Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:47:30 GMT

سرنوشت نامعلوم زمین تنگه آبزا ایذه

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۰۵۹۸

سرنوشت نامعلوم زمین تنگه آبزا ایذه

به گزارش ایرنا، تنگه آبزا بین سایت باستانی اشکفت سلمان و منطقه الهک قرار دارد و به واسطه مشرف بودن بر شهر ایذه از مناطق مهمی تلقی می‌شود که مردم برای کوهنوردی از آن استفاده می‌کنند.

چند سالی است واگذاری زمین متعلق به منابع ملی در این منطقه به سرمایه‌گذار بخش خصوصی حواشی مختلفی را به دنبال داشته است.

منابع طبیعی متولی واگذاری

حمیدرضا شیرانی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایذه دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: در بحث واگذاری زمین‌های منابع ملی به پروژه‌های تولیدی و اشتغالزایی جهاد کشاورزی اقدام لازم را انجام می‌دهد، در واقع اداره منابع طبیعی دخل و تصرفی در این واگذاری‌ها ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبق قانون، درخواست واگذاری زمین توسط کارگروهی متشکل از فرماندار و جهاد کشاورزی و چند ارگان دیگر انجام می‌شود و پس از آن نیز به کمیسیون استان ارسال می‌شود تا نظر موافق یا مخالف اخذ شود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایذه ادامه داد: سرمایه‌گذار مربوطه از جهاد کشاورزی بابت عدم واگذاری زمین تنگه آبزا به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و از اینکه یکبار با واگذاری زمین موافقت و بار دیگر مخالفت شده بود شاکی شده است.

مخالف ساخت و ساز در تنگه آبزا هستیم

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سالیان گذشته در دوره مدیران سابق محیط زیست موافقت‌نامه واگذاری زمین تنگه آبزا داده شده بود ، البته این موافقت‌نامه‌ها فرصت یکساله دارند و بعد از پایان این مدت از درجه اعتبار ساقط می شوند.

احمد امیری اضافه کرد: با توجه به اینکه در دوره یکساله واگذاری زمین مذکور اقدامی برای احداث مجموعه تفریحی و ورزشی صورت نگرفت، عملا این موافقت‌نامه باطل شد و در دوره ریاست قبلی محیط زیست ایذه با واگذاری این زمین مخالفت شد.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست با هرگونه ساخت و ساز در این محل که مورد استفاده عموم  و ورزشکاران است مخالف است و در صورت استعلام از ما، نظر منفی خود را اعلام خواهیم کرد.

تنگه آبزا محوطه میراث فرهنگی است

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه نیز گفت: همانطور از اسم تنگه آبزا مشخص است، این منطقه جایی است که آب از سه نقطه کوه به آن سرازیر می‌شود و سیلاب شکل گرفته به سمت تالاب میانگران حرکت می‌کند.

مهدی فرجی افزود: هرگونه ساخت و ساز و دست درازی به این تنگه می‌تواند موجب سیلاب بزرگی شود که حوادث اسفناکی را پدید آورد، نمونه این موضوع رو در دروازه قرآن شیراز شاهد بودیم که چندین نفر جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، بررسی‌های کارشناسی در تنگه آبزا منجر به کشف آثار پارینه سنگی در اشکفت‌ها و مناطق اطراف آنها شده است که نمونه آن وجود غار و پناهگاه‌های سنگی است که توسط باستان‌شناسان به ثبت نیز رسیده‌اند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه تصریح کرد: به همین دلیل، محوطه تنگه آبزا وارد حریم میراث فرهنگی شده‌است و در واقع به حریم سایت باستانی اشکفت سلمان اضافه شده‌است، بنابراین هرگونه ساخت و ساز در این منطقه باید ابتدا در شورای فنی میراث فرهنگی استان مطرح و در صورت تصویب با شرایط خاص انجام شود.

وی درباره صادر شدن مجوز برای ساخت و ساز تنگ آبزا از سوی میراث فرهنگی در سال ۹۱ گفت: ریاست میراث فرهنگی ایذه کار غیر قانونی انجام نداده است، در آن زمان تنگه آبزا در حریم میراث فرهنگی قرار نداشت و بعد از کاوش‌های مژگان جایز، این منطقه در حریم قرار گرفت. 

جلوگیری از ادامه کار ساخت و ساز در تنگه آبزا ایذه

دادستان ایذه چهارم مهر ماه در خصوص واگذاری زمین تنگه آبزا ایذه گفت: در سالیان گذشته مجوز ساخت و ساز در تنگه آبزا توسط منابع طبیعی استان خوزستان به فردی واگذار شد.

مراد شمولی تاکید کرده بود: سال گذشته از ساخت و ساز در این محل جلوگیری شد و پرونده این واگذاری نیز به شورای حفظ حقوق بیت المال استان ارسال گردید.

دادستان عمومی و انقلاب ایذه بیان داشت: در روزهای گذشته، فرد مدعی دوباره سعی در شروع عملیات خاکبرداری و ساخت و ساز را داشت که سریعا دستور جلوگیری از کار وی صادر شد تا مدارک قانونی وی در این مورد بررسی شود.

وی در پایان تصریح کرده بود: اگر مدارک واگذاری تایید شود و دیوان عدالت اداری حکم واگذاری زمین به این فرد را صادر کرده باشد به قانون احترام خواهیم گذاشت.

دیوان عدالت اداری حکم به تایید واگذاری زمین داده‌است

عباس احمدی سرمایه گذار و مجری طرح مجموعه تفریحی گردشگری تنگه آبزا نیز اظهار داشت: در سالهای ۹۰ و ۹۱ موافقت اصولی اجرای این پروژه دریافت شد اما در چند سال  اخیر برخی از افراد اقدام به کارشکنی کردند، در سال ۹۴ در حالی که زمین مذکور قانونی واگذار شده بود، کمیسیون محلی شهرستان اقدام به صدور رای علیه ما کرد که در همان زمان به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم.

وی افزود: دیوان عدالت اداری سال ۹۷ به نفع ما حکم صادر کرد و بالاخره سال گذشته کمیسیون محلی شامل فرماندار، رییس جهاد کشاورزی و مسوول امور اراضی این نهاد، با نفی صورت جلسه قبلی سال ۹۴، مالکیت زمین از سوی ما را تایید کرد.

احمدی ادامه داد: حدود ۲ سال پیش در زمان حضور بیرانوند به عنوان فرماندار ایذه، در نشست شورای تامین مصوب شد با توجه به حساسیت‌ موجود، ما از حق خود بگذریم و یکی از پارکینگ‌های پارک صخره‌ای برای انجام کار در اختیار ما قرار گیرد که مدتی بعد شهرداری ایذه از انجام این کار سر باز زد.

وی تصریح کرد: با هدف ایجاد اشتغال و ساخت یک مجموعه گردشگری و تفریحی این پروسه را آغاز کردیم، اینکه برخی از خطرات باشگاه تیراندازی این مجموعه سخن می‌گویند، دور از انصاف است زیرا تیراندازی‌ در سالن سر پوشیده و با اسلحه‌های بادی و خفیف انجام می‌شود و خطری برای محیط زیست ندارد.

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی در ادامه گفت: این که می‌گویند احداث مجموعه تفریحی در تنگه آبزا موجب راه افتادن سیلاب می‌شود حرفی غیر کارشناسی است، محدود زمین مورد نظر خارج از حریم دره این تنگه است و ما حتی حاضریم این دره را لایروبی و ساماندهی کنیم.

احمدی درباره موضوع مطرح شده مبنی بر قرار داشتن این زمین در حریم میراث فرهنگی گفت: رییس فعلی میراث فرهنگی ایذه در سال ۹۱ مسوول کارشناسی میراث در این پروژه بود و در همان زمان نیز موافقت خود را با واگذاری آن اعلام کرد، اکنون نیز چندبار به صورت شفاهی تایید کرده که زمین مذکور در حریم اشکفت سلمان قرار دارد اما کتبی اعلام نشده است ، اگر اینچنین است طبق قانون میراث فرهنگی باید این زمین را تملک کرده و مبلغ آن را نیز بپردازد.

وی ادامه داد: چند روز پیش برای شروع کار ساخت و ساز در منطقه مذکور با میراث فرهنگی هماهنگ شد اما روز شروع عملیات حفاری ، رییس اداره میراث فرهنگی ایذه به همراه یگان ویژه با این عنوان که در حال انجام کار غیرقانونی به دستور دادستان مانع عملیات شد.

احمدی با بیان اینکه دوباره از طریق دیوان عدالت اداری این موضوع را پیگیری خواهم کرد اظهار داشت: ما هیچ کار غیرقانونی انجام نداده‌ایم، قطعا به زودی حکم قانونی علیه برخی ادارات ایذه که مانع اجرای این طرح تفریحی گردشگری در منطقه مذکور شده اند خواهیم گرفت.

تنگه آبزا در نقطه ای مشرف بر شهر ایذه و بین کوه الهک و اشکفت سلمان واقع است. بخش خصوصی سالهای گذشته مجوز لازم  برای احداث مجموعه تفریحی گردشگری در آن را کسب کرد اما پس از گذشت چند سال اجرای این طرح همچنان با مخالفت برخی ادارات و شهروندان روبرو شده است.

برچسب‌ها ایذه میراث فرهنگی منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایذه میراث فرهنگی منابع طبیعی ایذه میراث فرهنگی منابع طبیعی اخبار کنکور دیوان عدالت اداری مجموعه تفریحی ساخت و ساز واگذاری زمین جهاد کشاورزی میراث فرهنگی تنگه آبزا سرمایه گذار منابع طبیعی اشکفت سلمان رییس اداره محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۰۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان

سپهر زارعی معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: یک دستدار میراث فرهنگی ۹ شئ تاریخی به دست آمده در شهرستان حاجی آباد را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل داد.

وی افزود: این اشیاء شامل سکه، انگشتر و مهر متعلق به دوره ساسانی، صفویه و قاجاریه است.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: اشیاء پس از بررسی نهایی به موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • واگذاری زمین به ۱۸۸ ایثارگر گلستانی در طرح نهضت ملی مسکن
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان
  • تایید نهایی بیش از ۵۸ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • بلاتکلیفی ۶۰۰ متقاضی اهل خوسف برای واگذاری زمین
  • (ویدئو) جدال با میراث شوم جنگ؛ زنی که رهبر مین‌زدایی در لبنان است
  • واگذاری زمین نباید به برخی خوش‌نشین‌ها انجام شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است