Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@13:18:48 GMT

بخش ملی «سینماحقیقت» هم غیررقابتی شود

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۲۲۰۷

بخش ملی «سینماحقیقت» هم غیررقابتی شود

مهدی باقری که امسال با مستند اجتماعی «زخم قند» متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شده، اظهار کرد که با برگزاری آنلاین این جشنواره کاملاً موافق است، اما بهتر بود بخش مسابقه ملی این دوره هم بصورت غیررقابتی برگزار می‌شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، «مهدی باقری» امسال با مستند «زخم قند» که درباره‌ی بیماران دیابتی شهر یزد است، متقاضی حضور در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مستندساز درباره‌ی برگزاری آنلاین این دوره‌ی جشنواره تحت تاثیر پاندمی کرونا گفت: من به هیچ وجه مخالف برگزاری آنلاین جشنواره نیستم و امسال با یک فیلم اجتماعی در جشنواره شرکت کردم و انتظار دارم در زمینه‌ی اکران مستندهای اجتماعی در جشنواره آنلاین شاهد تاثیرگذاری بیشتری هم باشیم.

وی افزود: مسلماً فیلم‌هایی که به جشنواره ارسال می‌شوند، کپی خواهند شد و با هیچ ترفندی نمی‌توان جلوی این کپی شدن را گرفت. همان‌طور که نت‌فلیکس تاکنون موفق به این کار نشده است؛ اما این فیلم‌ها توسط مردم عادی کپی نخواهند شد چرا که مخاطب فیلم مستند عامه‌ی مردم نیستند. از سوی دیگر فیلم‌ها زمانی که به هیات انتخاب و داوران داده می‌شوند، پیش از جشنواره و پس از آن میان فیلمسازان دست به دست می‌شوند و چه درست یا غلط، به هر حال فیلمسازان فیلم‌های یکدیگر را اگر در جشنواره نبینند در کامپیوتر شخصی خود خواهند دید!

باقری با تاکید بر این که بیشترین نگرانی او در مورد کپی شدن فیلم‌های تاریخی است، تصریح کرد: برای فردی چون من که در 98 درصد موارد مالک فیلم‌هایم نبوده‌ام، سرمایه‌گذار یا مالک فیلمم حق دارد هر گونه که صلاح می‌داند با فیلم رفتار کند، اما از نظر معنوی در مورد فیلم‌هایی مانند مستندهای تاریخی که برای ساخت از منابع آرشیوی بهره گرفته‌اند، با توجه به این که ممکن است این منابع دیده نشده باشند و برای خریداری آن‌ها هزینه‌های بالایی پرداخت شده باشد، اکران مجازی کمی نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: گاه برای استفاده از یک عکس یا بخشی از یک فیلم کوتاه در یک مستند هزینه‌ای چندین یورویی پرداخت می‌شود که منطقی با بودجه فیلم‌های تاریخی ندارد و همین باعث می‌شود فیلمساز یک اثر تاریخی نسبت به نمایش فیلمش حساس‌تر باشد و بخواهد این فیلم در ابتدا پرده‌ی سینما را تجربه کند و پس از آن راهی نمایش‌های مجازی شود.

باقری پیرامون بخش مسابقه ملی جشنواره هم گفت: کاش از این فرصت کرونا بهره می‌بردیم و جشنواره را بصورت غیررقابتی برگزار می‌کردیم تا پی می‌بردیم که ما برای رقابت با یکدیگر فیلم می‌سازیم یا برای نشان دادن وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی‌مان. متاسفانه در هشت سال گذشته به قدری شدت رقابت بر نقش مستندساز در جامعه ارجحیت داشته که این باعث شده مستندسازان در خلائی دور هم جمع شوند و احساس تاثیرگذاری داشته باشند؛ در حالی که واقعیت‌ها نشان می‌دهد مستندسازان در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار نیستند.

وی تاکید کرد: باید ترمز رقابت از سینمای مستند کشیده شود تا مستندسازان کمی به خود بیایند. رنگ و لعاب سینماحقیقت برای مستندسازان بسیار زیاد است و ممکن است نمایی به آن‌ها ارائه دهد که واقعی نباشد.

این مستندساز در پاسخ به این سوال که با غیررقابتی شدن جشنواره، رسالت اصلی آن که استعدادیابی است زیرسوال خواهد رفت، گفت: جشنواره برای جوانان بسیار اهمیت دارد و من ده سال پیش که فیلمسازی مستند را شروع کردم، آرزو داشتم در جشنواره سینماحقیقت فیلم داشته باشم و پس از آن آرزو می‌کردم از این جشنواره جایزه بگیرم؛ اما حالا 30 فیلم ساخته‌ام در حالی که هنوز هم از هیچ‌یک از بخش‌های اصلی این جشنواره جایزه‌ای دریافت نکرده‌ام. البته همین که حضور دارم برای من کافی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براستی در ده سال گذشته و به واسطه برگزاری جشنواره‌ها، چند استعداد جوان در حوزه مستندسازی معرفی شده‌اند که پس از ساخت یک فیلم موفق همچنان در این حوزه باقی مانده باشند؟ شاید تعداد آن‌ها به عدد پنج برسد و شاید این جایزه دادن به استعدادهای جوان منطق پدرانه نداشته و زندگی آنها را تغییر داده باشد.

*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: زخم قند مهدی باقری جشنواره سینماحقیقت ی جشنواره فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۲۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران

به‌گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، از مجموع ۴۵ اثر متقاضی شرکت در پیچینگ ملی تخصصی مستند کوتاه که با هدف حمایت حرفه‌ای و ارتقاء سطح کیفی آثار کوتاه مستند، توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، تعداد ۵ اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

اسامی آثار راه‌یافته به صحن پیچینگ مستند کوتاه به شرح زیر است:

 ریشه در کوهستان / آرمان قلی‌پور از شهرکرد

 بیمارستان درختان / شروین وحدت از تهران

باغ / فرود عوض‌پور از خرم‌آباد

 صنوبر / رضا اکبریان گالشکلایی از ساری

 روزی که محیط‌بان گریست / هادی شریعتی از نجف‌آباد

مرحله نهایی این رویداد در قالب جلسه پیچینگ حضوری، روز ۴ شنبه مورخ ۱۹ اردی‌بهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد و برگزیدگان نهایی موفق به عقد قرارداد تولید اثر خود تا سقف ۳ میلیارد ریال با انجمن سینمای جوانان ایران خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • مجموعه مستند «پا به ماه» از شبکه ۲
  • خبر‌های رسانه - ۱۵ اردیبهشت
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • عجیب‌ترین حیوانات آمریکای جنوبی + فیلم