Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- یک روانشناس نوشت: حقیقت این است که گریه، یک رها سازی است. اگر گریه نکنید، احساسات شما ممکن است سر ریز شود و شما را از خوشحالی دور نگه دارد.

نگین پیوندی نژاد  درباره گریه کردن و ایجاد آرامش در افراد، اظهار کرد:  انسان از روزی که به دنیا می آید تا هنگام مرگ براثر عوامل مختلف اشک می ریزد، گریه کردن یک نوع بیرون ریزی روانی و هیجانی است که در برابر عوامل آزارنده خارجی (فیزیکی مثل وارد شدن گرد وغبار) یا هیجانی (مثل غم و شادی) اتفاق میفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس با اشاره به اینکه گریه کردن و اشک ریختن دو مفهوم جدا از هم هستند، بیان کرد: گریه‌ شدید عملی است که از حالات و واکنش‌های درونی تاثیر می‌پذیرد، ولی اشک ریختن اتفاقی وابسته به گریه کردن نیست و ممکن است حتی وقتی گریه نمی‌کنیم از چشمان ما اشک جاری شود.

پیوندی نژاد با بیان اینکه قبل از دوران بلوغ معمولا میزان گریه در دختران و پسران برابر است،ادامه داد: بعد از بلوغ با ترشح هورمون پرولاکتین که در تولید اشک تأثیر دارد و همچنین مسائل فرهنگی با این جمله که مرد گریه نمی‌کند باعث افزایش میزان گریه زنان نسبت به مردان شده است. یکی از دلایل گریه کردن در زنان معمولا پس از مشاجره با دیگران و احساس بی کفایتی و بی توجهی است. اما اشک ریختن در مردان بیشتر پس از احساسات مثبت صورت می‌گیرد. محققان معتقدند مجاری اشکی در مردان به دلیل ویژگی زیستی، بزرگ‌تر از مجاری اشکی در زنان است درنتیجه احتمال اینکه قطره اشک از آنجا به سمت پلک برسد کمتر است.

وی تصریح کرد: خیلی از افراد به خصوص خانم ها، از اینکه نمی‌توانند در شرایط حساس مخصوصا در محل کار و یا هنگام مشاجره، اشک‌ها و گریه خودشان را کنترل کنند، شاکی هستند. همین اتفاق موجب می‌شود که اگر قرار باشد برای احقاق حقی، اعتراض کنند نگران اشک‌های کنترل نشده باشند و خیلی اوقات از اعتراض مورد نظر می‌گذرند تا اینکه با سرریز شدن اشک‌ها در محل نابه جا ضعفی از خود نشان ندهند.

این روانشناس با بیان اینکه گریه کردن در درمان بیماری‌ها بسیار موثر است، زیرا در اشک چشم هورمون اندورفین موجود است که خود موجب تسکین می‌شود، گفت: بدن انسان در زمان هیجان یا استرس شدید مواد شیمیایی مضری تولید می‌کند که باعث صدمه به بدن می‌شود، اما چشم با تولید اشک این مواد مضر وسمی را از بدن بیرون میکند واسترس را کاهش می‌دهد. انسان‌ها با سرکوب گریه، استرس را افزایش میدهند و باعث رها نشدن هیجانات منفی شده که منجر به خشم، پرخاشگری وبیماری‌های جسمی و روانی می‌شود.

پیوندی نژاد افزود: گفتنی است که بسیاری از مواد شیمیایی موجود در گریه‌های احساسی حاوی پروتئین، هورمون‌های پرولاکتین، هورمون رشد، آدرنو کورتیکوتروپین، آندروفین و فلز منگنز هستند که سبب کاهش درد هم می‌شوند زمانی که گریه می‌کنیم، مقدار زیادی منگنز از بدن دفع می‌شود که به تسکین حالات روحی نامطلوب کمک می‌کند. در واقع، مقدار بالای منگنز در بدن خستگی شدید، تحریک پذیری، افسردگی، نگرانی و دیگر اختلالات را در پی دارد که تا حد زیادی در ثبات هیجانی فرد تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین هر وقت از چیزی غمگین و دلخور شدید، حتما حس‌تان را به شکلی که احساس می‌کنید از غم رها می‌شوید، بروز دهید. این حس را همان‌جا بیان کنید و آن‌ها را مانند کوله‌باری با خودتان حمل نکنید.

وی بیان کرد: به طور خلاصه باید گفت که گریه کردن تمرین خوبی برای کمک به حفظ عملکرد مطلوب بدن است و رفتاری ضروری در زمان‌های اضطراب، افسردگی یا قرار گرفتن در شرایط خاص محسوب می‌شود. به همین دلیل است که بعد از گریه کردن احساس آرامش ایجاد می‌شود. اشک‌ها همچنین می‌توانند نشان دهنده شادی و هیجان باشند، اما معمولا در شرایط ناراحتی ظاهر می‌شوند. گرچه شاید گریه کردن بزرگترین سمبل غم و اندوه باشد، اما تاثیرات مثبتی بر سلامتی دارد که شاید تا به حال نشنیده باشید.

این روانشناس ادامه داد: حقیقت این است که گریه، یک رها سازی است. اگر گریه نکنید، احساسات شما ممکن است سر ریز شود و شما را از خوشحالی دور نگه دارد. اگر گریه نکنید، بدن شما برایتان گریه می‌کند. اگر شما، خود را مجبور کنید که همه چیز، و تمام کشمکش هارا در خود نگه دارد و اجازه ندهید آن‌ها را به بیرون از خود منتقل کند، به انفجار نزدیک خواهید شد و باید بدانید که ما برای غرق شدن در درون خود و احساساتمان و بروز ندادن آنها، طراحی نشده ایم. با توجه به مطالب گفته شده ذکر این نکته ضروری است که باید نسبت به هیجانات خود، به موقع، به جا و به اندازه، واکنش نشان داد. درغیر این صورت، خشم، غم، رنج و غصه و حتی گاهی شادی در روان جمع شده و به شکل‌های دیگری مانند مشکلات جسمی، روانی و یا واکنش ناگهانی در شرایط نامناسب و به شکل نامناسب بروز می‌کند.

پیوندی نژاد درباره فواید گریه کردن، گفت: گریه کردن آرام بخش است. مخصوصا اشک‌های عاطفی که با تخلیه کردن برخی از هورمون‌ها باعث تسکین ناراحتی‌ها و تنظیم احساسات می‌شود. باعث آرامش و تسکین دردهای دیگران می‌شود. به نوعی حمایت از دیگران محسوب شده و باعث ایجاد دلبستگی‌ها و احساسات عاطفی می‌شود. با ترشح هورمون‌های اندورفین و اکسی توسین باعث کاهش دردهای بدنی و روحی می‌شود. باعث افزایش خلق و خو و احساس بهتر فرد نسبت به خودش و دیگران می‌شود.باعث کاهش استرس و فشار روانی می‌شود. با گریه مواد شیمیایی، سموم و هورمون‌هایی از بدن خارج می‌شوند که باعث ایجاد استرس می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر فواید گریه کردن، خاطرنشان کرد: گریه در نوزادان باعث بهبود خواب آن‌ها می‌شود. در بزرگسالان این مورد هنوز تایید نشده، اما بخاطر کمک گریه به آرامش و تسکین دردها، احتمالا به بهبود خواب آن‌ها نیز کمک می‌کند. اشک باعث افزایش رطوبت شده و در حرکت بهتر چشم و قرنیه کمک می‌کند. اشک‌ها باعث برطرف شدن خشکی چشم شده و باعث جلوگیری تاری دید و آسیب به قرنیه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ساعت24

کلیدواژه: هورمون ها گریه کردن اشک ریختن اشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۸۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدعباسی: برای سختی‌هایی که کشیدم گریه کردم

به گزارش "ورزش‌ سه"، سعید احمدعباسی ستاره تیم ملی فوتسال در جام ملت‌های آسیا بود. او که توانست علاوه بر عنوان آقای گلی، عنوان بهترین بازیکن مسابقات را هم از آن خود کند، در گفتگو با خبرنگاران درباره کسب عنوان قهرمانی آسیا گفت: حس و حال بی‌نظیر و لذتبخشی است. ما توانستیم کاری را انجام بدهیم که دو سال پیش نتوانستیم آن را انجام بدهیم و همان‌جا شاهد بودیم که هیچ اتفاقی نیفتاد. دو سال هیچ مصاحبه‌ای در مورد تیم ملی نداشتیم. ما قدرتمان را افزایش دادیم و پله به پله بهتر شدیم. با اینکه دوره قبل تمام تیم‌ها را با اختلاف پشت سر گذاشتیم و در تمام تورنمنت چهار گل خوردیم، اما وقتی آمدیم همه می‌گفتند فقط قهرمانی مهم است. الان اعضای تیم عوض شدند و جوان‌تر شدیم.
احمدعباسی یادآور شد: بازی‌ اول را سخت بردیم و سخت شروع کردیم، اما در فینال توانستیم قدرتمان را به آسیا نشان بدهیم. تایلند را جلوی 12 هزار تماشاگر با نتیجه 4 بر یک شکست دادیم. تیم آنها را بسته بودیم و هیچ کاری نمی‌توانستند بکنند. این قدرت ایران است و از همه مردم ایران تشکر می‌کنم. واقعاً به ما انرژی دادند و حتی به اینجا هم آمدند، آن هم مردمی که در شرایط سختی هستند. برای آنها آرزوی سلامتی، موفقیت و بهترین‌ها را دارم. 

ویدئو: 331381

احمدعباسی راجع‌به کسب عنوان بهترین گلزن و بهترین بازیکن تورنمنت جام ملت‌های آسیا 2024 هم صحبت کرد: تمام بازیکنان تیم می‌توانستند بهترین بازیکن باشند. همه بازیکنان در کنار هم مکمل هم بودیم و من شاید فقط آنجایی که باید ضربه آخر را می‌زدم، بودم. البته برای خودم به شخصه اهمیت زیادی ندارد. مهمترین اتفاقی که می‌توانست برایم بیفتد قهرمانی بود که صورت گرفت.
وی درباره اینکه از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش پس از کسب این عنوان قهرمانی چه انتظاراتی دارند، گفت: اولین و مهمترین چیز این است که کادر فنی تیم ملی تا پایان همین جام ملت‌ها قرارداد داشتند. باید تکلیف قرارداد کادر فنی را خیلی زود معلوم کنیم، چون که سه ماه دیگر جام جهانی است. برای موفقیت در جام جهانی ما به حمایتی خیلی بیشتر از جام ملت‌های آسیا نیاز داریم، چرا که جام جهانی جایی نیست که حتی با آمادگی 99 درصد بروید. باید با آمادگی 100 درصد برویم و به موفقیت برسیم.
بازیکن تیم ملی فوتسال ایران درباره میزان پاداش‌های دریافتی تیم ملی فوتسال اظهار داشت: پاداش؟ یک مقداری گرفتیم، اجازه بدهید من نگویم چه میزان است و چقدر می‌خواهند پرداخت کنند. قرار است آقای شمسایی راجع به آن صحبت کند.

احمدعباسی در پاسخ به این سؤال که آیا حواله خودرو خارجی یا ایرانی در انتظار بازیکنان ملی‌پوش فوتسال است، تأکید کرد: آن را نمی‌دانم و آقای شمسایی باید صحبت کند. طبق سنوات گذشته به ما گفتند که در آینده کاری انجام می‌دهیم، حالا ببینیم این آینده می‌آید یا نه!
احمدعباسی درباره گریه کردن پس از کسب عنوان بهترین بازیکن مسابقات هم مورد سوال قرار گرفت و درباره آن گفت: من به خاطر اعضای خانواده‌ام، پدرم، مادرم، همسرم، خواهرم و همه آنهایی که دیدند من در 10 یا 12 سال اخیر از کجا به کجا رسیدم، فقط برای آنها خوشحال بودم. جایزه فردی فقط به خاطر خانواده‌ام مرا خوشحال کرد، چرا که آنها از این بابت خوشحال هستند، وگرنه من اصلاً دنبالش نبودم. ما فقط دنبال جام قهرمانی بودیم.
بازیکن تیم ملی فوتسال درباره برنامه آتی خود پیش از جام جهانی فوتسال هم به خبرنگاران گفت: فردا صبح به اسپانیا برمی‌گردم تا در بازی‌های باقیمانده تیمم کنارشان باشم.

دیگر خبرها

  • جهش تولید با فعالیت کارگران معنا و مفهوم می‌یابد
  • اعتراف سارقان موتورسوار در اتوبان امام علی(ع) | گریه های موبایل قاپ جوان | اصلا چاقو نداریم ... + ویدئو
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • معنای ضرب‌المثل با گرگ دمبه می‌خوره با چوپون گریه می‌کنه چیست؟ + فیلم
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • احمدعباسی: برای سختی‌هایی که کشیدم گریه کردم
  • چگونه بعد از فوت یک نفر از دارایی‌های کامل او باخبر شویم؟
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • چگونه بعد از فوت متوفی، از دارایی کامل او باخبر شویم؟! + فیلم