Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، معصومه نصیری، مدرس سواد رسانه‌ای یادداشتی در کانال ایتای عصر هوشمندی منتشر کرده است که متن آن از نظرتان می‌گذرد.

موضوع نوید افکاری که به‌عنوان یکی از آخرین تلاش‌های رسانه‌ها و گروه‌های معاند برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و ناامیدسازی و مخالف‌تراشی در دستور کار قرار گرفته بود، به‌عنوان نمونه‌ای مناسب برای به چالش کشیدن امپراطوری‌های ترویج دروغ و فریب قابل تحلیل و بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در جریان رسانه‌ای نوید افکاری علاوه بر کلمات و هشتگ‌هایی که با هدف درگیرسازی احساسات مخاطبان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته بود، بهره‌گیری از تصاویر برای تشدید احساسات، نمایش ساختگی «همراهی جماعت»، ایجاد پروپاگاندا برای اقناع مخاطب جهت هم‌نوایی با این جریان رسانه‌ای و ... را شاهد بودیم.

همانگونه که هشتگ‌های خاص این موضوع با تلاش «رسانه‌ها و سیاست‌مداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتی‌ها» و البته مردمی که فریب این جو رسانه‌ای را خوردند، مورد استفاده قرار گرفت، تصاویر ساختگی و استفاده ناشیانه از فتوشاپ به مثابه قمار رسانه‌هایی که ادعای حرفه‌ای‌گری داشتند بر سر حیثیتشان بود.

 

این تصاویر فتوشاپی که بعد از قصاص نوید افکاری به‌صورت دومینویی، در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است، با نوشته‌هایی همچون «راه نوید ادامه دارد»، «انتقام نوید را می‌گیریم» و «نوید تنها نیست» ضمن تلاش برای دعوت مردم برای مشارکت در شعارنویسی، سعی در ایجاد موج اجتماعی داشتند. روشی که به مخاطب القا می‌کند جریانی توسط بخشی از جامعه در حال پیگیری است و سکوت و بی تفاوتی در برابر آن جایز نیست. این را از جنس جملات و کلمات استخدام شده در تصاویر فتوشاپی می‌توان دریافت.

روندکاوی‌ها نشان می‌دهد این تصاویر ساختگی که مصداق #تولید_دیس_اینفورمیشن برای فریب افکار عمومی هستند، ابتدا توسط صفحات مجازی رادیو فردا منتشر و سپس صدای آمریکا آن را بازنشر داده است و این فرایند در ادامه توسط شبکه من و تو، شبکه وهابی کلمه و حتی ارگان رسانه‌ای منافقین و همچنین فعالان سلطنت‌طلب و عوامل این رسانه‌ها بازنشر شده‌اند.

این پاسکاری و هم‌افزایی رسانه‌ای آنهم پاسکاری یک محتوای ساختگی و عدم بررسی و راستی‌آزمایی تصاویر توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی، موجب افتادن مخاطبان در دام فریب و باور محتوای نشر یافته، شده است. محتوایی که در کنار هشتگ‌های استفاده شده در خدمت جا به جا کردن «قصاص» و «اعدام»، «مجرم» و «قربانی»، «عدالت» و «ظلم» و در نهایت تشدید فشارها بر ایران و تشدید تحریم ها و ایجاد تنگنا برای مردم ایران بوده است.

پیش از باور تصاویر آنها را راستی آزمایی کنیم. خط سیر یا زنجیره انتشار محتواهای رسانه‌ای را مورد بررسی قرار دهیم و به اهداف قبل، حین و بعد طراحان یک هشتگ واقف شویم. پس از طی این مراحل محتوایی را باور و بازنشر کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: افکار عمومی ایران شبکه های اجتماعی فضای مجازی نوید افکاری سواد رسانه ای فریب رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۰۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خالی کردن حساب سالمندان در پای عابربانک!

سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری تهران بزرگ از دستگیری زنی که با فریب افراد سالخورده، اقدام به سرقت از کارت‌های بانکی آنان کرده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ حسین مافی در تشریح جزئیات این خبر گفت: در پی شکایت چند نفر از شهروندان از یک زن جوان مبنی بر کلاهبرداری به شیوه فریب دادن افراد سالخورده و برداشت مبالغ از کارت عابر بانک آن‌ها در محدوده حوزه استحفاظی کلانتری ۱۶۰ خزانه، شناسایی و دستگیری این زن در دستورکار ماموران پلیس قرار گرفت. در جریان اظهارات شکات مشخص شد که این زن با مهربان نشان دادن خود به افراد سالخورده در پای عابربانک نزدیک شده و با این عنوان که قصد کمک به آنان در برداشت وجه نقد را دارد، مبالغی را از کارت آنان برداشت کرده و به حسابی دیگر انتقال داده است.

سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری پایتخت با اشاره به اقدامات ماموران برای دستگیری این زن، گفت: ماموران پس از بررسی محل سرقت و بازبینی دوربین‌های مداربسته، هویت سارق که را که زنی حدودا ۴۵ ساله بود، مورد شناسایی قرار دادند. در ادامه تصویر متهم در اختیار تمامی واحد‌های گشت انتظامی و عملیاتی قرار گرفت.

مافی ادامه داد: سرانجام تیم عملیات کلانتری ۱۶۰ خزانه فرد کلاهبردار را در حین فریب یکی از شهروندان سالمند مشاهده کرد که بلافاصله عملیات دستگیری این فرد به اجرا درآمد و متهم پس از بازداشت به کلانتری انتقال داده شد. همچنین در جریان بازرسی اولیه از این زن تعداد ۲۲ عدد کارت بانکی کشف شد و متهم نیز تحت بازجویی قرار گرفت که با توجه به شواهد و قرائن موجود و نیز شناسایی شکات، به جرم خود مبنی بر کلاهبرداری و فریب دادن افراد سالخورده اعتراف کرد.

وی با بیان اینکه متهم تنها در یک مورد کلاهبرداری ۷۵۰ میلیون ریال از کارت شاکی برداشت کرده بود، گفت: تاکنون ۱۰ نفر از شکات و مالباختگان این زن که همگی سالمند بودند، مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و تحقیقات تکمیلی در این خصوص همچنان ادامه دارد.

سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری پایتخت با بیان اینکه برای متهم پرونده‌ای تشکیل شد و این فرد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد، به مردم توصیه کرد که تحت هیچ شرایطی کارت بانکی خود را به همراه رمز آن در اختیار افراد دیگر قرار ندهند.

دیگر خبرها

  • خالی کردن حساب سالمندان در پای عابربانک!
  • پشت پرده حمایت رسانه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها
  • ببینید | فریب عجیب مردم در یک باغ وحش؛ رنگ کردن سگ‌ها به جای خرس پاندا
  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • بورسیه با تضمین اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد توسط یک شرکت همه‌فن حریف
  • دستکاری و مدیریت افکار عمومی در بستر رسانه‌ های اجتماعی
  • با مشکلات ناشی از افکار منفی آشنا شوید
  • «برمودا» به اعتبار سیما و شبکه نسیم تبدیل شد/ ظرفیت ادامه فصل بعد
  • استوری تند و تیز مدیر روابط عمومی سپاهان علیه رسانه فارسی‌زبان خارج از کشور + عکس
  • رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است