Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

شاید باور نکنید که برخی از هنرمندانی که آن‌ها را در شاخه بازیگری، کارگردانی و... می‌شناسید، نقاش‌های خوبی هستند. برخی از این ستاره‌ها، نمایشگاه نقاشی برگزار می‌کنند و برخی مجموعه‌های بزرگی دارند.

جانی دپ

باور می‌کنید ستاره مجموعه فیلم‌های سینمایی «دزدان دریایی کارائیب» یک نقاش درجه‌یک باشد؟ او یکی از علاقه‌مندان ژان‌میشل باسکیت، نقاش معروف آمریکایی آفریقایی‌تبار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانی‌دپ مجموعه ارزشمندی از آثار این نقاش را طی 25 سال جمع‌آوری کرد که بخشی از آن‌ها را در حراج بزرگ کریستیز 2016 در لندن، به‌فروش گذاشت. او در نقاشی هم تحت‌تاثیر سبک این هنرمند است. نقاشی‌های او بیشتر در مورد افرادی‌ است که از آن‎ها الهام می‌گیرد؛ از مارلون براندو گرفته تا همسر سابقش.

سیلوستر استالونه

سیلوستر استالونه ، بازیگر فیلم‌های معروف «راکی» و «رمبو»، یک نقاش ماهر است. او در گفت‌وگویی درباره نقاشی گفته است: قبل از بیان کلمات فیلمنامه‌هایم، از نقاشی به عنوان روشی برای تجسم افکار خود یا حتی شخصیت‌های فیلم استفاده می‌کنم. جالب این‌که او ادعا دارد مهارت او در نقاشی خیلی بهتر از بازیگری است! استالونه تابه‌حال آثار خود را در نمایشگاه‌های متعددی مانند موزه هنرهای مدرن نیس فرانسه و موزه دولتی روسیه در سن‌پترزبورگ، به نمایش گذاشته است.

جیم کری

ستاره فیلم سینمایی «ماسک» یک نقاش حرفه‌ای است. شاید عجیب باشد، اما جیم کری به شدت عاشق نقاشی کارتونی است و فعالیتش در چندسال گذشته، به نقاشی‌های منتقدانه از ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، متمرکز است. او در یک مستند کوتاه به نام «جیم کری: من به رنگ احتیاج داشتم»، به توصیف رابطه خود با هنر می‌پردازد و اضافه می‌کند: من نمی‌دانم نقاشی چه چیزی به من می‌آموزد. فقط می‌دانم که این هنر مرا آزاد می‌کند، عاری از آینده، عاری از گذشته، عاری از پشیمانی و عاری از نگرانی.

حمید جبلی

هنرهای حمید جبلی را به سختی می‌توان در یک زمینه خاص طبقه‌بندی کرد. او بازیگر و صداپیشه خوبی است. عکاسی می‌کند و البته دست پرتوان و هنرمندی در نقاشی دارد. جبلی آبان‌ماه سال گذشته نمایشگاه نقاشی «رستم و دیو و آشنایان» را در شیراز برپا کرد که در آن 20 تابلوی نقاشی او به نمایش گذاشته شد. آثار این نمایشگاه، اکریلیک روی بوم و فضای آن‌ها نزدیک به نقاشی قهوه‌خانه‌ای بود. حمید جبلی دوسال قبل از «رستم و دیو و آشنایان»، نمایشگاه نقاشی دیگری به‌نام «کابوس‌های شیرین» را برپا کرد.

داریوش مهرجویی

کارگردان خاص سینمای ایران ، داریوش مهرجویی، هم یک نقاش است. او هفته پیش نمایشگاه نقاشی خود را در گالری آریانا تهران افتتاح کرد و آثار جدیدش را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت. نوجوان بود که به سراغ آموختن نقاشی رفت و در کنار پرداختن به سینما از نقاشی هم غافل نشد. این چنین بود که کارگردان خالق چهره‌های به‌یادماندنی سینما، خالق پرتره‌های نقاشی هم شد. او مدعی‌ است که در نقاشی از هیچ الگویی تبعیت نمی‌کند و آثارش در این زمینه زاده فضای ذهنی و ناخودآگاه اوست.

پارسا پیروزفر

پارسا پیروزفر چهره معروف سریال قدیمی دهه هفتادی «در پناه تو» که این روزها با فیلم سینمایی «بی‌حسی موضعی» در اکران آنلاین،مهمان خانه‌های مردم است، به صورت آکادمیک نقاشی را دنبال کرد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد و داستان‌های مصوری با تصویرگری خودش خلق کرد که تاکنون به چاپ نرسیده است. او مجسمه‌سازی را نیز دنبال می‌کند و هرازگاهی آثار خود را در حوزه نقاشی، با مخاطبان در صفحه شخصی‌اش به اشتراک می‌گذارد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: جانی دپ سیلوستر استالونه جیم کری حمید جبلی سینمای ایران پارسا پیروزفر داریوش مهرجویی دانشگاه تهران ماسک موزه نقاشی نمایشگاه نقاشی حمید جبلی یک نقاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۷۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟

شوهر اویوا می‌خواست دوباره با همسایه ثروتمندش ازدواج کند، اما همسرش هنوز زنده بود. او ابتدا سعی کرد اویوا را مسموم کند، اما به جای اینکه او را بکشد، او را به طرز وحشتناکی زشت کرد. سپس او را به رودخانه انداخت تا غرق شود که موفقیت‌آمیز بود. اما بعداً، وقتی به آن رودخانه بازگشت، روح اویوا از آب برخاست تا او را به هرکجا که رفت تسخیر کند!

به گزارش فرادید، تصاویر خوفناکی از این داستان ارواح ژاپنی و سایر موارد مشابه آن، موضوع نمایشگاهی در موزه ملی هنر آسیایی اسمیتسونین است؛ نمایشگاهی با عنوان: «نمایش ماوراء طبیعی: ارواح و تئاتر در چاپ ژاپنی». 

قرن‌ها پیش، داستان‌های ارواح در ژاپن بسیار نقل می‌شدند. بیش از ۵۰ اثر به نمایش گذاشته‌شده از سال‌های ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ توسط هنرمندان ژاپنی، نمایانگر قدرت ماندگار هنر چاپ چوبی و داستان‌هایی است که امروزه در ژاپن همچنان رونق دارند.

داستان اویوا، همسر وفاداری که روحش برای تسخیر شوهر قاتلش بازگشت، سال ۱۸۲۵ در نمایش کابوکی «داستان ارواح یوتسویا در توکایدو» توسط تسورویا نانبوکو روایت شد. 

کیت بروکس، از متصدیان نمایشگاه، می‌گوید: اگرچه موضوع ماوراء طبیعی مدت‌ها بخشی از فرهنگ ژاپنی بوده، دوره اِدو (۱۶۰۳-۱۸۶۸) و این تولید خاص به این ژانر اهمیت دائمی داد.

تصاویری از این نمایش ارواح و سایر نمایشنامه‌های آن زمان برای مشتریانی که خواهان داشتن یادگاری از نمایش و بازیگران خاص آن در قالب چاپ چوبی بودند، توسط هنرمندان بازتولید شد.

کابوکی که در دوره ادو ایجاد شد، به دلیل اجراهای دارای سبک و جلوه‌های ویژه پیچیده‌ای شهرت یافت که آن را به یک سرگرمی محبوب برای مخاطبان تبدیل می‌کرد. 

بروکس می‌گوید: «ترفندهای روی صحنه مانند درهای مخفی و وسایل زیاد صحنه نمایش مانند خون مصنوعی، وسایلی مانند سیم که شخصیت‌ها با کمک آن‌ها پرواز می‌کردند، همگی نشان‌دهنده حضور ارواح بودند.» 

هزاران چاپ با قیمت‌های شگفت‌آور ایجاد و در دسترس قرار گرفت. بروکس می‌گوید در دهه ۱۸۴۰، یک چاپ چوبی چندرنگ تک ورق به قیمت یک وعده نودل بود. 

چنین نمونه‌های رنگارنگ و زنده‌ای به ندرت پس از نزدیک به دو قرن باقی می‌مانند، به‌ویژه چاپ‌هایی که شامل برگه‌های کاغذی بلند می‌شدند تا جلوه‌های پیچیده صحنه را منعکس کنند. 

یکی از چاپ‌های چوبی استادانه این نمایش سال ۱۸۶۱ توسط اوتاگاوا کونیسادا ساخته شد. در این چاپ، بدن اویوا را می‌بینید که با یک قلاب ماهیگیری به سطح کشیده شده و با بالا بردن برگه، جسد دوم را می‌بینید، خدمتکاری که ناخن‌های دستش بعد از مرگ همچنان رشد می‌کنند. 

این ترفند روی صحنه گیراتر است، چون هر دو جسد توسط یک بازیگر به تصویر کشیده می‌شوند که لباسش را سریع عوض میکند. 

در دهه ۱۸۶۰، نزدیک ۴۰ سال از کاربرد ترفند صحنه می‌گذشت و در آن دهه، از مخازن واقعی آب روی صحنه استفاده میشد. بروکس می‌گوید چاپ‌ها برای بزرگداشت این ترفند ایجاد شدند. این قبیل چاپ‌ها نادر هستند، به خصوص آن‌هایی که کاملاً سالم باقی ماندند. 

ارواح قرن‌ها در تئاتر «نو» برجسته بودند و هدف آن‌ها، مخاطبان نخبه‌تر و باهوش‌تر بود. 

شاکیو، از سری «صد بدون نمایشنامه»، تسوکیوکا کوگیو، چاپ چوبی، ۱۹۲۷-۱۹۲۲ موزه ملی هنر آسیایی

فرانک فِلتِنز، از متصدیان این نمایشگاه می‌گوید: «آن مراسم شامل رقص، سرود و شخصیت‌هایی با ماسک‌های چوبی استادانه میشد. او می‌گوید: گذاشتن ماسک به این معنا بود که فرد اساساً نه تنها جوهره آن نقش را به خود می‌گیرد، بلکه در حال تبدیل شدن به آن است. این نوعی انتقال روح است که برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.»

تسوکیکا کوگیو، هنرمند قرن نوزدهم در زمینه چاپ چوبی، نه تنها با مستند کردن شخصیت‌های ترسناک، بلکه با نشان دادن بازیگران پشت نقاب‌ها و خلق تصاویر پشت صحنه تئاتر برای نخستین بار، دست روی علاقه روزافزون به نو گذاشت. 

فلتنز می‌گوید: «این نگاه دزدکی به پشت صحنه تقریباً به نوعی توهین‌آمیز است، چون اسطوره‌شناسی نو را از بین می‌برد.» 

«داستان‌های نو شاید به اندازه کابوکی در بازتولید شبح‌ها مهیج نبوده باشند، اما در عوض فرم آن‌ها داستان‌هایی از گذشته‌های دور بود و آن داستان‌ها اغلب با مکان‌های خاص در سراسر ژاپن مرتبط هستند». 

«آن داستان‌ها از طریق ارواح مرتبط با آن مکان‌ها بیان می‌شوند و ارواح برای حافظه محلی حکم مجرای ارتباطی را دارند.» 

به راستی چرا ارواح در سنت‌های فرهنگی ژاپن دوام آورده‌اند و در دوره ادو احیا شدند؟ 

به نقل از پِرل مُسکوویتز مجموعه‌دار که همراه همسرش سیمور مسکوویتز، صدها اثر چاپی را به موزه هدیه داده، در کاتالوگ نوشته شده که شاید راهی برای نمایش جامعه‌ی در حال تغییر بوده است: «حدس من اینست که این داستان‌های شبح‌آلود اشکالی از عدالت در جامعه‌ی فئودالی بودند که در آن، اقتدار طبقه حاکم، مطلق بود». 

«در چنین سیستم طبقاتی ناعادلانه‌ای، تماشای این نوع نمایش‌ها که در آن‌ها، ارواح می‌توانستند به روشی که مردم نمی‌توانند انتقام بگیرند و عدالت را از طریق این نقشه‌های انتقام‌جویانه اجرا کنند، نوعی تخلیه روانی بود.» 

بروکس می‌گوید دانستن شمار چاپ‌های آن زمان دشوار است و مردم هنوز آن‌ها را با روش‌های سنتی می‌سازند. 

بینندگان حتماً می‌توانند این تصاویر ارواح را به تصاویر ترسناک فیلم‌های مدرن ژاپنی مانند Ringu محصول ۱۹۹۸ و بازآفرینی انگلیسی آن به نام The Ring محصول ۲۰۰۲ مرتبط کنند. 

بروکس می‌گوید: «ارواح ژاپنی چیزهایی هستند که مردم آن‌ها را فیلم‌های ترسناک ژاپنی می‌شناسند. بنابراین حتی اگر تخصصی در این موضوع نداشته باشید، همچنان می‌توانید چیزهایی ببینید که می‌شناسید و به آن‌ها علاقه دارید.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • وقتی بازیکنان رئال مادرید، طرح های نقاشی شده چهره خود را مشاهده می کنند / فیلم
  • چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
  • رازهای نقاشی مرگ سقراط
  • ضرورت تعامل صنعتگران با رسانه ها برای جهش تولید
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • حقیقتی که در برنامه المیرا شریفی‌مقدم فاش شد
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود