Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدور مجوز و ثبت ظرفیت های بالای تولید از سوی وزارت صمت برای شرکت های مختلف، یکی از معضلات کنونی صنایع کشور است چراکه این شرکت ها مجوز دریافت مواد اولیه را از سامانه بهین یاب وزارت صمت اخذ می کنند و مواد اولیه را در بازار آزاد به فروش می رسانند. - اخبار اقتصادی -

 

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص ثبت ظرفیت های تولید در صنایع مختلف از سوی وزارت صمت به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: در حال حاضر ظرفیت‌ و مجوزهایی که در زمینه تولید پروفیل در وزارت صمت ثبت شده بالای 18 میلیون تن است اما در بهترین شرایط تولید واقعی 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون تن بوده است که به نظر می آید امسال به زیر یک میلیون تن برسد.

وی افزود: عمده این ظرفیت ها تنها برای دریافت امتیازات قیمتی که از سوی وزارت صمت ایجاد می شود به وجود می آیند و پرسش اصلی این است که آیا این روند که در بسیاری از صنایع فولادی و پتروشیمی دیده می شود، خیانت به کشور نیست؟

هزینه تاسیس یک کارخانه دو ماهه برمی گردد؟
عضو هیات مدیره عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در اظهارنظری قابل تامل از امکان بازگشت هزینه تاسیس یک کارخانه پروفیل تنها طی دوماه پرده برمی دارد.
شهرستانی در این باره گفت: ساخت یک کارخانه 1000 تنی پروفیل بین 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه دارد که این نقدینگی با دریافت برخی مجوزها و قرض گرفتن از بانک ها مهیا می شود. حالا این شرکت از سامانه بهین یاب وزارت صمت سهمیه دریافت 1000 تن ورق فولادی را می گیرد که به دلیل قیمت گذاری اشتباه وزارت صمت بر قیمت انواع محصولات فولادی از جمله ورق فولاد، یک اختلاف 10 هزار تومانی بین بازار بورس و بازار آزاد وجود دارد.

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ادامه داد: به ازای هر کیلوگرم 10 هزار تومان اختلاف قیمت در بورس و بازار آزاد وجود دارد که هزار تن آن برابر با 10 میلیارد تومان خواهد شد که در عرض 2 ماه تمام هزینه کرد یک کارخانه را به دست می آورند و این خیانت به کشور و مردم است و این رویکرد وزارت صمت باید متوقف شود.

قیمت گذاری اشتباه منشا فساد
وی افزود: قیمت گذاری دستوری محصولات مختلف از سوی وزارت صمت باعث می شود تا انگیزه فساد نیز افزایش یابد همان طور که متاسفانه در دادگاه های فساد اقتصادی چند تن از کارمندان وزارت صمت در ازای رشوه به خریداران سهمیه مواد اولیه اختصاص می دادند که همه این موارد از نحوه قیمت گذاری دستوری و تولید رانت نشات می گیرد.

ورق فولاد پرسود تر از طلا!
شهرستانی در خصوص رابطه قیمت دلار با قیمت فولاد گفت: با افزایش قیمت دلار، مردم احساس خطر کرده و سعی دارند ارزش سرمایه آنها حفظ شود. در این میان یکی از کالاهایی که سریع نقد می شود و خیلی هم زیر ذره بین نیست، فولاد و به خصوص ورق فولاد است.

به گفته وی، سرمایه گذاری روی ورق فولاد از سوی شرکت هایی که سهمیه صوری از وزارت صمت گرفته اند از طلا هم بازدهی بیشتری دارد، چرا که در بازار طلا محدودیت و کنترل وجود دارد و این محصول به دلیل توجه مردم، زیر ذره بین است و حتی احتمال سرقت نیز برای دارنده طلا وجود دارد، اما فولاد چنین مشکلاتی را ندارد.

او اظهار داشت: فولاد سرمایه ای است که به سرعت نقد می شود و تمایل بازار این است که حتی بالاتر از نرخ روز دلار نیز خرید فولاد داشته باشد، برای مثال برخی افراد با پیش بینی نرخ روبه رشد دلار، 10 درصد افزایش نرخ فولاد را در نظر می گیرند و در بازار خرید می کنند.

شهرستانی گفت: ضمن اینکه نرخ جهانی فولاد به دلیل ادامه دار بودن کرونا رو به افزایش بوده و این موضوع یک شرایط برد برد برای این افراد به وجود می آورد.
رویکرد وزارت صمت عامل گرانی فولاد

این عضو انجمن فولاد، ارائه مجوزهای صوری در سامانه بهین یاب وزارت را در گرانی قیمت فولاد اثرگذار می داند. او گفت: به دلیل افزایش مجوزهای خرید، تقاضا برای گرفتن رانتی که در بازار فولاد وجود دارد افزایش یافته و همین امر کافی است تا با رشد شدید تقاضا در برابر عرضه محصولات، قیمت ها افزایش یابد و در کل شاهد زیان دیدن مصرف کنندگان واقعی و قدرتمند شدن رانت خواران هستیم.

شهرستانی در پایان به برنامه های آتی صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: در کل 30 میلیون تن تولید فولاد خواهیم داشت که 11 میلیون تن آن اسلب و تختال و 19 میلیون تن آن شمش است. به نظر می آید امسال در بخش ورق حدود 8.5 تا 9 میلیون تن تولید ورق ثبت شود و بالای 2 میلیون تن ورق های سرد داشته باشیم.همچنین پیش بینی می شود حدود 8 تا 9 میلیون تن صادرات شمش فولاد رقم بخورد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سوی وزارت صمت یک کارخانه قیمت گذاری ورق فولاد میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۲۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا،‌ طبق ماده پنج قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، مشاوران و روانشناسان برای هرگونه اشتغال در حرفه خود باید دارای‌ پروانه از سازمان نظام روانشناسی باشند.

اما خرداد ماه سال ۱۴۰۱ بود که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اسامی افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز را در قالب سه لیست منتشر کرد که در نوبت اول ۱۴۴ نفر، نوبت دوم ۶۱ نفر و در نوبت سوم ۲۱۹ فرد یا صفحه مجازی که به صورت غیرقانونی در حیطه روان‌شناسی فعالیت می‌کردند را شامل می‌شد؛‌ این اعداد رقمی بالغ بر ۴۵۶ فرد یا صفحه مجازی بود که نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نداشتند بلکه بعضا تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز نداشتند.

در همان زمان رئیس وقت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اسامی اعلام شده از بین ۴۵۰۰ روانشناس‌نما شناسایی شده منتشر شده و اسامی باقی روانشناس‌نماها به زودی منتشر می‌شود، از ارسال این اسامی به قوه قضائیه خبر داد و گفت: هم اکنون بر قوه قضائیه واجب است به این امر ورود کرده، این افراد را فرا بخواند و احضار کند.

اما، علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به فعالیت روانشناسان نماها به ایسنا اظهار می‌کند: در سه نوبت اسامی روانشناسان زرد طی ادوار گذشته توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شناسایی و منتشر شد؛ این اتفاق در ظاهر خوب بود، اما نتیجه خوبی نداشت چراکه هنوز این روانشناس نماها به کار خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: اگرچه این روانشناس نماها معرفی شدند اما اتفاق خاصی درخصوص توقف فعالیت آنها نیفتاده است، این در حالی است که مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بر توقف فعالیت روانشناس‌نماها اثرگذار باشد، ارتقای سواد سلامت روانی جامعه است، به عبارتی دیگر مردم باید به قدری آگاهی‌شان افزایش پیدا کند تا بتوانند روانشناسان واقعی را از روانشناس نماها تشخیص دهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: افزون بر آن مردم می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، روانشناسان دارای پروانه را شناسایی کنند.

دیگر خبرها

  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین خواری
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • مرگ مشکوک قاضی دادگستری در مازندران | ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟
  • دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند
  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • دو کارگزاری جدید بورس مجوز فعالیت گرفتند