Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب تحلیل زیبایی شناسی موسیقی دستگاهی ایران با تالیف محمدرضا عزیزی و پویا سرایی منتشر شد. این کتاب یک اثر پژوهشی در شاخه فلسفه و زیبایی شناسی موسیقی است که از سوی انتشارات «نسل روشن » در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

محمدرضا عزیزی در این رابطه نوشته است: « موسیقی سنتی ایران، همچون سایر هنرهای اصیل و دارای قدمت این مرز و بوم، همواره به جهت ارتباط نزدیکی که با مباحث عرفانی و فلسفی داشته، پا به پای تاریخ این سرزمین در حرکت بوده و نسل به نسل بر ارزش و اصالت آن افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از تالیف این کتاب این بوده است که در ابتدا به استخراج مهم‌ترین مفاهیم زیبایی شناختیِ برآمده از دل حکمت و فلسفه ایرانی-اسلامی در موسیقی سنتی ایران با تاکید بر اندیشه‌های شیخ شهاب الدین سهروردی پرداخته شود، چراکه مبحث کشف و شهود و ارتباط هنرمندان با عالم خیال در حکمت اشراق، را می‌توان دارای نقشی محوری در زیبایی‌شناسی موسیقی ایران دانست.

در ادامه نیز، با تکیه بر این مفاهیم، تلاش شده تا به همراه تحلیل چند اثر موسیقی معاصر، شناخت تحلیلی هنرمندان و علاقه مندان به مباحث فلسفه هنر مرتبط با موسیقی دستگاهی ایران نیز ارتقا یابد. بی شک ادامه تحقیقات نظری در این زمینه نیز می تواند به رشد و تکامل هرچه بیشتر این مسیر کمک شایانی بنماید.»

پویا سرایی دیگر مولف این کتاب نیز در باره این اثر پژوهشی توضیح داده است: «اساسا شناخت هنرهای مشرق زمین به خصوص هنرهای سنتی در این سرزمین ، بدون شناخت از حکمت و فلسفه ی آن ناممکن است .

 بحث زیبایی شناسی در موسیقی سالهاست در غرب بروز و ظهور دارد ؛ چه در ارزیابی و نقد علمی موسیقی و حتی در تفسیر مخاطبان و آموزش هنرجویان موسیقی کاربرد دارد . به این جهت ،بسیار خرسندم که در یکی از نخستین گامهای آکادمیک برای تدوین مباحث زیبایی شناختی موسیقی ایرانی مشارکت داشته ام.»

در پشت جلد این کتاب،گزیده ای از این اثر پژوهشی را به این شرح میخوانید:

«به طور کلی شناخت تحلیلی پارامترهای زیبایی شناختی می تواند در درک آثار هنری تاثیرگذار باشد که این امر مستلزم تحلیل آثار بر اساس یک نظریه جامع فلسفی است. از آنجا که در باب تحلیل و طبقه بندی مفاهیم کلی زیبایی شناسی در موسیقی دستگاهی ایران، پژوهش جدی و جامعی تا به امروز به انجام نرسیده است؛ کتاب حاضر را می توان آغازگر تحقیقات مدون و نظریه محور در این حوزه دانست که حاصل دغدغه مندی و پژوهش‌های متعدد مولفان این کتاب براساس اندیشه‌های اصیل فلاسفه‌ی بزرگ ایرانی-اسلامی با تاکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) در باب زیبایی بوده و ریشه در فرهنگ کهن ایران زمین دارد.»

محمدرضا عزیزی مولفِ نخست این کتاب ، از دانش آموختگان کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکده تهران ،نوازنده و مدرس تار، با سابقه ی برگزیدگی در مرحله نهایی جشنواره ملی جوان و آهنگسازان آثار متعدد دستگاهی و ارکسترالِ منتشر شده با همکاری خوانندگان متعدد نظیر وحید تاج است.

پویا سرایی دیگر مولف این اثر نیز آهنگساز ،نوازنده سنتور و هیات علمی گروه موسیقی دانشکده هنر تهران است.

کد خبر 5040438 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی کتاب موسیقی ایرانی پویا سرایی تئاتر ایران چهل سالگی دفاع مقدس برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما فیلم سینمایی سازمان صداوسیما فیلم مستند اربعین 99 حضور هنر ایران در جهان کارگردان تئاتر موسیقی ایرانی برنامه رادیویی رادیو نمایش ویروس کرونا موسیقی دستگاهی ایران زیبایی شناسی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۹۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب ماهی جان در قزوین

ماهی جان کتابی شامل مجموعه شعر نوجوان است که به همت واحد کودک و نوجوان انتشارات سایه گستر منتشر شده است.

سرایش آثار این مجموعه را مهدی مردانی کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی و تصویرگری آن را فیروزه ولدآبادی مربی فرهنگی کانون استان قزوین برعهده داشته اند.

این کتاب شامل ۲۸ سروده در قالب نیمایی است که انتشارات سایه گستر آن را در اندازه رقعی منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد