Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

نامه نیوز: فعالیت انتخاباتی اصولگرایان وارد فاز جدیدی شده است. خبرهایی از این جناح سیاسی بیرون می آید که بعضا متناقض است. درباره صحت و سقم مسائل مطرح شده با مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفتگو کردیم.

مشروح گفتگو نامه نیوز با مهدی چمران را در ادامه بخوانید.

آموزش رایگان و تصویری خرید قانونی بیت‌کوین در ۱۰ دقیقه! آشنایی با اصول ساده و کاربردی هدف‌گذاری خدمات شگفت انگیز خودرویی در سامانه جامع دورهاتو خواص برنج کته     آموزش رایگان و تصویری خرید قانونی بیت‌کوین در ۱۰ دقیقه! آشنایی با اصول ساده و کاربردی هدف‌گذاری خدمات شگفت انگیز خودرویی در سامانه جامع دورهاتو خواص برنج کته

خبرهایی مطرح شده که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب آقای رئیسی را  به عنوان گزینه نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 انتخاب کرده است، چقدر این خبر صحت دارد؟

شورای ائتلاف با اتکا به رأی مجامع شهرها تصمیم می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در انتخابات مجلس هم همین طور بود مجامع افراد را انتخاب کردند و از بین آنها گزینش صورت گرفت. در سال 96 نیز 24 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، مجمع عمومی اول برگزار شد 10 نفر انتخاب شدند. مجمع عمومی دوم تعداد افراد به 5 نفر رسید. آن 5 نفر ثبت نام کردند و نهایتا 2 نفر به تأیید شورای نگهبان رسیدند. بنابراین شورای ائتلاف نمی آید از ابتدا کسی را انتخاب کند. هم اکنون با تمام توان برنامه ریزی ها دنبال می شود ولی تصمیم گیری با رأی مجمع مرکزی خواهد بود که اعضایش منتخبان شوراهای استانی هستند.

تاریخی برای برگزاری مجمع مرکزی درنظر گرفتید؟

زمان بندی داریم ولی تاریخ دقیق در خاطرم نیست. مجامع شهری را هرچه زودتر نهایتا تا یک ماه دیگر تشکیل خواهیم داد اما آنها فعلا کارهای تشکیلاتی را انجام می دهند، نه انتخاب مصادیق را. در مجموع به نظر می رسد زمان برگزاری مجمع مرکزی بعد از عید نوروز سال 1400 خواهد بود که با توجه به شرایط رأی گیری به صورت آنلاین انجام می شود.

در خبرها آمده که لیستی را شورای ائتلاف تهیه کرده که نفر اول، دوم و سوم به ترتیب آقایان رئیسی، جلیلی و قالیباف هستند.

هیچ لیستی تهیه نکرده است.

این روزها صحبت از تصمیم 5 چهره نظامی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری است. نظر شما چیست؟

نظامی ها افراد وطن پرستی هستند، به کشورشان علاقه دارند و خیلی از آنها توان شان بالاست، پس می توانند وارد شوند اما بقیه اش بستگی به اقبال مردمی دارد.

آیا نامزدی چهره های نظامی در انتخابات ریاست جمهوری به نفع اصولگرایان است یا اثر منفی روی سبد رأی این جناح می گذارد؟

بستگی به افراد دارد. ما چون براساس نظر مردم انتخاب می کنیم، تصمیم گیر مردم خواهند بود.

برخی از جناح رقیب می گویند «اصولگرایان علاقه دارند همچون انتخابات مجلس یک انتخابات مطمئن ولو کم مشارکت در سال 1400 تجربه کنند» آیا این طور است؟

قطعا و یقینا ما دوست داریم مشارکت حداکثری باشد چون مهم است. برای رسیدن به این هدف هر چقدر بتوانیم تلاش می کنیم.

اگر ملاک سبد رأی اصولگرایان را رأی 16 میلیونی آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 قرار دهیم، در سال 1400 چقدر این سبد سنگین تر خواهد بود؟

بستگی به شرایط دارد. این گرانی ها و به هم ریختگی ها تأثیر منفی می گذارد. اگر وضعیت به همین شکل جلو برود، اثر ریزش رأی و مشارکت خواهد داشت.

یعنی این ریزش در سبد رأی اصولگرایان هم رخ می دهد؟

قطعا تأثیر می گذارد.

هفته گذشته یکی از اعضای جبهه پایداری گفته بود که ما مکانیزم مستقلی را برای انتخابات ریاست جمهوری دنبال می کنیم، پایداری چه نسبتی را با شورای ائتلاف تعریف خواهد کرد؟

هنوز نمی دانم. از جبهه پایداری هم دعوت خواهد شد که در ائتلاف شرکت کنند. بپذیرند یا نپذیرند دست خودشان خواهد بود.

یک خبر دیگری هم مطرح بود که شورای ائتلاف به آقای قالیباف توصیه کرده در مجلس بماند و نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشود؟

هیچ توصیه ای به هیچ کس نداشتیم. شورای ائتلاف به هیچ کسی توصیه نمی کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: شورای ائتلاف مهدی چمران اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مشخص شود.

در دور اول انتخابات مجلس در تهران چهره‌هایی که در لیست‌های شورای ائتلاف، شورای وحدت و ائتلاف امنا بودند توانستند به مجلس راه پیدا کنند از این رو رقابت بر سر جلوس بر کرسی ریاست مجلس از همان فردای اعلام نتایج انتخابات آغاز شده است.

حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران گمانه‌زنی‌هایی را برای اینکه وی در مجلس دوازدهم کرسی ریاست را به رقبایش واگذار می‌کند شکل گرفته است، اما با وحدتی که بین شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی و جبهه پایداری شکل گرفته احتمال زیاد رقابتی بین این دو جریان وجود نداشته باشد، اما ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدی‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس است.

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حجت‌الاسلام حمید رسایی، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و حمیدرضا حاجی‌بابایی ازجمله افرادی هستند که نام آنها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده شده البته با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند.

البته با توجه به اینکه حدود ۱۵۰ منتخب مجلس دوازدهم (تا قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس) از لیست شورای ائتلاف هستد به نظر می‌رسد گزینه اصلی برای ریاست مجلس همان رئیس مجلس یازدهم یعنی محمدباقر قالیباف باشد.

با توجه به اینکه ائتلاف امنا برای ریاست مجلس رقابت نزدیکی با شورای ائتلاف دارد این احتمال وجود دارد ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس یکدست نشود و از جریان‌های مختلف در آن حضور داشته باشند.

تصمیمات باید در درون مجلس گرفته شود

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: الان زود است و نباید برای ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس آینده عجله کرد.

وی اظهار کرد: هر قوه‌ای یکسری مزایا و معایبی دارد و برای اینکه معایبمان را کم کنیم باید ساختار تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مسئولیت‌ها با همراهی نمایندگان مجلس صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تضارب آرا اشکال ندارد و نظرات و جریان‌های مختلف باعث رشد، چالش و پخته‌تر شدن غنای بحث‌ها می‌شود، اما اینکه به تفرقه و چنددستگی برسد نه به نفع نظام و نه به نفع کشور است.

یوسفی ادامه داد: اینکه انتقاد به تخریب و دودستگی برسد و هم در مجلس فعلی و هم در مجلس آینده تصمیم‌هایی که باید بین نمایندگان گرفته شود، از بیرون گرفته شود قطع‌به‌یقین باعث ضرر قوه مقننه می‌شود و اقتدار مجلس کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم گفت: درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس بعد نمی‌توان پیشداوری کرد، اما نظرم این است که باید کار مجلس به نمایندگان سپرده شود. 

با توجه به اینکه مجلس جایی است که همه دیدگاه‌ها و تفکرات باید در آن باشند جریان‌های سیاسی نباید از تضارب آرا برای اداره مجلس خود را محروم کنند.

دعوا بر سر صندلی را دوست ندارم

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معتقدم مجلس جایی است که همه باید باشند و در آن حرف بزنند.

وی اظهار کرد: می‌توان در یک جامعه متکثر با دیدگا‌ه‌ها و سلیقه‌های مختلف بدون دعوا، جنگ، هتاکی، پرده‌دری با سلم و صفا و وحدت زندگی کرد و اهداف را پیش برد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: اینکه هرکسی بتواند حرف خود را بزند به رشد و پیشرفت کشور کمک می‌کند لذا امیدوارم مجلس بعدی مجلسی باشد که هر دیدگاهی امکان بیان نظرش را داشته باشد و جمع‌بندی آن بشود تلخ نکردن ذائقه مردم و نشان دادن اینکه همه تلاش ما برای رفع مشکلات کشور است و دعواهایمان هم این باشد که چگونه می‌توان مشکلات کشور را حل کرد نه اینکه من کدام سمت بنشینم، چون من دعوا بر سر صندلی را خیلی دوست ندارم. 

برای تشکیل مجلس دوازدهم باید تا هفت خرداد صبر کرد تا هیئت‌رئیسه سنی مجلس انتخابات هیئت‌رئیسه را برگزار کند البته به‌غیر از رقابت بر سر ریاست مجلس آینده، رقابت برای حضور در ترکیب هیئت‌رئیسه بین نمایندگان هم داغ خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟
  • لیست نهایی «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران+ اسامی
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • لیست نهایی جبهه انقلاب برای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران منتشر شد
  • سه نامزد دیگر به لیست شورای ائتلاف اضافه می‌شود
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟
  • اضافه شدن ۳ نامزد به لیست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس در ۲۴ ساعت آینده