Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  جمعی از معلمانی که طی سال‌های گذشته به خارج از کشور اعزام شده بودند و اکنون به کشور بازگشته‌اند، نسبت به عدم پرداخت بخشی از مطالبات خود گلایه دارند. برخی از این معلمان مشمول رایی هستند که بر پایه آن دیوان عدالت اداری آموزش و پرورش را ملزم به پرداخت دیون کرده است. مهلت قانونی دیوان به وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این حکم به اتمام رسیده اما این وزارتخانه هنوز حکم را اجرا نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس حکم دیوان عدالت اداری وزارت آموزش و پرورش متعهد به رفع تعهدات ارزی خود نسبت به معلمان اعزامی است.

یکی از معلمان معترض در گفتگو با رویداد۲۴ درباره مطالبات خود از وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: ما حدود ۲ هزار و ۶۰۰ معلم هستیم که طی سال‌های ۸۴ تا ۹۵ به‌عنوان مامور تدریس در مدارس ایرانی به خارج از کشور اعزام شدیم. کشور‌های مقصد حدود ۷۰ کشور بود. همکاران در کشور‌های مختلفی حضور داشتند و مثلا محل ماموریت من بلاروس بود. در همان سال‌ها دولت پایه ارزی حقوق ما را از دلار به یورو تبدیل کرد و در این ماجرای جابه‌جایی ارزی وزارت آموزش و پروش محاسبات را غلط و البته به ضرر ما انجام داده بود. بعد از آن ما به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و دو سال پیش دیوان رای به نفع ما رای داد و وزات آموزش و پرورش محکوم به پرداخت بدهی خود به ما شده است.

این معلم در میان صحبت‌هایش از اشتباه محاسباتی وزارت آموزش و پرورش در پرداخت حقوقشان صحبت می‌کند. برای اطلاع بیشتر از این ماجرا به‌سراغ یکی از معلمانی رفتیم که از جمله افراد فعال در فرایند شکایت‌کردن به دیوان عدالت اداری بوده است.

آموزش و پرورش ۲۵ درصد حقوق معلمان را کسر کرده است

او توضیح می‌دهد: وزارت آموزش و پرورش در سال ۸۴ یک اصلاحیه بر فوق العاده ماموران اعزامی صادر می‌کند که براساس این اصلاحیه واحد ارزی دستمزد معلمان اعزامی از دلار به یورو تبدیل می‌شود. البته چنین دستوری در تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده بود و مقرر شده بود واحد ارزی خدمات از دلار به یورو تغییر کند. ولی آموزش و پرورش برخلاف سایر دستگاه‌ها پرداختی‌های خود را براساس نرخ پیدایش تعیین کرد و نه براساس نرخ رواج مانند سایر دستگاه‌ها. این چیزی معادل ۲۵ درصد حقوقش معلمان اعزامی است یا به عبارت دیگر ارز را گران‌تر به ما فروخته است.

این معلم آموزش و پرورش بیشتر توضیح می‌دهد: وزارتخانه از مهر ۹۵ روند قبلی که در مورد ما اعمال شد، اصلاح کرد و تمامی پرداختی‌ها ارزی به نرخ رواج یورو لحاظ می‌شود. ظاهرا دیوان عدالت اداری هم با این نظر معلمان موافق بوده و به همین دلیل هم در رای خود آورده است: «استعلام رسمی از بانک مرکزی، ارز یورو مربوط به ۱۹۹۹ میلادی یعنی بهمن ۱۳۷۷ بوده است، لیکن تاریخ رواج آن ۲۰۰۲ میلادی یعنی دیماه ۱۳۸۰ بوده است، لذا در صورت محاسبه و پرداخت فوق‌العاده خارج از کشور کارکنان با یورو، تاریخ پیدایش به تنهایی نمی‌توان ملاک تعیین نرخ تسعیر واقع شود بلکه تاریخ پیدایش و رواج، ملاک محاسبه نرخ تسعیر یورو است.»

بیشتر بخوانید: ناگفته‌های وام ۲۰ میلیون تومانی آموزش و پرورش به فرهنگیان/ تسهیلات بانکی معلمان چقدر واقعی است؟

به گفته یکی از معلمان اعزامی به خارج از کشور این تفاوت نرخ در حقوق آن‌ها اینطور خود را نشان می‌داده است: حکم حقوق ما ریالی صادر می‌شود و این حقوق بر مبنای آن نرخ به ضریبی تقسیم می‌شود. ضریب نرخ رواج ۶۰/۰۵ و ضریب نرخ پیدایش ۷۹/۵۱ است. یعنی فرض کنید ۲۰۰ هزار ریال حکم برای من زدند اینکه بر کدام یک از این ضرایب تقسیم شود، مبلغ دریافتی من را متفاوت از هم می‌کند. نرخ پیدایشی که وزارت آموزش و پرورش برای حقوق ما مبنا قرار داده بود، باعث از دست رفتن تقریبا ۲۵ درصد حقوق ما شده است.

به گزارش رویداد۲۴ در حکم دیوان عدالت اداری آمده است که وزارت آموزش و پرورش متعهد است بدهی خود که حاصل مابه‌التفاوت محاسبه حقوق بر مبنای نرخ پیدایش و رواج است را پرداخت کند.

آموزش و پرورش به دنبال راه‌های مختلف است که طلب معلمان را ندهد

یکی از معلمان می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش الان با آنکه دو سال از صدور این رای گذشته به جای اجرای رای دیوان هر روز یک شبهه‌ایی به وجود می‌آورد. یکی از این شبهات برای مامورانی که در حوزه خلیج فارس کار می‌کردند، است. وزارتخانه می‌گوید، چون به این معلمان یورو نمی‌پرداختیم از شمول رای ۱۵۵۳ خارج هستند. این یک شبهه ناروا و ناصحیحی است. اسنادی به دست ما از سرپرستی رسیده که نشان می‌دهد به این معمان هم یورو حواله شده است. تاییدی برا این ادعا هم این است که آذرماه سال ۸۵ شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای برگزار کرده و یکی از بند‌های مصوبه همان جلسه باید تمام مبادلات ارزی به جای دلار یورو باشد. چه در معادلات تجاری و چه خدمات ارزی یورو جایگزین شود. الان ماموران نزدیک به ۳ هزاریورو حققوق می‌گیرند، اما به ما ۲۳۰۰ یورو می‌دادند یا معادل آن ارز محلی می‌دادند.

او ادامه می‌دهد: مابه التفاوتی که به استناد حکم دیوان وزارت آموزش و پرورش موظف است پرداخت کند، برای ۲ هزار و ۶۰۰ نفر معادل ۵۰ میلیون یورو است. یعنی این وزارتخانه در مجموع حدود ۵۰ میلیون یورو به ما بدهکار است.

یکی دیگر از شبهاتی که در این میان وجود دارد، نوع محاسبه نرخ رسمی در اجرای حکم دیوان است. وزارت آموزش به دیوان گفته نظر شما درباره نرخ رسمی چیست. الان هم نرخ سنا هم نیمایی هم صرافی هم تامین کالای اساسی نرخ رسمی است. دیوان گفته منظور ما از نرخ رسمی نرخ مبادله‌ای یعنی نرخ ارز تامین کالای اساسی است. معلمان نسبت به این معترض شدند. به سراغ فتوای مراجع اعزام رفتند و آن‌ها به معلمان گفتند، اگر وزارت ارز بدهکار هستند باید عینش را بپردازند، اگر معادلش را بخواهند بدهند باید رضایت را جذب کنند.

این فتوا‌ها را معلمان جمع کردند و در ادامه جلوی قوه قضاییه تجمع کردند. بعد قوه قضاییه پیگیر شده و قرار می‌شود از بانک مرکزی استعلام بگیرند و قوه قضاییه اعلام می‌کند در این مورد نظر بانک مرکزی برای ما حجت است. بانک مرکزی در جواب گفته بود نرخ رسمی صرفا برای تامین ۲۵ کالای اساسی و ضروری است. اما برای پرداخت فوق العاده معلمان اعزامی براساس نرخ ets (سامانه معاملات الکترونیکی) اعمال شود.

یکی از معلمان، اما با شکایت از اجرا نشدن تهعدات به رویداد۲۴ می‌گوید: هنوز هم آموزش پرورش زیر بار نرفته و می‌گوید باید براساس نرخ ۴۲۰۰ تومان بپردازیم. برای ما سوال است که چرا مبنا‌های متفاوت به کار می‌اندازند. چون برای معلمان فعلی براساس نرخ ets پرداخت‌ها انجام می‌شود.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اعتراضات معلمان آموزش و پرورش قیمت سکه قیمت دلار وزارت آموزش و پرورش دیوان عدالت اداری معلمان اعزامی یکی از معلمان خارج از کشور براساس نرخ بانک مرکزی حکم دیوان نرخ رسمی ۲۵ درصد حقوق ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۶۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هدیه روز معلم» امسال چیست و کی به حساب فرهنگیان واریز می‌شود؟

وزیر آموزش و پرورش درباره رای دیوان عدالت اداری برای ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان با بیان اینکه پیوستی که در کنار نامه بنده در فضای مجازی منتشر شده است، از جانب بنده نبوده و مورد تایید نیست ادامه داد: هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان باید رای دیوان عدالت اداری را اجرا کند و هرفردی به میزانی که از خدمات دانشگاه بهره مند می‌شود از حقوق او کسر شود.

به گزارش ایسنا، رضا مراد صحرایی با حضور در مرکز سامد و پاسخگویی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه حضور در مرکز سامد فاصله را با مردم کم می‌کند گفت: برای ما افتخاریست ارتباط با مردم بی‌واسطه باشد تا به عنوان خدمتمگذار در خدمت آنها باشیم و به لحاظ توانایی و شرایطی که در اختیارمان است بتوانیم کاری برای آنها انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید احترام معلم را نگه داریم افزود: گوهر ملت در دست معلم امانت است.

صحرایی گفت: سیمای آینده کشور در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، کانون خلق آینده هر کشور در آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به دانشجومعلمی که درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان سوال کرد، گفت: رای دیوان شیوه گرفتن را ابطال کرده است؛ مصوبه مربوط به سال ۹۱ است که براساس قانون متعهدین خدمت گفته است ۴۵ درصد برای ارائه خدمات رفاهی کسر شود و همین موضوع باعث شده به دانشگاه فرهنگیان به اندازه سایر دانشگاه‌ها بودجه ندهند.

وی با بیان اینکه وقتی رای به ما ابلاغ شد از استان‌ها خواستم تا این شیوه کسورات را نگه دارند افزود: باید هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان تصمیم بگیرد. همچنین به دانشگاه گفتیم به ما جدول ارائه داده و وضعیت کسر از حقوق دانشجو معلمان به ازای وضعیت هر دانشجو متفاوت است.

صحرایی با بیان اینکه پیوستی که در کنار نامه بنده در فضای مجازی منتشر شده است، از جانب بنده نبوده و مورد تایید نیست ادامه داد: به پلیس فتا گفته‌ایم این موضوع را پیگیری کند. هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان باید رای دیوان عدالت اداری را اجرا کند و هرفردی به میزانی که از خدمات دانشگاه بهره مند می‌شود از حقوق او کسر شود.

به دنبال احیای پرداخت حق ایاب و ذهاب به معلمان هستیم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به معلمی که در مدارس روستایی تدریس و نسبت به حقوق پایین نومعلمان گلایه داشت گفت: امسال ۸ نفر از معلمان نمونه کشوری از میان معلمان روستایی بودند که این نشان دهنده توجه به آنهاست.

وی با بیان اینکه به دنبال احیای پرداخت حق ایاب و ذهاب به معلمان هستیم افزود: معلمان فوق العاده ویژه دریافت می‌کنند، اما درصد آنچه مورد انتظار ما است، نبوده و طبق قانون برای ۲۰ درصد کارمندان پیش‌بینی شده است. اگر وزارتخانه‌ای مانند نفت فوق‌العاده ویژه را اجرا می‌کند، درآمد اختصاصی دارد؛ البته از وقتی که وزارت آموزش و پرورش مصوبه رتبه‌بندی را دریافت کرد، اکنون دستگاه‌های دیگر مانند نیرو‌های مسلح هم خواستار رتبه‌بندی هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به حوصله نیاز است تا فوق العاده ویژه را برای گروهی از معلمان جا بیندازیم ادامه داد: البته در داخل وزارت آموزش و پرورش تا ۱۰۰ درصد فوق‌العاده ویژه هم داریم به عنوان مثال کارکنان حقوقی و آی تی که معلم نیستند؛ البته آنها هم حاضرند این حقوق را بدهند و رتبه‌بندی را بگیرند.

معلمان محدودیت حقوق دریافتی خود را با اضافه کار و حق التدریس جبران کنند

وی افزود: بعد از اجرای رتبه بندی معلمان میانگین حکم آنها از دستگاه‌های دیگر بالاتر است، البته معلمان باید محدودیت حقوق دریافتی خود را با اضافه کار و حق التدریس جبران کنند. تلاش می‌کنیم به معلمان خدمت کنیم.

دانشجومعلم دیگری نیز در خصوص رفاهیات معلمان، واریز حق التدریسی‌ها و فوق‌العاده ویژه معلمان پرسید که وزیر آموزش و پرورش در جواب گفت: رفاهیات فرهنگیان در سال گذشته هم نداشتیم، اما امسال پاداشی به عنوان روز معلم برای فرهنگیان امشب واریز می‌شود.

وی گفت ساماندهی حق‌التدریسی‌ها امسال بهتر از سال‌های قبل بوده که سه ماه آن واریز شده و طی ۲ هفته دیگه ۳ ماه دیگر هم واریز می‌شود و تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید هم کلا از این بابت تسویه می‌کنیم. فوق العاده ویژه را هم همه دریافت می‌کنند، اما فوق العاده ویژه ۵۰ درصدی به همه تعلق نمی‌گیرد بلکه به معلم چند پایه، روستایی و شبانه روزی تعلق می‌گیرد.

پاداش بازنشستگان هر ساله در نیمه دوم سال بعد واریز می‌شود

معلم بازنشسته دیگری از تاخیر در پرداخت پاداش و سنوات بازنشستگان گفت و از وزیر خواستار پرداخت به موقع شد تا گوشه‌ای از مشکلات زندگی را بگیرد که صحرایی در جواب گفت: سال گذشته ۲۲.۷ همت پاداش بازنشستگان ۱۴۰۱ قبل از عید پرداخت شد، هرسال پاداش بازنشستگان نیمه دوم سال بعد واریز می‌شود و امیدواریم پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۲ زودتر پرداخت شود.

tags # معلم سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • پرداخت همه مطالبات معلمان تا پایان اردیبهشت+ فیلم
  • واریز ۳ مطالبه معلمان تا پایان اردیبهشت
  • واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
  • هدیه روز معلم امشب به حساب معلمان واریز می‌شود
  • «هدیه روز معلم» امسال چیست و کی به حساب فرهنگیان واریز می‌شود؟
  • توضیحات صحرایی درباره کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان
  • تکذیب پیوست نامه وزیر درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان/ خط و نشان صحرایی برای رئیس سازمان نوسازی
  • تکذیب پیوست نامه صحرایی درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان/ دانشگاه رای را اجرا کند
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم