احتمالی جدی قرار خواهیم گرفت.

اما در رابطه با سؤال اول که مقصودتان از ناامنی چیست، سه ناامنی در ذهن بنده شکل گرفته که می توانم عرض کنم. آیا مقصود ناامنی فیزیکی است؟ یا ناامنی قضایی است؟ و یا ناامنی اخلاقی است؟ اگر مقصود ناامنی غیر اخلاقی است، یعنی اگر کسی رفتار غیر اخلاقی داشت ما هم با او رفتار غیر اخلاقی داشته باشیم. این را می دانیم که از دیدگاه شرع محترم و عقل هیچ گونه اجازه ای به ما داده نشده که در مقابل بی اخلاقی ها ما هم بی اخلاقی کنیم؛ بلکه قرآن، روایات معصومین(ع) و حکم عقل مبنی بر این است که با اخلاقی فرد بی اخلاق را به اخلاق وادار کنیم. پس برای اینکه بگوییم ناامنی اخلاقی برای آنها ایجاد کنیم دلیل معتبری نداریم.

آیا می شود در برابر کسی که بی حجاب است و یا رفتار دیگر غیر شرعی از خودش نشان می دهد همان رفتار را نشان دهیم؟! مثلا اگر دروغ می گوید ما هم دروغ بگوییم؟! کسی که معصیت نگاه به نامحرم و ناموس ما دارد، ما هم نگاه به ناموس او کنیم؟! در هیچ جای دین چنین اجازه ای به ما داده نشده است. پس اینکه امنیت آنها را در مخاطره قرار دهیم نمی تواند به معنای ناامنی اخلاقی باشد.

اما اگر مقصود ناامنی قضایی برای افراد هنجارشکن باشد، خیلی مسأله روشنی است. برای اینکه ناامنی قضایی به وجود بیاید حتما نیاز به قانون و اقدامات حکومتی است. طبیعتا در جایی که قانون و اقدامات قانونی وجود داشته باشد هیچ گونه اعتراضی بر کسی نیست. اما مستحضر هستید که اقدامات یا ناامنی های قضایی باید متکی به حکم حاکم شرع و قاضی باشد و هر فردی در جامعه نمی تواند به صورت خود مختار رفتار کند و بگوید من می خواهم حدی جاری کنم و یا می خواهم تعزیر کنم. اینها در فقه ما مردود شمرده شده است.

مهم نکته یا معنای سوم است که مقصود ناامنی فیزیکی باشد. اینجا حتما ما نیاز به دلیل داریم و نمی توانیم خودسرانه و بدون پایگاه فکری که متکی بر مبانی دینی باشد وارد شویم و خودمان اقدام کنیم. اجازه بدهید چند آیه از قرآن کریم را اشاره کنم که خداوند متعال چقدر نسبت به کسانی که از حدود و مبانی تعریف شده تعدی می کنند، دارای شدت عمل می باشد. آیه نخست از سوره مبارکه بقره است. خداوند می فرماید «تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ». این آیه کسانی که از حدود الهی تعدی می کنند را به عنوان ظالم معرفی کرده است.

در آیه اول سوره طلاق هم مسأله «ظلم» مطرح است: «تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ». این هم از کسانی شکایت می کند که از حدود الهی تعدی کنند و می فرماید به خودشان ظلم کرده اند. آیه سوره طلاق ظلم به خود و آیه سوره بقره ظلم را به طور مطلق مطرح می کند. یعنی هم ظلم به خود انسان و هم ظلم به دیگران و جامعه مطرح است؛ در صورتی که از حدود الهی تعدی شود و مرزها شکسته شود.

آیه سوم در این رابطه آیه 14 سوره مبارکه نساء است. «وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِیها». بعد از اینکه در آن آیات خداوند متعال اشاره فرمود به اینکه تعدی از حدود الهی و مرزهای مشخص دینی باعث ظلم است، حالا نتیجه را می فرماید و آن این است که تعدی کنندگان به حدود الهی در عاقبت امر به عذاب الهی گرفتار می شوند.

در این زمینه روایات متعددی هم داریم نسبت به کسانی که در مقابل رفتارهای غیر دینی می خواهند رفتارهایی به اسم دین انجام دهند اما منطبق با مبانی دینی نباشد. از انبوه روایاتی که در این باب داریم من یک روایت را اشاره کنم. در کتاب شریف اصول کافی، جلد اول، صفحه 59 آمده که از وجود مبارک امام صادق(ع) مرحوم کلینی نقل می کند که فرمود «خداوند متعال هیچ حلال و حرامی را قرار نداده مگر اینکه حدود آن را ماننده حدود آن را کاملا مشخص کرده است».

این مثال امام صادق(ع) در این رابطه بسیار گویا است که کوچکترین تجاوز از حدود الهی، بیرون از دین و خداخواهی است. استاد مطهری جمله ای در این زمینه دارد که بسیار مهم است. ایشان می فرماید «هیچ گاه نمی شود که با دین بی دینی کرد». یعنی امکان ندارد کسی بتواند با نام دین رفتار غیر منطبق با مبانی دینی را از خودش نشان دهد.

واقعیت این است که اگر برای چنین برخوردهایی راه باز شود از کجا معلوم که این برخوردها به برخوردهای شخصی، قبیله ای، خانوادگی و حتی جناحی و سیاسی کشیده نشود؟ آن موقع است که کسی نمی تواند جلودار رفتارهایی باشد که به نام دین انجام می شود. استاد مطهری در جایی می فرماید نمی شود به خاطر نهی از منکر جنایت کرد. یعنی از نظر ایشان بعضی نهی از منکرها جنایت به حساب می آید و این مواردی که ما اشاره کردیم مواردی است که خدای ناخواسته می تواند منتهی به جنایاتی شود که عواقب بسیار تلخی دارد.

دین ما بسیار روشن، زیبا و دارای حدود خاص است و البته با هر ناهنجاری هم مقابله کرده است. در خطبه 127 نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) آمده که پیامبر(ص) بر کسانی که باید حد جاری می شد و گناه بزرگی بر آنها ثابت شده بود حد را جاری می کرد اما خود پیامبر(ص) بر پیکر آنها نماز می خواند. این نشان می دهد که دین ما کاملا منطبق با یک سری حدود مشخص و معینی است و ما نمی توانیم از آن حدود تعدی کنیم.

شاید تعدی از حدود الهی ما و جامعه ما را به نقطه ای منتهی کند که امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید. بیان امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 127 نهج البلاغه نسبت به کسانی که تندروی می کنند این است که ای بسا شمشیر شما در گردن کسانی قرار بگیرد که معصیتی کرده اند و یا معصیتی نکرده اند. این بیان امیرالمؤمنین(ع) خیلی مهم است که ناامنی های دینی، قضایی، فیزیکی و اخلاقی باید به فراخور خودش و به شکل هایی که دین و قانون اجازه داده پاسخ داده شود؛ وگرنه ممکن است که افراد بی گناه آسیب ببینند و بیش از حدی که باید در مورد ناهنجاری ها اقدام شود، اقداماتی انجام شود که مقابله با آن کار بسیار مشکل و پر هزینه ای برای حکومت خواهد شد.

اخبار مرتبط واکنش معصومه ابتکار به اظهارات دو امام جمعه در مورد برخورد با بی حجابی + فیلم واکنش دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به درخواست جنجالی «ناامن سازی جامعه برای افراد بی حجاب» از تریبون نماز جمعه چرا عقب ماندیم؟! واکنش یک مدرس حوزه به دو ادعا در خصوص «مقدم بودن ولایت بر عدالت» و «عصر ظهور» پناه به خدا از انحراف و تحریف دین!

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا بی حجاب بی حجابی هادی سروش سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی امیرالمؤمنین ع حدود الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۶۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس پلیس فتا: اینستاگرام بیشترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را دارد

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس پلیس فتای فراجا از اجرای طرح برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی شامل لایو‌های مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ در فضای مجازی خبر داد.

سردار وحید مجید درباره جزئیات اجرای این طرح گفت: با اجرای طرح عملیاتی پیش دستانه علیه جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی؛ شامل لایو‌های مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ؛ گردانندگان، مدیران و اعضا ۱۰ نشانگاه سایبری فعال شناسایی شده و مورد اقدام عملیاتی و قضائی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۹۸۳۵ تارنما نیز مورد رصد عام قرار گرفتند که با بررسی اطلاعاتی سایبری بر روی ۳۸۴۲ فقره تارنمای مشکوک تعداد ۱۷۶۵ مورد مجرمانه مشاهده شد که از این تعداد ۷۶۵ مورد با تذکر تلفنی و با همکاری هموطنان تمامی محتوای نامناسب مسدود شد و مابقی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

رئیس پلیس فتا فراجا افزود: با بررسی‌های صورت گرفته شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از ۹۱ درصد؛ کماکان بیش‌ترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به مطالبات گسترده و عمومی هموطنان از پلیس فتا برای پاکسازی و امن سازی فضای سایبر از محتوا‌های نامناسب و مغایر با شعائر دینی و هنجار‌های عام جامعه و خانواده، گفت: بخش اعظم گزارشات این حوزه توسط کاربران فهیم و آگاه فضای مجازی به این پلیس گزارش شده است.

مجید تصریح کرد: اجرای طرح‌های عملیاتی و پیش دستانه در خصوص اینگونه جرائم که. باعث نگرانی خانواده‌های ولایت مدار ایرانی شده قطعا در اولویت پلیس فتا است.

رئیس پلیس فتای فراجا از هموطنان خواست که همچون گذشته در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را پلیس اطلاع دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فرانسه بی‌اخلاقی در صنعت فیلم را جدی گرفت/ تشکیل یک کمیسیون دولتی
  • پلیس فتا: ۹۱ درصد حجم «آلودگی جرایم غیر اخلاقی» مربوط به اینستاگرام است
  • مشکل آب مشهد به سرعت قابل حل است
  • رئیس پلیس فتا: اینستاگرام بیشترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را دارد
  • دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است/ ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان دوره‌ای با شکوه باشیم
  • رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است
  • واشنگتن پست: اسرائیل کشاورزی در غزه را نابود کرده است/ سطح ناامنی غذایی در غزه در مرحله بحرانی قرار دارد
  • رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است