Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق زاده گفت: سیاستی را که در طی سال های گذشته به کار گرفته ایم این است که مراکز را از شبانه روزی به روزانه سوق دهیم و در این راستا مراکز روزانه را تشویق می کنیم که سالمند بپذیرن و سیاست های خود را از نگهداری به آموزشی تبدیل کرده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس صادق زاده در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن گرامیداشت هفته منزلت سالمندان گفت: بر اساس سرشماری سال 1390 جمعیت سالمند کشور 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 درصد و جمعیت سالمند استان 6.7 درصد بود و در آخرین سرشماری انجام شده در سال 1395 جمعیت سالمند کشور به دو روایت 9.8 و  9.2 بوده است که ما به افزایش 9.2 درصدی استناد می کنیم و بر همین اساس میزان جمعیت سالمند استان 8.2 درصد اعلام شده است و این رشدی که در بازه 5 ساله رخ داده، رشد معنی داری است.

مدیر اداره کل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه سالمندی سه مرحله دارد، عنوان کرد: مرحله اول زمانی است که در یک جامعه 7 تا 14 درصد جمعیت آن بالای 60 سال باشد، مرحله دوم زمانی است که بین 14 تا 21 درصد جمعیت یک جامعه بالای 60 سال داشته باشد و مرحله سوم که مرحله فوق سالمندی و انفجار جمعیت است، زمانی است که بیش از 21 درصد جمعیت جامعه در رنج سنی بالای 60 سال قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه با توجه به رشدی که عنوان شد در مرحله اول سالمندی قرار داریم که این مرحله بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: در این راستا حاکمیت اعم از دولت، برنامه ریزان، مجلس و تمامی قوایی که بر یک جامعه تسلط دارند باید برنامه مواجه با سالمندی جامعه را طراحی کنند و در اختیار دستگاه های اجرایی قرار دهند.

جامعه باید زیر ساخت های لازم حضور سالمندان را فراهم کند

صادق زاده بیان کرد: جامعه نیز باید آگاهی لازم را نسبت به مقوله سالمندی پیدا کند کما اینکه این آگاهی خیلی کم است و منظور از آگاهی این است که جامعه باید آماده باشد و زیر ساخت های لازم را برای حضور سالمندان و استفاده آنان از نیازهای دوره خودشان را فراهم کند.

این مقام مسئول ادامه داد: یک سالمند باید به راحتی بتواند سوار اتوبوس شود و وسائل نقلیه باید مناسب با شرایط او باشد، زمانی که یک سالمند می خواهد به پزشک مراجعه کند باید به سهولت بتواند به مطب آن پزشک مراجعه کند، اگر سالمندی نتوانست از منزل بیرون آید باید خدمات آنقدر برای او محیا باشد که از طریق سامانه و تلفن بتواند تمام خدمات خود را دریافت کند.

مدیر اداره کل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه سالمند باید مقید به انجام رفتارهای دوره سالمندی باشد، ابراز کرد: یکی از مشکلات اساسی که وجود دارد این است که سالمندان آموزش های لازم را ندارند، به این معنی که سالمند در دوره 60 سال به بالا باید در زمینه تغذیه مسائل را رعایت کند، ویتامین مصرف کند و این مسئله را مهم بداند، یک سالمند باید بسیاری از ورزش ها را دنبال کند و نباید خیلی از چیزها را مصرف کند.

دوره سالمندی را نمی توان پیشگیری کرد

وی اظهار کرد: یک سالمند باید بداند که اگر می خواهد راه برود، راه رفتن او با ده سال گذشتته فرق می کند؛ چرا که یکی از خطراتی که در دوره سالمندی فرد سالمند را تهدید می کند، پرت شدن و افتادن است.

صادق زاده با تأکید بر اینکه نمی توان دوره سالمندی را پیشگیری کرد، تصریح کرد: باید برای سلامتی سالمندان برنامه ریزی انجام شود و اگر نکات عنوان شده توسط سالمند مورد توجه قرار نگیرد، سلامت سالمند اتفاق نمی افتد.

این مقام مسئول ادامه داد: سالمندانی با هزار مشکل داریم و نگرانی دولت ها این است که سالمندان با مشکلات عدیده رو به رو نشوند؛ به عنوان مثال سالمندی که اغلب مریض و افسرده در منزل است، سالمندانی که امکان خروج از منزل را ندارند، افراد سالمندی که از منزل ترد می شوند.

مدیر اداره کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به جمعیت 12 درصد سالمندان در اروپا اظهار کرد: تمام این جمعیت در محیط رفت و آمد دارند، به رستوران می روند، در پارک ها حضور دارند، تغذیه خود را تنظیم می کنند، بلد هستند که چگونه راه بروند که زمین نخورند و اگر مشکلی پیدا کردند می دانند که به کدام پزشک باید مراجعه کنند، از مشاوره های روانسناس به خوبی استفاده می کنند.

جمعیت 8.2 درصدی سالمند در استان کرمان/ نگهداری 280 سالمند کرمانی در 5 مرکز

وی گفت: در خیابان ها و بیمارستان های اروپا 70 درصد سالمند و 30 درصد افراد عادی حضور دارند؛ سالمندان اروپایی می دانند که چه فعالیتی را انجام دهند و آنان هزینه ای برای دولت ندارند؛ اما مشکل ما این است که اغلب هزینه های سالمندان به دوش دولت است و این مسئله باید اطلاع رسانی شود.

صادق زاده بیان کرد: در آخرین سرشماری سال 1395 اعلام شده است که استان کرمان 3 میلیون و 164 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد 8.2 درصد جمعیت سالمند هستند یعنی 250 هزار نفر سالمند در استان وجود دارد و از این تعداد سالمند در استان کرمان 280 نفر در 5 مرکز نگهداری می شوند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه خوشبختانه شرایط را کنترل می کنیم تا تعداد سالمندان مراکز نگهداری بالا نرود، عنوان کرد: تعداد 30 هزار از سالمندان سطح استان از خدمات مراکز روزانه ما استفاده می کنند.

سالمندی یک دوره از رشد است

مدیر اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: سیاستی را که در طی سال های گذشته به کار گرفته ایم این است که مراکز را از شبانه روزی به روزانه سوق دهیم و در این راستا مراکز روزانه را تشویق می کنیم که سالمند بپذیرند؛ به این معنی که قرار نباشد سالمند با حضور در این مراکز آموزش های خود را دریافت کند  و بر این اساس سیاست های خود را از نگهداری به آموزشی تبدیل کرده ایم.

وی ادامه داد: دوره سالمندی یک دوره از رشد است که باید مانند دوران بچگی، نوجوانی و ... مدیریت شود؛ بر همین اساس مراکز را به مرکز روزانه و آموزشی برای سالمندان تبدیل کرده ایم که در این مراکز آموزش هایی در عرصه تغذیه، حفظ سلامت، کار درمانی، قصه گویی، نقل خاطرات، خواندن شعر، سرود و ... انجام می شود و سالمندان تا عصر در این مراکز دوره خود را سپری می کنند و عصر با شادابی به منازل و کانون خانواده خود باز می گردند.

صادق زاده با اشاره به اینکه 5 مرکز نگهداری سالمند در استان فعالیت دارند، گفت: 4 مرکز در شهرستان کرمان و یک مرکز در شهرستان بم به منظور نگهداری سالمند در حال فعالیت هستند.

سند سالمندی استان کرمان، مدل کشوری شد

این مقام مسئول اظهار کرد: در طی سال های گذشته سند سالمندی استان کرمان را تدوین کرده ایم؛ به این معنی که تمام وظایف دستگاه های در خصوص سالمندان برنامه ریزی شده است و همچنین برنامه هایی که جامعه کرمان برای سالمندان نیاز دارد نیز پیشنهاد داده و ابلاغ کرده ایم و اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا در حال اصلاح این سند هستیم؛ چرا که امکان برگزاری دوره های حضوری نیست.

مدیر اداره کل بهزیستی استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: اخیر در سطح کشور مشغول به تدوین سند سالمندی کشور هستند که این اقدام اغلب برگرفته از سند سالمندی استان کرمان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سند سالمندی استان کرمان سالمند در استان مقام مسئول جمعیت سالمند دوره سالمندی درصد جمعیت یک سالمند صادق زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۹۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: استفاده از فناوری‌های جدید منجر به توانمندسازی هلال احمر خواهد شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقرقالیباف امروز چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت) در همایش روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ گفت: هلال احمر در دوران دفاع مقدس که خشونت، جنگ و دوری از خانواده بود، رشادت‌های بیشماری انجام داد و من از نزدیک شاهد این رشادت‌ها بودم. حتی برخی از این عزیزان مفقود شدند و مشخص نبود که این عزیزان به درجه شهادت رسیدند و پیکر آنها کجاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همکاری با صلیب سرخ جهانی، درمان، مجاهدت در راه کمک به مردم و خدمات رسانی به رزمندگان در دوران جنگ و اکنون به مردم در شرایط خاص از جمله خدمات نیروهای هلال احمر است که نباید از یاد و نام آنها غفلت کنیم و باید به وظایف خود آشنا شویم.

وی با بیان بخشی از سخنان حضرت امیرالمومنان حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، تصریح کرد: مولا علی (ع) می‌فرمایند که اگر قرار است خدمتی و کاری پایدار بماند باید سه ویژگی در آن باشد. نخست اینکه کوچک شمردن خدمت تا زمانی که خداوند آن را بزرگ کند و پنهان داشتن آن تا زمانی که خداوند آن را آشکار کند و شتاب در برآورد حاجت، حاجتمند تا زمانی که برای ما مسرت بخش شود. این سه ویژگی را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم و این رویه طبق مکتب اهل بیت (ع) است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید از ظرفیت سخت افزاری و نرم افزاری امروز برای پیشرفت غفلت کرد، گفت: این سازمان کاملا مردمی است و توجه به فناوری‌های اجتماعی در کنار فناوری‌های دیگر، بسیار کلیدی است. چرا که این رویه سبب خواهد شد با بهره بردن از ظرفیت اجتماعی، سخت افزاری و نرم افزاری و نیروهای توانمند سبب توانمندسازی این سازمان و بیشترین خروجی برای کمک به افراد نیازمند خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه فردی پیش خداوند محبوب‌تر از دیگران است که بیشترین منفعت را به مردم برساند، خاطرنشان کرد: بدون شک در سازمان هلال احمر عزیزانی هستند که با این روحیه کار خود را انجام می‌دهند. وقتی کار این عزیزان را می‌بینیم که بدون چشم داشت و داوطلبانه زحمت می‌کشند، نمادی برای سایر سازمان‌ها هستید و امیدواریم ما هم توفیق پیدا کنیم که در مجلس شورای اسلامی زحمات این عزیزان را در بودجه سالیانه و برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خالی کردن حساب سالمندان در پای عابربانک
  • هوش مصنوعی چگونه شکل جنگ‌ها را در آینده تغییر می‌دهد؟
  • خالی کردن حساب سالمندان در پای عابربانک!
  • مرکز پرستاری همپای سلامت در تهران را بشناسید
  • قالیباف: استفاده از فناوری‌های جدید منجر به توانمندسازی هلال احمر خواهد شد
  • ارتقای سطح جسمی و روحی بانوان سالمند با اجرای طرح ملی«بانو توانا»
  • پرداخت ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان
  • توانمندسازی ۳۰ هزار دختر تحت حمایت کمیته امداد
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری