Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از انتخاب «دو بیتی خوانی» به عنوان موضوع و محور اصلی این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری  شبستان، «احمد صدری»، دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره جزییات جلسه با اعضای هیأت علمی و نحوه برگزاری جشنواره توضیحاتی ارائه داد و گفت: شورای علمی جشنواره موسیقی نواحی، متناسب با سیاست‌های کلی جشنواره که در سال‌های گذشته مبتنی بر موسیقی‌های باکلام بوده، تِم این دوره از جشنواره را بر پایه «دوبیتی‌خوانی» در مناطق مختلف ایران قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌طور که مستحضرید، این قالب شعری در میان تمام اقوام ایرانی با عناوین مختلف وجود دارد و دارای اشتراک‌های زیادی است. البته به دلیل تنوع قومی، اقلیمی و زبانی در کشور، می‌توانیم با این قالب شعری وحدت را نه‌تنها در ایران با این جغرافیای سیاسی، بلکه در جغرافیای فرهنگی نشان دهیم. نمونه این دوبیتی‌خوانی‌ها را در کشورهایی مانند ازبکستان و تاجیکستان تحت عنوان «فَلَک» شاهد هستیم.

دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اشاره به اینکه قرار است این جشنواره در آبان‌ماه برگزار شود، درباره نحوه برگزاری این دوره از جشنواره اظهار داشت: جشنواره امسال دو بخش دارد؛ یک بخش آن به صورت آنلاین برگزار می‌شود و بخش دیگر به صورت آفلاین. بخش آنلاین طی چهار روز در فضاها و مکان‌های تاریخی کرمان اجرا خواهد شد و امیدوارم بتوانیم با استفاده از ظرفیت چندفرهنگی استان کرمان و موسیقی سایر اقوام، که برای مخاطب تنوع زبانی، موضوعی و موسیقایی دارد، برنامه‌ خوبی تدارک ببینیم.

وی بیان کرد: زمان اجراها به جهت اینکه تیم‌های فیلمبرداری به مناطق مختلف ایران می‌روند و از افرادی که هیات علمی تعیین می‌کنند مستندهایی را تهیه می‌کنند، طولانی خواهد بود. در نهایت بسته‌ای را آماده کرده و در طول زمان پخش می‌کنیم.

دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اشاره به اینکه بخش پژوهش همواره یکی از بخش‌های لاینفک جشنواره موسیقی نواحی بوده، توضیح داد: بخش پژوهش هر سال همزمان با بخش اجرایی جشنواره برگزار می‌شد ولی امسال برای جلوگیری از تداخل با اجراها، تصمیم گرفته شده این بخش را پس از اتمام جشنواره طی برنامۀ مشخصی با موضوع و محوریت «دوبیتی‌خوانی» برگزار کنیم. البته  قرار است عزیزان ما برای این بخش برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند و یکی از آن‌ برنامه‌ها، تقدیر از کتاب‌هایی است که توسط موزیسین‌ها و پژوهشگران بومی نوشته شده است. امیدواریم با همکاری فرهنگستان هنر و دانشگاه‌هایی که رشته اتنوموزیکولوژی دارند، بتوانیم بخش پژوهش را یا به صورت آنلاین یا آفلاین و یا ترکیبی از این دو برگزار کنیم.

وی گفت: شورای علمی با رادیو به توافق رسیده که همکاری نزدیک داشته باشند. قرار شده مباحث محتوایی جشنواره در خصوص دوبیتی‌خوانی‌ها طی برنامه رادیویی، یکشنبه‌ها بین ساعت ۲۱ تا ۲۳ با حضور کارشناس از رادیو فرهنگ پخش شود.

احمد صدری در پایان با اعلام اینکه سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران فراخوان نداشته است، خاطرنشان کرد: بنا را بر این گذاشته‌ایم که شورای علمی تا هفته آینده پیشنهادات‌شان برای اجرای آنلاین را از بین کسانی که استاد هستند ولی کمتر دیده شده‌اند اعلام کنند. مسلم است حتماً از تمام اقوام ایران با گویش‌های مختلف در این جشنواره برنامه خواهیم داشت.

اعضای شورای علمی این دوره از جشنواره را منصوره ثابت‌زاده، فؤاد توحیدی، هوشنگ جاوید، دامون شش‌بلوکی، و محمدعلی مرآتی تشکیل می‌دهند.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی احمد صدری محور دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران دوره از جشنواره شورای علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۹۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود

ایسنا/همدان فرماندار ویژه ملایر نخستین جشنواره «شب های موسیقی تاک» را یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در ملایر طی هفته اخیر دانست و گفت: با توجه به کمبود سالن موسیقی در ملایر،چند پروژه فرهنگی در دست اقدام داریم و یکی از طبقات در یکی از پروژه ها به سالن کنسرت اختصاص داده خواهد شد.

سلمان اسماعیلی شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر اظهار کرد: ملایر در این دوره میزبان گروه های موسیقی غرب کشور بود و از همین حالا به فکر میزبانی جشنواره موسیقی های سنتی در سطح ملی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه یک سالن به روز، مجهز و در شان مردم تحت عنوان سالن کنسرت پیش بینی خواهد شد، افزود: این سالن به سرعت ساخته می‌شود و تقدیم مردم فرهنگ دوست ملایر خواهیم کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: از دیرباز روح و نگاه ما با فرهنگ ها و هنرهای مختلف از جمله هنر پر رمز و راز موسیقی و شعر در هم آمیخته است و اصالتا و ذاتا علاقمند به موسیقی به ویژه موسیقی سنتی هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از این سازها متعلق به ایران است، گفت: محاسبات پیدا و پنهان موسیقی و پیامی که منتقل می‌کند نشان می‌دهد این هنر با ذات ما هماهنگی دارد و ابزار آلات موسیقی مبتنی بر علم، هندسه و مضامین بلند عرفانی طراحی می شوند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بزرگ «شب های موسیقی تاک» مطرح کرد: قصد داریم سال آینده این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.

فرشاد کشاورزیان به حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه در این جشنواره اشاره و تصریح کرد: این جشنواره در سطح منطقه‌ای بود و اساتید مطرح کشوری و هنرمندانی از تهران در این جشنواره حضور داشتند.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: وجود ۲۵۰ کارگاه ساز سازی در ملایر می تواند در کنار مبلمان منبت و انگور یک‌ برند ملی برای این شهرستان باشد.

دبیر جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» نیز اظهار کرد: طی جشنواره در پنج حوزه اجرای صحنه‌ای داشتیم و همزمان با آغاز به کار جشنواره، دومین نمایشگاه ساز و صنایع دستی در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد افتتاح شد و بعدازظهر هر روز کارگاه‌ها و ورک‌شاپ و تور گردشگری برگزار شد.

رضا قدسی با بیان اینکه در این جشنواره ۳۸۰ هنرمند حضور داشتند که ۲۸۰ نفر از فعالان عرصه موسیقی هستند ساخت یک سالن برای اهالی موسیقی را یکی از مطالبات مهم هنرمندان حوزه موسیقی در شهرستان خواند.

قدسی همچنین از حمایت‌های شهردار و شورای اسلامی شهر ملایر و خانه خلاق رُجا با ۶۰ هنرمند در ملایر و آموزشگاه موسیقی همراز قدردانی کرد.

وی همچنین خواستار حمایت مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شهرستان برای برگزاری این جشنواره در سطح ملی شد و افزود: در ملایر ۲۵۰ کارگاه ساز سازی شناسایی کردیم و امیدواریم ملایر بعنوان شهر ساز سازی در سطح ملی معرفی شود.

هادی فیض منش، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز تاکید کرد: علاوه بر نام ملایر با منبت و تاک، ملایر باید شهر سازها شود و امیدواریم هر ساله این جشنواره در ملایر برگزار شود. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • انتصاب اعضای شورای علمی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به جشنواره روستایی رضوی
  • آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • بازگشت تیم ملی فوتسال به ایران پس از قهرمانی در آسیا