Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:23:59 GMT

ترکش‌های جنگ قره‌باغ در این سوی ارس

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۱۸۲۷

ترکش‌های جنگ قره‌باغ در این سوی ارس

به گزارش ایرنا، اوایل هفته گذشته، نخستین خبرهای مربوط به آغاز درگیری میان نیروهای نظامی باکو و ایروان که منتشر شد، مرزنشینان کشورمان در شهرستان خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز که اتفاقاً ۷۰ درصد شان را روستاییان تشکیل می دهند و این روزها از کار کشاورزی فارغ شده اند، مشغولیت تازه ای پیدا کردند و به نظاره جنگ میان دو طرف از ارتفاعات این سوی ارس نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آنها که فارغ از همه جا و همه چیز و در نبود امکانات رفاهی گسترده شهرهای بزرگ، مشغله ای بهتر از این نمی توانستند پیدا کنند، جقه‌های چند نفری تشکیبل داده و با حرارت از وضعیت میدان های جنگ آن سوی ارس میان دو همسایه شمالی کشورمان با یکدیگر سخن می گفتند؛ شاید آنها باور نمی کردند که جنگ، جغرافیا نمی شناسد و هر آن ممکن است ترکش ادوات جنگی مورد استفاده در جبهه های درگیری، حریم رودخانه مرزی و خروشان ارس را بشکافد و در روستاهای این سو حادثه بیافریند. 

اما شیرینی کاذب و نادانسته مشغولیت تماشای جنگ قره باغ در روستاهای مرزی کشورمان در شهرستان خداآفرین، ساعتی بیشتر دوام نیافت و نخستین راکت خمپاره میدان جنگ قفقاز جنوبی، در دل اراضی سرسبز و پرآب پایین دست ارس در روستای «خلف بیگلو» به زمین نشست. 

هر چند که اولین ترکش جنگ قره باغ در اراضی مرتعی روستا دل زمین را شکافت و آسیب جانی و مالی نداشت، اما این نخستین نشانه عینی و ملموس خطر جنگ برای مرزنشینان این سوی ارس بود تا دریابند که جنگ مرز نمی شناسد و ویرانی های آن محدودیت بردار نیست. 

اما عبور راکت های خمپاره جنگ قره باغ از فراز رودخانه ارس، تمامی نداشت و در دومین روز از جنگ میان طرفین ۲ فروند راکت خمپاره دیگر در مراتع روستای «شرفه» شهرستان خداآفرین فرود آمد که یکی از آنها عمل کرد و باز هم شانس با مردم روستا یار بود که خمپاره با فاصله از واحدهای مسکونی منفجر شد و خوشبختانه آسیب جانی و مالی به بار نیاورد. 

در این میان انتشار پرتعداد تصاویری از تماشای جنگ توسط مرزنشنیان ایران در ارتفاعات مشرف به میدان نبرد در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، به رغم هشدار مسولان شهرستانی و استانی درباره خطر اصابت گلوله به هموطنان، نشان می داد که متاسفانه مردم توجه چندانی به توصیه های ایمنی ندارند و خطرات ناشی از اصابت راکت های خمپاره را جدی نمی گیرند. 

اصابت ترکش های جنگ قره باغ در این سوی ارس، پنجشنبه گذشته با برخورد ۵ فروند راکت خمپاره به روستای «پرویزخانلو»ی شهرستان خداآفرین ادامه یافت که در نتیجه آن 2 واحد مسکونی آسیب دیدند و یک کودک به طور سطحی زخم برداشت و سرپایی مداوا شد. 

بروز این وضعیت و تشدید خطر تبعات جنگ قره باغ در نواحی مرزی کشورمان، موجب شد که حسین حاتمی، نماینده مردم شهرستان های کلیبر و خداآفرین از گفت و گویش با معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این باره و اعزام هیات بلندپایه ای متشکل از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارتخانه های کشور و امور خارجه و نیز دستگاه‌های امنیتی و نظامی به مناطق مرزی به منظور بررسی و پیگیری مسایل، مشکلات مرزنشنیان و خسارت‌های وارده از درگیری دو کشور همسایه در روزهای آینده سخن بگوید.

اما این پایان ماجرا نبود و دیروز در هشتمین روز از جنگ قره باغ نیز نواحی مرزی آذربایجان شرقی شاهد برخورد ۱۰ فروند راکت خمپاره به اراضی روستاهای «خلف بیگلو» و «قلی بیگلو» بود تا به گفته علی امیری راد، فرماندار خداآفرین، تعداد گلوله های خمپاره فرود آمده در این شهرستان به بیش از ۳۰ مورد برسد.

هر چند امیری راد باز هم بر لزوم پرهیز مرزنشینان از تجمع در حاشیه مرز برای تماشای میدان جنگ تاکید کرد و نسبت به خطرات جانی آن هشدار دارد، اما گزارش خبرنگار ایرنا از شهرستان خداآفرین حاکی است که مردم این نواحی همچنان تماشای جنگ را به عنوان یک تفریح تلقی می کنند و توجهی به هشدارهای مقام های سیاسی و نظامی ندارند.

تبعات جنگ قره باغ در شهرستان مرزی خداآفرین عصر دیروز نیز ادامه داشت و برخورد یک فروند راکت خمپاره به شبکه برق موجب شد که ۱۰ روستای بخش «گرمادوز» شهرستان برای ساعتی در تاریکی فرو روند؛ البته خاموشی چندان نپایید و با تلاش کارکنان زحمت‌کش اداره برق منطقه برطرف شد.

هر چند جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز درگیری میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، خط اعتدال و صلح را در تعامل با این پدیده در پیش گرفته است، اما علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی امروز در گفت و گو با ایرنا از تذکر مرزبانان کشورمان به مرزبانان باکو و ایروان درباره اصابت خمپاره به خاک ایران خبر داد و اعلام کرد که استاندار نیز نامه اعتراضی رسمی به وزارت امور خارجه کشورمان در این باره ارسال کرده و از مجاری دیپلماتیک، به دنبال جلوگیری از اصابت ترکش های جنگ قره باغ به نواحی مرزی این استان است. 

درگیری میان نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ از یکشتبه هفته قبل آغاز شده است؛ مناطق مرزی شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی در نزدیکی جبهه جنگ طرفین واقع شده و در بعضی جاها، فاصله روستانشینان با میدان جنگ به کمتر از پنج کیلومتر می رسد.

 با شروع درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان هم اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

برچسب‌ها جنگ آذربایجان شرقی ایروان باکو خداآفرین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ آذربایجان شرقی ایروان باکو خداآفرین جنگ آذربایجان شرقی ایروان باکو خداآفرین اخبار کنکور فروند راکت خمپاره شهرستان خداآفرین جمهوری آذربایجان آذربایجان شرقی جنگ قره باغ درگیری میان سوی ارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۱۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورداری ۸۷ درصدی خانوارهای روستایی شهرستان پیرانشهر از راه آسفالت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی از بهره‌مندی ۸۷ درصد از خانوارهای روستایی شهرستان پیرانشهر از راه آسفالت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، ایرج دست‌نشان امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جلسه بررسی مصوبات سفر استاندار آذربایجان‌غربی به شهرستان پیرانشهر با اشاره به اینکه این شهرستان رتبه سیزدهم را در بهره‌مندی از راه روستایی آسفالته دارد، اظهار کرد: میزان برخورداری شهرستان پیرانشهر از راه روستایی آسفالته از نظر تعداد روستا نیز ۶۴ درصد است.

وی افزود: قرارداد آسفالت محورهای مواصلاتی ۹ روستای شهرستان پیرانشهر منعقد شده که در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز عملیات در سریع‌ترین زمان شروع خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: نقطه حادثه‌خیز کولیج در پیرانشهر به‌طور کامل رفع شده و عملیات اجرایی حذف نقطه حادثه‌خیز ۳ محور دیگر نیز در حال انجام بوده و همچنین در این نقاط چراغ‌های روشنایی محور نصب و انشعابات خریداری شده است و در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا اربعین سال‌جاری نیز پیش‌بینی شده عملیات آشکارسازی به طور کامل به اتمام برسد.

دست‌نشان تصریح کرد: فاز دوم عملیات نصب روشنایی محور منتهی به پایانه مرزی تمرچین نیز در حال انجام است و ترانس‌های مورد نیاز در زمان کوتاه تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: قرار داد روکش محور پسوه _مهاباد جدیداً مبادله شده و در حال تأمین قیر مورد نیاز هستیم که بعد از تأمین قیر عملیات آسفالت شروع خواهد شد.

کد خبر 751202

دیگر خبرها

  • رئیس اداره محیط زیست شهرستان چهاربرج معرفی شد.
  • فرماندار شهرستان ماکو منصوب شد
  • حملات موشکی و خمپاره‌ای مقاومت فلسطین به نظامیان صهیونیست
  • ۵۳۶ اثر به جشنواره شعر ترکی - آذری آذربایجان غربی ارسال شد
  • توزیع ۶ میلیارد تومان زکات فطریه میان نیازمندان استان ایلام
  • بارش برف بهاری در روستاهای شهرستان اسکو + فیلم
  • برخورداری ۸۷ درصدی خانوارهای روستایی شهرستان پیرانشهر از راه آسفالت
  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • درخواست عشایر شهرستان اهر برای هموارسازی مسیر‌های ییلاقی
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم