کرونا نباید جشنوارههای سینمایی را تعطیل کند
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۹۰۲۳
به گزارش افکارنیوز،
محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره شرایط برگزاری رویدادهای سینمایی در سال جاری تأکید کرد: نمیتوان به بهانه کرونا، جشنوارههای سالانه و دوسالانه فیلم را که سابقه زیادی دارند، برگزار نکرد چرا که شیوع کرونا زمان مشخصی ندارد و معلوم نیست جوامع انسانی تا چه زمانی با آن درگیر هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر کیفیت برگزاری جشنوارهها، تأکید کرد: نمیتوان و نباید از جشنوارهها در این شرایط انتظارات زیادی داشت چرا که برای اولین بار است که چنین شرایطی را تجربه میکنند اما همین میزان که اراده برگزاری جشنواره و زنده نگهداشتن آن وجود دارد، جای تقدیر دارد. در چنین شرایطی البته سینماگران حق انتخاب دارند اما باید دانست برگزاری جشنوارههایی مانند فیلم «مقاومت» و در آیندهای نزدیک « سینماحقیقت »، نیازمند تعامل سینماگران با جشنوارهها است.
قاچاق تأثیری بر اقتصاد سینمای مستند ندارد
حمیدیمقدم امکان کپی آثار را یکی از مشکلات و معضلات برگزاری آنلاین جشنوارهها دانست و توضیح داد: این موضوع به معنای واقعی قابلکنترل نیست و تنها راه پیشگیری از آن، فرهنگسازی است، البته باید دانست چرخه اقتصادی سینمای مستند محدود است و از این حیث با سینمای داستانی متفاوت است. به عبارت دیگر کپی، آسیبهای جدی به این حوزه وارد نمیکند. در واقع، کپی تأثیر زیادی در اقتصاد فیلم مستند ندارد و حتی سبب رونق آن نیز میشود و به همین دلیل در دوران کرونا برگزاری جشنوارهها به صورت آنلاین بیشتر نیز شده است گرچه باید تمام تلاشها برای جلوگیری از این امر نکوهیده انجام شود.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به نقش مهم جشنواره در ایجاد فضای انگیزشی میان سینماگران، تصریح کرد: سینما با تکیه بر جشنواره رونق میگیرد خاصه سینمای مستند که به خودیخود پرکارترین حوزه سینمایی است. اساساً همه بازخوردها از جشنوارهها آغاز میشوند و جشنوارهها محلی برای کشف و معرفی استعدادهای جوان هستند که خوشبختانه جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» در این زمینه نیز پیشرو است و علاوه بر کشف استعدادها، زمینه را برای پخش آثار مخصوصاً در تلویزیون فراهم میکند.
دبیر چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با اشاره به لزوم وجود ارتباط سازنده میان سینماگران در تمامی قالبهای سینمایی بیان کرد: خوشبختانه همکاری و تعامل خوبی میان جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» و جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» وجود دارد که امیدواریم این همکاری به رشد و تعالی سینمای کشورمان منجر شود.
«مقاومت» سبب رشد سینمای مستند میشود
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره برگزاری جشنواره فیلم «مقاومت» هم گفت: جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» از مهمترین جشنوارههای کشور است چرا که «مقاومت» از موضوعات مهم و ملی ما است و سینمای دفاعمقدس به مسائلی میپردازد که از مفاهیم اولویتدار جغرافیای کشور است.
وی ادامه داد: سینمای مستند در سالهای بعد از جنگ تحمیلی به تدریج پیشرفت کرد و باتجربهتر شد و توانست مفاهیم مهمی را منتقل کند.
حمیدی مقدم تصریح کرد: اهمیتی که در جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» به موضوع مستند داده میشود، سبب رشد این گونه از سینما خواهد شد که از این حیث میتوان یکی از کارکردهای این جشنواره را کمک به رشد سینمای مستند دانست، خاصه اینکه آثار برگزیده از طریق تلویزیون به عنوان مهمترین رسانه مستند نیز پخش میشود که این مهم نیز به دلیل اثرگذاری بالای جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» است.
وی در ادامه با ضروری دانستن برگزاری جشنوارههای فیلم در زمان شیوع کرونا، تصریح کرد: برگزاری شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» به صورت آنلاین نشان داد سینما میتواند با هر وضعیتی به زندگی خود ادامه میدهد و همچنان در همه حوزهها از جمله مستند، کوتاه و داستانی پویایی خود را حفظ کند.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: سینمای مستند کرونا سینماحقیقت جشنواره بین المللی فیلم سینما جشنواره فیلم سینمای مستند کرونا جشنواره فیلم مقاومت جشنواره بین المللی فیلم برگزاری جشنواره سینمای مستند جشنواره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۹۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
چهل و ششمین جشنواره بینالملی فیلم مسکو به کار خود پایان داد و فیلم «آه سرد» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شد و جایزه بهترین مستند هم به «رُخ» رسید.
به گزارش ایسنا، چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت) در روسیه برگزار شد و در شب اختتامیه فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق جایزه سنت جورج نقرهای بهترین کارگردانی بخش مسابقه اصلی، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و تقدیرنامه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) شد و همچنین جایزه بهترین مستند این رویداد سینمایی هم به «رُخ» ساخته سام کلانتری رسید.
در جشنواره مسکو امسال هم جایزه سنت جورج طلایی بهترین فیلم این رویداد سینمایی نیز به فیلم مکزیکی «شرم» ساخته «میوئل سالگادو» رسید.
«آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی، «رُخ» ساخته سام کلانتری در بخش مسابقه آثار مستند، «سرد روشن» ساخته علی دارایی و «تاکسیدرمیست» ساخته سوسن سلامت و بهزاد علوی در بخش مسابفه فیلم های کوتاه و انیمیشن کوتاه «پیچ تاریخی» به کارگردانی میلاد محمدی و سریال «پوست شیر» برادران محمودی دیگر آثار ایرانی جشنواره مسکو امسال بودند.
چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو در بخش ویژهای نیز به مرور آثار داریوش مهرجویی کارگردان فقید ایرانی پرداخت و فیلمهای «هامون»، «گاو»، «درخت گلابی»، «لیلا»، «پری» و «اشباح» از جمله آثار این کارگردان فقید ایرانی به نمایش گذاشته شد.
جشنواره مسکو امسال طی هشت روز برگزاری میزبان نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور بود. این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از ونیز تبدیل میکند. جشنواره مسکو در ابتدا به صورت دوسالانه برگزار میشد اما از سال ۱۹۹۵ رویدادی سالانه شد، اگرچه در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد.
انتهای پیام