Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@22:37:16 GMT

کشت ۶ میلیون هکتار گندم در سال زراعی جاری

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۴۷۵۲

کشت ۶ میلیون هکتار گندم در سال زراعی جاری

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: برآورد می‌شود در سال زراعی جدید ( ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ ) نزدیک به ۶ میلیون هکتار گندم در کشور کشت شود که از این میزان دو میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «اسماعیل اسفندیاری پور» افزود: تولید مورد انتظار ما از این سطح کشت با توجه به متغیرهای اقتصادی، سیاسی، فنی و اقلیمی به میزان مورد نیاز کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره بذر مورد نیاز کشاورزان اظهارداشت: برای این سطح کشت، تاکنون ۳۷۲ هزار تن بذر از طبقات مختلف توسط شرکت های خصوصی تهیه و از اوایل شهریورماه توزیع آن در استان های شمال غرب و غرب کشور که دارای اقلیم های سرد هستند، آغاز شده و تا دهه نخست دیماه ادامه می یابد.

مصرف ۴۰ درصد بذور گواهی‌شده

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تمام بذور گندم کشور اصلاح شده هستند،  تصریح کرد: طی ۶سال اخیر، نزدیک به ۴۰ درصد بذور گندمی که در ایران کشت می شود، گواهی شده اند و بقیه بذرها خودمصرفی کشاورزان است.

اسفندیاری پور گفت: میزان مصرف گندم گواهی شده توسط کشاورزان تحت تاثیر اعتبارات یارانه ای است که از سوی سازمان برنامه و بودجه در هر سال تعیین می شود.

وی از کشاورزان خواست به منظور جلوگیری از بیماری های گندم، بذور خود مصرفی خود را قبل از کشت، بوجاری و ضد عفونی کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت گندم افزود: قیمت فعلی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی برای سال زراعی جاری چهار هزار تومان (با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید) و گندم دوروم چهار هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل معادل ۶۰ درصد رشد داشته است، اظهارداشت: قیمت گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته در هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال زراعی گذشت حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که بیش از هشت میلیون تن آن توسط دولت خرید تضمینی شده است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کشت گندم تولید گندم گندم وزارت جهاد کشاورزی میلیون هکتار گندم سال زراعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۴۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجم آب سدهای بزرگ و مهم کشور در اثر بارش‌های اخیر با یک درصد رشد از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶اردیبهشت‌ماه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته همراه شد.

فروردین‌ماه امسال بارش‌های خوبی در برخی مناطق کشور رخ داد که برخی مواقع موجب بروز سیل شد. تداوم این بارش‌ها در اردیبهشت‌ماه نیز سبب بهبود اندک حجم آب موجود در سدهای مهم و بزرگ کشور شد.

بر اساس آمار تازه منتشر شده دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، موجودی آب سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته یک درصد افزایش یافت.

بر این اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب آب در سدها موجود است. سال گذشته و در همین بازه زمانی ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب آب در سدها موجود بوده است.

این سدها در ایران ۱۰۰ درصد پر شده‌اند

کاهش ۵ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

مجموع آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ اردیبهشت در حالی به رقم ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب رسیده که این میزان در سال آبی گذشته ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده که ۵ درصد کاهش دارد.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در مجموع ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

این خروجی آب از سدها علاوه بر تأمین آب موردنیاز کشور بوده برای مدیریت بهتر سیلاب‌ها انجام شده است.

میزان پرشدگی سدها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) که تا ۸ اردیبهشت‌ماه ۶۴ درصد بود با رشد یک‌درصدی به ۶۵ درصد رسید.

کد خبر 849453 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم سد سازی آب و هوا - ایران باران سد

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • کم بارشی کماکان گریبانگیر ۱۱ استان
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • بیش‌از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع شد
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی البرز
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • کاهش ۹۳.۵ میلیمتری بارش‌ها در تهران