Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای اف پی، در حالی که جهان با بدترین همه گیری قرن دست و پنجه نرم می کند، قرار است امروز جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ به برنده یا برندگان آن اعطا شود. 

طبق برنامه ریزی های سازمان برگزار کننده مراسم نوبل، ساعت ۹:۳۰ دقیقه امروز به وقت گرینوویچ برنده نوبل پزشکی اعلام می شود. فردا و پس فردا نیز در همین ساعت به ترتیب برندگان جوایز نوبل فیزیک و شیمی اعلام خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که طی سال جاری شیوع ویروس کرونا توجه همه را به تحقیق در این زمینه جلب کرده است.  لارس هیکندستن رئیس بنیاد نوبل در این باره می گوید: پاندمیک یک بحران بزرگ برای بشریت است اما اهمیت علم را نشان می دهد.

البته در سال جاری میلادی پیش بینی نمی شود هیچ جایزه ای با ویروس کرونا ارتباط داشته باشد زیرا تایید تحقیقاتی که برنده جایزه نوبل می شوند، سال ها طول می کشد.

 ارلینگ نوربی دبیر دائمی سابق آکادمی سلطنتی علوم سوئد در این باره می گوید: کمیته اهداکننده جوایز به هیچ وجه تحت تاثیر آنچه در جهان اتفاق می افتد قرار نگرفته است. مدت زمانی طول می کشد تا جایزه تایید شود، به نظر من حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا تاثیر یک اکتشاف مشخص شود.

کاشف سلول های تی و قیچی ژنتیکی از شانس های نوبل ۲۰۲۰

درهمین راستا رادیو عمومی SR سوئد و Dagens Nyheter بزرگترین روزنامه این کشور معتقدند «ژاک میلر»  محقق فرانسوی الاصل ساکن استرالیا و «مکس کوپر» آمریکایی برای کشف سلول های تی و بی در دهه ۱۹۶۰ میلادی از برندگان احتمالی نوبل پزشکی ۲۰۲۰ هستند. این اکتشافات به دستاوردهای مهمی در حوزه تحقیقات درباره سرطان و ویروس منجر شد. آنها سال گذشته برنده جایزه لسکر (Lasker)در آمریکا شده اند.

یکی دیگر از محققانی که احتمال برنده شدن او در حوزه پزشکی وجود دارد، «هدی زغبی»  متخصص ژنتیک  لبنانی الاصلی ساکن آمریکا است. او جهش ژنتیکی را کشف کرد که به اختلال مغزی سندروم رت(Rett) منجر می شود.

همچنین روزنامه Dagens Nyheter در گزارشی به «ماری کلر کینگ» محقق آمریکایی اشاره می کند که ژن BRCA۱ را شناسایی کرد. این ژن به یکی از انواع موروثی سرطان سینه منجر می شود. علاوه بر آن به این نشریه به «رالف بارتنشلاگر» آلمان و «چارلز رایس» و «مایکل صوفیا»  آمریکایی برای تحقیق درباره درمان هپاتیت سی به عنوان برندگان احتمالی نوبل پزشکی اشاره می کند. این سه تن  در سال ۲۰۱۶ میلادی برنده جایزه لسکر شدند.

البته به «امانوئل شارپنتیر» فرانسوی و «جنیفر دودنا» آمریکایی برای ابداع روش CRISPR-Cas۹ DNA به عنوان دیگر گزینه های احتمالی دریافت جایزه نوبل اشاره شده است. این روش درحقیقت یک نوع قیچی ژنتیکی است که برای بریدن ژن جهش یافته در نطفه انسانی و جایگزین کردن آن با ژن سالم به کارمی رود.

از سوی دیگر «فنگ ژانگ» محقق چینی آمریکایی نیز ادعا می کند این روش را کشف کرده و یکی از گزینه های احتمالی دریافت نوبل پزشکی و شیمی در سال جاری به حساب می آید.

برخی دیگر از محققان «مارک فلدمن» ایمونولوژیست استرالیایی و «راویندار ماینی» محقق هندی الاصل ساکن انگلیس را برای تحقیق درباره روماتوئید آرتروز و «دنیس سالمون» (آنکولوژیست آمریکایی) برای تحقیق درباره سرطان سینه و داروی هرسپتین(Herceptin) از برندگان احتمالی نوبل می دانند.

گزینه احتمالی نوبل فیزیک؛ تحقیقات درباره درهم تنیدگی کوانتومی 

طبق گزارش Dagens Nyheter «شپ دولمن» فیزیک اخترشناس آمریکایی و «هینو فالک» آلمانی برای تحقیقاتی که به ثبت نخستین عکس مستقیم از سیاهچاله در ۲۰۱۹ میلادی شد، از گزینه های احتمالی دریافت جایزه نوبل فیزیک هستند.

رادیو SRسوئد معتقد است «پیتر شور» ریاضیدان آمریکایی که مسیر را برای تحقیقات درباره رایانه های کوانتومی امروزی فراهم کرد یا «آلن اسپکت» فرانسوی برای تحقیق درباره درهم تنیدگی کوانتومی نیز از برندگان احتمالی  نوبل فیزیک هستند.

شانس نوبل شیمی

این رسانه معتقد است «کریستوفر موری»  برای تحقیقاتش روی نانوکریستال های نیمه رسانا یا «لروی هوی» پیشتاز توالی ژنتیکی  شانس دریافت جایزه نوبل شیمی در ۲۰۲۰ را دارند. 

اما Dagens Nyheter معتقد است «هری گری»، «ریچارد هولم» و «استفان لیپارد» برای تحقیق در حوزه شیمی زیست آلی شانس دریافت این جایزه را دارند.

کد خبر 5040432 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: جایزه نوبل تحقیقات علمی نوبل پزشکی نوبل شیمی نوبل فیزیک سوئد ویروس کرونا فناوری فضایی تحقیقات علمی گوگل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واکسن کرونا فیس بوک ایستگاه فضایی بین المللی شرکت دانش بنیان فناوری نسل 5 آمازون خودروی برقی ایالات متحده امریکا ماهواره برای تحقیق درباره برای تحقیق احتمالی نوبل جایزه نوبل نوبل پزشکی نوبل فیزیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۰۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی بزرگ تاریخ علم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گردهمایی بزرگ تاریخ علم در دوشنبه ۱۰ اردیبهشت به کوشش انجمن علمی ژرفا برگزار می‌شود. هدف این گردهمایی شنیدن داستان تاریخ علم از زبان دو پژوهشگر سرشناس برای دستیابی به نگاهی صحیح‌تر به تاریخ علم است.

موضوعات گردهمایی
موضوع سخنرانی دکتر شانت باغرام عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، از انقلاب علمی تا علم مدرن است.
 دکتر امیرمحمد گمینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران درباره انقلاب علمی و ورود علوم جدید به ایران سخنرانی خواهد کرد.
معرفی مهمانان
امیرمحمد گمینی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده‌ تاریخ علم دانشگاه تهران، فارغ‌التحصیل رشته‌ تاریخ و فلسفه‌ علم از مؤسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه‌ ایران است.
از او آثاری چون کتاب «دایره‌های مینایی: پژوهشی در تاریخ کیهان‌شناسی در تمدن اسلامی» و کتاب «مواجهه با داروین» منتشر شده است. فعالیت پژوهشی او در زمینه‌ تاریخ نجوم در ایران و جوامع اسلامی است.
همچنین پژوهش‌هایی در زمینه‌ی تاریخ ورود علوم جدید، از جمله درباره‌‌ نظریه‌ تکامل و نجوم کپرنیکی، به ایران در مجلات پژوهشی داخلی و بین‌المللی منتشر کرده است.

شانت باغرام، کیهان­‌شناس و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است. وی محقق پسا­دکتری در دانشگاه واترلو، موسسه فیزیک نظری پریمیتر در کانادا و همچنین پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بوده است.
باغرام برندۀ جایزه ابوریحان بیرونی فرهنگستانِ علوم ایران و جایزۀ مرکز فیزیک نظری عبدالسلام در تریسته ایتالیا شده است. او از سال ۱۳۹۳ در دانشگاه صنعتی شریف مشغول بآموزش و پژوهش است.
زمینه پژوهشی دکتر باغرام کیهان شناسی و مطالعه ساختارهای بزرگ مقیاس کیهانی برای فهم ماده تاریک و انرژی تاریک است.

این برنامه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ در دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان تا یکشنبه ۹ اردیبهشت فرصت دارند با تکمیل فرم زیر، در این برنامه عمومی و رایگان شرکت کنند.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe0KHj9EGfrJu-et6NDmgs4v8-prvhjnuJF7uVYXKCYbJrIWA/viewform?usp=sf_link

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است
  • تجمع دانشگاهیان علوم پزشکی سبزوار در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • بن استیلر به شبکه تهران می‌آید