Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، از این رو پیشنهاد الحاق صدرا به شیراز توسط اعضای شورای شهر صدرا عصر دیروز به‌عنوان یکی از چالش برانگیز مباحث جلسه علنی شورا در دستور کار قرار گرفت که سخنگوی شهر شیراز درباره آن گفت:هرچند شهر صدرا در قالب طرح توسعه شهرهای جدید ایجاد شد اما به نظر می‌رسد مطالعات جامعی در حوزه تأمین زیرساخت‌های شهری برای اسکان چند صد هزار نفر در این منطقه در دهه ۷۰ صورت نگرفته و یا اگر مطالعاتی هم انجام شده، این مطالعه فاقد قابلیت‌های آینده‌پژوهی بوده و یا در عملیات عمرانی به آن بی‌توجهی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید نظری در ادامه اظهار داشت: در عین حال شهر صدرا با وجود قریب به ۱۳۰ هزار نفر شهروند با مشکلات و چالش‌های متعددی روبرو است و آسیب‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی این شهر را هدف گرفته است که البته کلان شهر شیراز نمی‌تواند از این آسیب‌ها در امان باشد. 

پیشنهاد الحاق صدرا به شیراز قابل تامل است

بنابراین به‌رغم آنکه پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر صدرا مبنی بر الحاق صدرا به شیراز در نگاه اول شتابزده و متاثر از حوادث اخیر در حوزه مدیریت شهری این شهر به نظر می‌رسد اما این پیشنهاد قابل تامل و مطالعه‌ است.

وی افزود: در نظام برنامه‌ریزی شهری، توسعه و گسترش شهری به شکل‌های مختلفی رخ می‌دهد؛ افزایش محدوده‌های شهری از طریق الحاق یک شهر یا چند روستا نمونه‌ای از این راهکارهاست که با هدف گسترش عدالت در بهره‌مندی از امکانات و خدمات شهری، افزایش مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت شهری، کارآیی و انعطاف پذیری، واقع گرایی، حفظ تعادل و توازن محیط‌های شهری و‌ حفظ ارزش‌های کالبدی صورت می‌پذیرد.

با الحاق صدرا به شیراز می‌توان شیراز بزرگ را تصور کرد

نظری در ادامه با تاکید بر آنکه هرچند با پذیرش الحاق صدرا به شیراز، بروز برخی آسیب‌ها در حوزه مدیریت شهری شیراز دور از ذهن نیست، گفت: اما با این الحاق می‌توان «شیراز بزرگ» را تصویر کرد که باز هم با این اقدام قلب و مغز متفکر تحولات حاکم بر محدوده شیراز بزرگ، شهر شیراز است و روابط متقابل نهادهای اجتماعی و اقتصادی در بستر ساختارهای محیطی اشکال خاصی از روابط و الگوهای فعالیتی، سکونتی و سازمان فضایی را به وجود می‌آورد. 

رئیس کمیسیون نام‌گذاری شورای پنجم در سازمان فضایی شیراز بزرگ شامل (شیراز، دوکوهک، صدرا و ...)، صدرا را مهمترین شهرهای موثر در این ساختار فضایی دانست و تاکید کرد: جود مراکز مهم آموزش عالی، مراکز درمانی و مجتمع‌های گردشگری و باغ شهرها پیرامون شهر صدرا از مهمترین عواملی هستند که سبب ایجاد رابطه و تعامل میان شهر شیراز و شهر صدرا می‌شوند و شیراز بزرگ را رقم خواهند زد.

الحاق صدرا به شیراز از دیدگاه‌های شاخص شهرسازی از جمله دیدگاه نومنطقه‌گرایی قابل بررسی است؛ در دیدگاه نو منطقه‌گرایی که از دهه ۱۹۹۰ در عرصه نظری ظاهر شد، با بررسی مسائل متعددی که مناطق کلان‌شهری با آن دست به گریبان هستند، بار دیگر بر روی ساختار نهادی منفک متمرکز شده است. 

نظری افزود: در این الگو به جای تأکید بر ساختارهای نهادی پر حجم بر «فرایندهای همکاری و مشارکت» تأکید می‌شود و در الگوی حکمروایی کلان شهری، توسعه اقتصادی و نقش منطقه کلان شهری در اقتصاد جهانی (با تشدید مزیت‌های رقابتی آن) مورد توجه قرار می‌گیرد. 

از این جهت دامنه تاثیرگذاری متقابل شیراز و صدرا بر هیچ‌کس پوشیده نیست. خروج روزانه صدها شهروند صدرایی به مقصد شیراز با هدف کسب و کار و یا تأمین نیازهای روزانه و سیر بازگشت عصرانه شهروندان به سمت صدرا حاکی از تنیده شدن منافع جمعیت دو شهر در همدیگر است.

ضعف مدیریت شهری و نطارتی عامل بروز چالش در صدرا

وی یادآور شد: باید اذعان کنم ضعف مدیریت شهری و نبود ساختار اداری، عملیاتی و نظارتی در شهر صدرا باعث بروز چالش‌ها و آسیب‌های گسترده در حوزه‌های مختلف و هدر رفت منابع موجود این منطقه شده است.

فقدان ساختار متمرکز تصمیم‌گیری با وجود سازمان عمران و شهرداری صدرا بر عدم شفافیت در تخصیص منابع و منافع بر این شهر سایه انداخته است و از طرفی به‌دلیل سکونت بسیاری از شهروندان شاغل شیرازی در شهر صدرا، شهرداری شیراز به ناچار مجبور است بخشی از خدمات و منابع خود را تا دروازه‌های صدرا بگستراند که احداث چپ‌گرد و یا توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و اتوبوسی و تحمیل و تحمل ترافیک سنگین در بلوارهای حسابی و میرزای شیرازی نمونه‌ای از این اقدامات است.

وی یادآور شد: همچنین برنامه‌ریزی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست شهر شیراز به دلیل نبود مدیریت یکپارچه ما را با مشکلاتی روبرو کرده که تخلیه برخی از فاضلاب‌های خانگی شهر صدرا در رودخانه خشک نمونه بارزی از آن است.

الحاق صدرا به شراز، راهکاری موثر در کاهش آسیب‌های منطقه‌ای

نظری در ادامه گفت: بنابراین الحاق صدرا به شیراز می‌تواند راهکار موثری در کاهش آسیب‌های منطقه‌ای بوده و نقاط قوتی را نیز به همراه خود داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر، ارتقای کیفیت برنامه‌ریزی شهری و تهیه طرح‌های توسعه شهری محدوده شیراز را اولین نقطه قوت در پی این الحاق دانست و در نکته دوم به کاهش تناقض‌ها در ضوابط و مقررات ساختمانی در صدرا و شمال غرب شیراز اشاره کرد.

نظری بهبود وضعیت خدمات‌رسانی به شهر صدرا و حوزه‌های اطراف را در کنار مدیریت و فرماندهی واحد در مقابل بروز رویدادها و حوادث طبیعی احتمالی را به‌عنوان دیگر نکات عنوان کرد.

بی‌توجهی به نیازهای واقعی مردم صدرا و غرب شیراز ناشی از نگاه ایده آلی به محدوده‌های شهری، عدم ارائه و اجرای طرح و برنامه‌ها برای الحاق دو شهر، عدم صورت گرفتن طرح و برنامه دقیق متناسب با منابع موجود و سرباز کردن دوباره زخم‌های چرکین ناشی از فقدان مدیریت یکپارچه شهری نیز از نقاط ضعفی بود که نظری در پی این الحاق به آنها اشاره کرد.

وی در بخش پایانی، به چالش‌ها و تهدیداتی که می‌تواند این الحاق را تحت الشعاع قرار دهد نیز اشاره کرد و گفت: ممکن است به اهداف کیفی، عدالت اجتماعی و ارزش‌های اجتماعی در پیشنهادات الحاقی توجه کافی نشود، تحول اثرگذار در کیفیت مدیریت شهری و تأمین خدمات و خواست‌های شهروندان در صدرا رخ ندهد، به تامین فضاهای عمومی و خدمات شهری در بافت‌ الحاق شده صدرا بی‌توجهی شود، بروکراسی و فساد ناشی از تعدد قوانین و تشکیلات نهادها و تداخل وظایف آن‌ها استمرار یابد.  

وی افزود: همچنان که تهدیدات و چالش‌های الحاق بر شمرده شد، تهدیدات و چالش‌هایی برای عدم الحاق صدرا به شیراز نیز وجود دارد که از جمله می‌توان به نابودی منابع باقی مانده در سایه ضعف مدیریت و عدم امکان نظارت مستمر و اثرگذار بر مدیریت صدرا اشاره کرد به گونه‌ای که روزی این شهر به شیراز الحاق شود که دیگر منابعی برای مدیریت آن باقی نمانده باشد و یا اینکه شرایط فعلی درحوزه مدیریت شهری صدرا در دیگر دوره‌های آتی تکرار شده  و استمرار یابد و ضمن عقب‌ماندگی صدرا از چرخه توسعه، نارضایتی عمومی نیز همچنان استمرار داشته باشد.

وی تاکید کرد: و یا اینکه شهرداری و حوزه مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز همچنان مجبور باشد به منظور جبران بخشی از ضعف‌های مدیریت شهری صدرا، بخش قابل توجهی از منابع خود را به خصوص در حوزه حمل و نقل و محیط زیست صرف شهر صدرا کند که عملاً با عدالت اجتماعی فاصله داشته و محدودیت‌های قانونی نیز بر آن حاکم است.

بنابراین در چنین شرایطی تشکیل ساختار یکپارچه در منطقه کلان شهری به لحاظ اقتصادی برای فراهم‌سازی خدمات به‌صرفه‌تر است؛ چراکه چنین ساختاری با توسل به برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری یکپارچه، کارآیی را افزایش داده و موجب هماهنگی در توسعه منطقه‌ای می‌شود. 

بررسی چند طرح و لایحه

در ادامه این نشست چند دستور کار نیز مورد بررسی قرار گرفته که از جمله آنها لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز درباره تصویب تصمیم کمیسیون مزایده عمومی فروش مجتمع ورزشی، تفریحی قدوسی غربی بود که با بررسی و رای موافق اعضا به تصویب رسید.

در ادامه نامه فرمانداری شیراز درباره  ایراد وارده به مصوبه نامگذاری روزی  به عنوان روز پاکبان بود که در جلسه گذشته شورا به کمیسیون مربوطه بازگشته بود و در این نشست دوباره بررسی شد  و با کسب آرای لازم به تصویب رسید؛ بر این اساس شهرداری شیراز مکلف شد در روز بیست و یکم اسفندماه هر سال طی مراسمی به نحو شایسته از زحمات پاکبانان تجلیل و تقدیر کند.

در بررسی طرح کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر شیراز درباره بند یک تصمیم کمیسیون با نامگذاری کوچه ۶/۱۷ خیابان ستارخان به نام «شهید رحیم نجف زاده» موافقت شد.

همچنین در بررسی بند دو طرح نامگذاری پارک کوهستانی هفت هکتاری واقع در بلوار نصر انتهای کوچه ۲۸ به نام «ابن مقله خوشنویس» با نامگذاری این پارک به نام «خوشنویسان» موافقت شد.

بر این اساس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز مکلف شد این پارک را با توجه به سوابق تاریخی شیراز در توسعه هنر خوشنویسی و قرآن نویسی متناسب با شاهکارهای این هنر اصیل ایرانی باز طراحی کرده و تندیس، سردیس، المان‌ها و نمادهای با مضمون خوشنویسی و خوشنویسان برجسته شیراز را در آن اجرا و نصب کند. همچنین پلاک‌های حاوی شرح معرفی بزرگان خوشنویسی شیراز نیز ذیل تندیس یا سردیس وی نصب شود.

در بررسی مصوبات دیگر کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر شیراز با نامگذاری خیابان ۳۵ متری واقع در بلوار طلائیه حدفاصل خیابان شهید رضایی و بلوار نارنج به نام «کارشناسان» و تغییر نام خیابان محله قدیمی احمد آباد صغاد به نام «شهدای احمدآباد صغاد» موافقت شد.

همچنین شهرداری مکلف شد تابلو معرفی این محل را در ورودی خیابان شهید ارزاقی نصب کند.

 در ادامه این نشست، تغییر نام‌های دیگری در نقاط مختلف مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد‌.

طرح کمیسیون تلفیق در خصوص اصلاح مصوبه رویکردهای شورای پنجم نیز به‌عنوان دستورکار پایانی صد و پنجاه و سومین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز بود که بررسی شد و به تصویب اعضا رسید.

احتمال تغییر در خط دو مترو شیراز

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شیراز نیز که در این نشست حضور داشت، طی سخنانی گفت: خط دو مترو شیراز که هم اینک به طول ۱۵ کیلومتر و با ۱۳ ایستگاه در دست احداث است و در جلسه‌ای که با اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی این شهر برگزار شد، احتمال اعمال تغییراتی در این خط مطرح شده است.

حسن مرادی، درباره بهره‌برداری از خط دو مترو عنوان کرد: ۲۰۰ متر تا پایان حفاری مکانیزه تونل شماره یک این خط باقی مانده که اوایل آبان ماه ۹۹ با ورود دستگاه تی بی ام به ایستگاه آزادی شاهد پایان حفاری آن خواهیم بود. 

وی، با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌های خط دو مترو، اظهار داشت: همه قطعات مورد نیاز تهیه شده و در حال حاضر ایستگاه قهرمانان ۶۳ درصد، عادل آباد ۶۴ درصد، دولت ۳۴ درصد، رحمت ۲۷ درصد، امیرکبیر ۳۱ درصد و استقلال ۲۶ درصد در بخش تونل سازی پیشرفت داشته است و در بخش روسازی نیز در مجموع حدود ۱۴ درصد پیشرفت حاصل شده است.

خط دو مترو شیراز ۱۳۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

شهردار شیراز نیز در این نشست به اعتبار مورد نیاز خط دو مترو اشاره کرد و گفت: برای بهره‌برداری از فاز نخست خط ٢مترو شیراز تا میدان امام حسین (ع) تا پایان سال ۹۹ به بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

حیدر اسکندرپور، همچنین در ارتباط با اجرای خط دو مترو شیراز و احتمال افتتاح بخشی از این خط تا میدان بسیج (فلکه فرودگاه) گفت: البته اولویت اصلی ما همواره بهره‌برداری از بخش اول فاز نخست تا پایان سال ۹۹ و یا اوایل سال آینده تا میدان امام حسین (ع) است اما با توجه به اینکه ایستگاه میدان امام حسین (ع) دو سطحی است، پیمانکار آن که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است اعلام کرده در این بخش مشکلاتی دارند که شاید نتوانند تا پایان سال جاری این ایستگاه را به اتمام برسانند. 

وی بیان کرد: با توجه به این موضوع، ما دو سناریو برای اجرای این پروژه تعریف کردیم که یکی اجرای این پروژه تا میدان بسیج است که به هیچ عنوان مد‌نظر نبوده؛ چرا که معتقدیم این خط زمانی اثر گذاری خود را خواهد داشت که به ایستگاه میدان امام حسین (ع) برسد. 

اسکندرپور افزود: سناریو دوم رسیدن به میدان امام حسین (ع) از طریق افتتاح سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و میدان امام حسین (ع) است که برای انجام این کار تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است..

انتهای پیام / ن

منبع: فارس

کلیدواژه: شیراز صدرا شهرداری مدیریت شهری سخنگوی شورای شهر شیراز سعید نظری الحاق صدرا به شیراز الحاق صدرا به شیراز حوزه مدیریت شهری خط دو مترو شیراز میدان امام حسین شهرداری شیراز شیراز درباره برنامه ریزی شیراز بزرگ شیراز نیز کلان شهری شهر شیراز تا پایان تا میدان شهر صدرا کلان شهر چالش ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۸۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه

سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و با حضور معاونان و مدیران دستگاه های اجرایی عضو ستاد و نمایندگان بخش خصوصی با دستور کار "بررسی آخرین وضعیت پروژه های اقتصادی با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان و ترکمنستان" در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن تبیین اهمیت توسعه مناسبات با کشورهای مذکور، بر لزوم همکاری کلیه دستگاه های ذیربط و بخش خصوصی جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت توسعه مراودات تجاری - اقتصادی با این کشورها به ویژه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، صادرات محصولات دانش بنیان، انرژی، صنعت، معدن و همچنین تبادل استاد و دانشجو تاکید کرد.

در ادامه آخرین وضعیت طرح ها و پروژه‌های همکاری اقتصادی ایران با این کشورها، موانع و راهکارهای برطرف کردن آنها و تسهیل روند نهایی سازی و اجرای پروژه ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • لغو جلسات علنی شورای شهر مشهد در هفته شوراها
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • آنچه در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای شیراز گذشت
  • در جلسه علنی شورای شهر شیراز چه گذشت؟
  • از افزایش تابلوهای اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا تا طرح تهاتر مطالبات بانک شهر با املاک
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود
  • کارگران نقش ویژه‌ای در اعتلای اقتصاد و تولید کشور دارند
  • تجلیل از معلمان پیشکسوت و فداکار اصفهانی در صحن علنی شورا