Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-09@16:13:55 GMT

منطقه در انتظار جنگی بزرگ

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۷۹۹۲

منطقه در انتظار جنگی بزرگ

آفتاب‌‌نیوز :

یان برمر، رییس گروه اوراسیا و تحلیلگر برجسته سیاسی در مقاله‌ای در پایگاه خبری تحلیلی «تایم» می‌نویسد: اختلاف بر سر اراضی قره‌باغ از جایی شروع شد که یک قدرت خارجی تصمیم گرفت نقشه منطقه را آن طور که دلش می‌خواهد، تقسیم‌بندی کند. این کار باعث شد تاریخ تغییر کند و آتش مناقشه‌ای دیرینه شعله‌ور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دهه ۱۹۲۰ میلادی، دو ایالت ارمنستان و آذربایجان تحت حاکمیت مسکو درآمدند و به بخشی از اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شدند. منطقه نگورنو قره‌باغ که ناحیه‌ای کوهستانی به اندازه ایالت دلاور امریکاست، عمدتا ارمنی‌نشین بود اما نقشه‌کشان شوروی آن را به جمهوری کمونیستی آذربایجان دادند. تا چند دهه شکایت ارامنه در خصوص وضعیت این منطقه نادیده گرفته شد در نهایت در واپسین روزهای حکومت شوروی، جنگی میان دو طرف درگرفت. ده‌ها هزار تن کشته شده و بیش از یک میلیون نفر مجبور شدند خانه‌های‌شان را ترک کنند.

آتش‌بسی که در سال ۱۹۹۴ با میانجی‌گری روسیه برقرار شد، منطقه نگورنو قره‌باغ را به جمهوری آذربایجان داد اما ارامنه ساکن منطقه با حمایت دولت ایروان اکثر آذربایجانی‌ها را از قره‌باغ بیرون کرده و به عنوان یک جمهوری اعلام استقلال کردند. از آن زمان به بعد درگیری‌ها با شدت کمتر ادامه یافت. در سال ۲۰۱۶ خشونت به اوج خود رسید و در جریان درگیری‌ها دست‌کم ۲۰۰ تن کشته شدند. هیچ توافق صلحی وجود ندارد و هیچ چیز حل نشده است.

در سال‌های اخیر دولت‌های ارمنستان و آذربایجان سیگنال‌های مثبتی ارسال کرده‌اند. رییس‌جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان در سال ۲۰۱۸ نخستین خط ارتباطی اضطراری میان ارتش‌های دو کشور را راه‌اندازی کردند و مذاکرات بین دو طرف با میانجی‌گری روسیه، فرانسه و امریکا در سال ۲۰۱۹ منجر به بیانیه مشترکی شد که انتظار می‌رفت، زمینه را برای یک توافق دوجانبه فراهم کند. اما فرصت از دست رفت و اوج گرفتن درگیری‌ها در تابستان امسال باعث شد مردم هر دو کشور خواستار مجازات طرف دیگر با استفاده از نیروی نظامی شوند. احتمالا هیچگاه نمی‌فهمیم چه کسی تیر اول را شلیک کرد و این درگیری‌های اخیر را رقم زد اما تا کنون ده‌ها سرباز و چندین غیرنظامی کشته شده‌اند. ارمنستان و آذربایجان در کشورهای خود حکومت نظامی اعلام کرده‌اند. بازیگران خارجی تلاش می‌کنند آتش جنگ را خاموش کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش‌بس شده است.

از نظر شرکای خارجی درگیر در جنگ قره‌باغ، وضعیت منطقه بسیار پیچیده است. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه از هر فرصتی برای افزایش محبوبیت خود و انحراف افکار عمومی از وضعیت نامساعد اقتصادی کشورش استفاده می‌کند. به همین دلیل است که از زمان آغاز دور جدید درگیری‌ها به ‌شدت از مسلمانان ترک‌زبان آذربایجان حمایت کرده است. در حالی که دیگر کشورها خواستار مذاکره میان دو طرف شده‌اند، اردوغان اصرار دارد که «آذربایجان باید کنترل امور را در دستان خود بگیرد» تا به «اشغال» منطقه مورد مناقشه از سوی ارمنستان پایان دهد. روسیه در دوران ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین همواره روابط خوبی با باکو داشته است و به هر دو کشور سلاح فروخته اما مسکو در ارمنستان پایگاه نظامی دارد و بر اساس پیمانی که با ایروان بسته است در صورت بروز جنگ باید از ارمنی‌ها دفاع کند. این بدان معناست که درست مثل جنگ داخلی سوریه و لیبی در اینجا نیز روسیه و ترکیه که عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است، منافع‌شان در تضاد با یکدیگر است.

ایران که با هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک دارد، پیشنهاد میانجی‌گری داده است. مهاجرین ارمنی‌تبار ساکن فرانسه و امریکا از سران این دو کشور خواسته‌اند باکو و ایروان را پای میز مذاکره بیاورند. چیزی که باعث می‌شود توقف فوری درگیری‌ها بیش از پیش ضرورت پیدا کند این نکته است که منطقه قره‌باغ محل عبور لوله‌های انتقال نفت و گاز از دریای خزر به بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود.

اگر درگیری‌های جاری منجر به یک جنگ تمام‌عیار شود، خسارات آن ممکن است بسیار بیشتر از دهه ۱۹۹۰ باشد. جنگ جدید با استفاده از تسلیحات سنگین قرن بیست ویکم که از سوی ترکیه و روسیه تامین می‌شوند بسیار مخرب‌تر خواهد بود. اردوغان وعده مشارکت بیشتر کشورش در جنگ را داده است. بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی در میان آتش دو طرف گیر افتاده‌اند. اروپا و امریکا بار دیگر خواستار توقف جنگ می‌شوند اما هر دو کشور در داخل با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو هستند و مشغله‌های خودشان را دارند. اکنون می‌توان به حرف ویلیام فاکنر رسید که می‌گفت «گذشته هیچ‌ وقت نمی‌میرد. حتی نمی‌توان گفت گذشته‌ها گذشته» به ویژه وقتی صاحبان قدرت دلیلی برای زنده نگه داشتن آن داشته باشند.

اگر درگیری‌های جاری منجر به یک جنگ تمام‌عیار شود، خسارات آن ممکن است بسیار بیشتر از دهه ۱۹۹۰ باشد. جنگ جدید با استفاده از تسلیحات سنگین قرن بیست‌ویکم که از سوی ترکیه و روسیه تامین می‌شوند بسیار مخرب‌تر خواهد بود.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: جنگ قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان دو کشور درگیری ها قره باغ دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۷۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد زائران اربعین از مرز تمرچین یک ظرفیت بزرگ فرهنگی است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر چهارشنبه در جلسه ستاد اربعین استان با قدردانی از تلاش‌های اعضای این ستاد در دو سال گذشته، افزود: اعضای این ستاد بدون توجه به مسائل اداری، به عشق حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و خدمت به زائرین اربعین حسینی تمام تلاش خود را انجام داده و همه پای کار بودند تا شرایط لازم را برای تردد بدون مشکل زائران فراهم کنند.

وی همچنین با بیان اینکه آذربایجان غربی در تردد زائرین اربعین حسینی از مرز تمرچین، یکی از استان‌های نوپاست، خاطرنشان کرد: با وجود نوپا بودن استان در تردد زائرین اربعین، توانستیم با کیفیت‌ترین خدمات را به زائرین اربعین حسینی در کشور ارائه دهیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به تردد زائرین خارجی اربعین حسینی به ویژه برخی از زائران کشورهای منطقه قفقاز از مرز تمرچین نیز اشاره کرد و افزود: مرز تمرچین به عنوان یکی از مرزهای بین‌المللی در راستای تردد زائرین اربعین حسینی در حال شناخته شدن در منطقه است.

معتمدیان همچنین با قدردانی از مردم اهل سنت استان و به ویژه مردم شهرستان پیرانشهر در استقبال و میزبانی از زائران اربعین حسینی، اضافه کرد: یکی از بزرگترین برکات اربعین، حضور خودجوش اهل سنت در خدمت به زائران اربعین حسینی بود که با وجود تلاش‌های دشمن برای تفرقه افکنی، استقبال کم نظیر مردم منطقه از زائران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، این توطئه‌ها را خنثی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان تردد زائران اربعین حسینی از مرز تمرچین به سمت عتبات عالیات شاهد هیچ‌گونه مشکل امنیتی نبودیم، افزود: به برکت خون شهدا و مجاهدت‌های نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، مرز تمرچین به عنوان یکی از مرزهای امن کشور مطرح است و این مسئله موجب شده که زائران و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با آرامش کامل و بدون هیچ دغدغه‌ای، این مسیر را برای تشرف به کربلای معلی انتخاب کنند.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امسال، سومین سال حضور زائران اربعین حسینی برای تردد از مسیر مرز تمرچین است، اظهار کرد: امسال نیز تمامی تدابیر لازم و حداکثری برای خدمت به زائران اربعین حسینی در حوزه‌های مختلف در استان اندیشیده شده است.

معتمدیان همچنین با تاکید بر فعال شدن تمامی کمیته‌های ستاد اربعین حسینی در استان، افزود: نقشه راه در خدمت به زائران اربعین حسینی و همچنین توسعه زیرساخت‌ها آماده شده و مسئولین کمیته‌ها در راستای جذب منابع ملی برای اجرای برنامه‌های عنوان شده، تلاش جدی داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته برخی از مشکلات در حوزه ناوگان حمل و نقل را شاهد بودیم، تصریح کرد: امسال برنامه‌ریزی‌های لازم جهت استفاده از ظرفیت ناوگان حمل و نقل ترکیه و اقلیم کردستان عراق در کنار پتانسیل خطوط ریلی و حمل و نقل استان در راستای تردد امن و بدون مشکل زائران اربعین حسینی انجام می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی بر تکمیل پایگاه‌های امداد و نجات و اورژانس، بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه و پوشش کامل اینترنت از مسیر ورود زائران اربعین حسینی به استان تا مرز تمرچین تاکید کرد.

کد خبر 6100815

دیگر خبرها

  • دیدار پوتین و پاشینیان در مسکو
  • مذاکره پوتین و پاشینیان درباره روابط اقتصادی و امنیت منطقه
  • تردد زائران اربعین از مرز تمرچین یک ظرفیت بزرگ فرهنگی است
  • واکنش روسیه به مذاکرات مستقیم جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان
  • استاندار: طرح تامین آب اضطراری سیستان و بلوچستان یک طرح الگو برای کشور
  • جمهوری آذربایجان و ارمنستان در یک قدمی امضای معاهده صلح
  • استقلال و پرسپولیس در انتظار الهلال و السد و رونالدو!
  • دردسر بزرگ رضایی پس از درگیری با حامدی‌فر!
  • نخست وزیر ارمنستان: تعلیق مذاکرات مرزی با آذربایجان، منجر به جنگ می‌شود
  • آرایش جنگی تانک‌های اسرائیل در ۲۰۰ متری گذرگاه رفح