Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در 7 سال گذشته بارها گفتند «ببینیم چه می‌شود» منتظر اقدامات بیرونی بودند؛ گفت: افزایش نرخ ارز سیاسی است و دلیل اقتصادی ندارد و برخی می‌خواهند از نرخ دلار به عنوان ابزاری برای مذاکره استفاده کنند.

خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نرخ ارز در نیمه نخست امسال رشد حدود 90 درصد داشته؛ یعمی ارزش پول ملی کشور در این مدت 90 درصد کاهش را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ دلار به عنوان شاخص بازار ارز به محدود 30 هزار تومان رسیده و برخی کارشناسان نوک پیکان انتقادات خود را به سمت ساختمان شیشه‌ای میرداماد نشانه رفتند.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی هم در یادداشت‌های خود افزایش نرخ ارز را اقتصاد نمی‌دانست و روز گذشته گفت: قیمت ارز کاهش خواهد یافت. وی تاکید کرد: انتقادات در خصوص پایین نیامدن قیمت ارز را می‌پذیرم و با بازگشت 19 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات و آزاد شدن منابع ارزی خارج از کشور، قیمت ارز کاهش خواهد یافت.

 

افزایش نرخ ارز سیاسی است نه اقتصادی

عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد علت افزایش نرخ دلار در هفته‌های گذشته، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز منطق اقتصادی ندارد؛ یعنی وقتی عواملی را بررسی می‌کنیم، مانند گران فروشی برای تامین کسری بودجه یا ورود و خروجی ارز نشان می‌دهد، علت افزایش اقتصادی نیست.

وی افزود: حتی همه دعواها در خصوص عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات یک موضوع حاشیه‌ای بود هر چند صادرکننده‌های خرده ارز خود تحویل دادند و فقط ارز پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها باقی مانده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دلار 30 هزار تومانی منطق اقتصادی ندارد، گفت: اکنون تقاضای میلیارد دلاری در بازار ارز وجود نداشته و این نرخ‌ها حتی برای مسافرت‌های توریستی هم به صرف نیست.

بهرامی ادامه داد: از سوی دیگر خیلی از تولید کنند‌ها مانند لوازم خانگی، منسوجات و... تولیدشان آغاز شده و می‌خواهند مصارف ارزی خود را به حداقل برسانند و مواد اولیه را از داخل تامین کنند؛ زیرا این نرخ برایشان صرف نمی‌کند؛ همچنین کسی در حال حاضر یخچال 100 میلیون تومانی را نمی‌خرد ولی با قیمت 20 میلیون تومانی اقدام خریداری می‌کنند، به همین دلیل تولیدکننده در تلاش است تا قیمت تمام شده خود را پایین بیاورد.

 

نرخ دلار به محدوده 15 الی 20 هزار تومان می‌رسد؟

وی تاکید کرد: افزایش نرخ ارز به دلیل سیاسی رخ داده و رسیدن به قیمت‌ها فعلی به دلیل عملکرد اقتصادی نیست، یعنی نرخ ارز با یک اقدام سیاسی و در ارتباط با انتخابات آمریکا مدیریت می‌شود که اگر گزینه مطلوب اصلاح طلبان رای آورد، نرخ ارز را پایین بیاروند و از آن به عنوان ابزاری برای مذاکره استفاده کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی توضیح داد: اگر گزینه برخی آقایان در داخل در انتخابات آمریکا پیروز شد و نرخ ارز هم پایین بیاید، دوباره بحث مذاکره را مطرح می‌کنند و می‌گویند با آن چه رخ خواهد تا سال بعد گزینه‌شان در انتخابات ریاست جمهوری حرفی برای گفتن داشته باشد. دولت پس از انتخابات آمریکا و مشخص شدن نتیجه می‌خواهد نرخ دلار را به محدوده مدنظر خود یعنی بین 15 تا 20 هزار تومان برسانند.

بهرامی در مورد عملکرد همتی در بانک مرکزی گفت: وی اکنون نفر اول کابینه در حوزه اقتصادی است و حتی وزیر اقتصاد هم مهم نیست. او در جریان کارگزاران قدرتمندترین شخص است و نفوذ سیاسی زیادی دارد و به کسی هم پاسخگو نیست و خودش تصمیم‌گیر در بانک مرکزی است.

 

نقش بانک‌های خصوصی در رشد بادکنکی بورس

وی بیان کرد: بانک‌های خصوصی از طریق همتی در بهار امسال خلق پول سنگینی انجام دادند و این بانک‌ها و شرکت‌های آنها، باعث رشد بی‌دلیل بازار سرمایه شدند و بازار سهام را بادکنکی، باد کردند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: البته همتی در ابتدای حضور در بانک مرکزی چند اقدام خوب انجام داد و بازارهای ارزی مانند هرات، سلیمانیه و... و کارت‌خوان‌های خارج از کشور را جمع و انضباط مالی در بانک‌ها ایجاد کرد و نشان داد بلد است چه کند؛ البته الان هم بلد است در شرایط فعلی چه اقدامی انجام دهد، ولی سیاست را وارد اقتصاد کرده که از این جهت عملکردش منفی است.

بهرامی افزود: ایشان اگر همان سیاست قبلی را ادامه می‌داد که دلار را محدوده 16 هزار تومان تثبت کرده بود و سالانه افزایش نرخ می‌داد، خوب بود ولی اکنون به دلیل ملاحظات سیاسی و جناحی آن سیاست را رها و ارز را تبدیل به یک ابزار سیاسی کرده است.

وی گفت: عملاً بانک مرکزی نمی‌تواند در این شرایط تماشاگر باشد و نرخ ارز را با اهداف سیاسی در اقتصاد مدیریت می‌کند، زیرا سیاست گذاری بانک مرکزی به گونه‌ای نیست که ورودی ارز افزایش یابد و سخت گیری‌هایی در این مورد اعمال می‌کند و هر روز شرایطی را تغییر می‌دهد تا افزایش نرخ طبیعی‌تر نشان داده شود.

 

مشکل نرخ ارز نیست، بلکه بی‌ثباتی در اقتصاد است

این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد نقش دلار 30 هزار تومانی و سیاست تک نرخی کردن ارز با افزایش نرخ نیمایی، گفت: نرخ دلار 30 هزار تومانی برای صادرات یک مزیت ایجاد می‌کند و دولت بهتر است بساط ارز 4200 تومانی را هم جمع کنند که آقای همتی هم بارهای در مخالفت با آن سخن گفته است. حذف ارز 4200تومانی و تک نرخی کردن ارز اقدامی خوب و درست است ولی اکنون دعوا بر سر این نیست، بلکه موضوع بی‌ثباتی در سیاست‌ها است.

بهرامی تاکید کرد: کنشگران و فعالان اقتصادی امروز نمی‌داند چشم انداز آینده چیست و چه رخ می‌دهد؛ امروز خیلی از دارندگان از عرضه ارز خود صرف نظر می‌کنند که مثلا هفته بعد با نرخ بالاتری بفروشند.

وی در پایان گفت: بی‌ثباتی و ربط دادن انتخابات آمریکا، اقتصاد ایران را به سمت ورشکستگی می‌برد. در 7 سال دولت آقای روحانی بارها گفتند و می‌گویند «ببینیم چه می‌شود»، اکنون این موضوع به انتهای خود رسیده که اقتصاد را به سمت تباهی کشانده است و مشکلات اقتصادی کشور ربطی بیرون ندارد و منشا آن داخلی است.

انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: انتخابات آمریکا افزایش نرخ ارز بانک مرکزی هزار تومان نرخ دلار بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۶۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار باز هم نزولی شد

شواهد ناشن دهنده کاهش قیمت ارز در بازار غیر رسمی است.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بر اساس بازدید میدانی خبرنگار بازارنیوز، قیمت ارز بازار غیررسمی(آزاد) نسبت به پیش از تعطیلی‌ اخیر، کاهشی شده است.

بنا بر این گزارش میدانی، دلار  تا ساعت 14 امروز(یکشنبه 16 اردیبهشت)، در بازار 60 هزار و 500 تومان قیمت خورده که البته خرید و فروش چندانی در بازار رخ نمی‌دهد و دلار با قیمت های پایین‌تر هم خریدار ندارد.

گفتنی است؛ اقدامات بانک مرکزی در کنترل بازار آزاد، منجر به کاهش نرخ ارز در این بازار شده است.

پایان پیام//

برچسب ها: ارز ، قیمت ارز ، نرخ ارز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TAA

دیگر خبرها

  • قیمت طلا افزایش یافت
  • طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • ۸۰ کیلو طلای حراجی بدون مشتری ماند/ نرخ دلار کاهشی شد/ فردا دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ کلید می‌خورد
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • دلار باز هم نزولی شد
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟