Web Analytics Made Easy - Statcounter

دامپزشکی دانشی کهن محسوب می شود که در ایران قدیم به عنوان «بیطار» شناخته می شد که دانشی تجربی بود و به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری های حیوانات به غیر از انسان می پرداخت. البته در این رشته به بیماری های مشترک انسان و دام توجه می شود.

علم دامپزشکی با عبور انسان نخستین از حالت شکارچی به کشاورز متولد شد و همزمان با رواج اهلی کردن حیوانات، دامپزشکی اهمیت بیشتری یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در لوح حمورابی (۲۲۰۰ سال قبل از میلاد) ارزش کار فردی که به معالجه گاو و دیگر حیوانات می‌پرداخته، توجه شده است. بعد از سقوط امپراطوری روم و تا حدود سده سیزدهم میلادی، اسناد کلی در ارتباط با دامپزشکی وجود دارد و در قرون وسطی، اعراب اطلاعاتی در خصوص دامپزشکی از هند و ایران کسب کرده اند. در ایران باستان به دلیل اینکه اسب در ارتش نقش بسیار ارزنده و مهمی داشت، دامپزشکانی که عهده دار تربیت و پرورش و درمان بیماری های آنها بودند، دارای مقامی بسیار والا می شدند.

در ۱۲۹۰ خورشیدی که دولت ایران تصمیم می گیرد، تشکیلات ژاندارمری نوینی را پایه‌گذاری کند از دولت سوئد عده‌ای کارشناس نظامی برای تاسیس ژاندارمری استخدام می کند که به همراه افسران سوئدی ۲ دامپزشک نیز بودند، این افراد، اقدام به تاسیس مدرسه دامپزشکی برای تربیت کادر مورد احتیاج ارتش می کنند تا اینکه در ۱۳۱۱ خورشیدی بنای دانشکده دامپزشکی ابتدا به صورت مدرسه و سپس دانشکده گذاشته می شود. نخست این دانشکده زیر نظر وزارت کشاورزی بود اما بعد با اعزام شمار قابل ملاحظه‌ای دانشجو به فرانسه و مراجعت آنها به کشور، این دانشکده از وزارت کشاورزی جدا و ضمیمه دانشگاه تهران شد.

در تشکیلات کنونی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سازمانی مستقل وابسته به آن وزارت شناخته شده و رییس سازمان دامپزشکی کشور به طور مستقیم تحت نظارت وزیر انجام وظیفه می کند. در استان ها نیز ادارات کل دامپزشکی و در شهرستان ها شبکه دامپزشکی به طور عمودی زیر نظر سازمان مرکزی دامپزشکی و به شکل افقی با سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرتبط است.

در ۱۳۶۹ خورشیدی به دنبال تلاش برای اختصاص روزی به نام روز دامپزشکی، حسن تاج بخش استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ۱۴ مهر را به یاد گوش روز(این نام برگرفته از فرشته‌ای به نام گائوش «فرشته‌ نگهدار چهارپایان و جانوران سودمند» است) که در ایران باستان روز مبارکی بوده پیشنهاد می کند که مورد موافقت همه قرار گرفت و از آن پس این روز به عنوان «روز دامپزشکی» شناخته شد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز دامپزشک این روز با «سعید فتحی» دانش آموخته دکتری دامپزشکی دانشگاه تهران به گفت و گو پرداخته است.

**ایرنا: دامپزشکی در حوزه سلامت چه جایگاهی دارد و رسالت آن چیست؟

***فتحی: سنت جامعه دامپزشکی همیشه بر حفظ و بهبود سلامت حیوانات و انسان متمرکز بوده است. سهم واقعی دامپزشکی بسیار گسترده تر از آن چیزی است که به نظر می ­رسد و در بر گیرنده نیازهای اجتماعی و چالش های معاصر در حوزه سلامت حیوانات، انسان ها و محیط زیست است.

دامپزشکی نقش مهمی در تحقیقات زیست پزشکی نیز دارد. به طوری که مدیریت و تقویت سلامت محیط زیست و اکوسیستم، سلامت عمومی؛ سیستم های غذایی و کشاورزی، درمان و مراقبت حیوانات خانگی، حیات وحش و دام نیز از رسالت های آن به شمار می آید. همچنین دامپزشکی در بهداشت عمومی، پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک و بیماری های دامی نقش به سزایی ایفا می­ کند به طوری که مدیریت چالش های بهداشت عمومی سده حاضر به دامپزشکی وابسته است.

**ایرنا: وظایفی که برعهده دامپزشک گذاشته شده چه نقشی در سلامت و بخش‌های اقتصادی جوامع ایفا می‌کند؟

***فتحی: کنترل بیماری های دامی و تحقیقات در این زمینه ارتباط تنگاتنگی با افرایش تولید دامی دارد که برعهده دامپزشک گذاشته شده و می تواند نه تنها باعث فراهم کردن منابع غذایی مقرون به صرفه و پایدار در کشورها شود بلکه در سلامت و رفاه عمومی نیز نقشی کلیدی ایفا می­ کند. همچنین برنامه های ملی مبارزه با هاری، تب مالت، سل و بسیاری از اقدامات نه تنها در کاهش تهدیدات بیماری های  مشترک انسان و دام بسیار حیاتی است، بلکه  به افزایش بهره­ وری صنایع دام  و حتی بخش های اقتصادی کشورها منجر می شود. خدمات بهداشتی و بازرسی مواد غذایی سهم شایانی را در کاهش بیماری های ناشی از غذا و دیگر تهدیدات مشترک انسان و دام داشته و دارد.

**ایرنا: دامپزشکی چه کمکی به سلامت عمومی محیط و جامعه می کند و این اتفاق چگونه رخ می دهد؟

***فتحی: دامپزشکی از طریق مراقبت از حیواناتی که در تماس با انسان هستند به سلامت عمومی کمک می کند زیرا بسیاری از این حیوانات، نظیر انواع حیوانات خانگی به طور بالقوه می توانند سلامت عمومی را تهدید کنند. در این میان علاوه بر درمان و مراقبت حیوانات، آموزش مردم در مورد پیشگیری  بیماری مشترک واکسیناسیون  دام ها و حیوانات خانگی  بسیار باید جدی گرفته شود. به طور مثال هاری، لپتوسپیروز، تب مالت، انگل های خارجی و برخی از آلودگی های کرمی نظیر کیست هیداتید با تماس با حیوانات به انسان منتقل شوند. بنابراین دامپزشکی خط مقدم شناسایی و پیشگیری مخاطرات سلامت عمومی و آموزش های بهداشت عمومی است.

نقل و انتقال انسان ها، حیوانات و محصولات دامی در سراسر جهان در انتقال بسیار از عوامل بیماری زا  نقش دارند. درس هایی که از سندرم حاد تنفسی، ویروس نیل غرب، آنفلوانزای مرغی و کوید-۱۹ گرفته شده یادآور اهمیت حیوانات در زندگی انسان هاست و به طبع  نقش دامپزشکی در سلامت محیط در اینجا آشکار می­ شود. مصرف حیوانات وحشی هم مشکلات بهداشتی را در پی دارند. بنابراین، سلامت انسان، حیوان و محیط زیست به طور جدایی ناپذیری با هم مرتبط هستند.

**ایرنا: تحقیقات در علوم دامپزشکی چه کمکی به حوزه سلامت جوامع می کنند؟

***فتحی: تحقیقات در علوم دامپزشکی نیز برای درک و بهبود سلامت جامعه به کار گرفته شده اند. جایی که امروزه تحقیقات میان رشته ای سهم مهمی را در پیشبرد سلامت  و نیازهای بشر ایفا می­ کند. بسیاری از تحقیقات علمی آزمایشگاهی نیازمند علوم مختلف دامپزشکی هستند تا درک بهتری از پدیده های زیست پزشکی پدید آید و غایت نهایی تحقیق نظیر داروها و ... میسر شود.

**ایرنا: همکاری‌های نزدیک مشارکتی دامپزشکی و پزشکی چه کمکی به حفظ سلامت جوامع می کند؟

***فتحی: با توجه  به چالش های معاصر، نظیر تغییرات  اکوسیستم، گسترش واحدهای تولیدی، آلودگی های میکروبی و شیمیایی در محیط  زیست، ایمنی مواد غذایی، بیماری های عفونی در حال ظهور  و ...، لزوم همکاری‌های نزدیک مشارکتی دامپزشکی و پزشکی در شناسایی، تشخیص و پاسخگویی به تهدیدهای بهداشتی، عوامل بیوتروریسم  و به طور کلی سلامت اکوسیستم بسیار حائز اهمیت هستند. خدمات دامپزشکی همچنین نقشی اساسی در استفاده مسوولانه از محصولات دامپزشکی دارند. این امر در به حداقل رساندن باقیمانده داروهای دامپزشکی در مواد غذایی با منشا حیوانی و ایجاد مقاومت ضد میکروبی کمک می کند.

جامعه دامپزشکی در سیاست گذاری، تحقیقات، نظارت، برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری ها و حفاظت از محیط زیست نقش بسزایی دارد. زمان آن رسیده است که دامپزشکی و پزشکی بیشتر از همیشه در کنار یکدیگر باشند و سیاست گذاران باید برای بهبود مدیریت محیط زیست و حیوانات و همچنین پیشبرد سلامت واحد اقدامات موثری را در پیش گیرند. همگرایی سلامت انسان و حیوان، نیاز به آموزش مبتنی بر دامپزشکی را بیش از پیش آشکار کرده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور روز دامپزشکی دولت ایران ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور روز دامپزشکی دولت ایران ایران وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی کشور روز دامپزشکی دولت ایران ایران اخبار کنکور جهاد کشاورزی روز دامپزشک سلامت عمومی بیماری ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۹۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد

ابوالفضل حمزه لوییان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سال گذشته واکسیناسیون ۱۸۵ هزار نوبت سر دام در اراک انجام شد، گفت: همچنین یک میلیون و ۹۷۳ هزار نوبت سر دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مشترک و دامی ایمن سازی شد.

رئیس اداره دامپزشکی اراک اظهار کرد: ۴۹۵ هزار و ۵۰۳ رأس از این مقدار دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بروسلوز و شاربن ایمن سازی، همچنین ۶۸۳۱ قلاده سگ گله، نگهبان و خانگی علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی در راستای مبارزه با بیماری سل از ۱۲ هزار و ۳۱۷ رأس گاو تست گرفته شده و تعداد ۹ هزار و ۳۰۴ نمونه خون برای تشخیص بروسلوز اخذ و مورد آزمایش غربالگری قرار گرفته است.

حمزه لوییان بیان کرد: در راستای کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی و پیشگیری از انتشار بیماری نیوکاسل، سال گذشته طرح واکسیناسیون رایگان با حدود ۳۶۰ هزار دز واکسن در سه مرحله برای طیور بومی از طریق واکسن خوراکی رایگان نیوکاسل در سطح روستاهای شهرستان اجرا شد.

وی در خصوص عملکرد واحد نظارت بر فرآورده‌های خام دامی این اداره در سال گذشته نیز گفت: ۴۱ هزار و ۶۹۲ مورد بازدید و بازرسی بهداشتی از مراکز تولید، نگهداری، بسته بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده که در این راستا ۳۱ هزار و ۴۳۸ کیلوگرم فرآورده غیرقابل مصرف و غیر بهداشتی کشف و ضبط و ۵۱ مورد تخلف بهداشتی به مراجع قضائی ارجاع شد.

وی عنوان کرد: در این مدت نظارت‌های بهداشتی بر کشتار و استحصال ۱۰۵ هزار و ۸۱۰ رأس دام سبک و سنگین و ۳۷۸ هزار و ۶۷۰ قطعه مرغ گوشتی توسط کارشناسان مستقر در کشتارگاه دام و طیور این شهرستان انجام گرفته است.

رئیس اداره دامپزشکی اراک ادامه داد: در این بازه زمانی در واحد دارو و درمان ،۱۹۷ مورد نظارت بر مراکز درمانی، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، خودروهای حمل دارو، واکسن و شرکت‌های دارویی دامپزشکی انجام شده است.

حمزه لوییان گفت: صدور مجوز بهداشتی جوجه ریزی برای ۳ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۸۴۰ قطعه جوجه یک روزه در مزارع طیور گوشتی و ۶۳۵ هزار و ۱۱۷ قطعه جوجه یک روزه تخمگذار (پولت) در مزارع پرورش پولت و ۸۵۳ هزار ۵۹۵ قطعه پولت ورودی به مزارع مرغ تخم گذار از دیگر اقدامات انجام شده توسط دامپزشکی شهرستان اراک است.

وی صدور مجوز ۷ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۱۳ عدد تخم چشم زده ماهی قزل آلا، انجام ۸۵ مورد بازدید بهداشتی و مراقبت فعال مزارع پرورش ماهی، انجام ۹۶۰ قطعه نمونه بردای ماهی زنده و هم چنین ۲۰۰ مورد نمونه برداری از زنبورستان های شهرستان اراک را از فعالیت‌های واحد طیور، آبزیان و زنبور عسل این اداره عنوان کرد.

کد خبر 6090705

دیگر خبرها

  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد