Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، یک الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند خطر نارسایی قلبی را زودتر از پزشکان پیش‌بینی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، یکی از راه‌هایی که پزشکان با کمک آن می‌توانند برخی از هشدارهای احتمالی در مورد نارسایی قلبی را به دست بیاورند، تشخیص مایعات اضافی در ریه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT)، یک الگوریتم جدید مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به آنها در این تشخیص کمک کند. این الگوریتم می‌تواند افرادی را که بیماری آنها شدید است، با دقت بسیار شناسایی کند. پژوهشگران امیدوار هستند که بتوانند این الگوریتم را برای تشخیص بیماری‌های دیگر نیز به کار بگیرند.

الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند به واسطه قدرت محاسباتی جدید، داده‌های حاصل از تصویربرداری پزشکی را مورد بررسی قرار دهند تا تغییرات مهمی را که هنگام بروز بیماری در انسان‌ها رخ می‌دهند و پزشکان قادر به مشاهده آنها نیستند، پیدا کنند.

قابلیت الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند امکان تشخیص بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا سرطان را پیش از این که پزشکان آنها را تشخیص دهند، فراهم کنند. این الگوریتم جدید اگرچه مسیری مشابه بقیه الگوریتم‌ها در پیش گرفته است اما بر مکانیسم متفاوتی تمرکز دارد.

پزشکان معمولا برای شناسایی بیمارانی که در معرض خطر نارسایی قلبی قرار دارند، مایعات اضافی داخل ریه‌ها را با استفاده از تصاویری که با کمک اشعه ایکس از ریه‌ها ثبت شده‌اند، ارزیابی می‌کنند. تجمع آب در ریه که "اِدِم ریه"(pulmonary edema) نامیده می‌شود، اکسیژن‌رسانی خون را مختل می‌کند و خطر زیادی در پی دارد. مشکل اینجاست که این ارزیابی‌ها اغلب براساس ویژگی‌های ظریفی صورت می‌گیرد که می‌توانند به تشخیص نادرست و برنامه‌های درمانی نامناسب منجر شوند.

پژوهشگران ام.آی.تی برای استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی در تشخیص این مشکل، آن را با ۳۰۰ هزار تصویر ثبت شده با اشعه ایکس و گزارش‌های نوشته شده توسط رادیولوژیست‌ها آموزش دادند.

"گیتیکا چاوهان"(Geeticka Chauhan)، سرپرست این پروژه گفت: مدل ما می‌تواند هم تصویر و هم متن را تجزیه و تحلیل کند. ما این مدل را آموزش دادیم تا تفاوت میان تصاویر ثبت شده با اشعه ایکس و متن گزارش‌های رادیولوژی را برای بهبود تفسیر تصاویر به حداقل برسانیم.

 پژوهشگران برای آزمایش این الگوریتم یادگیری ماشینی، آن را برای تحلیل تصاویر اشعه ایکس و طبقه‌بندی شدت اِدِم ریه به کار گرفتند. الگوریتم توانست سطح درست اِدِم ریه را با دقت تشخیص دهد اما تشخیص آن در مورد سطح سوم بیماری، در ۹۰ درصد مواقع درست بود.

پژوهشگران امیدوارند که این الگوریتم بتواند به پزشکان در مدیریت بهتر مشکلات قلبی کمک کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نارسایی قلبی ریه یادگیری ماشینی هوش مصنوعی دانشگاه ام ای تی یادگیری ماشینی نارسایی قلبی اشعه ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است

به گزارش خبرگزاری مهر، روش‌های درمانی مبتنی بر ریبونوکلئیک اسید (RNA) ابزار قدرتمندی در اختیار محققان قرار می‌دهد تا راهی برای هدف قرار دادن بیماری‌های غیرقابل درمان در سطح مولکولی ارائه دهند. در حالی که این ساختارهای زیستی می‌توانند به طور موثری با تزریق، مانند واکسن ضدکرونا تحویل داده شوند، تاکنون هیچ راه موفقی برای تحویل آن‌ها به صورت خوراکی وجود نداشته است، زیرا این داروها در شرایط سخت روده از بین می‌روند.

در مقاله‌ای که در مجله Nanobiotechnology منتشر شده است، دکتردریتون ولاسالیو و تیم محققان وی دریافتند که ذرات ریز در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی (EVS) می‌توانند به طور مؤثر از داروهای RNA محافظت کرده و آن‌ها را تحویل دهند.

ولاسالیو می‌گوید: «تجویز خوراکی داروها، راحت‌ترین و معمولاً ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است زیرا به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی متکی نیست. توانایی ارائه داروهای بیولوژیکی مانند روش‌های درمانی RNA اغلب با مشکلاتی روبرو هستند که استفاده از ذرات داخل شیر می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.»

وی افزود: «این دستاورد می‌تواند منجر به عرضه روش‌های انقلابی و پایدار و همچنین مقرون به صرفه و در دسترس اسید نوکلئیک خوراکی برای بیماری‌ها شود که تأثیرات اجتماعی زیادی دارد.»

وزیکول‌های خارج سلولی سامانه‌های نانویی بوده که مولکول‌های بیولوژیکی را در بدن حفظ می‌کنند و دسترسی مولکول‌ها را به سلول‌ها کنترل و تنظیم می‌کنند. در حالی که وزیکول‌های خارج سلولی برای تحویل دارو به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است، استفاده از وزیکول‌های خارج سلولی موجود در شیر برای رهایش خوراکی داروهای RNA به طور گسترده‌ بررسی نشده است. با این حال، وزیکول‌های خارج سلولی موجود در شیر به طور طبیعی برای جذب در روده مناسب هستند زیرا تصور می‌شود این سیستم‌ها به عنوان ابزاری برای انتقال مولکول‌های بیولوژیکی از مادر به کودک تکامل یافته‌اند.

محققان این پروژه پس از استخراج وزیکول‌های خارج سلولی از شیر گاو، آن‌ها را با مولکول‌های RNA برای درمان بیماری التهابی روده (IBD) پر کردند. این وزیکول‌های خارج سلولی قادر به انتقال مولکول‌های RNA درمانی در سد روده در مدل‌های آزمایشگاهی پیشرفته روده انسان بودند. در مطالعات حیوانی روی موش، وزیکول‌های خارج سلولی شیر بار RNA التهابی مربوط به IBD را کاهش دادند.

این امر باعث می‌شود درها برای روش‌های درمانی خوراکی RNA برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و واکسن در برابر سایر عفونت‌های ویروسی باز شود.

کد خبر 6093930 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است
  • انسان‌ها سوگیری یادگیری ماشینی را بیشتر از سوگیری خود تشخیص می‌دهند
  • مراسم روز معلم متفاوت در مرکز یادگیری دانا
  • فداکاری معلم نمونه استان تهران برای دانش‌آموزی که نارسایی کلیه داشت 
  • چرا اینستاگرام الگوریتم خود را تغییر می‌دهد؟
  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • قم قطب صنعت کفش ماشینی کشور